جمع بندی چرا مسخره نکنیم؟

تب‌های اولیه

36 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا مسخره نکنیم؟

طبق آیه 11 سوره حجرات، از تمسخر دیگران نهی می شویم، زیرا ممکن است آنها از ما بهتر باشند.

سؤال:

1.ابتدا بفرمایید معنی دقیق تمسخر در لسان عرب و تفاوت آن با استهزاء چیست.

2.آیا احتمال اینکه گروهی از ما بهتر باشد، دلیلی محکم برای تمسخر نکردن است؟

3.آیا اگر برای ما ثابت شد که فرد یا گروهی از برتر نیست، آیا حق تمسخر پیدا خواهیم کرد؟

4.چرا قرآن به جای این فرمایش نمی فرماید که تمسخر، ستم به دیگران و پایینتر از شأن انسان است؟

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد سینا

مسلمان ایرانی;385321 نوشت:
طبق آیه 11 سوره حجرات، از تمسخر دیگران نهی می شویم، زیرا ممکن است آنها از ما بهتر باشند.

سؤال:

1.ابتدا بفرمایید معنی دقیق تمسخر در لسان عرب و تفاوت آن با استهزاء چیست..

استهزاء از ريشه «هـ‌ـ‌ز‌ـ‌ء» و در لغت به معناى طلب تحقير است، با هر وسيله‌اى كه صورت گيرد.

التحقيق، ج‌11، ص‌256، «هزء».

و در اصطلاح عبارت است از مسخره كردن افراد يا برخى امور با گفتار، يا كردار; مانند اشاره با چشم وديگر اعضاى بدن كه اين عمل بيشتر به قصد تحقير و توهين به ديگران صورت مى‌گيرد.

بیشتر واژه شناسان و مفسران قرآن، استهزا را هم معنای تمسخر می دانند سخریه" که مبدأ اشتقاق کلمه "یسخر" است، به معناى استهزا بوده، و استهزا عبارت است از: این که انسان چیزى بگوید که با آن،کلمه کسى را حقیر و خوار بشمارد، حال چه این که چنین چیزى را به زبان بگوید و یا به این منظور اشاره‏اى کند، و یا عملا تقلید طرف را در آورد، به گونه ای که بینندگان و شنوندگان به طور طبیعی از آن سخن، یا اشاره و یا تقلید، بخندند.

طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏18، ص 321، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1417ق.

ولی برخی بین این دو تفاوت قائل شده و گفته‌اند: استهزا در جایی به‌کار می‌رود که شخص بدون اینکه کاری انجام داده باشد ریشخندشود؛ ولی سخریه در آنجاست که به سبب کاری که انجام داده مسخره شود.

الفروق الغویه ص50

مسلمان ایرانی;385321 نوشت:
طبق آیه 11 سوره حجرات، از تمسخر دیگران نهی می شویم، زیرا ممکن است آنها از ما بهتر باشند.

2.آیا احتمال اینکه گروهی از ما بهتر باشد، دلیلی محکم برای تمسخر نکردن است؟.

همانطور که می دانید خداوند برای انسان ارزش والایی قائل است وحکمت وفلسفه ی تمام دستورات الهی به سعادت وسلامت فردی واجتماعی والبته مادی ومعنوی انسان بر می گردد. به همین دلیل در آموزه های اسلام به کوچکترین وبزرگترین عملکرد انسان واعمال ورفتار وگفتار وحتی اندیشه های انسان توجه ویژه شده است تا همواره بر خط ومسیر درست سعادت واقع شود لذا هر امری که در این مسیر، سعادت انسان را برهم بزند وکوچکترین تاثیر سوئی بر شخصیت انسان داشته باشد از نظر اسلام مورد نکوهش قرار می گیرد.در تمسخر نیز هدف مسخره کنندگان ،نهایتا تحقیر دیگران است (مگر در مواردی نادر که مورد استثتاء می باشد)به همین دلیل خداوند در قرآن ما را از تمسخر نهی فرموده است. لازم است بدانیم حتی اگر این احتمال هم وجود نداشته باشد باز تمسخر امری مذموم است چرا که تمسخر از مصادیق ظلم به دیگران یه شمار می آید.
در واقع قرآن به همه هشدار مى‏ دهد كه از اين عمل زشت بپرهيزند؛ چرا كه سرچشمه استهزاء و سخريه، همان حس خود برتربينى و كبر و غرور است، به خاطر همین امر، خداوند اشاره به این مطلب دارد که احتمال دارد دیگران از شما بهتر باشند تا ما با در نظر گرفتن این احتمال ،از غرور وخودبرتربینی دور شویم تا مبادا این غرور ما را به تمسخر دیگران بکشاند در این آیه قرآن به یکی از دلایل مهم تمسخر اشاره کرده است نه تمام دلایل.

مهمترین ریشه مسخره كردن، احساس خودبرتربینى است كه‏ قرآن این ریشه را مى‏ خشكاند و مى ‏فرماید: نباید خود را بهتر از دیگران بدانید، شاید او بهتر از شما باشد.

مسلمان ایرانی;385321 نوشت:
طبق آیه 11 سوره حجرات، از تمسخر دیگران نهی می شویم، زیرا ممکن است آنها از ما بهتر باشند.

3.آیا اگر برای ما ثابت شد که فرد یا گروهی از برتر نیست، آیا حق تمسخر پیدا خواهیم کرد؟

لازم است بدانیم در گناه کبيره بودن تمسخر واستهزاء هیچ شک و شبهه اي نيست چرا که استهزاء في نفسه عملي لغو و بيهوده است .منتها انگیزه ی افراد برای استهزاء متفاوت است والبته تاثیر این عمل نیز بسیار گسترده .بعضی از دلایل حرمت بر می گردد به اجتماع یا افرادی که با آنها روبرو می شویم همانطور که در این آیه اشاره کرده است که علت حرمت را احتمال برتری دیگران در این امر دانسته است ولی لازم است بدانیم صرفا دلیل حرمت ،همین مطلب(احتمال برتری) نیست بلکه تاثیرات نامطلوبی که این امر بر فرد وجامعه دارد نیز حتی بدون وجود این احتمال،به قوت خودش باقیست.
در ضمن لازم است بدانیم ملاک برتری تقواست وبرای تعیین دارا بودن این ملاک به این راحتی نمی شود قضاوت کرد که دیگران ،بر ما برتری ندارند. از کجا معلوم است که استهزاء کننده نزد خداوند داراي رفعت و مقام بوده و عيب ها همه متوجه استهزاء شونده است.

انگیزه های تمسخر در آیات متعددی بیان شده است در این آبه اشاره به برتری می کند اما در آیات دیگر دلایل تمسخر راثروت،علم،توانایی جسمی،ویا حتی جهل ونادانی معرفی کرده است.

مسلمان ایرانی;385321 نوشت:
طبق آیه 11 سوره حجرات، از تمسخر دیگران نهی می شویم، زیرا ممکن است آنها از ما بهتر باشند.

4.چرا قرآن به جای این فرمایش نمی فرماید که تمسخر، ستم به دیگران و پایینتر از شأن انسان است؟.

اتفاقا در پایان این آیه خداوند افرادی که دارای رذیله ی تمسخر می باشند را دعوت به توبه نموده ودر ادامه فرموده است که اگر توبه نکنند ظالم وستمگر خواهند بود چرا که از نظر قرآن تمسخر واستهزاء از مصادیق ظلم به دیگران است.

« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! نبايد گروهى از مردان شما گروه ديگر را مسخره کنند، شايد آنها از اينها بهتر باشند. و نه زنانى زنان ديگر را، شايد آنان بهتر از اينان باشند. و يکديگر را مورد طعن و عيبجويى قرار ندهيد و با القاب زشت و ناپسند يکديگر را ياد نکنيد، بسيار بد است که بر کسى پس از ايمان نام کفرآميز بگذاريد. و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند.»

- قرآن کريم، سوره حجرات، آيه 11.


بنابراین مسخره کردن، تجاوز به حریم افراد است كه اگر مسخره كننده توبه نكند، ظالم است. «فاولئك هم الظالمون»



سینا;391544 نوشت:

« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! نبايد گروهى از مردان شما گروه ديگر را مسخره کنند، شايد آنها از اينها بهتر باشند. و نه زنانى زنان ديگر را، شايد آنان بهتر از اينان باشند. و يکديگر را مورد طعن و عيبجويى قرار ندهيد و با القاب زشت و ناپسند يکديگر را ياد نکنيد، بسيار بد است که بر کسى پس از ايمان نام کفرآميز بگذاريد. و آنها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند.»

- قرآن کريم، سوره حجرات، آيه 11.


بنابراین مسخره کردن، تجاوز به حریم افراد است كه اگر مسخره كننده توبه نكند، ظالم است. «فاولئك هم الظالمون»



سلام.

برای من سؤالی پیش آمد.

این عبارت بَعْدَ الْإِيمَانِ به خودمان بر می گردد که یعنی بعد از اینکه ایمان آوردیم نباید کسی را با نامهای بعد خطاب کنیم یا به فرد تمسخر شونده باز می گردد که یعنی نباید به کسی که ایمان آورده است، لقب زشت بدهیم؟

و اگر حالت دوم است، آیا به معنای تأیید نام بد گذاشتن بر افراد بی ایمان است؟

[="Navy"]

مؤمن عزیز است ، پس باید حرمت مؤمن را عزیز داشت .

انسان اگر در درون خود احساس کوچکی کند و فرض نماید دیگران شاید نزد خدا از او بهتر باشند به خودش اجازه مسخره کردن دیگران را نمی دهد .

... خدا اولیائش را در میان بندگانش پنهان کرده پس به هیچ کس بی اعتنایی نکنید ، شاید او ولیّ خدا باشد و تو ندانی !!!!

(حضرت علی علیه السلام)

[/]

مسلمان ایرانی;385321 نوشت:
ط

2.آیا احتمال اینکه گروهی از ما بهتر باشد، دلیلی محکم برای تمسخر نکردن است؟

3.آیا اگر برای ما ثابت شد که فرد یا گروهی از برتر نیست، آیا حق تمسخر پیدا خواهیم کرد؟

4.چرا قرآن به جای این فرمایش نمی فرماید که تمسخر، ستم به دیگران و پایینتر از شأن انسان است؟

با عرض سلام و اجازه از محضر اساتید بزرگوار

معمولا افرادی اهل تمسخر هستند که خود را برتر از دیگران میبینند و به دیگران به دیده ی حقارت نگاه میکنند.

بنابراین خداوند میفرماید شمایی که فکر میکنی فرد مورد تمسخرت کمبودی داره و این نقصش دلیل تمسخرت هست ، احتمال این رو بده که اشتباه میکنی و اون از شما بهتره

دوستان نظرتون راجع به کسایی که در سایت های اجتماعی به بچه مذهبی ها فحش میدن چیه؟ چه جوری باید باهاشون برخورد کرد؟ اگر گذشت و تغافل و اخلاق حسنه جواب نداد چکار باید کرد؟ آیا باید ساکت بنشینیم که هرچی می خوان بگن؟

توی فیس بوک این ضد اسلام ها بدترین فحش ها رو به دین و پیامبر و... می کنن.خدا لعنتشون کنه.بعد هر چی با اخلاق خوش جواب میدیم اونا پررو تر میشن.منظورم تو این موارده

موضوع قفل شده است