گوشت مردار و اجازه ی زِنا

تب‌های اولیه

83 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
گوشت مردار و اجازه ی زِنا

سلام و عرض ادب
قبل از طرح سوال بگویم که هدفم قیاس بین احکام نیست
بلکه میخواهم از یک حکم برای بیان بهتر منظورم درمورد حکم دیگر استفاده کنم

می دانیم که خوردن گوشت مردار بر مسلمان حرام است
اما اگر مسلمان در حالت اضطرار باشد ، خوردن مردار بر او حلال میشود

حال تصور کنیم کسی نیاز شدید جنسی دارد
و فشار جنسی به حدی بر او وارد شده که دارد دچار بیماری میشود یا مثلاً ممکن است به اقوام تعرض کند

تمام راه های حلال هم بر رویش بسته است و تنها راهش برای رفع شهوت فقط دو چیز است
یا خود ارضایی و یا رابطه با نامحرم

آیا مانند حلال شدن مردار بر شخص مضطر ، برای شخصی که تعریف کردم زِنا حلال نمیشود؟
لطفاً هم کارشناس احکام پاسخ بفرمایند و هم کارشناس کلام
(منظور اصلیم بحث کلامی است)
تشکر @};-

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هادی

Reza-D;911335 نوشت:
سلام و عرض ادب
قبل از طرح سوال بگویم که هدفم قیاس بین احکام نیست
بلکه میخواهم از یک حکم برای بیان بهتر منظورم درمورد حکم دیگر استفاده کنم

می دانیم که خوردن گوشت مردار بر مسلمان حرام است
اما اگر مسلمان در حالت اضطرار باشد ، خوردن مردار بر او حلال میشود

حال تصور کنیم کسی نیاز شدید جنسی دارد
و فشار جنسی به حدی بر او وارد شده که دارد دچار بیماری میشود یا مثلاً ممکن است به اقوام تعرض کند
تمام راه های حلال هم بر رویش بسته است و تنها راهش برای رفع شهوت فقط دو چیز است
یا خود ارضایی و یا رابطه با نامحرم

آیا مانند حلال شدن مردار بر شخص مضطر ، برای شخصی که تعریف کردم زِنا حلال نمیشود؟
لطفاً هم کارشناس احکام پاسخ بفرمایند و هم کارشناس کلام (منظور اصلیم بحث کلامی است)
تشکر



با سلام و عرض ادب خدمت برادر عزیز و تشکر از پرسش خوبتان

از جمله قواعدی که در استنباط واجتهاد احکام فقهی نقش به سزایی دارد، قاعده «کل حرام مضطر الیه، فهو حلال » می باشد؛ این قاعده که با نام قاعده اضطرار شهرت یافته، از قواعد کاربردی واساسی فقه، به شمار می آید.
بر اساس قاعده اضطرار، گاهی شرع مقدس، ارتکاب حرام را به خاطر اضطرار و عسر و حرج جایز می داند؛ مثلا اگر کسی بین زنده ماندن و خوردن گوشت میته باید یکی را انتخاب کند باید برای حفظ جان، به خوردن گوشت میته اقدام کند. در این جا مکلّف چاره ای جز خوردن میته ندارد چرا که در صورت نخوردن آن، جان خود را در اثر گرسنگی از دست خواهد داد.
اما در موردی که شما مطرح کردید مکلف ناگزیر از انتخاب دو چیز نیست؛ بلکه راه های دیگری هم وجود دارد، کسی که غریزه جنسی بر او فشار آورده، راه سومی هم برای فرار از گناه خودارضایی و ارتباط با نامحرم وجود دارد.
قاعده ی اضطرار جایی را شامل می شود که مکلّف مجبور باشد بین این و آن یکی را انتخاب کند در صورتی که در مورد مثال شما مکلف می تواند نه خودارضایی را انتخاب کند و نه ارتباط با نامحرم را. چرا که شیوه های مختلفی برای کنترل غریزه جنسی وجود دارد.
اولین و بهترین راه حلّ آن ازدواج دائم است، منتهی با توجّه به اینکه حضرت عالی فرمودید امکان ازدواج وجود ندارد، بر فرض اگر واقعا شرایط به گونه ای بود که ازدواج به هیچ عنوان امکان پذیر نبود می توان اعمالی را جهت تعدیل قوه جنسی انجام داد. (روش های تعدیل قوه جنسی در همین سایت به تفصل بیان شده است با سرچ در قسمت جستجو مطالعه فرمایید)

حاصل سخن اینکه :
در خوردن گوشت مردار اضطرار صادق است؛ چون چاره ای جز خوردن نیست و در صورت نخوردن مردار خواهد مرد ؛ اما در مورد دومی هیچ اضطراری وجود ندارد یعنی انسان می تواند فشار جنسی وارد شده را به حداقل برساند، در این صورت هم از فشار وارد آمده رهایی پیدا می کند و هم از گناه دوری می جوید. بنابراین هیچ اضطراری برای انجام گناه خود ارضایی یا ارتباط با نامحرم وجود ندارد تا قاعده ی اضطرار بر این مورد هم صادق باشد.

هادی;912177 نوشت:
در موردی که شما مطرح کردید مکلف ناگزیر از انتخاب دو چیز نیست؛ بلکه راه های دیگری هم وجود دارد، کسی که غریزه جنسی بر او فشار آورده، راه سومی هم برای فرار از گناه خودارضایی و ارتباط با نامحرم وجود دارد
سلام و عرض ادب
خب برادر گرامی ، برای گرسنه هم راه های دیگری وجود دارد ، مانند خوردن گوشت حلال ، خوردن غذاهایی بجز گوشت و....
اما بحث اینجاست که این شخص در شرایطی قرار گرفته که به هیچ چیزی دست رسی ندارد

در فرض سوال من هم این حالت وجود دارد که شخص تمام راه ها را امتحان کرده و به هیچ نتیجه ای نرسیده
یعنی راههای دیگر کاملاً به روی او بسته شده اند

هادی;912177 نوشت:
می توان اعمالی را جهت تعدیل قوه جنسی انجام داد

برای چه مدت؟ تا آخر عمر؟
یعنی پاسخ دین به نیاز طبیعی انسان این است؟
تا آخر عمرت تحمل کن؟

استاد عزیز درست است که نیاز جنسی مانند گرسنگی و تشنگی نیست که انسان را بکشد
اما از نظر غیرقابل تحمل بودن در شرایطی مانند آنها و بلکه بدتر میشود
شما بیشتر از من مطلع هستید ، نشنیده اید برخی افراد تحت فشار جسی دست به تجاوز و حتی قتل میزنند؟

راهکارهایی که جهت تعدیل شهوت می فرمائید مقطعی هستند و نهایتاً هم تاثیر کاهشی دارند نه از بین برنده

هادی;912177 نوشت:

با سلام و عرض ادب خدمت برادر عزیز و تشکر از پرسش خوبتان

از جمله قواعدی که در استنباط واجتهاد احکام فقهی نقش به سزایی دارد، قاعده «کل حرام مضطر الیه، فهو حلال » می باشد؛ این قاعده که با نام قاعده اضطرار شهرت یافته، از قواعد کاربردی واساسی فقه، به شمار می آید.
بر اساس قاعده اضطرار، گاهی شرع مقدس، ارتکاب حرام را به خاطر اضطرار و عسر و حرج جایز می داند؛ مثلا اگر کسی بین زنده ماندن و خوردن گوشت میته باید یکی را انتخاب کند باید برای حفظ جان، به خوردن گوشت میته اقدام کند. در این جا مکلّف چاره ای جز خوردن میته ندارد چرا که در صورت نخوردن آن، جان خود را در اثر گرسنگی از دست خواهد داد.
اما در موردی که شما مطرح کردید مکلف ناگزیر از انتخاب دو چیز نیست؛ بلکه راه های دیگری هم وجود دارد، کسی که غریزه جنسی بر او فشار آورده، راه سومی هم برای فرار از گناه خودارضایی و ارتباط با نامحرم وجود دارد.
قاعده ی اضطرار جایی را شامل می شود که مکلّف مجبور باشد بین این و آن یکی را انتخاب کند در صورتی که در مورد مثال شما مکلف می تواند نه خودارضایی را انتخاب کند و نه ارتباط با نامحرم را. چرا که شیوه های مختلفی برای کنترل غریزه جنسی وجود دارد.
اولین و بهترین راه حلّ آن ازدواج دائم است، منتهی با توجّه به اینکه حضرت عالی فرمودید امکان ازدواج وجود ندارد، بر فرض اگر واقعا شرایط به گونه ای بود که ازدواج به هیچ عنوان امکان پذیر نبود می توان اعمالی را جهت تعدیل قوه جنسی انجام داد. (روش های تعدیل قوه جنسی در همین سایت به تفصل بیان شده است با سرچ در قسمت جستجو مطالعه فرمایید)

حاصل سخن اینکه :
در خوردن گوشت مردار اضطرار صادق است؛ چون چاره ای جز خوردن نیست و در صورت نخوردن مردار خواهد مرد ؛ اما در مورد دومی هیچ اضطراری وجود ندارد یعنی انسان می تواند فشار جنسی وارد شده را به حداقل برساند، در این صورت هم از فشار وارد آمده رهایی پیدا می کند و هم از گناه دوری می جوید. بنابراین هیچ اضطراری برای انجام گناه خود ارضایی یا ارتباط با نامحرم وجود ندارد تا قاعده ی اضطرار بر این مورد هم صادق باشد.

سلام...
جناب هادی من فکر میکنم که شما سوال رو خیلی راحت کردین ...
اضطرار و ضرورت خوب یعنی چی ... اصلا چه کسی میتونه متوجه بشه چنین مساله ای ضرورت داره یا نه ....

به نظره شما مرجع تقلیدی که در 14 سالگی ازدواج کرده و الان مثلا 80 سالش شده میتونه منظور از ضرورت میل جنسی مرد یا زنی 30 ساله بدون همدم رو درک کنه ... !!!

بحث ... بحث اضطرار هست ...
فرض کنین که راننده ای هست که 10 ساعت نخوابیده و داره مسافر کشی میکنه ... سوال : ایا میتونه 1 ساعت دیگه هم مسافر کشی کنه ... جواب ( بله )
فرض کنین راننده ای هست که 15 ساعت نخوابیده و مسافر کشی کرده ... سوال : آیا میتونه 1 ساعت دیگه هم مسافر کشی کنه ... جواب .... جواب بله ...
حتی من شنیدم که فردی تونسته 7 روز نخوابه ...

ولی سوال اینه که اگر اون راننده 7 روز نخوابید و با ماشینش کسی رو زیر گرفت ... آیا مقصر هست یا نیست ...

فرض میکنیم که صحبت شما درست باشه و میل جنسی اضطرار آور نباشه ...
کسی 10 سال هم این مساله رو تحمل میکنه ...
خود ارضائی هم نمیکنه ... شرایط ازدواج رو هم نداره ...

ولی اگر همون شخص یهو تهییج شد و مثلا ( به خانومی تجاوز کرد اون هم زوری ) اونوقت کی مسئول این عمل هست ....
ولی اگر همون شخص یهو تهییج شد و مثلا سره کارش به زیر دستهاش توهین کرد کی مسئول هست ....
ولی اگر همون شخص یهو باعث تهییج کردن دیگران شد ... کی مسئول هست ...
ولی اگر همون شخص یهو و ناخواسته دستاش شروع به لرزیدن میکرد و نمیتونست اعصابش رو کنترل بکنه چه کسی مسئول هست .
ولی اگر همون شخص اعصابش خورد بود و کارش رو از دست میداد چه کسی مسئول هست
و ...

اضطرار که فقط جسمی نیست .... روان انسان هم اضطرار داره ... فکر میکنین اینهایی که دیوونه میشن و روانی میشن ... چجوری شده که اینجوری شدن ...

کاملا درسته در مثالی که گفته شده ، آسیب مسایل جنسی فقط جسمی نیست بلکه بیشتر روانی هست ، و خیلی خطرناک تر
در پاسخی که کارشناس محترم دادند شاید به کلیات شرایط و چیز های دیگه توجه نشده ، زیرا انسان ها از لحاظ طبع ، شرایط زندگی ، مدت زمان مشکلی که گفتن در مثال با هم متفاوت هستن و پاسخ رو من اینطوری مد نظرم امد که مثلا شما تشنه ای بهت بگن جای آب برو یه چیز دیگه بخور ، خوب شما تشنه ای و هیچ چیز جای آب رو برای شما نمیگیره ،
البته بماند بنده از نظر شخصی خودم شاید بتونم خودم رو در این زمینه نگاه دارم با راهکارهای مثل کار زیاد و ورزش و ... ولی نمیدونم تا چه مدت امکان پذیره و اینکه آیا برای دیگران هم کارسازه یا خیر ؟؟؟

[="Times New Roman"][="Black"][="3"]

Reza-D;912181 نوشت:
سلام و عرض ادب
خب برادر گرامی ، برای گرسنه هم راه های دیگری وجود دارد ، مانند خوردن گوشت حلال ، خوردن غذاهایی بجز گوشت و....
اما بحث اینجاست که این شخص در شرایطی قرار گرفته که به هیچ چیزی دست رسی ندارد

در فرض سوال من هم این حالت وجود دارد که شخص تمام راه ها را امتحان کرده و به هیچ نتیجه ای نرسیده
یعنی راههای دیگر کاملاً به روی او بسته شده اند

برای چه مدت؟ تا آخر عمر؟
یعنی پاسخ دین به نیاز طبیعی انسان این است؟
تا آخر عمرت تحمل کن؟

استاد عزیز درست است که نیاز جنسی مانند گرسنگی و تشنگی نیست که انسان را بکشد
اما از نظر غیرقابل تحمل بودن در شرایطی مانند آنها و بلکه بدتر میشود
شما بیشتر از من مطلع هستید ، نشنیده اید برخی افراد تحت فشار جسی دست به تجاوز و حتی قتل میزنند؟

راهکارهایی که جهت تعدیل شهوت می فرمائید مقطعی هستند و نهایتاً هم تاثیر کاهشی دارند نه از بین برنده

خداوند انسان رو با نقاط ضعفش امتحان میکنه نه با نقاط قوت.

دقیقا دست میزاره همون جایی که میگی خدایا هرچی میخوای بگیر ولی اینو نه. خدا هم دقیقا همونو ازت می خواد.

تا ثابت کنی خدا خدا کردنت الکی نبوده و توی شرایط سخت و تحت فشار شدید حاضری برای خدا ذره ذره آب بشی.

کار خدا اینه که روال طبیعی زندگیتو بهم میزنه که ببینه بازم خدا رو می خوای ، حاضری بخاطر خدا، مشکلی که بهت تحمیل شده و حقت نبوده رو تحمل کنی.

وگرنه پول خونه ماشین نیاز جنسی ، برطرف بشه ، همه مومن هستند.

من هم این روزها دارم سخت ترین و دردناک ترین روزهای زندگیم رو پشت سر میزارم ، اما چه میشه کرد ، بالاخره باید یه جایی به اندازه ی ادعاهات ازت کار بکشه دیگه.

ان شا الله مشکلت حل بشه.[/][/][/]

سلام

هادی;912177 نوشت:
بنابراین هیچ اضطراری برای انجام گناه خود ارضایی یا ارتباط با نامحرم وجود ندارد تا قاعده ی اضطرار بر این مورد هم صادق باشد.

پس معنی اضطرار چی میشه دقیقاً؟
وقتی میبینیم از بین هر 100 تا جوان ، 95 تا (در بهترین حالت) دچار هزار تا گناه و کثافت کاری هستند که کمترینش خودارضایی هست نمیشه گفت اضطرار به ارضای میل جنسی دارند؟
خب همون شخصی که اگر گوشت مرده رو نخوره میمیره هم بهش میگیم تو اگر گوشت رو نخوری به احتمال 95 درصد میمیری پس بخواب تا شاید اون لحظه های آخر یه نفر به احتمال 5 درصد اومد و یه چیزی بهت داد که بخوری و نمیری.
نمیدونم به والله. جوان داره با خدای خودش دشمن میشه. میگه خدا منو آفرید و منو 10 سال یا بیشتر توی این وضعیت گذاشته تا عذاب بکشم.
نمی دونم خودتون تجربه کردید یا نه.
هر روزش مثل یک سال میگذره.

کاش دست از ایده آل نگری بر میداشتیم.
چند درصد مردم مثل حضرت یوسف هستند؟چند تا رجبعلی خیاط داریم؟
اگر یه خورده آمار محور نگاه میکردیم خیلی راحت میشد فهمید که درصد پاک موندن تو این شرایط از ده درصد کمتره. اونم با این نون حرومی که به خورد مردم میدن.

پی نوشت:
من هیچ وقت توی حرفام دستور و مجوز زنا صادر نکردم.

برادر رضا کلا این شرایطی که شما گفتید با وجود ازدواج موقت امکان ندارد پیش بیاید. و نیاز جنسی هم مانند گرسنگی نیست، شما خیلی راحت میتوانید خودتان چند جمله عربی بخوانید و رابطه را با همون خانم حلال کنید. در کل فرضی که مصداق نخواهد داشت درست نیست.

درباره راه کار ها هم باید عرض شود برای برخی افراد مثلا من، هیچ تاثیری ندارند.

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان بزرگوار

فرمایشات همه عزیزان را مطالعه کردم

پاسخ کلی به همه عزیزان:
خداوند این غریزه جنسی را برای تداوم نسل بشر قرار داد و تنها راه ارضاء این غریزه نیز ازدواج است و لاغیر، راه دیگری برای ارضای این غریزه وجود ندارد.
بله یک نوجوانی که به سن تکلیف رسیده و هنوز ازدواج نکرده است معلوم است به مرور زمان غریزه ی جنسی فشار زیادی بر او وارد خواهد کرد منتهی آیا این فشار، بهانه ای برای ارتکاب گناه می شود ؟ آیا برای این جوان لازم نیست سری به دستورات و رهنمودهای اسلام بزند و از اسلام راه کار بخواهد ؟

همچنانکه خود نیز اشاره کردید «نیاز جنسی مانند گرسنگی و تشنگی نیست» فرد گرسنه در صورت اضطرار چاره ای ندارد جز اینکه گوشت مردار را به اندازه ضرورت (یعنی در حدّ زنده ماندن) بخورد. اما در موضوع ازدواج اگر فرد هیچ راهی برای ازدواج نداشته باشد یک راه وجود دارد و آن عفت و پاکدامنی است، اگر ادعای مسلمانی داریم و اگر قصد رسیدن به مقام انسانیت را داریم باید تسلیم دستورات اسلام باشیم و الا با قیاس کردن چند حکم با یکدیگر نمی توان به این مقام نائل شد.

در اسلام هیچ راهی برای دفع شهوت به جز ازدواج شرعی نیست. البته خداوند ازدواج را بسیار ساده و راحت قرار داده و این ما هستیم که این امر را برای خود مشکل کرده و می کنیم.
هر دختر و پسر پاکدامنی می تواند سال ها پس از بلوغ جنسی بدون هیچ گونه ارضایی سر کند و دچار هیچ گونه مشکل جسمی یا روحی هم نگردد. با نیم نگاهی در زندگی بزرگان دین و حتی برخی جوانان پاک امروزی متوجه خواهید شد که بسیاری از ایشان به هر دلیلی تا سنین بالا ازدواج نکرده اند و تا قبل از ازدواج نیز به هیچ گناهی خود را نیالوده اند.
در عین حال قرآن مجید راه مقابله با طغیان غریزه جنسی را در صورت فراهم نبودن زمینه ازدواج، عفت پیشگی و یا خویشتن داری در امور جنسی می داند و می فرماید:
«آن ها که وسیله ازدواج ندارند، باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بی نیاز کند». البته این امر، نیاز به مقاومت دارد که در روایات به عنوان جهاد اکبر مطرح شده است.

موضوع قفل شده است