چه فرق است بين کرامت امام معصوم و غير آن؟
تبهای اولیه
ما براي امام قائل به کرامت هستيم پس بين کرامت امام معصوم و کرامتهاي ديگر اولياء غير معصوم چه فرق است؟ اگر فرقي نيست پس چه امتياز مي ماند بين آن دو؟
ما براي امام قائل به کرامت هستيم پس بين کرامت امام معصوم و کرامتهاي ديگر اولياء غير معصوم چه فرق است؟ اگر فرقي نيست پس چه امتياز مي ماند بين آن دو؟
با سلام و عرض ادب
ابتداء عرض می شود گروهی به کرامتهای صادره از ائمۀ معصومین علیهم السلام اطلاق معجزه نموده اند که طبق این برداشت افعال خارق عادت اهل بیت علیهم السلام معجزه خواهند بود و تفاوت فعل آنان با اولیای دیگر تفاوت معجزه با کرامت خواهد بود. البته معجزه و كرامت هر دو عمل خارق العادهاى است كه متكى بر نيروى ماوراء طبيعى است و از این جهت تفاوتی با هم ندارند اما از جهاتی با هم متفاوتند:
1. معجزه همراه با تحدّى (مبارزهطلبى) است امّا كرامت اينگونه نيست. از اين رو كراماتى كه از اولياء الهى صادر مىشود، مثل شفا دادن بيماران توسط اولیای الهی همراه با تحدّى نيست.
2. معجزه همراه با ادعاى نبوت يا منصبى الهى است امّا كرامات اينگونه نيست و صاحب كرامت ممكن است هيچگونه ادعائى نداشته باشد.
3. كرامات از اولياء الهى صادر مىشود چه پيامبر يا امام باشند يا نباشند. امّا معجزه از كسى صادر مىشود كه منصبى الهى (نبوت يا امامت) داشته باشد.
تذكر: البته معجزه و كرامت هر دو از امور خارق العاده الهى شمرده مىشود كه قابل تعليم و تعلّم نيست و مخصوص بندگان خاص خداست که البته در مورد اعجاز، معجزه تحت تأثير نيروى قوىترى واقع نمىشود .[1]پس انسانهايى كه پيامبر يا امام نيستند هم مىتوانند اعمال خارق عادت داشته باشند كه به آنها كرامت مىگوييم.
قرآن كريم به دو نمونه از اين كرامات اشاره كرده كه مورد استدلال متكلمان و مفسران نيز واقع شده است. يكى از كرامات حضرت مريم (س) (مريم/ 16 به بعد) و دوم داستان آصف و آوردن تخت بلقيس براى سليمان (نمل/ 38- 40).[2]
بنا به نظر شيعه، امام از جانب خدا منصوب مىگردد و نص صريحى كه از جانب پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مىرسد، بر امامت او مهر صحت مىنهد، ولى اگر همه مردم از نص آگاهى پيدا نكنند و يا بعضى آن را حمل بر وجوه مختلف نمايند، امام، معجزهاى را براى مردم ظاهر و آشكار مىكند تا امامت خويش را اثبات كند و حجت را بر مردم، تمام نمايد.اشاعره و معتزله، صدور معجزه از امام را نمىپذيرند؛ به اين دليل كه ابو بكر امام بود، ولى معجزهاى از او ظاهر نگشت.
البته اگر بر افعال خارق عادت اهل بیت علیهم السلام اطلاق معجزه نکنیم فعل آنان کرامت خواهد بود اما کرامتی است که اشرف از کرامات سایر بندگان صالح است. ثانیا ممکن است کرامت امام برای اثبات امامت وی باشد که از این جهت نیز با سایر کرامتها متفاوت خواهد بود.
[=Calibri][1].براى اطلاعات بيشتر ر. ك: استاد مصباح يزدى، آموزش عقايد، ص 265 و نيز تفسير نمونه، ج 13، ص 45 و كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد، علامه حلى و خواجه طوسى»، ص 351.
[2]. جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به کتاب:پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، ص: 66