جمع بندی در جلسه خواستگاری چگونه نظرات و دغدغه های خود را درباره مسایل زناشویی مطرح کنیم؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
در جلسه خواستگاری چگونه نظرات و دغدغه های خود را درباره مسایل زناشویی مطرح کنیم؟

 

با نام و یاد دوست

سلام 
یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود
لذا سوال ایشان ضمن حفظ امانت، جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم، با نام کاربری "مدیر ارجاع سؤالات" درج می شود:

 

سلام

اخیرا به خواستگاری دختر خانمی رفته ام که تقریبا اکثر ملاک های مد نظر مرا دارد 

خانواده های دو طرف هم نظرشان مثبت است، ایشان هم نظر مثبتی دارند و قرار است پس از آزمایش و مشاوره ، قول و قرارهای مراسم بله برون و عقد را بگذاریم.

اما با مطالعه ای که داشته ام به این نتیجه رسیده ام ریشه بسیاری از مشکلات میان زن و شوهرها به مسائل زناشویی مرتبط است

لذا تصمیم دارم برخی سوالات ، نکات مطالب و دغدغه های خودم را در این موضوع با دختر خانمی که به خواستگاری اش رفته ام مطرح نمایم

و نکات و نظرات و دغدغه های او را نیز بشنوم اما مانده ام چگونه و به چه شکل این مسایل را مطرح نمایم؟

لطفا در این باره راهنمایی نمایید تا بتوانم هم این مسایل و نکات را بتوانم بیان کنم و هم اینکه حد و حدود و خط قرمزها شکسته نشود.

با تشکر از وقتی که می گذارید.

 

با تشکر

در پناه قرآن و عترت موفق باشید

با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد ناصر
با سلام واحترام به شما امیداوریم که فرآیند همسرگزینی شما دقیق و همراه با شناخت انجام شود. برای این پرسش لازم است نکاتی را به شما عرض کنم.
  1. نکته اول اینکه گفتید تا این لحظه نظرات دو خانواده و شما و دختر خانم برای این ازدواج مثبت بوده و روند آن وارد آزمایش و مشاوره خواهد شد به نظرم فرآیند خوبی را دنبال کردید. اما برای تکمیل به سه مرحله جهت همسرگزینی اشاره می کنم. اولین مرحله برای شناخت آشنایی ابتدایی و جلسات خواستگاری همراه با پرسش های دو طرف است. مرحله دوم تحقیقات میدانی است که هر دو طرف انجام می دهند و مهمترین مرحله به نظر مشاوره پیش از ازدواج است و به این مرحله هم اهتمام بیشتری داشته باشید.
  2. گفتید که با مطالعه به این نتیجه رسیده اید که ریشه بسیاری از مشکلات میان همسران مسائل زناشویی است به نظرم کمی در این رابطه اغراق کردید درحالی که بسیاری از پژوهش ها اینگونه نیست بله بخشی از این مشکلات به مسائل زناشویی مربوط می شود.
  3. با اینکه به نظر می آید منظور شما از مسائل زناشویی همان مسائل مربوط  به روابط جنسی همسران است و در این رابطه هم نیازمند شناخت پیش از ازدواج هستید؛ اما به نظرم واگذاری این بخش و نگرانی های به وجود آمده از این مسائل را بهتر است به همان مرحله سوم از فرآیند همسرگزینی واگذار کنید و در جلساتی که با مشاور خواهید داشت این نگرانی ها را منتقل کنید تا مرتفع شود. چرا که در جلسات خواستگاری معمولا درباره این مسائل به نتیجه خاصی دست پیدا نمی کنید زیرا با مطرح کردن این گونه سوالات و مواجه شدن دختر با این دست از سوالات در او یک اضطراب ایجاد می کند و شاید آن گونه که شما به دنبال شناخت هستید به نتیجه نرسید. از طرفی این مسائل شاید کمی به حوزه تخصصی مشاوره و روانشناسی برگردد و از این رو این بخش از شناخت را می توانید به مشاور پیش از ازدواج بسپارید.  
  4. در یک جلسه دیگری می توانید این موضوعی که برای شما اهمیت پیدا کرده را به دختر انتقال دهید با این عنوان همانطور که من به این شناخت ها نیازمند هستم شما هم به این آگاهی و شناخت احتیاج دارید لذا بخواهید که این مساله را با مشاور در میان بگذارید.
جمع بندی پرسش: اخیرا به خواستگاری دختر خانمی رفته ام که تقریبا اکثر ملاک های مد نظر مرا دارد خانواده های دو طرف هم نظرشان مثبت است، ایشان هم نظر مثبتی دارند و قرار است پس از آزمایش و مشاوره ، قول و قرارهای مراسم بله برون و عقد را بگذاریم. اما با مطالعه ای که داشته ام به این نتیجه رسیده ام ریشه بسیاری از مشکلات میان زن و شوهرها به مسائل زناشویی مرتبط است لذا تصمیم دارم برخی سوالات ، نکات مطالب و دغدغه های خودم را در این موضوع با دختر خانمی که به خواستگاری اش رفته ام مطرح نمایم و نکات و نظرات و دغدغه های او را نیز بشنوم اما مانده ام چگونه و به چه شکل این مسایل را مطرح نمایم؟ لطفا در این باره راهنمایی نمایید تا بتوانم هم این مسایل و نکات را بتوانم بیان کنم و هم اینکه حد و حدود و خط قرمزها شکسته نشود. پاسخ: برای این مساله لازم است نکاتی را به شما عرض کنم. 1- نکته اول اینکه گفتید تا این لحظه نظرات دو خانواده و شما و دختر خانم برای این ازدواج مثبت بوده و روند آن وارد آزمایش و مشاوره خواهد شد به نظرم فرآیند خوبی را دنبال کردید. اما برای تکمیل به سه مرحله جهت همسرگزینی اشاره می کنم. اولین مرحله برای شناخت آشنایی ابتدایی و جلسات خواستگاری همراه با پرسش های دو طرف است. مرحله دوم تحقیقات میدانی است که هر دو طرف انجام می دهند و مهمترین مرحله به نظر مشاوره پیش از ازدواج است و به این مرحله هم اهتمام بیشتری داشته باشید. 2- گفتید که با مطالعه به این نتیجه رسیده اید که ریشه بسیاری از مشکلات میان همسران مسائل زناشویی است به نظرم کمی در این رابطه اغراق کردید درحالی که بسیاری از پژوهش ها اینگونه نیست بله بخشی از این مشکلات به مسائل زناشویی مربوط می شود. 3- با اینکه به نظر می آید منظور شما از مسائل زناشویی همان مسائل مربوط  به روابط جنسی همسران است و در این رابطه هم نیازمند شناخت پیش از ازدواج هستید؛ اما به نظرم واگذاری این بخش و نگرانی های به وجود آمده از این مسائل را بهتر است به همان مرحله سوم از فرآیند همسرگزینی واگذار کنید و در جلساتی که با مشاور خواهید داشت این نگرانی ها را منتقل کنید تا مرتفع شود. چرا که در جلسات خواستگاری معمولا درباره این مسائل به نتیجه خاصی دست پیدا نمی کنید زیرا با مطرح کردن این گونه سوالات و مواجه شدن دختر با این دست از سوالات در او یک اضطراب ایجاد می کند و شاید آن گونه که شما به دنبال شناخت هستید به نتیجه نرسید. از طرفی این مسائل شاید کمی به حوزه تخصصی مشاوره و روانشناسی برگردد و از این رو این بخش از شناخت را می توانید به مشاور پیش از ازدواج بسپارید.  4- در یک جلسه دیگری می توانید این موضوعی که برای شما اهمیت پیدا کرده را به دختر انتقال دهید با این عنوان همانطور که من به این شناخت ها نیازمند هستم شما هم به این آگاهی و شناخت احتیاج دارید لذا بخواهید که این مساله را با مشاور در میان بگذارید.
موضوع قفل شده است