جمع بندی چطور یقین پیدا کنیم امام مهدی (عج) خواهند آمد؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چطور یقین پیدا کنیم امام مهدی (عج) خواهند آمد؟
سلام وقتتون بخیر ببخشید یک سوال دارم چرا از جانشینی پیامبرص و آمدن حضرت مهدی عجل الله درقرآن نیامده؟ چگونه بهمون ثابت بشه که روزی او خواهد امد؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد دلیل
با سلام و تشکر ۱- تمام مباحث مورد نیاز و لازم در کتاب قرآن نیامده و اساسا امکان بیانش وجود ندارد؛ همان طور که جزییات احکام مانند نماز و یا بسیاری دیگر از موضوعات دینی نیامده است و اگر بنا بر این بود کتابهای متعدد و قطوری لازم بود که آورده شود. ۲- موضوع جانشینی از مسایلی است که در قرآن بیان شده است و آیات متعددی مانند آیه ولایت، آیه اولوالامر، آیه تبلیغ، آیه صادقین و ... از آن جمله است که اگر لازم باشد اشاره می شود ۳- آیات دیگری هستند که اشاره هایی غیرمستقیم به موضوع شرایط امام و جانشین پیامبر دارد که خود بحث مفصلی است. ۴- روایات صحیح و مورد وثوق و حتی متواتری داریم که در این موضوع به آنها رجوع می کنیم و حتی در منابع اهل سنت نیز از این دست روایات زیاد است. ۵- دلیل عقلی و توجه به شرایط دیگر همراه بررسی تاریخ و مسایلی دیگر نیز به ما کمک می کند که از همه این ها می توان جانشینی و با حتی زنده بودن امام عصر علیه السلام را ثابت کرد.  
سه نمونه از آیاتی که به ما دستور به ارجاع به پیامبر و اهل بیت علیهم السلام می دهد:   ۱- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا» (النساء، ۵۹) ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.   ۲- مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ – در حقیقت کسی که از رسول اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است. (النساء، ۸۰) ضرورت اطاعت از ایشان، به حدی واضح و لازم است و اهمیت دارد که در آیه سوم  قرآن می‌فرماید: هر کس اطاعت نکند، تمامی اعمالش باطل می‌شود: ۳- يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ» (محمد صلوات الله علیه و آله، ۳۳): ای کسانی که ایمان آورده‌اید! خدا را اطاعت کنید و رسول را اطاعت کنید و اعمال خود را باطل نکنید.
جمع بندی پرسش: چرا بعضی موضوعات مهم مانند جانشینی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و یا ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در قرآن نیامده است؟ چگونه و از کجا اثبات این موارد را فهمیده و مثلا به وجود و ظهور امام زمان (علیه السلام) عقیده داشته باشیم؟   پاسخ: ۱-  تمام مباحث مورد نیاز و لازم در کتاب قرآن نیامده و اساسا امکان بیانش وجود ندارد؛ همان طور که جزییات احکام مانند نماز و یا بسیاری دیگر از موضوعات دینی نیامده است و اگر بنا بر این بود کتابهای متعدد و قطوری لازم بود که آورده شود. ۲-  موضوع جانشینی از مسایلی است که در قرآن بیان شده است و آیات متعددی مانند آیه ولایت، آیه اولوالامر، آیه تبلیغ، آیه صادقین و ... از آن جمله است. ۳- آیات دیگری هستند که اشاره هایی غیرمستقیم به موضوع شرایط امام و جانشین پیامبر دارد که خود بحث مفصلی است. ۴- روایات صحیح و مورد وثوق و حتی متواتری داریم که در این موضوع به آنها رجوع می کنیم و حتی در منابع اهل سنت نیز از این دست روایات زیاد است. ۵-  دلیل عقلی و توجه به شرایط دیگر همراه بررسی تاریخ و مسایلی دیگر نیز به ما کمک می کند که از همه این ها می توان جانشینی و با حتی زنده بودن امام عصر (علیه السلام) را ثابت کرد. سه نمونه از آیاتی که به ما دستور به ارجاع به پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) می دهد، به شرح ذیل می‌باشد:   الف- «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.» (۱)   ب- «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ؛ در حقیقت کسی که از رسول اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است.» (۲) ج- «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُم؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! خدا را اطاعت کنید و رسول را اطاعت کنید و اعمال خود را باطل نکنید.» (۳) طبق آیه آخر ضرورت اطاعت از ایشان، به حدی واضح و لازم است و اهمیت دارد که قرآن می‌گوید هر کس اطاعت از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) نکند، تمامی اعمالش باطل می‌شود. پی نوشت‌ها: ۱- سوره نساء آیه ۵۹. ۲- سوره نساء آیه ۸۰. ۳- سوره محمد آیه ۳۳.
موضوع قفل شده است