چهره ی گندم گون

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چهره ی گندم گون

با سلام
در روایات اومده چهره ی حضرت عیسی و حضرت یوسف و پیامبر و معصومین گندم گون بوده
1-گندم گون یعنی چی(یعنی طلایی یا سفیدرو یا زرد بودند)
2-ایا این گندم گونی زنتیکی هست یا بر اثر تقوا بدست میاد؟

این تیتر رو کی عوض کرد یه علامته درسته من تازه واردم نمیدونم منظورتون چیه یعنی از این اقا سوال کنم ولی کو ایمیلش؟


با سلام

قبلا بحث کردیم که رنگ چهره امریست نسبی اما ظاهرا چون مادران بعضی ائمه علیهم السلام کنیز (مثلا مادر حضرت حجت کنیز سیاه از نوبیه) بوده اند در اثر وراثت ژن منتقل شده است .

اما در مورد گندمگون یعنی سفیدی توام با سرخی :


امام حسین (ع) چهره اش از درخشانترين چهره هاي مردم بود و آن گونه بود که «ابو کبير هذلي» مي گفت:

«واذا نظرت الي اسرة وجهه
برقت کبرق العارض المتهلل»
«هرگاه به خطوط چهره اش بنگري همچون ابرباران زا، برق مي زند».

بعضي از تذکره نويسان، آن حضرت را چنين وصف کرده اند:
«سفيد چهره بود و هرگاه درجايي مي نشست که در آن تاريکي بود، با سفيدي زيبايي و گردنش، آنجا روشن مي گشت» ( الافادة في تاريخ الائمة السادة.) .

و ديگري مي گويد: «جمالي عظيم داشت و نور درخشنده اي در پيشاني و گونه هايش بود که اطرافش را در شب تاريک، روشن مي ساخت و شبيه ترين مردم به رسول خدا صلي الله عليه و آله بود» .

و يکي از شهدا، از يارانش در شعر حماسي که سروده روز طف بود، آن حضرت را وصف کرده گويد:
له طلعة مثل شمس الضحي
له غرة مثل بدر منير
«طلعتي چون خورشيد هنگام بالا آمدن روز دارد
و پيشاني او همچون ماه تابان است».

همچنین :
در برخي روايات وارد شده است كه رنگ چهره امام مهدي همانند رنگ چهره پيامبر اكرم(ص)؛ يعني سپيد آميخته به سرخي است

با سلام
بله در روایات درباره چهره پیامبر(1) و حضرت عیسی گفته شده است که همچون حضرت مهدی(عج)می باشد که رنگی گندم گونه بوده است.اللون لون عربی; (1) رنگ، رنگ عربی است . لونه لون عربی; (2) رنگ اش، رنگ عربی است . المشرب حمرة; (3) متمایل به سرخی . ابیض مشرب حمرة; (4) سفیدی متمایل به سرخی . بوجهه سمرة; (5) چهره اش کمی گندم گون است .

جوهری، درباره ی «مشرب » گفته است:
الاشراب خلط لون بلون کان احدهما سقی الآخر . و اذا شدد، یکون للتکثیر و المبالغة . و یقال: «اشرب الابیض حمرة » : ای علاه ذالک » ; (6)
یعنی، سفیدی که سرخی بر آن غلبه دارد . در جایی که احمر الوجه (7) به حضرت اطلاق شده، به همین مناسبت است و الا، روی مبارک حضرت، کاملا سرخ نیست .
معنای «سمرة » و «اسمر» هم که در عبارات بعد آمده، همین است:
«السمرة عند العرب هی البیاض المشرب حمرة » . (8)
این تعابیر، در مورد حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله هم وارد شده است . (9)
در عبارات بعد می گوید، اسمر است، اما تمایل به زردی دارد و البته، زرد کامل هم نیست و توضیح می دهد که این زردی، در اثر شب زنده داری آن یار غایب از نظر است .


منابع:
1. طبقات كبری، ابن سعد، ج1، ص317 و كنزالعمال، الهندی، ج7، ص170.
2. دلائل الامامة، ص 233 . واژه ی «لون » را ندارد .
3. کشف الغمة، ج 2، ص 469 (از اربعون ابی نعیم .)
4. الغیبة، نعمانی، ص 215 (م: ص 307 .)
5. کمال الدین، ج 2، ص 653 م، ج 2، ص 560 (ابیض اللون مشرب بالحمرة .)
6. کمال الدین، ج 2، ص 475 (م: ج 2، ص 224) [ملاقات . ]
7. الغیبة، طوسی، ص 258 (ملاقات .)
8. بحارالانوار، ج 52 ، ص 176 .(ملاقات)
9. دلائل الامامة، ص 300 (ملاقات .) «ماهو» را ندارد .

یعنی زیر نور افتاب میره چهره اش نورانی میشه. چشماش برق میزنه در اثر روشنایی.درسته همین گونه هست؟

حرفم درسته یا نه البته توی زیبا شناسی این رو خوندم

taliya;207355 نوشت:
یعنی زیر نور افتاب میره چهره اش نورانی میشه. چشماش برق میزنه در اثر روشنایی.درسته همین گونه هست؟




با سلام


أخبرناه أبو عبد الله الحافظ ، قال : حدثنا أبو عبد الله محمد بن العباس ، حدثنا أبو إسحاق بن سعيد ، حدثنا أبو عبد الله محمد بن الخليل النيسابوري ، حدثنا صالح بن عبد الله النيسابوري ، حدثنا عبد الرحمن بن عمار الشهيد ، حدثنا مغيرة بن مسلم ، عن عطاء ، عن ابن عباس ، قال : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يرى بالليل في الظلمة كما يرى بالنهار من الضوء .دلائل النبوه بيهقي


یعنی پیامبر اکرم (ص) همانطور که در شب میدرخشید در روز هم نورانی بود !

سئل البراء بن عازب رضي الله تعالى عنه أكان وجه رسول الله(ص)مثل السيف؟ قال: لا بل مثل القمر، رواه البخاري

وسئل جابر بن سمرةرضي الله تعالى عنه: أكان وجه رسول الله (ص)مثلالسيف؟ قال: لا بل مثلالشمس والقمر مستديرا، رواه مسلم.

قال البهوتي الحنبلي في "كشاف القناع": لم يكن له صلى الله عليه وسلم فيء أي ظل في الشمسوالقمر، لأنه نوراني، والظل نوع ظلمة.. ويشهد له أنه سأل الله تعالى أن يجعل فيجميع أعضائه وجهاته نورا، وختم بقوله: واجعلني نورا. وفي الصحيحين وغيرهما أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يدعو بهذا الدعاء: اللهم اجعل في قلبي نورا، وفي بصري نورا، وفي سمعي نورا، وعن يميني نورا، وعن يساري نورا،وفوقي نورا، وتحتي نورا، وأمامي نورا، وخلفي نورا واجعل لينورا.

حديث عن ذكوان رحمه الله: أن رسول الله لم يكن يرى له ظل في شمس ولا قمر. عزاه السيوطي في الخصائص الكبرى للحكيم الترمذي عنذكوان.مرسل في سنده ضعف

http://www.askdin.com/thread2463.html

taliya;207355 نوشت:
یعنی زیر نور افتاب میره چهره اش نورانی میشه. چشماش برق میزنه در اثر روشنایی.درسته همین گونه هست؟

با سلام
اینکه دقیق چگونه باشد در زیر افتاب مشخص نیست و اشاره نشده آدرسی که بزرگوار خیرالبریه دادند رو ببینید به جواب میرسید..اما نورانی بودن چهره حضرت خوب مشخص است هر چند ممکن است عده ای نتوانند تشخیص دهند.
موضوع قفل شده است