جمع بندی چه کار کنیم خدا ما رو بیشتر دوست داشته باشه؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چه کار کنیم خدا ما رو بیشتر دوست داشته باشه؟
سلام میخواستم دوتا سوال بپرسم: اینکه چیکار باید بکنیم خدا ما رو بیشتر دوست داشته باشه؟ اگر بعد توبه دچار لغزش بشیم توبه مون قبول نیست.منظورم افکار بد هست. چه کارهایی انجام بدیم در توبه ثابت قدم بمونیم؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد کافی
   باسمه تعالی با عرض سلام و خسته نباشید برای این که انسان زیر چتر محبت الهی قرار بگیرد، باید تمام تلاش و همتش بر این باشد که اعمال و رفتارش منطبق بر دستورات شریعت باشد. هر چه در این راه ثابت قدم و استوار باشد، محبت حضرت حق را بیشتر می تواند جذب نماید. حق تعالی در قرآن کریم می فرماید: « قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (1) بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست می‌دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد و گناه شما را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است.» بر همین اساس در قرآن کریم به جزئیات این اصل اساسی اشاره شده است:  1. صابران «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرينَ‏(2) خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد.»  2. پرهیزکاران «فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ (3) خداوند پرهیزکاران را دوست دارد.» 3. توکل کنندگان « إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ‏ (4) خدا توكل كنندگان را دوست دارد.»  4. توبه کنندگان و پاکان «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِين(5) به درستی که خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد.» 5. نیکوکاران «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‌ (6) خداوند، نیکوکاران را دوست دارد.» 6.مجاهدان «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ.....(7) خداوند کسانی را دوست می دارد که در راه او پیکار می کنند.» 7.مجریان قسط و عدالت،  « إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (8) خدا عادلان را دوست دارد.» اینها گروهی از انسان ها هستند که مورد محبت خدا قرار گرفته و خداوند آنان را دوست دارد. پی نوشت: 1.آل عمران/31 2.آل عمران/146. 3.آل عمران/76. 4.آل عمران/159. 5.بقره/222. 6.بقره/195. 7.صف/4. 8.مائده/42.  
  باسمه تعالی اگر انسان بعد از توبه دچار لغزش شد، مجددا راه برای او باز است و می تواند با یک توبه مجدد، مسیر پاکی و طهارت را پیش بگیرد. بر همین اساس، اگر خطایی رخ داد دو رکعت نماز بخوانید مانند نماز صبح، به نیت نماز توبه . بعد از سلام سر را به سجده بگذارید و بعد از صلوات 7 مرتبه استغفار کنید و به خدا و خودتان قول جدی بدهید که چنین خطایی را تکرار نمی کنید و دوباره صلوات بفرستید. وقتی در این تصمیم جدی باشید، مطمئن باشید هنوز سر از سجده بر نداشته پاک خواهید شد.  
   باسمه تعالی برای این که بعد از توبه دچار لغزش نشوید، باید اهل محاسبه نفس باشید، یعنی هر شب قبل از خواب اعمال روزانه خود را مرور کنید، از اول صبح تا همان لحظه ای که می خواهید استراحت کنید. اگر خطایی نداشتید که سجده شکر به جا بیاورید و اگر خطایی داشتی، همان شب توبه کنید و در قدم بعدی به علت بروز ان خطا پی ببرید، یعنی چی شده که ان خطا را انجام دادید، ان علت را از بین ببرید و همچنین برای خود جریمه سنگین مشخص کنید تا سختی ان جریمه مانع ارتکاب مجدد گناه شود. اگر این رویه را هر شب داشته باشید، به مرور بر هوای نفس خود غلبه خواهید کرد    
جمع بندی پرسش: چه کار باید بکنیم خدا ما را بیشتر دوست داشته باشد؟ و اگر بعد از توبه دچار افکار بد شویم، توبه قبول نیست؟ و چه کارهایی باید انجام بدیم در توبه ثابت قدم بمانیم؟ پاسخ: الف: برای این که انسان زیر چتر محبت الهی قرار بگیرد، باید تمام تلاش و همتش بر این باشد که اعمال و رفتارش منطبق بر دستورات شریعت باشد. هر چه در این راه ثابت قدم و استوار باشد، محبت حضرت حق را بیشتر می تواند جذب نماید. حق تعالی در قرآن کریم می فرماید: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (1) بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست می‌دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد و گناه شما را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است.» بر همین اساس در قرآن کریم به جزئیات این اصل اساسی اشاره شده است:  1. صابران «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرينَ‏(2) خداوند استقامت کنندگان را دوست دارد.»  2. پرهیزکاران «فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ (3) خداوند پرهیزکاران را دوست دارد.» 3. توکل کنندگان « إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ‏ (4) خدا توكل كنندگان را دوست دارد.» 4. توبه کنندگان و پاکان «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِين(5) به درستی که خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد.» 5. نیکوکاران «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‌ (6) خداوند، نیکوکاران را دوست دارد.» 6.مجاهدان «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ.....(7) خداوند کسانی را دوست می دارد که در راه او پیکار می کنند.» 7.مجریان قسط و عدالت،  « إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (8) خدا عادلان را دوست دارد.» اینها گروهی از انسان ها هستند که مورد محبت خدا قرار گرفته و خداوند آنان را دوست دارد. ب: اگر انسان بعد از توبه دچار لغزش شد، مجددا راه برای او باز است و می تواند با یک توبه مجدد، مسیر پاکی و طهارت را پیش بگیرد. بر همین اساس، اگر خطایی رخ داد دو رکعت نماز بخوانید مانند نماز صبح، به نیت نماز توبه . بعد از سلام سر را به سجده بگذارید و بعد از صلوات 7 مرتبه استغفار کنید و به خدا و خودتان قول جدی بدهید که چنین خطایی را تکرار نمی کنید و دوباره صلوات بفرستید. وقتی در این تصمیم جدی باشید، مطمئن باشید هنوز سر از سجده بر نداشته پاک خواهید شد. ج: برای این که بعد از توبه دچار لغزش نشوید، باید اهل محاسبه نفس باشید، یعنی هر شب قبل از خواب اعمال روزانه خود را مرور کنید، از اول صبح تا همان لحظه ای که می خواهید استراحت کنید. اگر خطایی نداشتید که سجده شکر به جا بیاورید و اگر خطایی داشتی، همان شب توبه کنید و در قدم بعدی به علت بروز ان خطا پی ببرید، یعنی چی شده که ان خطا را انجام دادید، ان علت را از بین ببرید و همچنین برای خود جریمه سنگین مشخص کنید تا سختی آن جریمه مانع ارتکاب مجدد گناه شود. اگر این رویه را هر شب داشته باشید، به مرور بر هوای نفس خود غلبه خواهید کرد. پی نوشت: 1.آل عمران/31 2.آل عمران/146. 3.آل عمران/76. 4.آل عمران/159. 5.بقره/222. 6.بقره/195. 7.صف/4. 8.مائده/42.  
موضوع قفل شده است