جمع بندی کفویت از نظر فرهنگ و میزان تحصیلات

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کفویت از نظر فرهنگ و میزان تحصیلات

آنچه که همه کارشناسان می گویند این است که دز ازدواج دو طرف باید در فرهنگ و سطح تحصیلات هم کفو باشند
اما آیا واقعا اینگونه است؟
یعنی کسی که سطح تحصیلاتش بالا باشد حتما با فرهنگ است و از نظر فرهنگی بالاتر است؟
و یا بالعکس اگر کسی سطح تحصیلاتش پایین بود از نظر فرهنگی هم در رتبه و طبقه پایینی خواهد بود؟

ملاک بالا بودن یا پایین بودن از نظر فرهنگی چیست؟:-/

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد صابر

[TD][/TD]

سؤال:

آنچه که همه کارشناسان می گویند این است که در ازدواج دو طرف باید در فرهنگ و سطح تحصیلات هم کفو باشند اما آیا واقعا اینگونه است؟ یعنی کسی که سطح تحصیلاتش بالا باشد حتما با فرهنگ است و از نظر فرهنگی بالاتر است؟ و یا بالعکس اگر کسی سطح تحصیلاتش پایین بود از نظر فرهنگی هم در رتبه و طبقه پایینی خواهد بود؟ ملاک بالا بودن یا پایین بودن از نظر فرهنگی چیست؟

پاسخ:

همانطور كه مي دانيد ازدواج يكي از مهمترين حوادث و رويدادهاي زندگي است و نقش مهمي در سرنوشت و سعادت و خوشبختي انسان دارد ، مضافاٌ بر اينكه اگر به نحو صحيح انجام پذيرد بسياري از نيازهاي انسان را اعم از نيازهاي عاطفي و جنسي را تاْمين و باعث آرامش روحي انسان مي شود بنابراين در عين حال كه نبايد در انتخاب همسر خيلي وسواس گونه عمل كرد اما دقت ،شناخت و اتخاذ تصميم حساب شده و بالاخره انتخاب صحيح از شرايط ضروري يك ازدواج موفق است.

مهمترین مسئله در ازدواج و انتخاب همسر رعایت ملاک‌های اصلی ازدواج است که در روایات نیز بر آن تأکید فراوان شده است. رعایت این معیارها ضامن اصلی سعادت و خوشبختی در ازدواج است و عدم رعایت آن عواقب سنگینی برای زوجین در پی خواهد داشت. از همین لحظه دقت کنید که عاقلانه بیندیشید که آیا او این معیارها را دارد یا خیر؟

اين معيارها را مي‌توان به دو بخش عمده تقسيم كرد:

الف) معيارهاي اساسي: ملاك‌هايي كه حتماً آن‌ها را بايد در نظر داشته باشيم تا زندگيمان توأم با سعادت باشد. در نظر نگرفتن اين معيارها موجب بروز مشكلاتي در زندگي ما خواهد شد. مانند:‌ دين داري، اخلاق نيكو، شرافت خانوادگي (نجابت و پاكي)، عقل.

ب) معيارهايي كه موجب كاملتر شدن زندگي ما مي‌شود. اين معيارها اگر رعايت شوند زندگي ما بهتر و كاملتر خواهد شد. البته اين معيارها به سليقه و موقعيت افراد بستگي دارد و در افراد مختلف، متفاوت مي‌باشد. از جمله اين ملاك‌ها مي‌توان سلامت جسم و روح، زيبايي، علم و سواد و كفو همديگر بودن را نام برد؛ در نتیجه معیارهای دینی اسلام فقط ایمان و اخلاق نیست و موارد دیگر را نیز شامل می‌شود.

اما در خصوص سؤال شما باید عرض نماییم که به صورت كلي در امر ازدواج بهترين صورت اين است كه دختر خانم در امر تحصيلات و سن و اقتصاد اندكي پايين تر از پسر باشد. در چنين صورتي شرايط مطلوب جهت سازگاري بيشتر مي باشد. مرد به عنوان مدير خانواده بهتر است در بسياري از مولّفه ها شرايط بالاتري داشته باشد در غير اينصورت به سبب تعارض زن و مرد در مسائل مختلف زندگي و احيانا عدم پذيرش مديريت مرد از ناحيه زن در برخي موارد و احساس حقارت مرد در زندگي، احساس دوگانه اي نسبت به نقش خود در خانواده پيدا خواهد كرد كه اين امر سلامت روحي او را تهديد مي كند و باعث بروز رفتارهاي ناسازگارانه از او مي گردد.

نوع تفكر دختر و پسر نيز در اين مسئله مهم مي باشد اگر نظر دختر راجع به تحصيلات پسر منفي باشد و نتواند با اين مسئله كنار بيايد يا اينكه در زندگي مشترك اين مسئله را به عنوان يك نقطه ضعف دائما به او سركوفت بزند مسلما زمينه اختلافات بوجود خواهد آمد. همچنين است اگر پسر بخاطر تحصيلات پايينش احساس حقارت و خود كم بيني داشته باشد كه در اين صورت هر رفتاري از ناحيه همسرش را يك رفتار منفي و يك تحقير تلقي كرده و آرامش را از خود و همسرش سلب خواهد نمود. و نيز ممكن است مرد در زندگي مشترك اين پايين بودن سطح تحصيلي به عنوان يك نقطه ضعف براي خود و يك نقطه قوت براي همسرش هميشه به عنوان يك فشار رواني به حساب آورد. بنابراين نوع نگرش زوجين و خانواده ها در اينگونه ازدواج ها بسيار مهم است.

البته منظور ما اين نيست كه چنين ازدواجي مطلقا منع دارد بلكه چنانچه خواستگار در يكي از ملاك هاي نمره خوبي كسب نكند اگر در ملاك هاي ديگر نمره بالايي كسب كند كمبود اين ملاك را جبران خواهد كرد و معدل ملاك ها شرط است و البته بايد توجه داشت كه اينطور نباشد كه در يك ملاك اصلا نمره نياورد بلكه حداقل نمره قبولي در هر ملاك لازم است.

کاربر محترم! بالا بودن تحصیلات الزاما به معنای فرهنگ بالا نیست بلکه بالعکس در برخی موارد ممکن است فردی تحصیلات عالیه داشته باشد ولی فرهنگ بالایی نداشته باشد. در واقع بیشتر مقصود از فرهنگ شرایط زندگی و جغرافیایی منطقه و آداب و رسوم است. البته در بیشتر موارد افرادی که تا مقاطع بالا تحصیل می کنند، معمولا نوع تفکرشان تغییر می کند و ممکن است حتی فرهنگ اصیل خود را کنار بگذارند.

در یک جمع بندی در تحصیلات بهتر است پسر حداقل یک مقطع بالاتر از دختر باشد ولی در موضوع فرهنگ بهتر است تا حد امکان فرهنگ ها همخوان باشد.

موضوع قفل شده است