جمع بندی چگونه انجام معجزه؛ دلیلی بر پیامبر بودن است؟

تب‌های اولیه

66 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونه انجام معجزه؛ دلیلی بر پیامبر بودن است؟

با سلام

لطفن توضیح بدید که چطور انجام معجزه دلالت بر صدق ادعای نبوت مدعی پیامبری میکنه و چرا کسی که معجزه کرد توانایی دریافت وحی رو داره.

با این تعریف که؛ معجزه یعنی کار خارق العاده ای که مدعی نبوت برای اثبات نبوت خودش میاره و قابل تعلیم و اعلم نیست و مطابق ادعای مدعی هست و ....

تشکر.

------------------

با نام و یاد دوست



با سلام به شما دوست عزیز

b-neshan;329969 نوشت:
چطور انجام معجزه دلالت بر صدق ادعای نبوت مدعی پیامبری میکنه و چرا کسی که معجزه کرد توانایی دریافت وحی رو داره.

پیامبران به دنبال اثبات این نکته هستند که از طرف خدای بزرگ مأموریت هدایت امت را داشته و متصل به منبع عظیم علم و قدرت بی پایان خداوندی هستند، پس باید دلیل آنها فرابشری و متناسب با ادعایشان باشد.

شهید مطهری در این باره می گوید:

قرآن كريم آثار خارق‏ العاده‏ اى را كه پيامبران به اذن خدا براى گواهى بر صدق گفتار خود ارائه مى‏كرده‏ اند «آيت» يعنى نشانه و علامت نبوت مى‏خواند و متكلمين اسلامى از آن نظر كه اين علامتها عجز و ناتوانى ساير افراد را آشكار مى‏ سازد «معجزه» مى‏ نامند...

پيامبرى كه داراى معجزه است لازم است مردم را به" مقابله به مثل" دعوت كند، او بايد علامت و نشانه درستى گفتار خود را معجزه خويش معرفى نمايد تا اگر ديگران مى‏توانند همانند آن را بياورند، اين كار را در اصطلاح" تحدى" گويند.(1)


و چون معجزه کاری است خارج از توان و تمرین و تعلیم بشر (مانند پرنده ساختن از گِل، و سخن گفتن نوزاد) پیداست مدعی نبوت، با منبع عظیم علم و قدرت آفرینش مرتبط است و اگر ادعای او دروغ باشد، مردم به جهل افکنده می شوند و خدای حکیم راضی به گمراهی مردم نیست.

آیة الله خوئی در این باره معتقد است اگر اعجاز، دلیل صدق ادعای نبوت نباشد، نباید ناموس طبیعت در دستان او قرار می گرفت، و اگر خداوند چنین قدرتی را در اختیار مدعی کاذب قرار دهد، راه را برای جاهل ساختن و به باطل گرویدن مردم باز کرده و از خدای حکیم چنین کاری قبیح است.(2)

پس کارِِ خدائی کردن نشان از نشان الهی داشتن معجزه گر و دریافت وحی است.

موفق باشید.
ـــــــــــــــــــ
1.مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏2، ص: 157.
2. و انما یکون الاعجاز دلیلا علی الصدق المدعی ؛ لاَنّ المعجز فیه خرق النوامیس الطبیعه فلا یمکن ان یقع من احد الا بعنایه من الله تعالی و اِقدار منه فلو کان مدّعی النبوه کاذبا فی دعواه کان اقداره علی المعجزِ من قِبَل الله تعالی اغراءً للجهل و شاءهً بالباطل و ذلک محال علی الحکیم تعالی، البیان،ص35.

[="Navy"]با سلام و تشکر بابت پاسخ

اگر اشتباه نکنم به این برهان؛ حکمت گفته میشه.
فکر میکنم این استدلال دچار اشکال هست به این صورت که مقدمه ی اون اثبات نشده و دلیلی برای اون مقدمه ذکر نشده. اگر راهنمایی کنید ممنون میشم:

صالح;331380 نوشت:
چون معجزه کاری است خارج از توان و تمرین و تعلیم بشر (مانند پرنده ساختن از گِل، و سخن گفتن نوزاد) پیداست مدعی نبوت، با منبع عظیم علم و قدرت آفرینش مرتبط است و اگر ادعای او دروغ باشد، مردم به جهل افکنده می شوند و خدای حکیم راضی به گمراهی مردم نیست.

آیة الله خوئی در این باره معتقد است اگر اعجاز، دلیل صدق ادعای نبوت نباشد، نباید ناموس طبیعت در دستان او قرار می گرفت، و اگر خداوند چنین قدرتی را در اختیار مدعی کاذب قرار دهد، راه را برای جاهل ساختن و به باطل گرویدن مردم باز کرده و از خدای حکیم چنین کاری قبیح است.(2)

[="black"]در مورد اینکه "اگر ادعای او دروغ باشد مردم به جهل افکنده می شوند" چه دلیلی داریم؟

در واقع شما به عنوان فردی عاقل، فردی رو میبینید که معجزه میکنه، به چه دلیلی دنباله روی اون شخص میشید؟ که اگر اون شخص دروغگو باشه ،شما به جهل افکنده بشید؟[/][/]

صالح;331380 نوشت:
با سلام به شما دوست عزیز



وسلام نامی از نامهای خداست.
با عرض سلام خدمت کارشناس محترم.

شما فرمودید.

صالح;331380 نوشت:
اگر خداوند چنین قدرتی را در اختیار مدعی کاذب قرار دهد، راه را برای جاهل ساختن و به باطل گرویدن مردم باز کرده و از خدای حکیم چنین کاری قبیح است.

اگه خدا همچین قدرتی رو به کسی داد دلیل بر حکیم نبودن خدا هست؟ و اگه چنین کاری انجام داد دلیل بر قبیح بودن خداست؟

وسلام نامی از نامهای خداست.
سلام خدمت کارشناس محترم.

بنده از شما سوال پرسیدم اما تاکنون جوابی نگرفتم.
اینبار سوالم رو واضحتر می پرسم.
شما فرمودید.

صالح;331380 نوشت:
با سلام به شما دوست عزیز
اگر خداوند چنین قدرتی را در اختیار مدعی کاذب قرار دهد، راه را برای جاهل ساختن و به باطل گرویدن مردم باز کرده و از خدای حکیم چنین کاری قبیح است.

حال اگر خداوند حکیم بخواهد برای آزمایش بندگانش به شخصی کمی قدرت بدهد.
چگونه باید پی برد او پیغمبر نیست.

و آیا اگه خدا همچین قدرتی رو به کسی داد دلیل بر حکیم نبودن خدا هست؟ و اگه چنین کاری انجام داد دلیل بر قبیح بودن خداست؟

آیا خدا حق ندارد برای آزمایش هرکاری بکند؟آیا خدا باید اجازه بگیرد از کسی؟

شرایط و ویژگیهای معجزه:
1-معجزه باید خارق عادت باشد.
2-همراه با ادعای نبوت باشد.
3-دیگران از انجام آن عاجز باشند.
معجزه در هر زمانی باید این 3 ویژگی رو داشته باشه و اگه یکی از این 3 ویژگی رو نداشته باشه دیگه
اسمش معجزه نیست!!
تعریف ویژگی اول:
عمل خارق العاده یعنی عملی که ترک عادت محسوب میشود.عادت یعنی سنت پایدار.خارق عادت یعنی عمل به گونه ای صورت بگیره که بیرون از معمول سنت پایداری رفتاری داشته باشه.یعنی عملی که برخلاف سنن طبیعی اتفاق بیفته و به وقوع بپیونده.
خارق العاده بودن عمل منوط به علت عمل میباشد.عمل خارق العاده به عملی گفته میشه که علتش ناشناخته باشه.
معجزات به 2 صورت محقق میشوند:
1)یا خود عمل معجزه یباشد.
2)یا طریقیت عمل معجزه است.
از نمونه هایی که خود عمل معجزه میباشد:
ید بیضاء بودن حضرت موسی علیه السلام
از نمونه هایی که طریقیت عمل معجزه است:
در قران میخوانیم که حضرت موسی عصایش را بر سنگ زد و از آن دوازده چشمه جاری شد.استخراج آب از زمین امری طبیعی است اما اینکه عصا را بر سنگ زدن و 12 چشمه جاری شدن این معجزه است.
دوستان توجه کنند که هر آیتی معجزه نیست اما هر معجزه ای آیت است و بین این دو فرق است.
اقسام معجزه

1.فعل خدا بدون درخواست پیامبر
مثل ید بیضاء(17-20 طه)
2.فعل خدا با درخواست پیامبر
مثل ناقه ی صالح
3.فعل پیغمبر به اذن خدا
مثل معجزات حضرت عیسی (110 مائده-49 آل عمران)
درهر سه فعل خدا مطرح است.
تفاوت سحر،معجزه و عمل مرتاض
سحر و عمل مرتاض در حد آموزش است ولی معجزه خارج از حد قلمرو تعلیم و تربیت است.
عمل ساحر و مرتاض یک عمل بی نظیر نیست یعنی قابل معارضه است در حالیکه معجزه عملی است که دیگران از انجام آن عاجزند.
سحر یعنی حیله،تخیلات کاذب!عملی که در چشم و خیال بیننده تداعی شود(116 اعراف)
اصلیترین علت تفاوت معجزه با عمل مرتاضان و ساحران علت عمل میباشد که علت عمل در معجزه ناشناخته و در عمل ساحران شناخته شده و آن عبارتست از تمرین،وجود استاد و عالم به امور سحر.

سلام علیکم
همانطور که دوست خوبمون باغ بهشت اشاره کرد معجزه باید هرسه ویژگی رو توٱمان داشته باشه.
[="3"][="blue"]
البته با اجازه از کارشناس محترم در جواب فاطمیون 18 باید گفت که اینجا دلیل عقلی مطرحه که اگر خدا میخواست که این معجزه را در دست مدعی کاذب قرار دهد موجب جهل و گمراهی میشد.
خداوند کاری را که موجب جهل و گمراهی انسان شود انجام نمیدهد
نتیجه اینکه خداوند معجزه را به دست مدعی کاذب نخواهد داد.

واین منافاتی با حکمت الهی نداشته و بلکه همان حکمت خداوند است.

خداوند قرار نیست برای انجام کاری از کسی اجازه بگیرد اما هیچگاه هم کاری که با مبانی عقلی و حکمت مخالف باشد را انجام نمیدهد.
خداوند حکیم امتحانی را که موجب گمراهی افراد باشد انجام نمیدهد.[/][/]

برای اینکه معجزه در دم به صورت آشکار و صریح دلالت خودشو به مخاطب تفهیم کنه باید ویژگیهایی داشته باشه از جمله:
باید متناسب با اون زمان باشد.چون درک اون کار و فهمش برای مردم خیلی مشکل نبوده؛عمل خارق العاده باید متناسب با آن زمان باشد تا مردم به محض دیدن عمل نیاز به تفکر نداشته باشند و آنرا بپذیرند.
اگه عمل معجزه متناسب با زمان نباشه:
1.در پذیرش مردم تعلل ایجاد میشه.
2.ممکنه مردم بگن اینکاری که پیغمبر کرد شاید ما هم بریم دنبالش یاد بگیریم.
یکی از کارهایی که معجزه برای عوام رفع شبهه میکنه متناسب با روز بودنشه و لازمه متناسب با روز بودن اینه که افراد متخصص در آن زمینه در صحنه حضور داشته باشند.وجود افراد متخصص،مفید ادعای پیغمبر میباشد.

[="4"][="blue"]بقول اساتید
مرحبا بناصرنا[/]
[/]

و سلام نامی از نامهای خداست.
باعرض سلامی دوباره خدمت تمامی دوستان.

صحبتم رو با سوال شروع میکنم.

چندتا از پیغمبران معجزه داشتند؟
آیا صرف اینکه کسی بیاید و همانگونه که فرمودید کار خارق العاده امجام بده که علمم نتونه اثبات کنه.مردم ایمان میاورند و از گمراهی در میان؟
اگه اینجوری هست با وجود تمام معجزات حضرت موسی چرا عده ی قلیلی بهش کنارش موندن.
پیشنهاد میکنم خطبه قاصعه از حضرت امیرالمومنین (ع) رو حتما بخونید که حضرت فرمودند اگه خدا میخواست پیغمبرش رو هرکس که دید و معجزه اش رو دید ایمان بیاره یه تاج مخصوص درست میکرد که جز پیغمبران کسی نداشته باشه و هرکس دید بفهمه طرف پیغمبره.
تو همون خطبه حضرت علی(ع) فرمودند سران قریش نزد پیغمبر اومدن و ازش معجزه خواستن و وقتی که پیغمبر معجزه آورد گفتن نه تو ساحره هستی.
لطفا نگید ما اگه بودیم ایمان میاوردیم.
شما گفتید که شخص کاذبی بیاد و کار خارق العاده ای بکنه مردم گمراه میشن.
دوستان عزیز واقع بین باشید اگه با این چیزا مردم به شخص ایمان میاوردن اکثر پیغمبران با اون همه معجزه تنها نمیموندن.
مگه سلمان فارسی از پیغمبر معجزه دید و بهش ایمان آورد؟به محض دیدن پیغمبر بهش ایمان آورد.

نمیدنم درباره علم عرفان کاذب چقدر میدونید.
در علم عرفان کاذب لمه طی العرض رو به دست آوردن.
انرژی درمانی میکنند = با انرژی درمانی اکثر بیماری های لاعلاج رو درمان میکنند.
از دیوار رد میشن و هزارتا کار خارق العاده میکنند چرا کسی بهشون ایمان نمیاره پس؟


برگردیم تو ایران

صدها نفر ادعا کردن امام زمان هستند و بدون هیچ معجزه ای مردم بهشون ایمان آوردن و چندا از امام زمانای قلابی هم اعدام شدند. هیچکدوم از اونا راه رفتنشون رو بلد نبودن چه برسه به معجزه کردن.


تمامی این اتفاقات نشون میده معجزه داشتن یا نداشتن نه کسی رو به خدا میرسونه نه کسی رو از خدا دور میکنه.

پس معلوم میشه خدا چه به کسی قدرت بده چه نده ربطی به انحراف مردم نداره.و دلیل قبیح بودن خدا نیست.

موضوع قفل شده است