جمع بندی چطور می توان مانع گناه کردن خودمان بشویم؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چطور می توان مانع گناه کردن خودمان بشویم؟
  سلام چطورمیشه جلوگناه کردن خودمون بگیریم؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد بدیع
سیصدوسیزده said in چطور می توان مانع گناه کردن خودمان بشویم؟
  سلام چطورمیشه جلوگناه کردن خودمون بگیریم؟
با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی برای ترک گناه راهکارهایی وجود دارد که به تدریج تقدیم خواهم کرد. قبل از هر کاری باید یک توبه نصوح و واقعی داشته باشید. چنین توبه ای هم گناهان قبلی را پاک میکند و هم جلوی تکرار گناه را میگیرد. «ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین؛ خداوند کسانی که توبه میکنند و خود را پاک نگاه میدارند دوست دارد».(1) اصلاح نفس یک امر تدریجی و زمانبر است. نیت اصلاح و توبه واقعی و دائمی را داشته باشید اما در صورت شکست امید خود را ازدست ندهید. هر بار که به گناه آلوده شدید دوباره توبه کنید و سعی کنید مدت بیشتری خود را حفظ کنید تا بالاخره بر نفس غلبه کنید.   پی نوشت: 1. بقره، 222.
هر کاری قبل از اینکه در عمل از انسان سر زند در فکر او جوانه می زند. تا تصور انجام کاری در ذهن شکل نگیرد انجام آن از او غیر ممکن است. بنابراین هر گناه مسبوق به خواطر و وسوسه های شیطانی است و کنترل و پاکیزکی فکر در دوری از گناه کاملا موثر است.  امیرالمومنین (عليه السلام) می فرمايند: «مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ كسی كه زياد به گناهان فكر كند به سوی گناه كشانده مي شود»(1) چشم و گوش مهم ترین ورودی های قوه خیال هستند. بنابراین آنچه می بینیم و می شنویم در تولید افکار و تبدیل به اعمال کاملا موثر است.  تنهایی و بیکاری از عوامل هجوم افکار هرز به ذهن است. بنابراین داشتن روابط اجتماعی در محیط های سالم و تخلیه انرژی از طریق کار و تلاش قابل توصیه است.  اذکاری مانند ذکر شریف«لا اله الا الله» و «لا حول و لا قوة الا بالله» و سوره مبارکه ناس در دفع وسوسه شیطان مجرب است.      پی نوشت: 1. غرر الحکم، ح8561.
جمع بندی پرسش: چگونه جلوی گناه کردن خودمان را بگیریم؟ پاسخ: برای ترک گناه راهکارهایی وجود دارد که تقدیم خواهم کرد. قبل از هر کاری باید یک توبه نصوح و واقعی داشته باشید. چنین توبه ای هم گناهان قبلی را پاک میکند و هم جلوی تکرار گناه را میگیرد. «ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین؛ خداوند کسانی که توبه میکنند و خود را پاک نگاه میدارند دوست دارد».(1) اصلاح نفس یک امر تدریجی و زمانبر است. نیت اصلاح و توبه واقعی و دائمی را داشته باشید اما در صورت شکست امید خود را ازدست ندهید. هر بار که به گناه آلوده شدید دوباره توبه کنید و سعی کنید مدت بیشتری خود را حفظ کنید تا بالاخره بر نفس غلبه کنید.  هر کاری قبل از اینکه در عمل از انسان سر زند در فکر او جوانه می زند. تا تصور انجام کاری در ذهن شکل نگیرد انجام آن از او غیر ممکن است. بنابراین هر گناه مسبوق به خواطر و وسوسه های شیطانی است و کنترل و پاکیزگی فکر در دوری از گناه کاملا موثر است.  امیرالمومنین (عليه السلام) می فرمايند: «مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ كسی كه زياد به گناهان فكر كند به سوی گناه كشانده مي شود»(2) چشم و گوش مهم ترین ورودی های قوه خیال هستند. بنابراین آنچه می بینیم و می شنویم در تولید افکار و تبدیل به اعمال کاملا موثر است.  تنهایی و بیکاری از عوامل هجوم افکار هرز به ذهن است. بنابراین داشتن روابط اجتماعی در محیط های سالم و تخلیه انرژی از طریق کار و تلاش قابل توصیه است.  اذکاری مانند ذکر شریف«لا اله الا الله» و «لا حول و لا قوة الا بالله» و سوره مبارکه ناس در دفع وسوسه شیطان مجرب است.    پی نوشت ها:
  1. بقره، 222.
  2. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، رجائى، سید مهدى‏، قم، دار الکتاب الإسلامی‏، چاپ دوم.ص 473، ح8561.
موضوع قفل شده است