جمع بندی چرا زن برای خروج از منزل باید از مرد اجازه بگیره؟

تب‌های اولیه

188 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا زن برای خروج از منزل باید از مرد اجازه بگیره؟

چرا زن برای خروج از منزل باید از مرد اجازه بگیره حتی برای صله رحم؟که ار احکام اسلامه؟مگه شعور خود زن نمیرسه؟

با نام الله


کارشناس بحث: استاد صادق

QM!;453591 نوشت:
چرا زن برای خروج از منزل باید از مرد اجازه بگیره حتی برای صله رحم؟که ار احکام اسلامه؟مگه شعور خود زن نمیرسه؟

پاسخ : :Hedye:
باسلام وتقدیر از شما .:Gol::Gol:

چون این نظام مانند سایر نظام‏ها، نیاز به مدیر دارد، اسلام از میان اعضای خانواده، شوهر را به عنوان مدیر انتخاب کرده و هزینه زندگی و مسئولیت فرزندان را در بسیاری از موارد برعهده او قرار داده است. همان گونه که حضانت فرزندان را تا مدت محدودی برای مادر (که از عواطف زیادتری برخوردار است) مقرّر فرموده است.
از این رو، رضایت شوهر در خروج از منزل براساس مدیریت شوهر و در قبال پرداخت هزینه همسر و تحکیم نظام خانواده و حفظ حقوق مردان و فرزندان است. ثمرات این مدیریت اسلامی در خانواده‏های متدین مشهود است.(1)
اضافه بر این که وجود زن برای بیگانگان و نامحرمان حساس تر از وجود مرد است، چنان که از لحاظ جسمی، زن ضعیف تر است.
بنابراین، زن ممکن است مورد تعرض قرار بگیرد که آمارهای موجود در این باره کاملاً گویا است.
مرد به خاطر حفظ ناموس خویش اجازه نمی‏دهد همسرش بدون اطلاع او از خانه خارج شود. مرد برای اطمینان خاطر خویش و برای مصونیت زن باید در جریان آمد و شد خانمش به خانه و خارج از آن قرار گیرد. با توجه به آسیب پذیری زن در محافل و همنشینی‏ها به مرد این حق داده شد که برای کنترل همسر خویش به او اجازه خروج از خانه را بدهد یا ندهد.
از طرف دیگر مسؤلیتی که مرد برای تأمین نیازمندی‏های زندگی دارد، به طور طبیعی و عادی او را به صحنه اجتماع می‏کشاند، در حالی که زن چنین وظیفه‏ای ندارد. بنابراین خروج مرد از خانه الزامی است و اذن گرفتن بی معنا است، برخلاف خروج زن.
البته خروج مرد از خانه کاملاً رها شده و بی قید و شرط نیست، بلکه دارای قیود قانونی است، زیرا زن نیز حقوقی دارد که قانوناً مرد را مکلف به حضور نزد زن در شرایط لازم می‏کند.
خروج زن از خانه همواره نیازمند اذن شوهر نیست، بلکه در مواردی خروج زن از خانه جایز است، از جمله:
1 - کسب علوم واجبه و یا انجام تکالیفی که مستلزم خروج از خانه است.
2 - احقاق حق مانند دادخواهی و شکایت به دادگاه یا ادای شهادت و امثال آن .
3 - براساس برخی از فتاوا در صورتی که قبل از ازدواج زن در کاری استخدام بوده است، پس از ازدواج نیز به خاطر سابقه استخدام می‏تواند سر کار خود برود و ازدواج مانع آن نیست.
4 - در صورتی که به صورت شرط ضمن العقد به هنگام ازدواج، جواز خروج از خانه را شرط کرده باشد.
اما در مورد احسان به پدر و مادر: احسان به والدین امری ضروری می‏باشد که شوهر نمی‏تواند زن را از این کار منع کند اما می‏تواند مانع رفتن زن به خانه پدرش بشود، چون احسان اعم از رفتن به خانه پدر می‏باشد و بدون رفتن هم می‏تواند احسان به پدر و مادر صورت پذیرد.(2)
ودر مجموع بیرون نرفتن زن از منز بدون اجازه شوهر نه تنها دلیل بر بی شعوری او نیست بلکه دلیل روشن بر شعور وایمان وتعهد او در قبال دین وزندگی اش است .
:Gol::Gol:
پاورقی :
1 . آیت اللَّه فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج 1، ص 462.
2 . همان، س 1632.

صادق;453937 نوشت:
اما می‏تواند مانع رفتن زن به خانه پدرش بشود، چون احسان اعم از رفتن به خانه پدر می‏باشد و بدون رفتن هم می‏تواند احسان به پدر و مادر صورت پذیرد.

سلام

چطور میشه یه خانم رو از رفتن به خانه پدرش هم منع کرد ؟ :Moteajeb!: بعد چطور میتونه بدون رفتن به خونه پدر و مادرش به اونا احسان کنه :Moteajeb!:

ببخشید من هی این سوال تکراری رو میپرسم ولی خوب هیچکی هم جواب نمیده

پس چرا پژوهشگران جدید و حتی برخی مراجع این اجازه رو بی اساس دانستند و درصدد آن هستند که این موارد رو از حقوق شوهر حذف و جزء حقوق طبیعی زن قرار دهند .:Gol:

ممنون

شبـنم;453943 نوشت:
پس چرا پژوهشگران جدید و حتی برخی مراجع این اجازه رو بی اساس دانستند و درصدد آن هستند که این موارد رو از حقوق شوهر حذف و جزء حقوق طبیعی زن قرار دهند .

سلام
کدوم یک از علما چنین حرفی زدند؟

علی ;453949 نوشت:
سلام
کدوم یک از علما چنین حرفی زدند؟

سلام :Gol:
فتواي مشهور مراجع ديني شيعيان، به خصوص مراجع سنتي ديني اجمالا حرمت مطلق خروج زن بدون اذن شوهر ازمنزل مي‌باشد. در اين ديدگاه خروج زن بدون اجازه شوهر از منزل نشوز تلقي گرديده و باعث محروميت او از نفقه مي‌شود. براساس فتواي اين دسته از مراجع تقليد اهل تشيع منع خروج از منزل حالت اطلاق دارد و تمام موارد خروج بدون اذن را، تحت هر عنوان و انگيزه‌اي که باشد، شامل مي‌شود. ( این فتوایی هست که اکثراً کارشنالسان سایت هم بر پایه ی اون اظهارنظر می کنند و جواب دوستان رو میدند )

امای حالا فتوای مخالف :
تعداد زيادي از مراجع تقليد متاخر شيعيان هم در مورد خروج زنان از منزل و هم در مورد اشتغال آنان به کار، برخلاف فتواي مشهور فتوا داده‌‌اند
از جمله مراجع ديني که حرمت خروج زن از منزل بدون اذن شوهر را به تعارض با حقوق زناشويي شوهر مشروط کرده‌اند شيخ محمد مهدي شمس الدين و سيد محمد حسين فضل الله از علماي برجسته لبنان مي‌باشند. آيت الله سيد محمد موسوي بجنوردي نيز که نگاه جامعي به حقوق فاميل و حقوق متقابل زوجين دارد، معتقد است: «زن مي‌تواند بدون اذن شوهر از خانه خارج شود مگر مواردي که با حق زوجين منافات دارد، مثل مواقعي که مرد در خانه است و مي‌خواهد که با زنش باشد. اما وقتي که خود مرد سر کار است، و زن مي‌خواهد براي کاري بيرون برود که منافاتي با شوونات شوهرش ندارد، اجازه مرد شرط نيست.» آيت الله جناتي نيزکه به نوآوري در استنباط احکام ديني شهره است، فتواي مشابهي دارد. ايشان معتقد است «...رضايت شوهر درصورتي لازم است که بيرون رفتن زن با حق شوهر منافات داشته باشد.» آيت الله جناتي در تحليل جامع و مستند به آيات و روايات راجع به حق خروج از منزل وحق کار زن بدون اذن شوهر اظهار مي‌دارد: «در زندگي مشترکي که ميان زن و مرد برقرار شده‌است، هم زن آزاد است و هم مرد؛ نه مرد بنده زن است و نه زن کنيز و خدمتکار مرد. در زندگي مشترک حقي براي مرد نسبت به زن و حقي براي زن نسبت به مرد قرار داده شده‌است.... زن بايد اين حق را رعايت کند و مانع استيفاي حق مرد نشود. مثلاً اگر قصد جاي کند که مانع حق مرد مي‌شود بايد کسب اجازه کند. از نظر من اين که مي‌گويند زن بدون اذن شوهر حق خروج از منزل را ندارد، حرفي بي‌اساسي است. علما در بحث‌هاي اجتهادي خود به مقتضاي جمع بين ادله... اذن شوهر را براي زن و تصدي امور ياد شده شرط قرار نداده‌اند مگر در مواردي که کار زن در خارج ازمنزل موجب تضييع حق شوهر در زندگي مشترک آنان شود. نه مرد سالاري وجود دارد و نه زن سالاري،‌ بلکه اصل بر شايسته سالاري است....»

عده‌اي ديگر از مراجع ديني شيعيان در خصوص حق کار زنان فتواداده‌اند که اذن شوهر در صورتي ضرور است که با شوون و يا حق زناشويي شوهر در تعارض باشد. به طور مثال به نظر چند تن از اين بزرگان اشاره مي‌شود:
1- آيت الله موسوي اردبيلي: در جواب سوالي که مي‌پرسد: «در اشتغال زوجه در صورتي که با حق زوج به ويژه حق استمتاع منافات نداشته‌باشد، آيا اذن زوج لازم است؟»،‌ مي‌فرمايد: «اگر اشتغال منافي با حقوق و شوون شوهر نباشد اذن لازم نيست و حق ندارد مانع ادامه چنين کاري شود.

صادق;453937 نوشت:
کسب علوم واجبه و یا انجام تکالیفی که مستلزم خروج از خانه است.

صرفا جهت اطلاع!
منظور از علم ، علم دینی است. نه هر علمی.

آیت الله فلنکرانی(ره):خروج از منزل برای کسب معارف اعتقادی، به مقدار لازم و ضروری و همین طور برای فراگیری وظایف شرعی الزامی. (( غیر الزامی نباشد))
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

صادق;453937 نوشت:
براساس برخی از فتاوا در صورتی که قبل از ازدواج زن در کاری استخدام بوده است، پس از ازدواج نیز به خاطر سابقه استخدام می‏تواند سر کار خود برود و ازدواج مانع آن نیست.

زمانی که زنی قبل از ازدواج بر سرکار برود و مرد با او ازدواج کند در حقیقت کار کردن زن را قبول کرده است.
و اگر مرد قبل از ازدواج از زن بخواهد که کارش را رها کند و زن قبول کند. بعد از ازدواج نمیتواند بدون اذن مرد از خانه خارج شود.

[="Indigo"]

صادق;453937 نوشت:
از این رو، رضایت شوهر در خروج از منزل براساس مدیریت شوهر و در قبال پرداخت هزینه همسر و تحکیم نظام خانواده و حفظ حقوق مردان و فرزندان است. ثمرات این مدیریت اسلامی در خانواده‏های متدین مشهود است.(1)
خب چرا شرط نذاشتن اگه این خروج باعث از از بین رفتن حق شوهر میشد اون موقع اجازه بگیره؟چرا همیشه؟
صادق;453937 نوشت:
مرد به خاطر حفظ ناموس خویش اجازه نمی‏دهد همسرش بدون اطلاع او از خانه خارج شود. مرد برای اطمینان خاطر خویش و برای مصونیت زن باید در جریان آمد و شد خانمش به خانه و خارج از آن قرار گیرد. با توجه به آسیب پذیری زن در محافل و همنشینی‏ها به مرد این حق داده شد که برای کنترل همسر خویش به او اجازه خروج از خانه را بدهد یا ندهد.
زنی که بخواد اینجور گناهی بکنه دیگه براشم مهم نیس این بیرون رفتنشم گناهه اگه بدون اجازه باشه پس فایده نداره بازم...!
صادق;453937 نوشت:
ودر مجموع بیرون نرفتن زن از منز بدون اجازه شوهر نه تنها دلیل بر بی شعوری او نیست بلکه دلیل روشن بر شعور وایمان وتعهد او در قبال دین وزندگی اش است .
ولی این حکم ینی زن نمیفهمه کجا یه صلاحه بره کجا نه![/]

QM!;453591 نوشت:
چرا زن برای خروج از منزل باید از مرد اجازه بگیره حتی برای صله رحم؟که ار احکام اسلامه؟مگه شعور خود زن نمیرسه؟

لزوم اذن از شوهر بطور مطلق نيست بلكه مواردي پيش مي آيد كه زن بدون اذن زوجه هم مي تواند از خانه خراج شود.
1- زن مضطر به معالجه باشد.
2- زن احساس كند كه اگر در منزل بماند ضرر عرضي, يا جاني به او وارد مي شود.
3- براي انجام واجب عيني مثل انجام حج واجب(1) ونظاير آن.
4- در ضمن عقد نكاح با شوهرش خروج از منزل را بدون اجازة او شرط كرده باشد.
5- كه شوهر قادر به پرداخت نفقه و يا مستنكف از پرداخت نفقه باشد و زن براي تحصيل مخارجش چاره‌اي جز خروج از منزل را نداشته باشد.
__________________
(1). منهاج الصالحين، ج2, ص 289 , منهاج الصالحين, ج 3، ص 80, سيد الخوئي,كتاب الحج, ج 3، ص 196, تهذب الاحكام، ج 5 , ص400.

موفق باشيد

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و خداقوت

QM!;453591 نوشت:
چرا زن برای خروج از منزل باید از مرد اجازه بگیره

چون توی غرب خیلی سعی کردن مخ همه ی انسانها(شامل مرد و زن) را بزنند، که زن نباید برده و اسیر مرد باشد، اینها اسارت است، زن خودش میتواند قیم خودش باشد، زن باید همتای مرد باشد در بیرون کار کند، زن باید چنین باشد، زن باید چنان باشد و ...

ولی نتوانستند، طبع و سرشت مردان را عوض کنند(هر چند مخشان را زده بودند و باور کرده بودند این حرفها را) و نتیجه چیزی نشد جز اینکه برای اینکه زنان توسط مردان غربی کمتر کتک بخورند، یه دکمه توی گوشی موبایل تعبیه بشه که سریع به کلانتری محل اطلاع بده فلان زن داره کتک میخوره، چرا؟

نتیجه چیزی نشد جز اینکه، میل مردان به تشکیل خانواده کم شد، چرا؟

نتیجه این شد که مفهوم خانواده و جایگاه خانواده داره از بین میره، چرا؟

چون خدا زن و مرد را اینگونه آفریده است.

به نظر حقیر یک سری قوانین در سرشت مرد و زن تعبیه شده است.

در پناه خدا

سلمان14;454930 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و خداقوت

چون توی غرب خیلی سعی کردن مخ همه ی انسانها(شامل مرد و زن) را بزنند، که زن نباید برده و اسیر مرد باشد، اینها اسارت است، زن خودش میتواند قیم خودش باشد، زن باید همتای مرد باشد در بیرون کار کند، زن باید چنین باشد، زن باید چنان باشد و ...

ولی نتوانستند، طبع و سرشت مردان را عوض کنند(هر چند مخشان را زده بودند و باور کرده بودند این حرفها را) و نتیجه چیزی نشد جز اینکه برای اینکه زنان توسط مردان غربی کمتر کتک بخورند، یه دکمه توی گوشی موبایل تعبیه بشه که سریع به کلانتری محل اطلاع بده فلان زن داره کتک میخوره، چرا؟

نتیجه چیزی نشد جز اینکه، میل مردان به تشکیل خانواده کم شد، چرا؟

نتیجه این شد که مفهوم خانواده و جایگاه خانواده داره از بین میره، چرا؟

چون خدا زن و مرد را اینگونه آفریده است.

به نظر حقیر یک سری قوانین در سرشت مرد و زن تعبیه شده است.

در پناه خدا


به قول یه بنده خدایی نمن؟؟؟؟
غرب چیه؟
چرا ادم هر چی میپرسه شما ها این جوری جواب میدین؟؟
در سرشت کدوم زنی این طوری تعبیه شده هرکاری خواست بکنه اجازه بگیره؟!؟؟
کی از چنین قانونی خوشش میاد؟؟؟
از دست شماها؟؟؟
من که ربط حرفای شمارو به سوالم نفهمیدم

رحیق مختوم;454922 نوشت:
لزوم اذن از شوهر بطور مطلق نيست بلكه مواردي پيش مي آيد كه زن بدون اذن زوجه هم مي تواند از خانه خراج شود.
1- زن مضطر به معالجه باشد.
2- زن احساس كند كه اگر در منزل بماند ضرر عرضي, يا جاني به او وارد مي شود.
3- براي انجام واجب عيني مثل انجام حج واجب(1) ونظاير آن.
4- در ضمن عقد نكاح با شوهرش خروج از منزل را بدون اجازة او شرط كرده باشد.
5- كه شوهر قادر به پرداخت نفقه و يا مستنكف از پرداخت نفقه باشد و زن براي تحصيل مخارجش چاره‌اي جز خروج از منزل را نداشته باشد.
__________________
(1). منهاج الصالحين، ج2, ص 289 , منهاج الصالحين, ج 3، ص 80, سيد الخوئي,كتاب الحج, ج 3، ص 196, تهذب الاحكام، ج 5 , ص400.

موفق باشيد

اول اینکه مثلا اگه حج واجبه و اجازه نمیخواد مگه صله رحم وجب نیست؟چرا اون بدون اجازه نمیشه؟
الان تلفن هست زمان قدیم که نبود و من حتی یه جا زمان پیامبر خوندم زنی پدرش مریض بود به خاطر اینکه شوهرش اجازه نداد نتونست ملاقات پدرش بره تا پدرش مرد!!این منطقیه؟؟
اصلا از طرف اون پدر بیچاره هم نگا کنیم این کار انسانیه؟؟که به خاطر تصمیم غیرعقلانی شوهر اون زن این پدر تو اخرین لحظات عمرش تنها باشه وووو...حالا اون زن بدبخت که تا اخر عمرش این حسرت تو دلش میمونه به کنار
دوما حالا همین استثناها که شما گفتیدم بذاریم کنار تو کلی چیزای دیگه این حکم هست.حکمتش چیه؟دلیلش چیه؟

صادق;453937 نوشت:
چون این نظام مانند سایر نظام‏ها، نیاز به مدیر دارد، اسلام از میان اعضای خانواده، شوهر را به عنوان مدیر انتخاب کرده و هزینه زندگی و مسئولیت فرزندان را در بسیاری از موارد برعهده او قرار داده است. همان گونه که حضانت فرزندان را تا مدت محدودی برای مادر (که از عواطف زیادتری برخوردار است) مقرّر فرموده است.
از این رو، رضایت شوهر در خروج از منزل براساس مدیریت شوهر و در قبال پرداخت هزینه همسر و تحکیم نظام خانواده و حفظ حقوق مردان و فرزندان است. ثمرات این مدیریت اسلامی در خانواده‏های متدین مشهود است.(1)
از طرف دیگر مسؤلیتی که مرد برای تأمین نیازمندی‏های زندگی دارد، به طور طبیعی و عادی او را به صحنه اجتماع می‏کشاند، در حالی که زن چنین وظیفه‏ای ندارد. بنابراین خروج مرد از خانه الزامی است و اذن گرفتن بی معنا است، برخلاف خروج زن.
یعنی چون مرد نفقه میده زن باید برای خروج از منزل اجازه بگیره؟
راستش من ربطشو نمیفهمم اصا!
مگه فقط برای پول در اوردن انسان از خانه خارج میشه؟
یه زن بیماری روانی نمیگیره وقتی همسرش بهش اجازه خروج از منزل نده؟شما همش یه جا باشی افسردگی نمیگیرید؟اسلام رسما اجازه ی حبس خانگی داده به مرد!

صادق;453937 نوشت:
اضافه بر این که وجود زن برای بیگانگان و نامحرمان حساس تر از وجود مرد است، چنان که از لحاظ جسمی، زن ضعیف تر است.
بنابراین، زن ممکن است مورد تعرض قرار بگیرد که آمارهای موجود در این باره کاملاً گویا است.
این دیگه مربوط میشه به امنیتی که تو جامعه هست.در ضمن اگه اینجوریه دخترم بدون اجازه پدرش نباید بتونه بره بیرون ولی این حکمو که نداریم؟

QM!;454939 نوشت:
اول اینکه مثلا اگه حج واجبه و اجازه نمیخواد مگه صله رحم وجب نیست؟چرا اون بدون اجازه نمیشه؟
الان تلفن هست زمان قدیم که نبود و من حتی یه جا زمان پیامبر خوندم زنی پدرش مریض بود به خاطر اینکه شوهرش اجازه نداد نتونست ملاقات پدرش بره تا پدرش مرد!!این منطقیه؟؟ اصلا از طرف اون پدر بیچاره هم نگا کنیم این کار انسانیه؟؟که به خاطر تصمیم غیرعقلانی شوهر اون زن این پدر تو اخرین لحظات عمرش تنها باشه وووو...حالا اون زن بدبخت که تا اخر عمرش این حسرت تو دلش میمونه به کنار

با سلام خدمت حضرتعالي و تشكر از بذل لطفتان

صله رحم واجب نيست بلكه مستحب موكد هست
يعني ما در بين واجبات مانند نماز و روزه و ... واجبي بنام صله رحم نداريم بلكه از مستحبات موكد شمرده شده است
مثلا همين حج كه مثالش رو زديد در تمتعش با جمع شرائطش واجب عيني هست بر خلاف صله ارحام
اون روايت بايد در سلسله اسنادش بررسي شود بعد جواب داده بشه همينطوري نميشه روايت رو قبول كرد

QM!;454939 نوشت:
دوما حالا همین استثناها که شما گفتیدم بذاریم کنار تو کلی چیزای دیگه این حکم هست.حکمتش چیه؟دلیلش چیه؟

با عرض معذرت بنده تازه وارد اين تايپيك شدم اگه زحمتي نيست چند موردي كه به ذهن مباركتون ميرسه رو مرقوم بفرمائيد تا ببينيم خدا چي ميخواد :ok:

موفق باشيد

با سلام و خداقوت

QM!;454934 نوشت:
غرب چیه؟

غرب همونیه که این راه شما رو خیلی وقت پیش رفته، الان سرش به سنگ خورده:ok:

QM!;454934 نوشت:
در سرشت کدوم زنی این طوری تعبیه شده هرکاری خواست بکنه اجازه بگیره؟!؟؟
کی از چنین قانونی خوشش میاد؟؟؟
از دست شماها؟؟؟

1- نگفته هر کاری، دوباره مطالب کارشناسان رو بخون، بزرگوار
2- سرشت، حرفهای دهن پر کن نیست، سرشت را باید بری از زنی بپرسی که توی غرب با این مفاهیم زندگی کرده و الان یک گوشه نشسته و نه خانواده ای دارد و نه ..... و تازه فهمیده که یک عمر گول خورده و دروغ شنیده

QM!;454934 نوشت:
در سرشت کدوم زنی این طوری تعبیه شده هرکاری خواست بکنه اجازه بگیره؟!؟؟

هر چند حقیر نگفتم هر کاری خواست بکنه اجازه بگیره

اما اگه زنی واقعاً دوست داره «سرشت» رو بشناسه،
وقتی خواستگار براش اومد
بگه:
من هر جا میخوام میرم.

اون موقع سرشت مردان را واقعاً خواهد شناخت.

اون جمله آبی رنگ، توی خیلی از جاهای دنیا ظاهراً پذیرفته شده، ولی در عمل مشکلات زیادی رو که در دو پست قبلیم گفتم ایجاد کرده، واقعیت غیر از تعاریف و انتظارات ماست.

صادق;453937 نوشت:
خروج زن از خانه همواره نیازمند اذن شوهر نیست، بلکه در مواردی خروج زن از خانه جایز است، از جمله:
1 - کسب علوم واجبه و یا انجام تکالیفی که مستلزم خروج از خانه است.
2 - احقاق حق مانند دادخواهی و شکایت به دادگاه یا ادای شهادت و امثال آن .
3 - براساس برخی از فتاوا در صورتی که قبل از ازدواج زن در کاری استخدام بوده است، پس از ازدواج نیز به خاطر سابقه استخدام می‏تواند سر کار خود برود و ازدواج مانع آن نیست.
4 - در صورتی که به صورت شرط ضمن العقد به هنگام ازدواج، جواز خروج از خانه را شرط کرده باشد.

سلام

مواردی که گفتین زن اجازه خروج بدون اذن شوهر را داره خیلی کم در زندگی پیش میاد

حالا اگر زنی خانه دار که شرط ضمن عقد نگذاشته برای خروج
رای دادگاه و شکایت هم که بندرت پیش می اید و همیشگی نیست

طبق این قانون و فتوای علما

شوهر حق دارد به زنش اجازه خروج از خانه را ندهد و برای سالها او را در خانه نگهدارد
و زن هم حق خروج از خانه ندارد

دقیقا مانند یک فرد است که در حبس خانگی به سر می برد

ایا قانون اسلامی باید انقدر ضعیف و غیر اخلاقی باشد که مرد اجازه قانونی و حتی اسلامی برای انجام
این کار را داشته باشد ؟

ایا این به معنای مجوز قانونی و شرعی برای حبس خانگی زنان در خانه نیست ؟

با سلام و عرض ادب

بی نظیر;454967 نوشت:
شوهر حق دارد به زنش اجازه خروج از خانه را ندهد و برای سالها او را در خانه نگهدارد
و زن هم حق خروج از خانه ندارد

دقیقا مانند یک فرد است که در حبس خانگی به سر می برد

[SPOILER]اصولاً کار شوهر این است که زن را در خانه نگه دارد و با افسردگی او حال کند!!!!! و با یک موجود افسرده و زندانی دم خور شود!!![/SPOILER]

حالا اومدیم، قانون اسلام این شرط رو نمیگذاشت، و زن هم بعد از ازدواج بگه: من هر جا میخوام میرم.

نتیجه چی میشد؟ پاسخ: وضعیت غرب تکرار میشد.

اما نتیجه چیزی که شما به آن ایراد گرفته اید، ایران است، ایرانی که در این زمینه نه تنها از غرب که از خیلی از کشورهای دنیا(شاید همه اشان) بهتر است.

در نتیجه گذاشتن این شرط از سوی اسلام کاملاً منطقی است.

به صورت کارشناسانه جواب میخواهم نه جر و بحث بیهوده :

پیامبر ص : آموختن علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است

اگر زن قصد کسب علم کند طبق فرموده پیامبر و مرد نگذارد ، چه باید کرد ؟ این هم جزء حقوق شوهر است ؟

با سلام و عرض ادب

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;455016 نوشت:

پیامبر ص : آموختن علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است
اگر زن قصد کسب علم کند طبق فرموده پیامبر و مرد نگذارد ، چه باید کرد ؟ این هم جزء حقوق شوهر است ؟

بزرگوار:
1- چه علمی؟
2- از قبل شرط کرده یا نه؟
2- اگر از قبل شرط نکرده، آیا با شروط دیگری که قبلاً پذیرفته شده تناقضی دارد یا نه؟ چرا که آیه داریم: «اوفو بالعقود»
3- اگر اون علم واجب باشه، تا جایی که من از نوشته های کارشناسان فهمیدم، مرد نمیتونه مانعش بشه.

رحیق مختوم;454944 نوشت:
صله رحم واجب نيست بلكه مستحب موكد هست
يعني ما در بين واجبات مانند نماز و روزه و ... واجبي بنام صله رحم نداريم بلكه از مستحبات موكد شمرده شده است
مثلا همين حج كه مثالش رو زديد در تمتعش با جمع شرائطش واجب عيني هست بر خلاف صله ارحام
من که خیلی اطلاعات ندارم ولی دیگه اینو میدنم که صله رحم واجبه.حتی تو این لینک نوشته با کفار هم واجبه چه برسه به مسلمان!http://masaell110.mihanblog.com/post/3

رحیق مختوم;454944 نوشت:
اون روايت بايد در سلسله اسنادش بررسي شود بعد جواب داده بشه همينطوري نميشه روايت رو قبول كرد

این روایتم تو یه سایت خوندم سندش صحیحه نوشته بود:
.سند روايت در كافى به خاطر وجود عبدالله بن القاسم الحضرمى كه به دروغ پردازى و غلو شهرت يافته ضعيف است لكن در من لايحضر به نقل از ابن ابى عمير و عبدالله بن سنان است كه هر دو ثقه هستند.
در ابتدا ترجمه روان روايت را نقل مى كنيم و سپس به تبيين و تفسير آن مى پردازيم: «از امام صادق عليه السلام روايت شده: «در زمان پيامبر مكرّم صلى الله عليه وآله مردى به خاطر برخى نيازمندى ها به سفر رفت و قبل از سفر با همسرش عهد بست كه تا برگشتن او از سفر از منزل خارج نشود، پس از مدتى پدر زن مريض شد و زن واسطه اى را نزد پيامبر مكرّم اسلام صلى الله عليه وآله فرستاد تا ايشان زن را (-(برخلاف عهدى كه با شوهر بسته بود)-) امر به خروج از منزل به منظور عيادت پدر كند. حضرت در جواب فرمود در خانه بنشين و همسرت را (-(در تعهّدى كه با او بسته اى)-) اطاعت كن. اين امر بر زن گران آمد و واسطه دومى را فرستاد و دوباره همان جواب را شنيد. پس از چندى پدر زن فوت كرد و زن واسطه اى فرستاد و از پيامبرصلى الله عليه وآله خواست تا او را امر كنند كه براى نماز پدر از منزل خارج شود كه باز همان جواب را شنيد. تا اينكه پدر آن زن را به خاك سپردند و پس از آن پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله بر آن زن پيام داد كه «خداوند متعال به خاطر اطاعت از همسر (-(و عدم نقض عهد)-) تو و پدرت را بخشيد».من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 442.
رحیق مختوم;454944 نوشت:
با عرض معذرت بنده تازه وارد اين تايپيك شدم اگه زحمتي نيست چند موردي كه به ذهن مباركتون ميرسه رو مرقوم بفرمائيد تا ببينيم خدا چي ميخواد
لطف دارین
تاپیک که تازه صفحه دومشه
چند مورد که همه چی غیر استثناهایی که شما گفتین...!هر جا بخواد بره!

سلمان14;455046 نوشت:
بزرگوار:
1- چه علمی؟
2- از قبل شرط کرده یا نه؟
2- اگر از قبل شرط نکرده، آیا با شروط دیگری که قبلاً پذیرفته شده تناقضی دارد یا نه؟ چرا که آیه داریم: «اوفو بالعقود»
3- اگر اون علم واجب باشه، تا جایی که من از نوشته های کارشناسان فهمیدم، مرد نمیتونه مانعش بشه.

سلام.

1- مهمترین علم : آموزه های دینی در سطح بالا برای آگاهی کامل از دین و حقوق خودش و شوهرش
2- بر فرض که سطح سوادش نرسد که شرط بکند و فقر علم داشته باشد و حالا به دنبال کسب علم در دین است
3- ان شاء الله همینطور باشد

سلمان14;455046 نوشت:
3- اگر اون علم واجب باشه، تا جایی که من از نوشته های کارشناسان فهمیدم، مرد نمیتونه مانعش بشه.

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;455061 نوشت:
2- بر فرض که سطح سوادش نرسد که شرط بکند و فقر علم داشته باشد و حالا به دنبال کسب علم در دین است

شنیدی میگن: «بیا این کف دست مو نداره، بکن»
اگه زن قبلاً شرطی رو پذیرفته باشه، که کف دست شوهرش برای اجازه دادن برای کسب علم رو مو کرده باشه چی؟
فرضاً شوهر پول نداره، پون باید خرج و مخارج زندگی رو بده و ....

در غیر این صورت با رعایت شرایطش:

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;455061 نوشت:
3- ان شاء الله همینطور باشد

انشاءالله، در هر صورت اگر جایی خطایی صورت بگیره، نمیشه پای دین گذاشت.

سلمان14;455076 نوشت:
شنیدی میگن: «بیا این کف دست مو نداره، بکن»
اگه زن قبلاً شرطی رو پذیرفته باشه، که کف دست شوهرش برای اجازه دادن برای کسب علم رو مو کرده باشه چی؟
فرضاً شوهر پول نداره، پون باید خرج و مخارج زندگی رو بده و ....

در غیر این صورت با رعایت شرایطش:

انشاءالله، در هر صورت اگر جایی خطایی صورت بگیره، نمیشه پای دین گذاشت.

بله و از طرفی مو را از ماست باید کشید بیرون . علم را از هر کجا که بشود باید تحصیل کرد . البه فرض بنده بر شرایط مساعد شوهر هست
در مورد اخر هم بله ولی این منع سوال پرسیدن در دین نیست . دین جای سوال زیاد دارد .
در فرض سوال من اگر تحصیل چنین علمی ، نیاز به اذن شوهر ندارد ، یا دارد دوست داشتم مطمئن شوم از آن

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;455085 نوشت:
در فرض سوال من اگر تحصیل چنین علمی ، نیاز به اذن شوهر ندارد ، یا دارد دوست داشتم مطمئن شوم از آن

اگه بخواهید اطمینان پیدا کنید، باید سوالتون دقیق باشه و از کارشناسان فقهی بپرسید
در این صورت منم گم و گور میشم
چون شانیت پاسخگویی به مسایل شرعی رو ندارم

اما چیزی که ما توی جامعه میبینیم، بیشترش دنبال اون علمهای واجبی که شما میگید(شوهر داری و ....) نیستند.
ولی با این حال بیشتر از 99 درصد مردان، اجازه خروج از منزل رو به همین نوع علمهای غیر ضروری هم داده اند.

موفق و موید باشید.

سلمان14;455089 نوشت:
اما چیزی که ما توی جامعه میبینیم، بیشترش دنبال اون علمهای واجبی که شما میگید(شوهر داری و ....) نیستند.

شوهر داری که علم به منظور علم آنچنانی نیست که تحصیلات بخواهد ، وگرنه می بایست علم زن داری هم وجود میداشت. مردان میرفتند زن داری ، و زنان میرفتند شوهر داری و تحصیل هر دو واجب میبود

ممنون از شما. شما هم موفق باشید

سلام دوباره

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;455090 نوشت:
شوهر داری که علم به منظور علم آنچنانی نیست که تحصیلات بخواهد ، وگرنه می بایست علم زن داری هم وجود میداشت.

خودت فرمودی گرامی:
ᕘᕚRaiNᕘᕚ;455061 نوشت:
1- مهمترین علم : آموزه های دینی در سطح بالا برای آگاهی کامل از دین و حقوق خودش و شوهرش

به هر حال اگه همونطور که میگید، اون علم واجب باشه(واجب از نظر فقهی)، و تضادی با دیگر شروط نداشته باشه، مرد نمیتواند اجازه ندهد.

ولی باید اول تشخیص داده بشه که واجب است و مانعی واجب تر از اون بر عهده زن نیست.

با تمام این تفاسیر گفتم، فعلاً که (بیشتر)زنان جوامع در تمام عرصه ها(علمی، آموزشی، پزشکی و ....) در بیرون تحصیل و کار میکنند و شوهرانشون هم اجازه را صادر کرده اند.

و واقعاً وضعیت خانواده های ما ایرانیها خیلی بهتر از غربی هاست که همه اش دم از تساوی حقوق میزنند و ...

سلمان14;454976 نوشت:
حالا اومدیم، قانون اسلام این شرط رو نمیگذاشت، و زن هم بعد از ازدواج بگه: من هر جا میخوام میرم.

نتیجه چی میشد؟ پاسخ: وضعیت غرب تکرار میشد.

اما نتیجه چیزی که شما به آن ایراد گرفته اید، ایران است، ایرانی که در این زمینه نه تنها از غرب که از خیلی از کشورهای دنیا(شاید همه اشان) بهتر است.

در نتیجه گذاشتن این شرط از سوی اسلام کاملاً منطقی است.

سلام و همچنین عرض ادب

لطفا منطقی و عقلانی جواب بدهید

اگر می گویید قانون اسلام است
که چرا این قانون به قدری ضعیف است که مرد می تواند زن را در حبس خانگی نگه دارد ؟

الان طبق این قانون به زعم شما اسلامی

مردی پیدا بشود که زنش را به هیچ کجا اجازه ندهد مجاز است و کاملا قانونی رفتار کرده و قانون هم از او حمایت می کند

( موارد نفی این قانون کم و بندرت در زندگی زن ممکن است اتفتاق بیفتد )

در ضمن نگید شرط ضمن عقد

چون حدود نود درصد یا بیشتر زنان از این شرایط ضمن عقد خبر ندارند

و این هم جواب نشد که بروید اگاهشان کنید !!!!!!!!!!!!!!

یک قانون جامع و کامل و اسلام پسندانه نباید به گو نه ای باشد که مرد بتواند با تمسک به ان قانون ظلم به زن کرده یا او را در حبس خانگی قرار دهد

ضعف این قانون بسیار اشکار است
و من حقیر هرگز نمی پذیرم که اسلام چنین دستورات و قوانین ضعیف و قابل سوئ استفاده وضع کرده باشد

در ضمن اگر می گویید حدیث است

لطفا حدیثی بیاورید که در ان قید شده باشد که زن حق خروج بدون اجازه شوهرش را ندارد مگر اینکه ضمن عقد شرط کرده باشد

موفق باشید

سلام علیکم

بی نظیر;455127 نوشت:
که چرا این قانون به قدری ضعیف است که مرد می تواند زن را در حبس خانگی نگه دارد ؟

توضیح داده شد که از مفاد این قانون(اجازه خروج زن از منزل توسط شوهر در مواردی خاص) حبس خانگی استنباط نمیشود

متاسفانه شما که منطقی هستید، کلامات را جابه جایی متوجه میشوید!!!

بی نظیر;455127 نوشت:
در ضمن نگید شرط ضمن عقد

چون حدود نود درصد یا بیشتر زنان از این شرایط ضمن عقد خبر ندارند


چرا؟
کی میگه خبر ندارند؟
شما کجا زندگی میکنی؟
اینجا ایران است، همه هم این رو میدونن(همه تا جایی که من میدونم)

بی نظیر;455127 نوشت:
یک قانون جامع و کامل و اسلام پسندانه نباید به گو نه ای باشد که مرد بتواند با تمسک به ان قانون ظلم به زن کرده یا او را در حبس خانگی قرار دهد

اصلاً این جمله شما غیرمنطقی است!!!!

این حرف شما اینطوریه که:
اگر یک قانون جامع و کامل و اسلام پسندانه باشد آنگاه هیچ مردی نباید بتواند با سوءاستفاده از اون ظلم کند
هم ارز:
اگر مردی با سوء استفاده از قانونی ظلم کرد آنگاه آن قانون یا جامع نبوده یا کامل نبوده یا اسلام پسندانه نبوده

این حرف شما خنده دار است، گرامی.

اینکه کسی قانونی را مستمسک قرار دهد و از آن سوءاستفاده کند، چه ربط به درستی یا نادرستی اون قانون دارد؟
پس حرف شما:
1- غیرمنطقی است
2- بدتر از آن غیرعلمی است.

آیا میشود، جماعتی تشکیل شود، و آن جماعت مدیری نداشته باشد؟
یعنی این اصل مدیریتی رو ما تشخیص میدیم، ولی خدا تشخیص نمیده؟

3- مخالف سرشت بشر است، گفتیم تجربه غرب را در این موارد و دفاعیات اینچنینی(مثل شما) از زنان ببینید، که چه عاقبت وخیمی را برای زنان رقم زده اند!

بی نظیر;455127 نوشت:
موفق باشید

انشاءالله
شما هم موفق باشید

QM!;455060 نوشت:
من که خیلی اطلاعات ندارم ولی دیگه اینو میدنم که صله رحم واجبه.حتی تو این لینک نوشته با کفار هم واجبه چه برسه به مسلمان!http://masaell110.mihanblog.com/post/3

خب بزرگوار توي همان لينكي كه لطف فرموديد نظرات مختلفه منظورم از عدم وجوب مانند نماز و روزه بوده يعني صله ارحام جزء فروع دين نيست كه شما مثال حج رو مرقوم فرموديد
QM!;455060 نوشت:
این روایتم تو یه سایت خوندم سندش صحیحه نوشته بود:
.سند روايت در كافى به خاطر وجود عبدالله بن القاسم الحضرمى كه به دروغ پردازى و غلو شهرت يافته ضعيف است لكن در من لايحضر به نقل از ابن ابى عمير و عبدالله بن سنان است كه هر دو ثقه هستند.
در ابتدا ترجمه روان روايت را نقل مى كنيم و سپس به تبيين و تفسير آن مى پردازيم: «از امام صادق عليه السلام روايت شده: «در زمان پيامبر مكرّم صلى الله عليه وآله مردى به خاطر برخى نيازمندى ها به سفر رفت و قبل از سفر با همسرش عهد بست كه تا برگشتن او از سفر از منزل خارج نشود، پس از مدتى پدر زن مريض شد و زن واسطه اى را نزد پيامبر مكرّم اسلام صلى الله عليه وآله فرستاد تا ايشان زن را (-(برخلاف عهدى كه با شوهر بسته بود)-) امر به خروج از منزل به منظور عيادت پدر كند. حضرت در جواب فرمود در خانه بنشين و همسرت را (-(در تعهّدى كه با او بسته اى)-) اطاعت كن. اين امر بر زن گران آمد و واسطه دومى را فرستاد و دوباره همان جواب را شنيد. پس از چندى پدر زن فوت كرد و زن واسطه اى فرستاد و از پيامبرصلى الله عليه وآله خواست تا او را امر كنند كه براى نماز پدر از منزل خارج شود كه باز همان جواب را شنيد. تا اينكه پدر آن زن را به خاك سپردند و پس از آن پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله بر آن زن پيام داد كه «خداوند متعال به خاطر اطاعت از همسر (-(و عدم نقض عهد)-) تو و پدرت را بخشيد».من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 442.

مستند اجازه زن از شوهر
بر اساس آيه شريفه الرجال قوامون علي النساء (1) مديريت و رياست خانواده بر عهده مرد است و بر اساس همين آيه شريفه در قانون مدني ماده 1105 چنين آمده است كه در روابط زوجين رياست خانواده از خصائص شوهر است، در حقيقت اسلام نظام خانواده را به منزله جامعه كوچكي دانسته كه مديرت آن بر عهده مرد است دو دليل براي اين امر در آيه شريفه بيان شده است، يكي اين كه سرپرستي و مديرت نيازمند توان فكري و بدني است و مردان بدليل توانايي بيشتري كه در تصميم گيري ها دارند، مديريت خانواده را بر عهده دارند، دوم اينكه چون مسئوليت مالي و اقتصادي خانواده بر عهده مرد است لذا مديريت خانواده هم بر عهده اوست. بر اين اساس در روايات متعددي اجازه زن از شوهر به عنوان يكي از وظايف زن و حقوق مرد قرار داده شده است به عنوان نمونه امام باقر -عليه السلام- فرمودند: زني خدمت پيامبر اسلام(ص) رسيد و عرض كرد يا رسول الله(ص) حق شوهر بر زن چيست پيامبر اكرم(ص) فرمود: اينكه از او اطاعت كند و از او نا فرماني نكند... و از خانه بدون اجازه او خارج نشود.(2)» تعبير «ولا تخرج من بيتها الاّ باذنه» كه نهي از خروج از منزل بدون اجازه شوهر است در روايات متعددي عنوان شده است.(3)
اين روايات، مستند فتواي فقهاء به لزوم اجازه زن از شوهر هستند و اين حكم در نزد فقهاء مسلم گرفته شده است البته بحثهايي در جزئيات اين حكم مطرح است اما در اصل اين حكم(يعني لزوم اجازه زن از شوهر) در ميان فقها اختلافي نيست. اين حكم مورد قبول فقها اهل سنت هم مي باشد.(4)

_________________________
(1). نساء/34.
(2). وسائل الشيعه، ج14، ص112، باب 79، مقدمات نكاح، ح1.
(3). همان، باب79، مقدمات نكاح، ح2و5 و باب 91، مقدمات نكاح، ح1.
(4). ابن قدامه، المغني ، ج8، ص130.

فلسفه اجازه زن از شوهر

با توجه به مطالب قبل مخصوصاً آيه مورد اشاره اجازه زن از شوهر و اطاعت كردن از او از نتايج رياست و مديريت مرد بر خانواده است، ايجاد نظم در هر مجموعه اي منوط بر اين است كه مديريت در آن بر عهده يك نفر باشد و خانواده از اين قاعده مستثني نيست(1)
اگر بنا شود كه ارادة زن و مرد در تنظيم امور خانواده ارزش مساوي داشته باشد معلوم نيست اختلاف سليقه ها را در كجا بايد حل كرد آيا به صلاح خانواده و جامعه است كه براي حل اختلاف سليقه مثلاً در مورد مسائل روزمرة زندگي منتظر حكم دادگاه باشيم؟
امّا در مورد اينكه چرا شوهر بايد رئيس خانواده باشد، به تحليل (2) استاد شهيد مرتضي مطهري توجه مي كنيم كه ايشان با طرح فرضيه حقوق طبيعي مي گويد هر استعداد طبيعي مبناي يك حق طبيعي است و يك سند طبيعي براي آن به شمار مي آيد او مي گويد فرزند انسان حق درس خواندن و به مدرسه رفتن دارد برخلاف بچه گوسفند براي اينكه طبيعت استعداد ياد گرفتن را در وجود او نهاده است او منشأ حقوق طبيعي را هدفمند بودن طبيعت ميداند و مي گويد طبيعت با توجه به هدفش استعدادهائي را در وجود موجودات نهاده و استحقاق هايي به آنها داده است و راه تشخيص حقوق طبيعي و كيفيت آنها مراجعه به خلقت آفرينش است، شهيد مطهري براي تأييد و توضيح سخنش نظر كارل دانشمند فرانسوي را ذكر مي كند كه مي گويد:
«زن و مرد به حكم خلقت متفاوت آفريده شده اند و اين اختلاف و تفاوتها وظائف و حقوق آنها را متفاوت مي كند.» رياست مرد بر خانواده هم با توجه به وضع طبيعي و تكويني زن و مرد جزء حقوق طبيعي است كه از مراجعه به خلقت و آفرينش بدست مي آيد
مثلاً يكي از نتايج تحقيقات خانم كليو دالسون بعنوان روانشناس اينست (3) «تمام زنها علاقمندند كه تحت نظر شخص ديگري كار كنند و بطور خلاصه از مرئوس بودن و تحت نظر رئيس كار كردن بيشتر خوششان مي آيد» و يا ويل دورانت مي گويد (4)
«طبيعت زن بيشتر پناه جوئي است نه جنگجوئي»
خلاصه اينكه با توجه به مطالب ذكر شده مستند اجازه زن از شوهر قرآن و روايات است و حكمت و فلسفه آن وضع طبيعي مرد نسبت به خانواده است كه نتيجه اش لزوم پذيرش مديريت از جمله اجازه زن از شوهر است.
______________
(1). برگرفته از حقوق خانواده، ج 1، ناصر كاتوزبان، ص 223 و 224.
(2). مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، ص180، 186 و 194.
(3). همان، ص 215.
(4). همان، ص 220.

سلمان14;455135 نوشت:
3- مخالف سرشت بشر است، گفتیم تجربه غرب را در این موارد و دفاعیات اینچنینی(مثل شما) از زنان ببینید، که چه عاقبت وخیمی را برای زنان رقم زده اند!
شما گیری دادی به غربا!!!هی غرب!غرب!!
من چی کار دارم به جاهای دیگه؟؟
میگم این چه جور قانونیه که به یه ادم اجازه میده یکی دیگه رو تو خونه حبس کنه؟
کجای این قانون درسته؟
مدیر خونه یعنی کسی که هر کاری دلش خواست بکنه یه ادمو تو خونه حبس کنه بی دلیل وووو.. بدون اینکه حتی گناهی مرتکب شده باشه؟بعد زنه بخود بره بیرون گناه کرده!!!خیلی جالبه!
ادمایی که شما میگی سرشتشون به همچین چیزی میخوره احتمالا مریخین!!شایدم ماها از مریخ اومدیم خودمون خبر نداریم!!!

رحیق مختوم;455152 نوشت:
فلسفه اجازه زن از شوهر

با توجه به مطالب قبل مخصوصاً آيه مورد اشاره اجازه زن از شوهر و اطاعت كردن از او از نتايج رياست و مديريت مرد بر خانواده است، ايجاد نظم در هر مجموعه اي منوط بر اين است كه مديريت در آن بر عهده يك نفر باشد و خانواده از اين قاعده مستثني نيست(1)
اگر بنا شود كه ارادة زن و مرد در تنظيم امور خانواده ارزش مساوي داشته باشد معلوم نيست اختلاف سليقه ها را در كجا بايد حل كرد آيا به صلاح خانواده و جامعه است كه براي حل اختلاف سليقه مثلاً در مورد مسائل روزمرة زندگي منتظر حكم دادگاه باشيم؟
امّا در مورد اينكه چرا شوهر بايد رئيس خانواده باشد، به تحليل (2) استاد شهيد مرتضي مطهري توجه مي كنيم كه ايشان با طرح فرضيه حقوق طبيعي مي گويد هر استعداد طبيعي مبناي يك حق طبيعي است و يك سند طبيعي براي آن به شمار مي آيد او مي گويد فرزند انسان حق درس خواندن و به مدرسه رفتن دارد برخلاف بچه گوسفند براي اينكه طبيعت استعداد ياد گرفتن را در وجود او نهاده است او منشأ حقوق طبيعي را هدفمند بودن طبيعت ميداند و مي گويد طبيعت با توجه به هدفش استعدادهائي را در وجود موجودات نهاده و استحقاق هايي به آنها داده است و راه تشخيص حقوق طبيعي و كيفيت آنها مراجعه به خلقت آفرينش است، شهيد مطهري براي تأييد و توضيح سخنش نظر كارل دانشمند فرانسوي را ذكر مي كند كه مي گويد:
«زن و مرد به حكم خلقت متفاوت آفريده شده اند و اين اختلاف و تفاوتها وظائف و حقوق آنها را متفاوت مي كند.» رياست مرد بر خانواده هم با توجه به وضع طبيعي و تكويني زن و مرد جزء حقوق طبيعي است كه از مراجعه به خلقت و آفرينش بدست مي آيد
مثلاً يكي از نتايج تحقيقات خانم كليو دالسون بعنوان روانشناس اينست (3) «تمام زنها علاقمندند كه تحت نظر شخص ديگري كار كنند و بطور خلاصه از مرئوس بودن و تحت نظر رئيس كار كردن بيشتر خوششان مي آيد» و يا ويل دورانت مي گويد (4)
«طبيعت زن بيشتر پناه جوئي است نه جنگجوئي»
خلاصه اينكه با توجه به مطالب ذكر شده مستند اجازه زن از شوهر قرآن و روايات است و حكمت و فلسفه آن وضع طبيعي مرد نسبت به خانواده است كه نتيجه اش لزوم پذيرش مديريت از جمله اجازه زن از شوهر است.
______________
(1). برگرفته از حقوق خانواده، ج 1، ناصر كاتوزبان، ص 223 و 224.
(2). مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، ص180، 186 و 194.
(3). همان، ص 215.
(4). همان، ص 220.

من الان سوالم این نیس که چرا مرد مدیره.ببینید میگم چرا مدیریت مرد باید تو این زمینه اعمال شه؟تو چیزای دیگه نیس تو این هست؟
چرا برای خروج از خانه؟و چرا تا این حد اختیاراتش زیاده؟هیچ حد و مرزی نداره؟
اگه مرد این اختیارو نداشته باشه یا این اختیارش محدود باشه چه مشکلی پیش میاد؟
خدا که کلا اختیار مطلق نداده به مرد که.تو چیزای دیگه اختلاف داشته باشن زن و شوهر چه جوری حلش میکنن؟تو اونا مرد چنین اختیاراتی داره مگه؟
هر جوری قراره باقی چیزا حل شه اینم از همون راه...
متوجه سوالم شدید؟

رحیق مختوم;455147 نوشت:
خب بزرگوار توي همان لينكي كه لطف فرموديد نظرات مختلفه منظورم از عدم وجوب مانند نماز و روزه بوده يعني صله ارحام جزء فروع دين نيست كه شما مثال حج رو مرقوم فرموديد

متوجه نشدم؟
جفتش واجبه دیگه.فرقش چیه با حج؟

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب

QM!;455154 نوشت:
شما گیری دادی به غربا!!!هی غرب!غرب!!
من چی کار دارم به جاهای دیگه؟؟

یعنی چی؟
میگم غرب همانی است که راه فعلا شما، ادعاهای شما، ایرادات شما را خییییییییلی وقت پیش رفته، و الان سرش به سنگ خوردهبرای شما مهم نیست، بدانی این راهتون به کجا میره؟

QM!;455154 نوشت:
میگم این چه جور قانونیه که به یه ادم اجازه میده یکی دیگه رو تو خونه حبس کنه؟

گویا شما معنای کلمات را درک نمیکنید
آنچه حکم اسلام است در موارد مشخص رو با عبارت «حبس» مقایسه کنید.

QM!;455154 نوشت:
کجای این قانون درسته؟

اینجاش که اگه خدا تعیین نکنه مدیر یک اجتماع کوجک کیه، کی میخواد تعیین کنه؟ من و شما؟
حتماً گام بعدی شما این است که چرا مرد از زن اجازه نگیره برای بیرون رفتن؟

غیرمنطقی و غیرعلمی این است که خدا جماعتی رو بدون «مدیر» معرفی کنه.

QM!;455154 نوشت:
مدیر خونه یعنی کسی که هر کاری دلش خواست بکنه یه ادمو تو خونه حبس کنه بی دلیل وووو

به نظرم توی حکم همچین چیزی بیان نشده
شما در اشتباهید.

در پناه خدا

سلمان14;455126 نوشت:
به هر حال اگه همونطور که میگید، اون علم واجب باشه(واجب از نظر فقهی)، و تضادی با دیگر شروط نداشته باشه، مرد نمیتواند اجازه ندهد.

ولی باید اول تشخیص داده بشه که واجب است و مانعی واجب تر از اون بر عهده زن نیست.

با تمام این تفاسیر گفتم، فعلاً که (بیشتر)زنان جوامع در تمام عرصه ها(علمی، آموزشی، پزشکی و ....) در بیرون تحصیل و کار میکنند و شوهرانشون هم اجازه را صادر کرده اند.

و واقعاً وضعیت خانواده های ما ایرانیها خیلی بهتر از غربی هاست که همه اش دم از تساوی حقوق میزنند و ...

البته پزشکی زنان برای زنان هم جزء تکلیف محسوب میشود چرا که در غیر این صورت ، مرد باید به زن دست بزند برای معاینه و یا برای آموزش دادن زنان همچنین ، ...

با سلام مجدد

ᕘᕚRaiNᕘᕚ;455210 نوشت:
البته پزشکی زنان برای زنان هم جزء تکلیف محسوب میشود چرا که در غیر این صورت ، مرد باید به زن دست بزند برای معاینه و یا برای آموزش دادن زنان همچنین ، ...

سلمان14;455126 نوشت:

به هر حال اگه همونطور که میگید، اون علم واجب باشه(واجب از نظر فقهی)، و تضادی با دیگر شروط نداشته باشه، مرد نمیتواند اجازه ندهد.

ولی باید اول تشخیص داده بشه که واجب است و مانعی واجب تر از اون بر عهده زن نیست.

گرامی، کلیت بحث مشخص است.
و بدون اطلاع از جزئیات توافق میان زن و شوهر و وضعیت زندگی آنها
نمیشه در موارد جزئی از قبل حکمی داد.

در پناه خدا

سلمان14;455237 نوشت:
گرامی، کلیت بحث مشخص است.
و بدون اطلاع از جزئیات توافق میان زن و شوهر و وضعیت زندگی آنها
نمیشه در موارد جزئی از قبل حکمی داد.

در پناه خد

صحیح میفرمایید و پس در این صورت باید ثابت کنید شروط قبل از عقد در اسلام زمان معصومین ع هم بوده و کار صحیحی است با حدیث و سند

سلمان14;455193 نوشت:
یعنی چی؟
میگم غرب همانی است که راه فعلا شما، ادعاهای شما، ایرادات شما را خییییییییلی وقت پیش رفته، و الان سرش به سنگ خوردهبرای شما مهم نیست، بدانی این راهتون به کجا میره؟

یعنیش معلومه!
من یه سوال پرسیدم جواب منطقی میخوام
شما اصلا چی رو داری با چی مقایسه میکنی؟(همون غربی که میگی الان کجاس ماها کجا؟...)
اینکه مرد این اختیار رو داشته باشه که زنشو تو خونه حبس کنه باعث میشه همه مشکلا حل شه؟!!؟؟
دارم میگم چرا هر چی از شماها میپرسن به جای جواب درست مدام میگین غرب؟!جواب درست بدین حکمت این حکم اسلام چیه؟
مگه شعور خود زن نمیرسه کجا باید بره کجا نه؟
سلمان14;455193 نوشت:
گویا شما معنای کلمات را درک نمیکنید
آنچه حکم اسلام است در موارد مشخص رو با عبارت «حبس» مقایسه کنید.

موارد مشخص؟
تو یه سری چیزا استثنا کرده
جز اون استثناها که اتفاقا کم پیش میاد و با وجود امکانات امروز کم اتفاق می افتد که لازم باشه از خونه بره بیرون مرد میتونه زنو تو خونه حبس کنه
غیر اینه؟
هیچ گناهی هم نکرده کارشم هیچ اشکالی نداره از نظر اسلام
سلمان14;455193 نوشت:
اینجاش که اگه خدا تعیین نکنه مدیر یک اجتماع کوجک کیه، کی میخواد تعیین کنه؟ من و شما؟
حتماً گام بعدی شما این است که چرا مرد از زن اجازه نگیره برای بیرون رفتن؟

غیرمنطقی و غیرعلمی این است که خدا جماعتی رو بدون «مدیر» معرفی کنه.


مدیر؟
اولا که اختیارات مرد تو همه زمینه ها نیس.مگه نمیگین مدیره؟
این زن و شوهر تو باقی موارد چه جوری اختافشونو حل میکنن تو زمینه بیرون رفتنم همونجوری...
کی گفته برای بیرون رفتن حتما باید یکی از یکی دیگه اجازه بگیره؟
مگه پادگانه؟میشد بگن یک سری حقوق بری طرفین تعریف شده و این بیرون رفتن اگه اون حقوقو از بین نبره اشکالی نداره.برای هر دو

سلمان14;455193 نوشت:
به نظرم توی حکم همچین چیزی بیان نشده
شما در اشتباهید.

شما بگو کجاش بیان شده؟
کجاش گفته اگه مرد دلیلی نداشت زن میتونه بره بیرون به خواست خودش؟

QM!;455437 نوشت:
اینکه مرد این اختیار رو داشته باشه که زنشو تو خونه حبس کنه باعث میشه همه مشکلا حل شه؟!!؟؟

اینطور که من فهمیدم مثلا در این مواقع ماجرا بدین شرح است که طبق مثالی که خود شما فرمودید ، زن باید در خانه بماند تا گناه دامنگیر زن و مرد نشود . حجاب کند تا شهوت زن و مرد شعله ور نشود و زن در امان بماند و گویی در این میان همیشه یک نفر باید طبق دستور دین کوتاه بیاید و آن فقط زن است :Gig:

سلام علیکم و رحمة الله:Gol:
يكي از اهداف تربيتي اسلام، تحكيم مباني نظام خانواده است كه اساس تمام نظام‏هاي اجتماعي است.
چون اين نظام مانند ساير نظام‏ها، نياز به مدير دارد، اسلام از ميان اعضاي خانواده، شوهر را به عنوان مدير انتخاب كرده و هزينه زندگي و مسئوليت فرزندان را در بسياري از موارد برعهده او قرار داده است. همان گونه كه حضانت فرزندان را تا مدت محدودي براي مادر (كه از عواطف زيادتري برخوردار است) مقرّر فرموده است.
از اين رو، رضايت شوهر در خروج از منزل براساس مديريت شوهر و در قبال پرداخت هزينه همسر و تحكيم نظام خانواده و حفظ حقوق مردان و فرزندان است. ثمرات اين مديريت اسلامي در خانواده‏هاي متدين مشهود است.(1)
اضافه بر اين كه وجود زن براي بيگانگان و نامحرمان حساس تر از وجود مرد است، چنان كه از لحاظ جسمي، زن ضعيف تر است.
بنابراين، زن ممكن است مورد تعرض قرار بگيرد كه آمارهاي موجود در اين باره كاملاً گويا است.
مرد به خاطر حفظ ناموس خويش اجازه نمي‏دهد همسرش بدون اطلاع او از خانه خارج شود. مرد براي اطمينان خاطر خويش و براي مصونيت زن بايد در جريان آمد و شد خانمش به خانه و خارج از آن قرار گيرد. با توجه به آسيب پذيري زن در محافل و همنشيني‏ها به مرد اين حق داده شد كه براي كنترل همسر خويش به او اجازه خروج از خانه را بدهد يا ندهد.
از طرف ديگر مسؤليتي كه مرد براي تأمين نيازمندي‏هاي زندگي دارد، به طور طبيعي و عادي او را به صحنه اجتماع مي‏كشاند، در حالي كه زن چنين وظيفه‏اي ندارد. بنابراين خروج مرد از خانه الزامي است و اذن گرفتن بي معنا است، برخلاف خروج زن.
البته خروج مرد از خانه كاملاً رها شده و بي قيد و شرط نيست، بلكه داراي قيود قانوني است، زيرا زن نيز حقوقي دارد كه قانوناً مرد را مكلف به حضور نزد زن در شرايط لازم مي‏كند.
خروج زن از خانه همواره نيازمند اذن شوهر نيست، بلكه در مواردي خروج زن از خانه جايز است، از جمله:
1 - كسب علوم واجبه و يا انجام تكاليفي كه مستلزم خروج از خانه است.
2 - احقاق حق مانند دادخواهي و شكايت به دادگاه يا اداي شهادت و امثال آن .
3 - براساس برخي از فتاوا در صورتي كه قبل از ازدواج زن در كاري استخدام بوده است، پس از ازدواج نيز به خاطر سابقه استخدام مي‏تواند سر كار خود برود و ازدواج مانع آن نيست.
4 - در صورتي كه به صورت شرط ضمن العقد به هنگام ازدواج، جواز خروج از خانه را شرط كرده باشد.
اما در مورد احسان به پدر و مادر: احسان به والدين امري ضروري مي‏باشد كه شوهر نمي‏تواند زن را از اين كار منع كند اما مي‏تواند مانع رفتن زن به خانه پدرش بشود، چون احسان اعم از رفتن به خانه پدر مي‏باشد و بدون رفتن هم مي‏تواند احسان به پدر و مادر صورت پذيرد.(2)
________
براي آگاهي بيشتر رجوع كنيد به‏
1 - نظام حقوق زن در اسلام، شهيد مطهري‏
2 - زن از ديدگاه اسلام، رباني خلخالي‏
3 - زن در اسلام، علامه طباطبايي‏
4 - احكام روابط زن و مرد، سيد مسعود معصومي‏
پي‏نوشت‏ها:
1 - آيت اللَّه فاضل لنكراني، جامع المسائل، ج 1، ص 462.
2 - همان، س 1632.

ممنون
جالب بود

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و خداقوت

QM!;455437 نوشت:
من یه سوال پرسیدم جواب منطقی میخوام
شما اصلا چی رو داری با چی مقایسه میکنی؟(همون غربی که میگی الان کجاس ماها کجا؟...)

عزیزم، میگم بخشی از منطق این است که آدم اگر دید راهی را میرود و این راه را دیگران رفته اند و به بن بست رسیده اند، دیگر آن راه را نرود، حالا شما میخوای بری، بفرما.

QM!;455437 نوشت:
اینکه مرد این اختیار رو داشته باشه که زنشو تو خونه حبس کنه باعث میشه همه مشکلا حل شه؟!!؟؟

این قانون حبس خانگی نیست، دوباره دقت کنید.

QM!;455437 نوشت:
دارم میگم چرا هر چی از شماها میپرسن به جای جواب درست مدام میگین غرب؟!

حقیر، به نوبه خودم بادلایل مختلف توضیحات رو نوشتم، یکی از اونها تجربیات غربیها بود. بیشتر دقت بفرمایید.

QM!;455437 نوشت:
مگه شعور خود زن نمیرسه کجا باید بره کجا نه؟

مگه شعور یک کارمند نمیرسه خودش کار کنه؟ چرا برای یک اداره مدیر میزارن؟
مگه قضیه فقط شعور است؟

QM!;455437 نوشت:
جز اون استثناها که اتفاقا کم پیش میاد و با وجود امکانات امروز کم اتفاق می افتد که لازم باشه از خونه بره بیرون مرد میتونه زنو تو خونه حبس کنه غیر اینه؟

بله غیر اینه
اول اینکه خدا، فرموده است: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً»
یعنی قانون اصلی بین زن و مرد، مودت و رحمت است.

اما اختیار رسمی دست مرد است، اختیاری که باید به واسطه اون خانواده را مدیریت و کنترل کند
در حقیقت این مطلب میتونه یه شمشیر دو لبه برای مرد باشه
اگه درست استفاده بشه، سعادت خودش و تا حدی خانواده اش رو تضمین کرده و گرنه ....
ضمناً کمتر کسی همچین کاری خواهد کرد(حبس خانگی) چون اون زندگی به سردی خواهد گراید و شکایت و .... و زن میتواند برای شکایت از خانه بیرون برود.

QM!;455437 نوشت:
مدیر؟
اولا که اختیارات مرد تو همه زمینه ها نیس.مگه نمیگین مدیره؟
این زن و شوهر تو باقی موارد چه جوری اختافشونو حل میکنن تو زمینه بیرون رفتنم همونجوری...

یک مورد از اختلافات دیگر رو مشخص کنید، تا با هم مقایسه کنیم.

QM!;455437 نوشت:
کی گفته برای بیرون رفتن حتما باید یکی از یکی دیگه اجازه بگیره؟

خدا گفته

QM!;455437 نوشت:
میشد بگن یک سری حقوق بری طرفین تعریف شده و این بیرون رفتن اگه اون حقوقو از بین نبره اشکالی نداره

یعنی نمیشه بگن، اجتماع نباید بدون مدیر رها شود؟
اگه بگن خانواده مدیر میخواهد اشتباهه؟
حرف شما غیرعلمی است که خانواده را هر کی به هر کی میدانید، بدون مدیر.
دوباره میگم، اگر کسی خانواده را بدون مدیر بداند، غیرمنطقی، غیرعلمی حرف زده
از پیغمبر(ص) نقل شده حتی اگه دو نفری به کوه(یا مسافرت) هم رفتید، یکی از شما راهنما باشد!!!!(دقیقاً حدیث یادم نیست، اگه اشتباه بیان کردم لطفاً تصحیح کنید.)
اون موقع چطور برای خانواده که اساسی ترین عنصر اجتماع است، هیچ توصیه ای نخواهد بود؟

QM!;455437 نوشت:
کجاش گفته اگه مرد دلیلی نداشت زن میتونه بره بیرون به خواست خودش؟

یعنی شما میگی: انسانی روی کره زمین یافت میشود که بدون دلیل چیزی را حکم کند؟!!

این دیگه از شما بعید است، شاید کسی دلیلش رو به دیگران نگه، ولی حتماً به دلیلی داخل خانه را به خارج از خانه ترجیح میدهد.

در پناه خدا

سلمان14;455995 نوشت:
ضمناً کمتر کسی همچین کاری خواهد کرد(حبس خانگی) چون اون زندگی به سردی خواهد گراید و شکایت و .... و زن میتواند برای شکایت از خانه بیرون برود.

زن از چی شکیت کنه؟
مگه مردی که نذاره زنش از خونه بره بیرون (حتی تا سالها) کار غلطی کرده از نظر اسلام؟
مگه حتی گناهی مرتکب شده؟
اخه زن تو این زمینه حتی حق شکایتم نداره!!چون از نظر اسلام کار این مرد حتی غلطم نیست!هیچ گناهی هم انجام نداده!حتی نمیتونه تو قیامت ازش شکایت کنه چه برسه به این دنیا!!

سلمان14;455995 نوشت:
یک مورد از اختلافات دیگر رو مشخص کنید، تا با هم مقایسه کنیم.
تو هر چیزی!مگه همه ی زندگی همین بیرون رفتنه؟
سلمان14;455995 نوشت:
مگه شعور یک کارمند نمیرسه خودش کار کنه؟ چرا برای یک اداره مدیر میزارن؟
مگه قضیه فقط شعور است؟
نه!اگه شعور همه ی کارمندا برسه که هر کس وظیفه اشو درست انجام بده و مسئولیتهایی که گردنشه و براش تعیین شده رو درست انجام بده نیازی به اقا بالاسر نیست!ولی چون نمیرسه لازمه یکی بیاد اینارو با هم هماهنگ کنه.به این دلیل به مدیر نیاز است در ضمن تو این زمینه من اصل سوالم پست 34 است.
سلمان14;455995 نوشت:
خدا گفته
خدا هم فقط بین زن و شوهر رو گفته نه باقی مجموعه ها...حالا دارم میگم دلیلش چیه؟

سلمان14;455995 نوشت:
یعنی شما میگی: انسانی روی کره زمین یافت میشود که بدون دلیل چیزی را حکم کند؟!!
منظورم دلایل بیخود و غیر منطقی است!مغلطه نکنید لطفا متوجه منظورم شدید...

حبس خانگی نیست.
در صورتی که انجام واجبی متوقف بر خروج از منزل باشد مرد نمیتواند مانع شود.
مثل شرکت در انتخابات. اما برای راهپیمایی ها چونکه واجب نیست نمیتواند بدون اجازه برود.
مثل یادگیری علم در حدی که واجبات شرعی را بتواند انجام دهد.
مثلا اگر مرد خودش قرائت و تلفظ صحیح نماز را به او یاد ندهد و زمینه یادگیری آن در خانه فراهم نباشد زن میتواند بدون اجازه مرد از خانه خارج شود و مرد نمیتواند مانع شود.
پس در تکالیف واجبش میتواند خارج شود.

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و خداقوت

QM!;457401 نوشت:
زن از چی شکیت کنه؟

از اینکه مرد نمیگذاره برای کارهای واجب(شرعی) بیرون برود، یا از اینکه دیگه نمیخواد این زندگی(از نظر شما کوفتی) رو ادامه بده!!
عزیزم زندگی مشترک که زورکی نمیشه
حالا اگه کسی زورکی زنی یا مردی را در خانه حبس کرد، خودش باید پیش خدا جوابگو باشه.

QM!;457401 نوشت:
تو هر چیزی!مگه همه ی زندگی همین بیرون رفتنه؟

این جواب و ایراد نشد، یک مورد درست و حسابی بفرما مطرح کن ببینم مقایسه این مورد با اجازه خروج زن توسط مرد درست است یا نه.

QM!;457401 نوشت:
نه!اگه شعور همه ی کارمندا برسه که هر کس وظیفه اشو درست انجام بده و مسئولیتهایی که گردنشه و براش تعیین شده رو درست انجام بده نیازی به اقا بالاسر نیست!

در این زمینه کمی فکر کنید، هر کسی شعور دارد، ولی یک مجموعه نیاز به یک تصمیم گیرنده دارد
به کتابهای مدیریت مراجعه کنید.

QM!;457401 نوشت:
خدا هم فقط بین زن و شوهر رو گفته نه باقی مجموعه ها...حالا دارم میگم دلیلش چیه؟

دلیلش چیزهایی است که شما بدون دلیل نمیپذیرید:
1- تجربه کسانی که این حرف خدا را نپذیرفتند و سر از ترکستان در اورده اند
2- مخالف اصول مدیریت بودن(از این رو غیر منطقی و غیر علمی است)
3- چیزهای دیگر که خدا میداند و ....

QM!;457401 نوشت:
منظورم دلایل بیخود و غیر منطقی است!مغلطه نکنید لطفا متوجه منظورم شدید...

مغلسه نیست جانم شما متوجه نشدی،
شما یک دلیل درست بیار که این طوری نباشه.

در پناه خدا

از کارشناس محترم تقاضا دارم از دید علمی و روانشناسی بررسی کنند که این اجازه زن در دست مرد ( در عصر حاضر) باعث استحکام روابط زن و شوهر میشود یا تاثر برعکس دارد

( لطفا از احادیث و روایات هم استفاده نکنید)

Moradali;457479 نوشت:
مثل یادگیری علم در حدی که واجبات شرعی را بتواند انجام دهد.


به نظر من در اون حد هم لازم نیست . مثلا میخواد چیکار کنه چهار دیواری خونه علم میخواد چیکار . اون حد لازم علم هم برای زن بردارن بهتره .


اندیشمندان خارجی یکی از علل عقب ماندگی جوامع اسلامی رو عدم مشارکت زنان در علم دانستند. خدا پدرشون رو بیامرزه چقدر خوب تشخیص دادند :khaneh:

[=system][=fixedsys][=arial black][=impact]وای آره انقد منم لجم میااااااااااااد که نگو.اصلابرام قابل توجیه نیس که چرا اجازه زن دست شوهرشه برا بیرون رفتن ازخونه!!!!که یکی ازدلایل تعلل توی ازدواجمم همینه.تافلسفه این کارهضم نشه برام هرگز ازدواج نمیکنم.که چی یه نفر دیگه رو بدبخت کنم باخودم؟!!!اول باید بدونم دلیلشو بعد ازدواج.
آخه میترسم شوهرآیندم ازاین مسئله سواستفاده کنه ولجبازی کنه باهام
:Narahat:اونوقت مثه مامان وبابای تام و جری ام میشیم:Cheshmak:البته گه گاهی ازسر این مسئله بابام لجبازی میکنه.البته بیچاره مامانمم زیادپافشاری نمیکنه.

سلام علیکم و رحمه الله

بسیار خب . دوستان اهل تفکر من پاسخ این سوال را هم بدهند
و اما
سوال : اگر مردی بگوید که این چه اجبار و زوری است که من به درخواست های مختلف زن و فرزندانم توجه کنم ؟ آیا این که مرد بیاید بارکش دو نفر دیگر باشد مگر مرد زرخرید آنهاست و ...

شما در مورد این مرد و تعهدش بسبت به خواسته های همسر و فرزند چه نتیجه گیری ای میکنید ؟

یاحق

موضوع قفل شده است