جمع بندی چگونه انسان خوش اخلاق و با ادبی باشیم؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونه انسان خوش اخلاق و با ادبی باشیم؟

چگونه خوش اخلاق باشیم و انسان با ادبی باشیم؟

جدا از بحث های دینی و مذهبی ( موضوع کاملا اخلاقی و انسانی است ) @};-

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد حنیف

پرسش: صرفنظر از بحث دینی و مذهبی و با توجه به ارزش های اخلاقی و انسانی، چطور می توان خوش اخلاق و مؤدب بود؟



پاسخ: همانطور که می دانید خوش اخلاقی یا همان حسن خلق دارای دو معنای عام و خاص می باشد. در معنای عام و کلی، حسن خلق به کسب فضایل اخلاقی و زدودن رذایل، حسن خلق گفته می شود؛ و در معنای خاص، حسن برخورد با دیگران و ملایم و نرمخو بودن به خوش اخلاقی معروف است.

امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرموده اند: «

ما أعطَى اللّهُ سُبحانَهُ العَبدَ شَيئا مِن خَيرِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ إلاّ بِحُسنِ خُلُقِهِ وحُسنِ نِيَّتِهِ ؛ خداوند سبحان چيزى از خير دنيا و آخرت به بنده نداد، مگر به سبب حُسن خُلق او و حُسن نيّتش» (۱)

بهترین و مهمترین راه خوش اخلاقی، عمل کردن به حدیث معروف مولای متقیان علی (علیه السلام) است که فرموده اند: «و أيُّ كَلِمَةِ حُكْمٍ جامِعَةٍ: أنْ تُحِبَّ للنّاسِ ما تُحِبُّ لنَفْسِكَ، و تَكْرَهَ لَهُم ما تَكْرَهُ لَها؟!؛ چه سخن حكيمانه جامعى است اين سخن كه: آنچه بر خود مى پسندى براى مردم نيز بپسند و آنچه براى خود نمى پسندى براى آنها نيز نپسند!» (۲)

یعنی برخوردمان را با دیگران را همانطوری قرار دهیم که دوست داریم با ما رفتار شود و به تعبیر امروزه، در تعاملاتمان با دیگران، خودمان را به جای آنها قرار داده و همدلی داشته باشیم. لبخند زدن، گفتگوهای کوتاه و صمیمانه، تمجید کردنِ به موقع و به اندازه، وقت گذاشتن و اهمیت دادن، استفاده از کلمات محبت آمیز، لحن مناسب و نرم و رفتار مهربانانه و صادقانه از مصادیق مهم خوش اخلاقی هستند که می توانند تحت عنوان کلی ارتباط مناسب با دیگران قرار بگیرند.

پی نوشت:
۱. محمدی ری شهری، محمد، دنیا و آخرت از نگاه قرآن و حدیث، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۴، ج ۱، ص ۱۹۶
۲. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، ج ۳، صفحه ۱۷۹

موضوع قفل شده است