یک سر سوزن خشک است، چی کار کنم؟

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
یک سر سوزن خشک است، چی کار کنم؟

با سلام و احترام

فرض کنید من دارم وضو میگیرم ابتدا صورت و بعد دست راست.. اما بعد از شستن دست راست مطمئن هستم مثلا به اندازه ی یک نقطه یا سر سوزن یا شاید کمتر و بیشتر، خشک مانده است ...
یکی میگوید
واجب است ان نقطه ی خشک را بشویید زیرا خداوند امر به غسل دست کرده است و از عموم و اطلاق این امر متوجه میشویم که واجب است تمام عضو غسل شود...
پس اگر علم به خشک بودن یک نقطه ی کوچک دارید واجب است ان قسمت را بشویید...
یکی میگوید
اصول فقه و اصولیین اشتباه میکنند و خطاب های شرع، ملا نقطی و با دقت عقلی نیست... اصلا عموم و اطلاق به این معنا اشتباه است. شما باید ببینید اگر یک نقطه از دست را عمدا نشویید آیا عرف میگوید دست را نشسته اید یا نه؟
اینها به عرف بستگی دارد...

تکلیف من با این تناقض چیست؟

مرجع : آیت الله خامنه ای
و آیت الله سیستانی

برچسب: 

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد اسراء

و طاها;911945 نوشت:
با سلام و احترام

فرض کنید من دارم وضو میگیرم ابتدا صورت و بعد دست راست.. اما بعد از شستن دست راست مطمئن هستم مثلا به اندازه ی یک نقطه یا سر سوزن یا شاید کمتر و بیشتر، خشک مانده است ...
یکی میگوید
واجب است ان نقطه ی خشک را بشویید زیرا خداوند امر به غسل دست کرده است و از عموم و اطلاق این امر متوجه میشویم که واجب است تمام عضو غسل شود...
پس اگر علم به خشک بودن یک نقطه ی کوچک دارید واجب است ان قسمت را بشویید...
یکی میگوید
اصول فقه و اصولیین اشتباه میکنند و خطاب های شرع، ملا نقطی و با دقت عقلی نیست... اصلا عموم و اطلاق به این معنا اشتباه است. شما باید ببینید اگر یک نقطه از دست را عمدا نشویید آیا عرف میگوید دست را نشسته اید یا نه؟
اینها به عرف بستگی دارد...

تکلیف من با این تناقض چیست؟

مرجع : آیت الله خامنه ای
و آیت الله سیستانی

سلام علیکم
اگر شما مجتهد باشید و وظیفه ی شما فحص و جستجو در بین ادله باشد ،جای این تحیر هست
اما اگر مقلد باشید طبیعتا جای هیچگونه تحیری نیست زیرا شما مقلدید پس وظیفه ی شما روشن است که در این مساله باید رجوع به نظر و فتوای مرجع تقلیدتان باشد .
همیشه موفق و پیروز باشید

اسراء;912443 نوشت:

سلام علیکم
اگر شما مجتهد باشید و وظیفه ی شما فحص و جستجو در بین ادله باشد ،جای این تحیر هست
اما اگر مقلد باشید طبیعتا جای هیچگونه تحیری نیست زیرا شما مقلدید پس وظیفه ی شما روشن است که در این مساله باید رجوع به نظر و فتوای مرجع تقلیدتان باشد .
همیشه موفق و پیروز باشید

با سلام و احترام

اتفاقا نظر مرجعی که ذکر کردم برایم مهم است.

اما حرفهای ضد و نقیض باعث میشود سوال بپرسم...
شاید واقعا نیاز نباشد ان نقطه را شست..
چون شنیدم که اصلا اینکه میگویند حتی یک سر سوزن نباید خشک باشد حرف علما نیست...

ملاک شستن چیست؟
علم من به شسته نشدن یک نقطه ؟
یا اینکه عرف بگوید او دستش را شست حتی اگر یک نقطه نشسته بماند؟

نقطه;912556 نوشت:

سلام،
طبق معمول تناقضی در کار نیست ... وظیفه‌ی شما این است که گرفتار وسواس نشوید ... یک مصداق برای وقتی که سر سوزنی از عضو وضو خشک مانده باشد این است که به اندازه‌ی سر سوزنی بر روی آن مانع رسیدن آب وجود داشته باشد و شما قبل از وضو یا هنگام وضو و یا بعد از وضو متوجه آن شوید با علم به اینکه از پیش از گرفتن وضو هم آنجا بوده است (مثل اینکه یک نقطه‌ی سفید از رنگی روی آن ریخته شده است که می‌دانید قبل از گرفتن وضو با آن رنگ کار می‌کردید) ...

با سلام

طبق معمول شما سوال را متوجه نشدید و انچه نوشتید ربطی به سوال ندارد و فقط باعث انحراف بحث می شوید...

در مورد ان تاپیک که لینکش در امضایم هست نیز دچار اشتباه شدید ( هنوز هم میتوانید به پستی که در امضایم هست مراجعه کنید و پاسخ بدهید در خصوصی چون کسی جواب نداده است)

برای اینکه شما خیلی روی این کلمه ی تناقض حساس هستید و ظاهرا احساس وظیفه میکنید که از دین دفاع کنید، بگذارید همین ابتدا خیالتان را راحت کنم :

من خودم واقفم که در دین تضادی وجود ندارد. این تناقض ها، ابتدایی و سوال برانگیز است و رفع میشود و متحقق نیست...

http://www.askdin.com/showthread.php?t=58446&page=6

من فقط همین یک مورد رو تونستم پیدا کنم :

سلام،
در صورتی که بعد از وضو (و بعد از نماز) نقطه ای سیاه رنگ روی پوست دست ببینیم و با ناخن کشیدنی پاک شود اما ندانیم اولاً مانع رسیدن آب است و دوماً چه زمان این نقطه به دست چسبیده باید نماز را اعاده کنیم؟ حکم وضو چیست؟

اگر مانعی کمتر از نصف عدس باشد کلاً با علم به آن می توان وضو گرفت و صحیح است یا تنها اگر بعد از وضو چنین مانعی با این اندازه دیدیم اشکالی ندارد؟

آیت الله مکارم شیرازی

با سلام و عرض ادب

1.وضو صحیح است و نماز اعاده ندارد.
2.با علم هم اشکال ندارد.

استفتا از دفتر آیه الله مکارم در قم

یعنی با علم به مانعی که کمتر از نصف عدس باشد، میتوان وضو گرفت
البته به نظر ایت الله مکارم

البته من در استفتائات هم یک عدس دیدم و هم نصف عدس...

حالا نمیدانم این تناقض محسوب میشود یا نه؟

و طاها;912576 نوشت:
حالا نمیدانم این تناقض محسوب میشود یا نه؟
ملاک شستن چیست؟
علم من به شسته نشدن یک نقطه ؟
یا اینکه عرف بگوید او دستش را شست حتی اگر یک نقطه نشسته بماند؟

سلام علیکم
یک وقت سوال از فتوای مراجع است
و یک وقت سوال ازمدرک فتواست
اما اگر سوال از فتوای مراجع است :اینکه مراجع در رساندن اب به اعضای وضو چه نظری دارند اختلافی است چنانکه خود واقف هستید:
نظر ایت الله مکارم اینست که: اگر به اندازه ی یک نصف عدس خشک بماند اشکال ندارد
بر خلاف نظر دیگر مراجع که میفرمایند: باید تمام و کمال به همه ی عضو اب برسانید و حتی یک سر سوزن هم خشک نماند
پس اینکه سوال فرمودید که ملاک شستن چیست، بسته به این دارد که مرجع تقلید شما چه کسی باشد.
( رساله ی توضیح المراجع مراجع )
و اگر سوال حضرتعالی از استدلال و سند فتوا است ، این مرکز در این بخش (فقه استدلالی )پاسخگویی ندارد.

همیشه موفق و پیروز باشید.

اسراء;913031 نوشت:

سلام علیکم
یک وقت سوال از فتوای مراجع است
و یک وقت سوال ازمدرک فتواست
اما اگر سوال از فتوای مراجع است :اینکه مراجع در رساندن اب به اعضای وضو چه نظری دارند اختلافی است چنانکه خود واقف هستید:
نظر ایت الله مکارم اینست که: اگر به اندازه ی یک نصف عدس خشک بماند اشکال ندارد
بر خلاف نظر دیگر مراجع که میفرمایند: باید تمام و کمال به همه ی عضو اب برسانید و حتی یک سر سوزن هم خشک نماند
پس اینکه سوال فرمودید که ملاک شستن چیست، بسته به این دارد که مرجع تقلید شما چه کسی باشد.
( رساله ی توضیح المراجع مراجع )
و اگر سوال حضرتعالی از استدلال و سند فتوا است ، این مرکز در این بخش (فقه استدلالی )پاسخگویی ندارد.

همیشه موفق و پیروز باشید.

با سلام

من متوجه هستم که اینجا جای فقه استدلالی نیست
و سوالم در خواست استفتاء بود...

زیرا احکام از یک نظر پیچیده و از یک نظر ساده به نظر می رسد...
مثلا گاهی اوقات انسان فکر میکند فهمیده اما وقتی راجع به یک مسئله میپرسد پاسخ کاملا متضادی با انچه فکر میکرد میشنود...
بماند پویایی و تغییر نظر مراجع....

مثلا همین نظر ایت الله مکارم یکی از ان تغییرات یا تناقضات است
که یکجا عدس و یکجا نصف عدس گفته شده...
آیا نباید شک کرد و توضیح خواست؟

البته شما این سوال را نیازمند فتوا ندانسته و رساله را کافی میدانید و من هم به علم شما اطمینان میکنم

ضمنا نقل و قولی که از من داشتید، تلفیق شده از دو مطلب است...
مثلا خط اول ربطی به سایر خطوط ندارد... یکی مربوط به ایت الله مکارم است و انها چیز دیگر

با سلام و ادب
تفاوت عبارت ،در مقدار معفو در وضو(یک عدس و نصف عدس و...)،بخاطر تسامح در تعبیر است و تعبیری که مناسبت با احتیاط دارد تعبیر به نصف عدس است که دفتر ایت الله مکارم حفظه الله هم بیشتر به همین شکل بیان میکنند.
همیشه سربلند و موفق باشید

موضوع قفل شده است