۝۞۝۞ هر روز با قرآن (آیه با تفسیر روان) ۞۝۞۝

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
۝۞۝۞ هر روز با قرآن (آیه با تفسیر روان) ۞۝۞۝

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام بر شما

موضوعی با عنوان هر روز یک حدیث ساخته شده و هر روز با قرآن (یا هر روز با یک آیه) هم لازم بود .

هر کاربری که (زودتراز بقیه) آیه را قرار می دهد به این نکات توجه کند :

1- تفسیر روان و قابل فهم برای عموم باشد .
از تفاسیری مانند تفسیر نور یا تفسیر نمونه یا نکته های تفسیر المیزان و ... استفاده شود .

2- از اندازه فونت بزرگ برای نوشتن استفاده شود . (یعنی به راحتی خوانده شود)

3- از رنگ ها هم (برای خوانایی بهتر) استفاده شود . (مانند اینکه با یک نگاه موضوع از متن و متن از منبع و ... جدا شود یعنی رنگ ها متفاوت باشند و همه یکدست نباشد)

ترجیحا یک آیه باشد .

با تشکر از ...

ترجمه :
به نام خداوند بخشنده‏ى مهربان‏


نکته ها :
«بسم‏اللَّه الرّحمن الرّحیم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسم‏اللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب‏هاى آسمانى بوده است. در سر لوحه‏ى كار و عمل همه‏ى انبیا «بسم‏اللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح در میان امواج طوفان به راه افتاد، نوح علیه السلام به یاران خود گفت: سوار شوید كه «بسم‏اللَّه مجراها و مرساها» یعنى حركت و توقّف این كشتى با نام خداست. حضرت سلیمان‏علیه السلام نیز وقتى ملكه سبا را به ایمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله‏ى «بسم‏اللَّه الرّحمن الرّحیم» آغاز نمود.

بر زبان آوردن «بسم‏اللَّه» در شروع هر كارى سفارش شده است؛ در خوردن و خوابیدن ونوشتن، سوارشدن بر مركب ومسافرت وبسیارى كارهاى دیگر. حتّى اگر حیوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و این رمز آن است كه خوراك انسان‏هاى هدف‏دار و موحّد نیز باید جهت الهى داشته باشد.

در حدیث مى‏خوانیم: «بسم‏اللَّه» را فراموش نكن، حتّى در نوشتن یك بیت شعر. و روایاتى در پاداش كسى كه اوّلین بار «بسم‏اللَّه» را به كودك یاد بدهد، وارد شده است.

سؤال: چرا در شروع هر كارى «بسم‏اللَّه» سفارش شده است؟
پاسخ: «بسم‏اللَّه» آرم ونشانه‏ى مسلمانى است وباید همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همان گونه كه محصولات و كالاهاى ساخت یك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزیى باشد یا كلّى. مثلاً یك كارخانه چینى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى‏زند، خواه ظرف‏هاى بزرگ باشد یا ظرف‏هاى كوچك. یا اینكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان‏هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى‏هاى آن كشور در دریاها، و هم بر روى میز ادارى كارمندان.

پیام ها :
«بسم ‏اللَّه‏ الرّحمن الرّحیم» در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است.

شاید آوردن كلمه رحمان و رحیم در آغاز كتاب، نشانه این باشد كه قرآن جلوه‏اى از رحمت الهى است، همان گونه كه اصل آفرینش و بعثت جلوه لطف ورحمت اوست. «الرّحمن الرّحیم»

رفتن صفحه اصلی برای مشاهده کل متن



ترجمه :


آنگاه كه (برادران او) گفتند: همانا یوسف و برادرش (بنیامین) نزد پدرمان از ما كه گروهى نیرومند هستیم محبوب‏ترند. همانا پدرمان (در این علاقه به آن دو) در گمراهى روشنى است.

نکته ها :


افرادى در جامعه، به جاى آنكه خود را بالا ببرند، بزرگان را پایین مى‏آورند. چون خود محبوب نیستند، محبوب‏ها را مى‏شكنند.


گاهى علاقه زیاد، سبب دردسر مى‏شود؛ یعقوب، یوسف را خیلى دوست داشت و همین امر موجب حسادت برادران و افكندن یوسف در چاه شد. چنانكه علاقه زلیخا به یوسف، به زندانى شدن یوسف انجامید.

پیام ها :

1- حسادت موجب مى‏گردد افراد بزرگسال سن و شخصیّت خود را فراموش كرده و با كودكان كینه توزى كنند. (با توجّه به اینكه یوسف كوچك‏تر بود، بزرگترها به او حسادت ورزیدند) «لیوسف... احبّ الى ابینا»*

2- اگر
فرزندان احساس تبعیض كنند، آتش حسادت در میان آنان شعله‏ور مى‏شود. «احبّ الى ابینا منّا»

3- عشق وعلاقه به محبوب شدن، در نهاد هر انسانى وجود دارد. انسان‏ها از كم‏توجّهى و بى‏مهرى به خود، رنج مى‏برند. «احبّ الى ابینا»

4- حضرت یعقوب به همه فرزندان محبّت داشت. «احبّ الى ابینا منّا» (برادران مى‏گفتند: یوسف محبوب‏تر است، یعنى ما نیز محبوب هستیم)*

5- زور وقدرت، محبّت نمى‏آورد.(برادران قدرت داشتند، ولى محبوب نبودند) «لیوسف... احبّ... و نحن عصبة»

6- گروه‏گرایى، اگر بدون رهبرى صحیح و خداپسندانه باشد، عوامل سقوط را سریعتر فراهم مى‏كند. («و نحن عصبة» نشان انسجام است، ولى انسجامى رها وبدون رهبرى صحیح)*

7-انسان براى ارتكاب خطا و گناه، اوّل خود را توجیه و كار خود را تئوریزه مى‏كند. (برادران هم خود را متّحد و قوى مى‏دانند، «و نحن عصبة» و هم پدر را منحرف، «انّ ابانا لفى ضلال» و با این دلیل، حسادت خود را توجیه مى‏كنند.)*

8-جوانان نوعاً خود را عقل كل دانسته و به نظرات پدران كمتر اهمیّت مى‏دهند. «نحن عصبة انّ ابانا لفى ضلال مبین»*

9- احساس قدرت و نیرومندى، عقل را كور مى‏كند. «نحن عصبة انّ ابانا لفى ضلال مبین»*

10- خودخواهان عوامل ناكامى را به جاى آن كه در خود جستجو كنند به دیگران نسبت مى‏دهند. «انّ ابانا لفى ضلال مبین» (به جاى آنكه بگویند ما حسودیم، گفتند: پدر ما منحرف است)*

11- حسادت، مرز نبوّت واُبوّت (پیامبرى وپدرى) را نیز مى‏شكند و فرزندان به پیامبرى كه پدرشان است، نسبت انحراف و بى‏عدالتى مى‏دهند. «انّ ابانا لفى ضلال مبین»

برای خواندن کامل پیام های زیبای این آیه اینجا کلیک نمایید .

ترجمه :
(برادران به یكدیگر گفتند) یوسف را بكشید یا او را به سرزمینى دور بیافكنید تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهى شایسته باشید.


نکته ها :
انسان در برخورد با نعمت، چهار حالت دارد: حسادت، بُخل، ایثار، غبطه. اگر پیش خود گفت: حال كه ما فلان نعمت را نداریم، دیگران هم نداشته باشند، حسادت است. اگر گفت: فقط ما برخوردار از این نعمت باشیم ولى دیگران نه، این بُخل است. اگر گفت: دیگران از نعمت برخوردار باشند، اگر چه به قیمتى كه ما محروم باشیم، این ایثار است. اگر گفت: حالا كه دیگران از نعمت برخوردارند، اى كاش ما هم بهره‏مند مى‏شدیم، این غبطه است.


امام باقرعلیه السّلام فرمودند: من گاهى به بعضى از فرزندانم محبّت مى‏كنم و آنها را روى زانوانم مى‏نشانم در حالى كه استحقاق این همه محبّت را ندارند، تا مبادا علیه سایر فرزندانم حسادت بورزند و ماجراى یوسف تكرار شود.

پیام ها :

1- فكر خطرناك، انسان را به كار خطرناك مى‏كشاند. «لیوسف... احبّ... اقتلوا»

2-احساس تبعیض در محبّت از طرف فرزندان، آنها را تا حدّ برادركشى سوق مى‏دهد. (گرچه شدّت علاقه‏ى پدر به یوسف بى دلیل نبود، بلكه به خاطر كمالات او بود، ولى برادران احساس تبعیض كردند و خیال كردند علاقه‏ى بى‏دلیل است و همین احساس، آنان را به توطئه وادار كرد) «احبّ الى ابینا... اقتلوا»*

3- از منظر كوته نظران، حذف فیزیكى رقیب بهترین راه است. «اقتلوا یوسف»*

4- حسودان گمان مى‏كنند كه: از دل برود هر آنچه از دیده برفت. «اقتلوا یوسف... یخل لكم وجه ابیكم» (برادران گمان مى‏كردند اگر پدر یوسف را نبیند، از فكر یوسف بیرون خواهد رفت و تمام فكرش در ما متمركز خواهد شد)*

5- حسود خیال مى‏كند با نابود كردن دیگران، نعمت‏ها براى او مى‏شود. «اقتلوا ... یخل لكم وجه ابیكم »

6- شیطان با وعده‏ى توبه در آینده، راه گناهامروز را باز مى‏كند. «و تكونوا من بعده قوماً صالحین »

7-علم وآگاهى، همیشه عامل دورى از انحراف نیست. برادران با آنكه قتل یا تبعید یوسف را بد مى‏دانستند؛ «تكونوا من بعده قوماً صالحین» امّا اقدام كردند.

8- سخن ازتوبه قبل از انجام گناه، فریب دادن وجدان و گشودن راه گناه است. (برادران به یكدیگر مى‏گفتند: شما یوسف را نابود كنید بعد با توبه از افراد صالح مى‏شویم) «تكونوا من بعده قوماً صالحین»*

9- انسان، خواهان محبوبیّت است و كمبود محبّت مایه‏ى بزرگ‏ترین خطرات و انحرافات است. «یخل لكم وجه ابیكم»

موضوع قفل شده است