جمع بندی کمک برای درمان وسواس فکری

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کمک برای درمان وسواس فکری

[=&amp][=&amp]با[/][=&amp]عرض[/][=&amp]سلام[/][=&amp]و[/][=&amp]خسته[/][=&amp]نباشید و [/][/][=&amp][=&amp]صلوات[/][=&amp]بر[/][=&amp]خاتم[/][=&amp]انبیا[/][=&amp]محمد[/][=&amp]مصطفی[/][=&amp] (ص)
[/][/]
[=&amp][=&amp]ببخشید[/][=&amp]اگه[/][=&amp]پرسش[/][=&amp]من[/][=&amp]بسیار[/][=&amp]طولانی[/][=&amp]می‌باشد [/][=&amp]ولی[/][=&amp]خواهش[/][=&amp]میکنم[/][=&amp]که[/][=&amp]با[/][=&amp]دقت[/][=&amp]بخوانید[/][=&amp]و[/][=&amp]جواب[/][=&amp]من[/][=&amp]را[/][=&amp]بدهید
[/][=&amp]انشا[/][=&amp]الله[/][=&amp]خدا[/][=&amp]ثواب[/][=&amp]این[/][=&amp]کار[/][=&amp]را[/][=&amp]به[/][=&amp]شما[/][=&amp]بدهد
[/][/]
[=&amp][=&amp]من[/][=&amp]دچار[/][=&amp]چند[/][=&amp]مسئله[/][=&amp]شده[/][=&amp]ام:

[/][/]

[=&amp][=&amp]۱[/][=&amp].[/][=&amp]ایا[/][=&amp]وسواس[/][=&amp]در[/][=&amp]کار[/][=&amp]ها[/][=&amp] ( [/][=&amp]عبادت[/][=&amp]و[/][=&amp]...) [/][=&amp]جزو [/][=&amp]افراط [/][=&amp]هست؟

[/][/]

[=&amp][=&amp]۲[/][=&amp].[/][=&amp]من[/][=&amp]خیلی[/][=&amp]دچار[/][=&amp]وسواس[/][=&amp]میشوم[/][=&amp]مخصوصا[/][=&amp]در[/][=&amp]عبادت[/][=&amp]مثلا[/][=&amp]بار[/][=&amp]ها[/][=&amp]شده[/][=&amp]نماز[/][=&amp]عشا[/][=&amp]رو[/][=&amp]بیش[/][=&amp]از[/][=&amp]۵بار[/][=&amp]بخوانم

[/][/]

[=&amp][=&amp]۳[/][=&amp].[/][=&amp]من[/][=&amp]دچار[/][=&amp]یکسری[/][=&amp]افکار[/][=&amp]میشم[/][=&amp]که[/][=&amp]باعث[/][=&amp]یکسری[/][=&amp]از[/][=&amp]کار[/][=&amp]ها[/][=&amp]میشه، [/][=&amp]مثال[/][=&amp]: [/][=&amp]من[/][=&amp]با[/][=&amp]دیدن[/][=&amp]عکس[/][=&amp]خانه[/][=&amp]کعبه[/][=&amp]مقدس[/][=&amp]،[/][=&amp]حرم[/][=&amp]امام[/][=&amp]دچار[/][=&amp]افکار[/][=&amp]وسواسی[/][=&amp]شده[/][=&amp]و[/][=&amp]از[/][=&amp]جای[/][=&amp]خود[/][=&amp]بلند[/][=&amp]شده[/][=&amp]و[/][=&amp]به[/][=&amp]عکس[/][=&amp]ها[/][=&amp]سلام[/][=&amp]میدهم[/][=&amp]یا[/][=&amp]با[/][=&amp]دیدن[/][=&amp]عکسی[/][=&amp]از[/][=&amp]نوشته[/][=&amp] «[/][=&amp]الله[/][=&amp]» [/][=&amp]چندین[/][=&amp]ثانیه[/][=&amp]به[/][=&amp]آن[/][=&amp]خیره[/][=&amp]شده[/][=&amp]و[/][=&amp]به[/][=&amp]آن[/][=&amp]سلام[/][=&amp]داده[/][=&amp]آیا[/][=&amp]لازم[/][=&amp]هست؟[/][=&amp]چه[/][=&amp]کار[/][=&amp]کنم؟

[/][/]

[=&amp][=&amp]۴[/][=&amp].[/][=&amp]من[/][=&amp]همش[/][=&amp]فکر[/][=&amp]میکنم[/][=&amp]که[/][=&amp]جنب[/][=&amp]هستم[/][=&amp]و[/][=&amp]موقع[/][=&amp]غسل[/][=&amp]و[/][=&amp]بعد[/][=&amp]از[/][=&amp]غسل[/][=&amp]دچار[/][=&amp]افکار[/][=&amp]وسواسی[/][=&amp]میشوم[/][=&amp]که[/][=&amp]آیا[/][=&amp]غسل[/][=&amp]رو[/][=&amp]درست[/][=&amp]انجام[/][=&amp]داده[/][=&amp]ام؟

[/][/]

[=&amp][=&amp]۵[/][=&amp].[/][=&amp]من[/][=&amp]موقع[/][=&amp]وضو[/][=&amp]گرفتن[/][=&amp]،[/][=&amp]غسل[/][=&amp]کردن[/][=&amp]و[/][=&amp]شروع[/][=&amp]نماز[/][=&amp]موقع[/][=&amp]نیت[/][=&amp]کردن[/][=&amp]دچار[/][=&amp]وسواس[/][=&amp]شده[/][=&amp]چندین[/][=&amp]بار[/][=&amp]نیت[/][=&amp]میکنم

[/][/]

[=&amp][=&amp]۶[/][=&amp].[/][=&amp]من[/][=&amp]در[/][=&amp]حال[/][=&amp]انجام[/][=&amp]غسل[/][=&amp]بودم[/][=&amp]و[/][=&amp]شستن[/][=&amp]سمت[/][=&amp]راست[/][=&amp]بدنم[/][=&amp]تمام[/][=&amp]شد[/][=&amp]و[/][=&amp]شروع[/][=&amp]کردم[/][=&amp]سمت[/][=&amp]چپ[/][=&amp]بدنم[/][=&amp]رو[/][=&amp]بشورم[/][=&amp]ولی[/][=&amp]در[/][=&amp]لحظات[/][=&amp]اول[/][=&amp]شستن[/][=&amp]طرف[/][=&amp]چپ[/][=&amp]دچار[/][=&amp]وسواس[/][=&amp]شدم[/][=&amp]که[/][=&amp]آیا[/][=&amp]زیر[/][=&amp]ناخن[/][=&amp]های[/][=&amp]پای[/][=&amp]راستم[/][=&amp]را[/][=&amp]شسته[/][=&amp]ام؟[/][=&amp]در[/][=&amp]آن[/][=&amp]لحظه[/][=&amp]زیر[/][=&amp]ناخن[/][=&amp]های[/][=&amp]پای[/][=&amp]راستم[/][=&amp]را[/][=&amp]شستم[/][=&amp]و[/][=&amp]بعد[/][=&amp]غسل[/][=&amp]رو[/][=&amp]ادامه[/][=&amp]دادم[/][=&amp]آیا[/][=&amp]غسل[/][=&amp]من[/][=&amp]صحیح[/][=&amp]هست[/][=&amp]دیگر[/][=&amp]نیاز[/][=&amp]نبود[/][=&amp]که[/][=&amp]بعد[/][=&amp]شستن[/][=&amp]زیر[/][=&amp]ناخن[/][=&amp]دوباره[/][=&amp]تمام[/][=&amp]طرف[/][=&amp]راستم[/][=&amp]رو[/][=&amp]بشورم؟؟[/][=&amp]اگر[/][=&amp]دوباره[/][=&amp]طرف[/][=&amp]راستم[/][=&amp]رو[/][=&amp]میشستم[/][=&amp]اشکال[/][=&amp]داشت؟

[/][/]

[=&amp][=&amp]۷[/][=&amp].[/][=&amp]من[/][=&amp]خیلی[/][=&amp]غسل[/][=&amp]کردنم[/][=&amp]طول[/][=&amp]میکشد[/][=&amp]چیزی[/][=&amp]حدود۴۵دقیقه

[/][/]

[=&amp][=&amp]۸[/][=&amp].[/][=&amp]من[/][=&amp]موقع[/][=&amp]دیدن[/][=&amp]قرآن[/][=&amp]کریم[/][=&amp]دچار[/][=&amp]افکار[/][=&amp]وسواسی[/][=&amp]شده[/][=&amp]و[/][=&amp]به[/][=&amp]عنوان[/][=&amp]احترام[/][=&amp]شروع[/][=&amp]به[/][=&amp]بوس[/][=&amp]کردن[/][=&amp]قرآن[/][=&amp]میکنم[/][=&amp]و[/][=&amp]این[/][=&amp]افکار[/][=&amp]بسیار[/][=&amp]ادامه[/][=&amp]دارد[/][=&amp]و[/][=&amp]تعداد[/][=&amp]بوس[/][=&amp]ها[/][=&amp]زیاد[/][=&amp]میشود

[/][/]

[=&amp][=&amp]۹[/][=&amp].[/][=&amp]من[/][=&amp]بعد[/][=&amp]اتمام[/][=&amp]نماز[/][=&amp]و[/][=&amp]موقع[/][=&amp]تکبیر[/][=&amp]گفتن[/][=&amp]و[/][=&amp]بوس[/][=&amp]کردن[/][=&amp]مهر[/][=&amp]هم[/][=&amp]دچار[/][=&amp]وسواس[/][=&amp]میشوم[/][=&amp]و[/][=&amp]زیاد[/][=&amp]تکبیر[/][=&amp]میگویم[/][=&amp]و[/][=&amp]مهر[/][=&amp]را[/][=&amp]بوس[/][=&amp]میکنم[/][/]

[=&amp]
[/]

[=&amp][=&amp]خواهش[/][=&amp]میکنم[/][=&amp]به[/][=&amp]تمام[/][=&amp]۹[/][=&amp]مورد[/][=&amp]پاسخ[/][=&amp]بدید[/][/][=&amp][=&amp]خیلی[/][=&amp]ممنون[/][=&amp]که[/][=&amp]وقت[/][=&amp]گذاشتید.[/][/]

[=&amp]
[/]

[=&amp][=&amp]یا[/][=&amp]علی[/][/][=&amp][=&amp]در[/][=&amp]پناه[/][=&amp]حق[/][/][=&amp][=&amp]خدا[/][=&amp]حافظ[/][/]

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد نشاط

[="Tahoma"][="YellowGreen"]سلام
بزرگوار با این توضیحاتی که بیان کردید، به نظر می رسد شما دچار اختلال وسواس فکری و عملی هستید، نکاتی را برای درمان، خدمت شما عرض می کنیم، منتها حتما باید به یک روانشناس بالینی متخصص در این زمینه رجوع کنید.
[/]

پرسش:
من در انجام اعمال عبادی و احکام دچار بیماری شده ام، گاهی نماز را چند بار می خوانم، غسل و وضویم خیلی طول می کشد، گویا وسواس وضوء و غسل دارم، لطفا راهنمائی کنید.


پاسخ:
از آنجایی که مهمترین عامل گرایش به این نوع رفتار ترس و اضطراب می باشد، برای رفع آن باید با همت بالا و با کمک یک مشاور متخصص تکنیک های لازم را رعایت کنید تا مشکل حل شود. در رفتارهایی که ذکر شد، وسواس شما ( چه فکری یا عملی) بیشتر در مسائل شرعی و دینی است و علت عمده آن عدم آگاهی صحیح یا برداشت غلط از دین بوده که در ادامه آن ترس و نهایتا به رفتار وسواسی ختم می شود. گاهی برداشت غلط از انجام صحیح عمل و ترس از اینکه مطابق واقع نباشد منتهی به رفتار وسواسی می گردد.
پس بزرگوار:
1. در مسائل دینی از خودتان اجتهاد نکنید و فکر نکنید که رفتار شما و تصمیم شما برای انجام عملی که این قدر تکرار می کنید، مطابق شرع بوده و وظیفه شما همین است، اتفاقا از لحاظ شرعی چنین تکرار و وسواس برای انجام امور عبادی و سایر اعمال صحیح نمی باشد. بهتر است در هر موردی که سوال دارید از کارشناسان دینی بپرسید و طبق گفتار آنها عمل کنید. باید این اصل را بپذیرید که وظایف ما در قبال دستورات الهی تکلیفی است که شرع معین کرده و ما از خود نمی توانیم چیزی را وارد کرده و آن را حمل بر صحت بگذاریم.
2. در بحث های دینی حتما مطالعه کنید گاهی برداشت غلط و اشتباه می تواند زمینه ساز این رفتارها بگردد.
3. ترس ناشی از اینکه عمل شما مطابق واقع نبوده و یا خدا راضی نیست را اصلاح کنید. خدا اولا ظالم نیست و دوما این زحمت و مشقتی را که برای خودتان درست کرده اید؛ خداوند متعال به این شکل راضی نیست.
4. افکار اشتباه و وسواسی را بچالش بکشید. در ذهنتان مدام بپرسید این فکر چه فایده ای دارد، چه ضرورتی دارد من این موارد را تکرار کنم، چرا دیگران این کار را نمی کنند و... این موارد باعث می شود که ذهنتان با افکار وسواسی مقابله کند و بتدریج مقدار آنها کاهش یابد.
5. از افراد دلسوز برای حل این مشکل کمک بگیرید.

6. در ذهنتان این فکر را تلقین کنید که افکار وسواسی به صلاح شما نیست و باید این رفتار اصلاح شود و شما توانایی اصلاح و مقابله را دارید.
8. ترسی که موجب تکرار این رفتارهاست را به طور ریشه ای حل کنید.
موارد گفته شده در بعد تقویت شناخت ذهنی شما خیلی موثر بوده و می تواند ذهن شما را قانع بکند، باید به این نتیجه برسید که چنین رفتاری صحیح نیست و شما از حالت اعتدلال خارج شده اید.
بعد از طی موارد فوق باید:
1. تمرین عدم تکرار (چه در وضوء، غسل، خواندن نماز و سایر رفتارها) را شروع کنید.
( چه در وضوء، غسل، خواندن نماز) در این مورد می توانید از دیگران و نزدیکان خودتان کمک بگیرید.
2. کاستن حساسیت
بتدریج حساسیت های لازم را بکاهید و نگذارید این موضوع ذهن شما را درگیر کند.
3. هر جا ذهنتان قانع نشد و خواست دوباره تکرار کند، سریع از کارشناس مربوطه سوال کنید و طبق آن انجام دهید.( البته باید اصل اعتماد کردن را به کارشناس را نیز بپذیرید).
4. با یک روانشناس بالینی در ارتباط باشید تا مراحل درمان شما را تحت نظر قرار بدهد.
5. ترس را به طور اساسی و ریشه ای از بین ببرید.( معمولا مطالعه و شناخت صحیح به رفع زمینه های ترس موثر می باشد، به ویژه در بحث های دینی و حتی اطلاع از خود بیماری یعنی اختلال وسواس فکری و عملی در بهبود درمان مفید خواهد شد.)

موضوع قفل شده است