جمع بندی کدام روایت درباره‌ی ترتیب تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) صحیح است؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کدام روایت درباره‌ی ترتیب تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) صحیح است؟

سلام
یک سوال برام پیش اومده:
ما معمولا برای ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها ابتدا 34مرتبه الله اکبر و بعد 33مرتبه الحمدلله و 33مرتبه سبحان الله میگیم
ولی برخی از روایات رو که بعضی جاها شنیدم فکر می کنم اول سبحان الله هست بعد الحمد لله و بعد الله اکبر کدوم ترتیب درسته؟

یعنی در برخی از احادیث این ترتیب به نحو دیگری بیان شده.
الان کدوم روایات درست است تا طبق ترتیب همان عمل کنیم؟
ممنون

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد واسع

[TD][/TD]

بسمه تعالی
با سلام و احترام
آنچه در برخی از منابع روایی درباره ترتیب «تسبیحات حضرت زهرا» (سلام الله علیها) آمده است به شرح زیر است:

  • عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ قَالَ: دَخَلْتُ مَعَ أَبِي عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَسَأَلَهُ أَبِي تَسْبِيحَ فَاطِمَةَ ع فَقَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ حَتَّى أَحْصَاهَا أَرْبَعَةً وَ ثَلَاثِينَ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ حَتَّى بَلَغَ سَبْعَةً وَ سِتِّينَ ثُمَّ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ حَتَّى بَلَغَ مِائَةً يُحْصِيهَا بِيَدِهِ جُمْلَةً وَاحِدَة(1)؛ «محمد ابن عذافر» می گوید با پدرم نزد امام صادق(علیه السلام) مشرف شدیم. پدرم از تسبیحات حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پرسید. حضرت «الله اکبر» گفتند تا به عدد سی و چهار رسیدند سپس «الحمدلله» گفتند تا به عدد شصبت و هفت رسیدند سپس «سبحان الله» گفتند تا به عدد صد رسیدند و تمام اعداد را با دستانشان می شمردند.
  • عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِي تَسْبِيحِ‏ فَاطِمَةَ ص يُبْدَأُ بِالتَّكْبِيرِ أَرْبَعاً وَ ثَلَاثِينَ ثُمَّ التَّحْمِيدِ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِينَ ثُمَّ التَّسْبِيحِ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِينَ.(2) ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که درباره تسبیحات فاطمه(سلام الله علیها) فرمودند: از سی و چهار مرتبه الله اکبر شروع می شود سپس سی و سه مرتبه «الحمدلله» و سپس سی وسه مرتبه «سبحان الله».
  • عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ ع قَبْلَ أَنْ يَثْنِيَ رِجْلَيْهِ مِنْ صَلَاةِ الْفَرِيضَةِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لْيَبْدَأْ بِالتَّكْبِيرِ.(3) «عبدالله بن سنان» از امام صادق (علیه السلام» نقل می کند:کسی که تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را قبل از آنکه از حالت نماز خارج شود بگوید آمرزیده شود و باید از «الله اکبر» شروع کند.
تحلیل مطلب: با توجه به اینکه روایات مربوط به «تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها)» شروع آن را با «الله اکبر» بیان نموده یا اینکه به صورت مشخص ترتیب آن را بیان داشته اند که ابتدا «تکبیر» سپس« تحمید» و سپس« تسبیح» باشد اختلافی در این باره وجود ندارد و همه فقها و کارشناسان دینی بر ترتیب مذکور اتفاق نظر د ارند.

پی نوشت ها:
1. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، 1371ش، دارالکتب الاسلامیه، چاپ: دوم، قم، ج 1 ص 36.

2. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) 1407ق، چاپ: چهارم، تهران، ج 3 ص 342.
3. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) 1407ق، چاپ: چهارم، تهران، ج 3 ص 342.

gunmakers;1018164 نوشت:
سلام
ما معمولا برای ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها ابتدا 34مرتبه الله اکبر و بعد 33مرتبه الحمدلله و 33مرتبه سبحان الله میگیم
ولی برخی از روایات رو که بعضی جاها شنیدم فکر می کنم اول سبحان الله هست بعد الحمد لله و بعد الله اکبر کدوم ترتیب درسته؟

یعنی در برخی از احادیث این ترتیب به نحو دیگری بیان شده.
الان کدوم روایات درست است تا طبق ترتیب همان عمل کنیم؟
ممنون

با سلام

در خود ادعیه معصومین نازنین علیهم السلام نیز این ترتیب دیده میشود:

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِیمُ الْکَرِیمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ نُورُ الْأَرَضِینَ السَّبْعِ وَ نُورُ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تَهْلِیلًا لَا تُحْصِیهِ غَیْرُهُ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ وَ
اللَّهُ أَکْبَرُ تَکْبِیراً لَا تُحْصِیهِ غَیْرُهُ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ وَ
الْحَمْدُ لِلَّهِ تَحْمِیداً لَا یُحْصِیهِ غَیْرُهُ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ وَ
لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ تَمْجِیداً لَا یُحْصِیهِ غَیْرُهُ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ وَ
سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِیحاً لَا یُحْصِیهِ غَیْرُهُ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فِی عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مَعَ عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ،
اللَّهُ أَکْبَرُ فِی عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ، اللَّهُ أَکْبَرُ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ، اللَّهُ أَکْبَرُ مَعَ عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ،
الْحَمْدُ لِلَّهِ فِی عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ، الْحَمْدُ لِلَّهِ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ، الْحَمْدُ لِلَّهِ مَعَ عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ
سُبْحَانَ اللَّهِ فِی عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ سُبْحَانَ اللَّهِ بَعْدَ عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ سُبْحَانَ اللَّهِ مَعَ عِلْمِهِ مُنْتَهَی رِضَاهُ

لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تَهْلِیلًا لَا یُحْصِیهِ غَیْرُهُ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ
وَ اللَّهُ أَکْبَرُ تَکْبِیراً لَا یُحْصِیهِ غَیْرُهُ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَحْمِیداً لَا یُحْصِیهِ غَیْرُهُ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ
وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِیحاً لَا یُحْصِیهِ غَیْرُهُ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ وَ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ

این ترتیب با ترتیب تسبیحات اربعه در نماز تفاوت دارد. برای راحتی بیان و آهنگ کلمات، ترتیب خاصی در نماز توصیه شده!

الله اکبر باید اول گفته شود نه سبحان الله! چون اول باید الله و معبود شناسانده شود پس اول سخن از الله به میان آید! بعد به ستایش و تسبیح چنین خدای با عظمتی باید پرداخت!

نیست بر لوح دلم جز الف قامت دوست **** چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم

علت اینکه در نماز به این ترتیب نمیگوییم یه دلیلش همان بود که گفتم و دلیل دیگر اینست که قبل از تسبیحات اربعه، یعنی از اذان تا پایان رکعت دوم از الله سخن به میان آمده و شناسانده شده لذا میتوان گفت سبحان الله و الحمدلله و لااله الا الله و الله اکبر

از یک نظر میتوان گفت ترتیب سبحان الله،الحمد الله و الله اکبر هم درست است چون با بسم الله الرحمن الرحیم آغازیده و معبود معلوم شده!

[="Verdana"][="Blue"][="3"]سلام بسیار ممنونم[/][/][/]

پرسش: کدام روایت درباره ترتیب تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها) صحیح است؟
پاسخ:

آنچه در برخی از منابع روایی درباره ترتیب «تسبیحات حضرت زهرا» (سلام الله علیها) آمده است به شرح زیر است:

  • عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ قَالَ: دَخَلْتُ مَعَ أَبِي عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَسَأَلَهُ أَبِي تَسْبِيحَ فَاطِمَةَ ع فَقَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ حَتَّى أَحْصَاهَا أَرْبَعَةً وَ ثَلَاثِينَ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ حَتَّى بَلَغَ سَبْعَةً وَ سِتِّينَ ثُمَّ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ حَتَّى بَلَغَ مِائَةً يُحْصِيهَا بِيَدِهِ جُمْلَةً وَاحِدَة(1)؛ «محمد ابن عذافر» می گوید با پدرم نزد امام صادق(علیه السلام) مشرف شدیم. پدرم از تسبیحات حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پرسید. حضرت «الله اکبر» گفتند تا به عدد سی و چهار رسیدند سپس «الحمدلله» گفتند تا به عدد شصبت و هفت رسیدند سپس «سبحان الله» گفتند تا به عدد صد رسیدند و تمام اعداد را با دستانشان می شمردند.
  • عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِي تَسْبِيحِ‏ فَاطِمَةَ ص يُبْدَأُ بِالتَّكْبِيرِ أَرْبَعاً وَ ثَلَاثِينَ ثُمَّ التَّحْمِيدِ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِينَ ثُمَّ التَّسْبِيحِ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِينَ.(2) ابو بصیر از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که درباره تسبیحات فاطمه(سلام الله علیها) فرمودند: از سی و چهار مرتبه الله اکبر شروع می شود سپس سی و سه مرتبه «الحمدلله» و سپس سی وسه مرتبه «سبحان الله».
  • عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ ع قَبْلَ أَنْ يَثْنِيَ رِجْلَيْهِ مِنْ صَلَاةِ الْفَرِيضَةِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لْيَبْدَأْ بِالتَّكْبِيرِ.(3) «عبدالله بن سنان» از امام صادق (علیه السلام» نقل می کند:کسی که تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را قبل از آنکه از حالت نماز خارج شود بگوید آمرزیده شود و باید از «الله اکبر» شروع کند.

تحلیل مطلب: با توجه به اینکه روایات مربوط به «تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها)» شروع آن را با «الله اکبر» بیان نموده یا اینکه به صورت مشخص ترتیب آن را بیان داشته اند که ابتدا «تکبیر» سپس« تحمید» و سپس« تسبیح» باشد اختلافی در این باره وجود ندارد و همه فقها و کارشناسان دینی بر ترتیب مذکور اتفاق نظر د ارند.

پی نوشت ها:
1. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، 1371ش، دارالکتب الاسلامیه، چاپ: دوم، قم، ج 1 ص 36.

2. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) 1407ق، چاپ: چهارم، تهران، ج 3 ص 342.
3. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) 1407ق، چاپ: چهارم، تهران، ج 3 ص 342.

موضوع قفل شده است