چطور بفهمیم که اعمالمان مقبول خداوند واقع شده است؟

تب‌های اولیه

20 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چطور بفهمیم که اعمالمان مقبول خداوند واقع شده است؟

نشانه های پذیرش اعمال:



عملی که مورد قبول خداوند است دارای نشانه هایی است مثل:


1. هرگاه انسان موفق به عمل نیکی شود، انجام این عمل خود زمینه ساز انجام اعمال خیر و نیک دیگری می گردد که در اصطلاح به آن توفیق می گویند، یعنی هر عمل خیری توفیق اعمال خیر دیگری را نصیب انسان می کند.


2. حالت خوش معنوی و احساس صفا و معنویت و رغبت و میل به عبادت و دعا و کشش درونی و باطنی به سوی کارهای خیر و صالح از نشانه های دیگر قبولی اعمال و کسب رضا و خشنودی الهی است.


البته باید توجه داشت اولیای خاص خداوند و بندگان مقرب و برجسته او در عین حال که تمام سعی و کوشش خود را در انجام اعمال خیر و نیک و عمل به وظایف شرعی و الهی خود دارند ولی همواره از خداوند ترسان و بیمناکند و می ترسند عمل آنها مورد قبول خداوند قرار نگیرد.


این حالی ویژه آنها است و از معرفت عمیق وجامع آنها سرچشمه می گیرد و به معنای کوتاهی در انجام وظیفه و یا بدگمانی به خداوند و سوء ظن به او و یا تردید در عدالت او نمی باشد، بلکه وقتی انسان عظمت خداوند متعال را بشناسد و نسبت به قدرت و علم و وجود بی کران و غیرمتناهی او شناخت پیدا کرد و از طرفی به کوچکی وحقارت و ضعف و نادانی خود پی برد، اعمال خود را ناقص و ناچیز می دادند و به همین جهت اولیای خداوند و پیشوایان معصوم(ع) به ما آموخته اند که هرگز دلگرم و دلخوش به اعمال خود نباشید و بر آنها تکیه نکنید، بلکه به فضل و لطف و رحمت الهی امیدوار باشید.


اگر خداوند بخواهد با عدالت خود اعمال ما را بررسی کند و مورد سنجش قرار داد، امیدی برای قبولی عمل برای کسی باقی نمی ماند، ولی با توجه به فضل و لطف خداوند و تکیه بر آن جای امیدواری برای قبولی اعمال همواره وجود دارد.
http://amouzeh.parsiblog.com/-772946.htm



[=&quot]:Gol: ستاره وار :Gol:
[=&quot] منظور از [=&quot]پذیرش[=&quot] اثر بخشی عمل است و مراد از اثر بخشی این است که انسان را به خداوند نزدیک کند، زیرا هدف کلی دین و انسان در زندگی قرب به خداوند است، بنابراین هر عملی که بتواند انسان را به خداوند نزدیک کند، عملی است که به طور قطع مورد قبول و پذیرش خداوند واقع شده است. معیار کلی این است که اعمال فرد مؤمن بر طبق معیارهای برگرفته از قرآن و سنت معصومین(علیهم السلام) باشد و اعتبار هر عملی که از انسان سر می زند در هماهنگی با این معیار است.
[=&quot] اگر فردی معیارهای لازم برای اعمال را بشناسد و در هماهنگی اعمال خود با آن معیارها بکوشد، باید امیدوار باشد عملش مورد قبول و رضای خداوند است....

عرفان;60945 نوشت:
اگر فردی معیارهای لازم برای اعمال را بشناسد

این معیارها چیست؟

[=&quot]
چطور بفهمیم که اعمالمان مقبول خداوند واقع شده است؟[/]

[=&quot]
پاسخ
: منظور از [/]
[=&quot]پذیرش[/][=&quot] اثر بخشی عمل است و مراد از اثر بخشی این است که انسان را به خداوند نزدیک کند، زیرا هدف کلی دین و انسان در زندگی قرب به خداوند است، بنابراین هر عملی که بتواند انسان را به خداوند نزدیک کند، عملی است که به طور قطع مورد قبول و پذیرش خداوند واقع شده است. معیار کلی این است که اعمال فرد مؤمن بر طبق معیارهای برگرفته از قرآن و سنت معصومین(علیهم السلام) باشد و اعتبار هر عملی که از انسان سر می زند در هماهنگی با این معیار است. [/]

[=&quot] اگر فردی معیارهای لازم برای اعمال را بشناسد و در هماهنگی اعمال خود با آن معیارها بکوشد، باید امیدوار باشد عملش مورد قبول و رضای خداوند است.....ادامه دارد[/]
[=&quot] [/]
[=&quot] شما هم میتونید شرکت کنید، بله شما![/]
[=&quot] [/]

یه بار از یکی از اساتید پرسیدم چطور میتونیم بفهمیم که خدا از ما راضی هست یا نه؟ در جواب گفتند که به وجدانتون رجوع کنید.
یه با از یکی از اساتید دیگه پرسیدم که چطور میتونیم بفهمیم که خدا ما رو دوست داره یا نه گفتند که طبق حدیث امام رضا علیه سلام ببینید که چقدر خدا برای شما مهمه و دوستش دارید و به یادش هستید همون قدر هم شما برای خدا مهمید و دوستتون داره وبه یادتونه

بسم الله الرحمن الرحيم

ميزان حب نسبت به ثواب و بغض نسبت به گناه

حب و بغض دوستان و دشمنان خداي يکتا

ميزان غيرتمندي دردين

لذت از عمل خير و زجر کشيدن از عمل بد

همه و همه نشانه اتصال به نور حق و پذيرش اعمال است

علامت قبول

قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم :
الطاعة بعد الطاعة علامة قبول الطاعة والمصية بعد الطاعة علامة رد الطاعة ، والطاعة بعد الميعصة علامة غفران المعصية ، و المعصية بعد المعصية علامة خذلان العبد.
اطاعت انجام دادن بعد از اطاعت ، نشانه قبول شدن اطاعت است ، و گناه انجام دادن بعد از اطاعت ، نشانه مقبول واقع نشدن اطاعت است ، و اطاعت پس از معصيت نشانه آمرزش گناهان است ، و معصيت انجام دادن بعد از معصيت ، علامت گمراهى و هلاكت بنده است !

بعد طاعت گر بطاعت باز بنمودى قيام اين بود رمز قبول طاعتت اى نيكنام
ور پس از طاعت قدم بگذاشتى در معصيت اين رموز رد طاعت هست و بد باشد صفت
بعد عصيان گر پشيمان باشى و طاعت كنى قلب خود زآمرزش آن معصيت راحت كنى
بعد عصيان باز اگر با معصيت گشتى قرين بنده خذلان و گمراهى برجان آفرين
اين علامتها زگفتار رسول اكرم است آنكه اندر بارگاه قدس ايزد محرم است
زين نشانها برشناسائى خود بنما قيام گول نفس خود مزن بشنو تو از ((شيرين كلام ))

[=&quot]ادامه...
به صورت اجمالی می توان گفت: شرایط قبولى اعمال و اثر بخش بودن آن عبارت است از:
الف) نیت خالص
ب) تقوا یعنی انجام واجبات و پرهیز از گناهان
ج) همراهی عمل با ایمان یقینی
د) رعایت شرایط صحت شرعی عمل
ه) محبت و پیروی از سنت و سیره اهل بیت(علیهم السلام)
توضیح بیشتر:
قبولی اعمال انسان از نگاه آموزه های اخلاقی اسلام برآیند رعایت دو چیز است.
یک. حسن فعلی: به معنای صحیح انجام شدن عمل است به گونه ای که خود عمل صلاحیت نزدیک ساختن انسان به خداوند را داشته باشد، زیرا عمل باطل شرعی به هر مقدار که با انگیزه تقرب انجام شود، توان نزدیک ساختن و بالا بردن انسان را ندارد.
امید وارباشید ادامه داره...
[/]

عرفان;65626 نوشت:
به صورت اجمالی می توان گفت: شرایط قبولى اعمال و اثر بخش بودن آن عبارت است از:
الف) نیت خالص
ب) تقوا یعنی انجام واجبات و پرهیز از گناهان
ج) همراهی عمل با ایمان یقینی
د) رعایت شرایط صحت شرعی عمل
ه) محبت و پیروی از سنت و سیره اهل بیت(علیهم السلام)
توضیح بیشتر:
قبولی اعمال انسان از نگاه آموزه های اخلاقی اسلام برآیند رعایت [="red"]دو [/]چیز است.
یک. حسن فعلی: به معنای صحیح انجام شدن عمل است به گونه ای که خود عمل صلاحیت نزدیک ساختن انسان به خداوند را داشته باشد، زیرا عمل باطل شرعی به هر مقدار که با انگیزه تقرب انجام شود، توان نزدیک ساختن و بالا بردن انسان را ندارد.

دومی را نگفتید.
قسمت جیم را هم توضیح بدهید، ممنون میشم.

به نظر من نشانه قبولی اعمال،تغییرات مثبتیست که در زندگی ما رخ میدهد.اگر روح سرکشمان را پس از این اعمال در ساحل آرامش یافتیم و اگر سکوت و تسلیم ورضا را در اعمال و گفتارمان مشاهده کردیم،یعنی کارهایمان در مسیر صحیح پیش رفته و به مقصد رسیده است .البتّه عدم استجابت دعاها دلیل بر عدم ارتباط درست با خدای متعال نیست ،بلکه این دوستانه ترین پاسخ آن یار وفادار است که میخواهد پاسخمان را بنا بر مصلحت و در وقت وزمان مناسب به ما بدهد .نشانه قبول شدن اعمال ما نیز همانند دعاهایمان ،پررنگتر شدن روحیه خداخواهی و باز شدن راههای اندیشه پاک و میل بیشتر به انجام این اعمال است.مگر ممکن است که عملی از روی صفای دل و بدون ریا انجام شود و مورد قبول قرار نگیرد؟اگر خار وخاشاک گناه و بددلی و گمراهی را از آیینه روحمان بزداییم ،اعمالمان خدا پسند خواهد شد و این یعنی قبولی اعمال .اگر هنگام انجام عملی،نفع شخصی خودمان یا جلب توجه دیگران یا مومن جلوه دادن خود را نداشته باشیم، اگر مخفیانه و دور از چشم انسانها به این اعمال بپردازیم قبولی ردخور ندارد! به امید قبولی تمام اعمال نیک انسانها:Kaf:

[=&quot]دو. حسن فاعلی: [/]

[=&quot]به معنای عمل به اقتضای ایمان و با انگیزه الهی و قصد قربت انجام شود. قرآن مى‏فرماید: «مَن عَملَ صالحا من ذَکرٍ أَوْ أُنثى و هو مؤمن فلنحیینّه حیاةً طیّبة»: هر کسى کار شایسته کند چه مرد و چه زن، در صورتى که مؤمن باشد، قطعا او را با زندگى پاکیزه‏اى حیات مى‏بخشیم.(سوره نحل، آیه 97) .
یعنى در رسیدن به حیات طیّب فقط دو چیز نقش دارند: یکى، «حُسن فعلى» به نام عمل صالح(انجام صحیح اعمال) و دیگرى «حُسن فاعلى» به نام مؤمن بودن (یعنی نیت داشتن و برای خدا انجام دادن کار).
[/]
[=&quot]بنابراین نیت و انگیزه عمل مهمترین رکن قبولی اعمال است و در بسیاری از روایات آمده که نیت از خود عمل بهتر است زیرا به عمل ارزش می دهد و در حقیقت بار ارزشی و اثر گذاری عمل را نیت به عهده دارد.
ادامه دار...
[/]
[=&quot]
[/]

توی مسایل دینی نیت خیلی مهمه من قبلا فکر میکردم مثلا اگه بخوایم ریا نشه توی عباداتمون جلوی افراد عباداتمون رو کمتر کنیم مثلا از مستحبات و اینها بگذریم ولی یکی از اساتید فرمودند که حتی اگر عبادتتون رو به خاطر دیگران کم کنید همین هم ریا میشه به این منظور که هر کاری خواستید بکنید اصلا به این توجه نداشته باشید که کسی داره شما رو مبینه یا نه، فکر کنید بقیه هم مثل در و دیوارند کار خودتون رو انجام بدید

من جایی شنیدم از نشونه قبولی عمل اینه که آدم دوباره شوق انجام دادنش رو داشته باشه.:Mohabbat:
(بعضی ها همش منتظرن ماه رمضون تموم بشه. یا نمازشونو تند تند می خونن که زود تموم شه یا ...):Labkhand:

یکی دیگه از نشونه های قبولی عمل اینه که کسی که اونو انجام داده، اونو کوچک بشماره ... :Gol:

یکی از اساتید می گفتند که اگر بعد از نماز خیلی سرحال بودین این نشون میده که نمازتون قبول شده ولی اگر بی حال بودید این مثل اینه که نمازتون قبول نشده برگشته خورده تو سرتون:Labkhand:

خدا هم خیلی سخت میگیره خوب:Ghamgin:
ماندن بر عمل خیر سخت تر از خود عمل است یعنی ممکنه عملی در زمانی پذیرفته بشه ولی بعدا باطل و هبط بشه تا لحظه مرگ شیطان و نفسمون در کمین هستن ونمیذارن آب خوش از گلومون پایین بره
یا رب مددی خوب..

بی دل;96373 نوشت:
خدا هم خیلی سخت میگیره خوب

سلام
:geryeh::grye::dokhtar::Doaa:

البته اگر سعی کنیم عاشق اون عمل بشیم فکر کنم کار راحت تر می شود

می شه نحوه پیدا کردن اشتیاق را بگویید؟:Gol:

بی دل;96373 نوشت:
ماندن بر عمل خیر سخت تر از خود عمل است یعنی ممکنه عملی در زمانی پذیرفته بشه ولی بعدا باطل و هبط بشه تا لحظه مرگ شیطان و نفسمون در کمین هستن ونمیذارن آب خوش از گلومون پایین بره

با سلام و عرض احترام
جناب بی دل این اینگونه هم که شما می فرماید نیست زيرا اولا از ظاهر آيه: "و آخرون اعترفوا بذنوبهم، خلطوا عملا صالحا و آخر سيئا، عسى الله ان يتوب عليهم، ان الله غفور رحيم"
(و يك دسته ديگرند كه به گناهان خود اعتراف كرده، اعمالى صالح و اعمالى طالح را بهم در آميخته‏اند و اميد است خدا از ايشان در گذرد، كه خدا آمرزگار مهربان است."سوره توبه آيه 103")بر مى‏آيد كه اعمال چه حسنات و چه سيئات، باقى مى‏ماند، و تنها توبه خدا سيئات را از بين مى‏برد، و تحابط به هر معنائى كه تصورش كنند با اين آيه نمى‏سازد.

و ثانيا خداى تعالى در مساله تاثير اعمال همان روشى را دارد كه عقلا در اجتماع انسانى خود دارند و آن روش مجازات است، كه كارهاى نيك را جدا پاداش مى‏دهند، و كارهاى زشت را جداگانه كيفر، مگر در بعضى از گناهان مثل كفر، شرك، تكذيب آيات الهي، ارتداد، قتل انبيا و اولياي الهي و ... كه باعث قطع رابطه مولويت و عبوديت از اصل مى‏شود، كه در اين موارد تعبير به حبط عمل مى‏كنند، و آيات در اينكه روش خدا اين است بسيار زياد است، و حاجتى به آوردن آنها نيست.

ممنون از پاسخ شما
اما یک سوال
پس جایی که می گن لا تبطلو صدقاتکم بالمن و الذی و همچنین ریای بعد برخی اعمال خیر ، اینها عمل رو از خلوص و حسن فاعلی ساقط و نتیجتا باطل می کنه. اینطور نیست؟
از طرفی جایی دقیق یادم نیست در موضوع محاسبه نفس خوندم یک عمل خالص کفه اعمال رو سنگین میکنه و ممکنه باعث عاقبت بخیری بشه این یعنی اعمالی که نهایتا پذیرفته میشه خیلی کمه!!!!!!!!!!
این موارد رو چطور تفسیر می کنین
با تشکر

با سلام مجدد
دوست عزیز نکته ای که شما فرمودید بله مورد مقبول ما هم می باشد آنچه که مد نظر ما بوده این است که صحیح نیست که به نحو یک قاعده اى کلى بگوییم: همیشه حسنات و سیئات با هم سنجیده مى شوند و آن سو که غلبه دارد دیگرى را از بین مى برد و به اصطلاح کسر و انکسار حاصل مى شود; ولى به صورت قضیه جزئیه که به غیر از صدقه موارد دیگری هم در قرآن می باشد نه تنها اشکالى ندارد.اما کلیت حبط اعمال به مواردی که ذکر شد بر می گردد.

موضوع قفل شده است