چرا خداي متعال چهارده معصوم را به عنوان برترين مخلوقات عالم برگزيد؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا خداي متعال چهارده معصوم را به عنوان برترين مخلوقات عالم برگزيد؟

چرا خداي متعال چهارده معصوم را به عنوان برترين مخلوقات عالم برگزيد؟

اين سؤال به نوعي تسلسل است چون اگر هر كسي به اين مقام انتخاب مي شد باز هم اين سؤال بود كه چرا او انتخاب شده است و چرا ديگري انتخاب نشده است ؟! ولي اين بدان معنا نيست كه آنها امتحان نداده اند . آري امام صادق مي فرمايند ما صبوريم ولي شيعيان ما از ما صبورترند راوي مي پرسد چطور شيعيان شما از شما صبورترند حضرت مي فرمايند ما بر آنچه مي دانيم ( از ثواب و عاقبت آن خبر داريم ) صبر مي كنيم ولي آنها بر آنچه نمي دانند صبر مي كنند . چهارده معصوم در اين دنيا براي امتحان نيامده اند آنها امتحانشان را همان اوّل خلقت داده اند . اگر در اين دنيا آمده اند به اين خاطر است كه صورت مسأله امتحان مخلوقات آنهايند من آتاكم نجي و من لم ياتكم هلك هر كس به سمت آنها برود قبول مي شود هر كس نرود رد مي شود.

پس خود آنها كجا امتحان داده اند ؟ در همان اوّل خلقت . دايره اختيار مخلوق بستگي به دايره معلومات او دارد يعني هر چه بيشتر بداند بيشتر اختيار دارد . معصومين در اوّل خلقت « و اودعته علم ما كان و ما يكون الي انقضاء خلقك » علم اوّل و آخر را خدا به آنها داد . حالا در مورد انواع علوم اهل بيت يك موقعي بحث خواهيم كرد . ولي اجمالاً‌ با اين درجه از علم خدا به آنها گفت اقبل فاقبل اطاعت كرد بعد گفت ادبر فادبر گفت برگرد دوباره برگشت معنايش اين است كه قدم از قدم بر نمي داشت مگر روي اطاعت ! اطاعت محض .
آن امتحان بزرگ آنجا انجام شد در زيارت حضرت زهرا سلام الله عليها داريم السّلام عليك يا ممتحنة امتحنكِ الله قبل ان يخلقكِ ( قبل از اينكه وارد عالم خلق شوي در همان عالم امر امتحان شدي ) فوجدكِ لما امتحنكِ صابرة . با آن اختياري كه داشتي قدم از قدم برنداشتي مگر بر اساس اطاعت .
در مرحله بعد امتحان پيامبران ( غير از وجود اقدس پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله كه مخلوق اوّل مي باشد ) است كه در عالم ذر انجام شده است . بعد ان شرطت عليهم الزهد في درجات هذه الدنيا الدنية‌ و زخرفها و زبرجها فعلمت منهم الوفاء به فقبلتهم و قرّبتهم و قدّمت لهم الذكر العلي ...
آنها مي توانستند در عالم ذر شرايط را نپذيرند كما اينكه در پذيرفتن هم بعضي قويتر بودند و شدند اولوالعزم و بعضي را هم خداي متعال مي فرمايد و لم نجد له عزما
در مرحله آخر امتحان ماست كه در اين دنيا واقع شده است و خداي مهربان براي اينكه ما را كمك كند بهترين مخلوقاتش را كه امتحان خود را يا در اوّل آفرينش داده اند يعني حضرات چهارده معصوم يا در عالم ذر امتحان داده اند يعني پيامبران را براي ما فرستاده است .
لذا اينها راهنمايند و اينها امتحانشان را داده اند و لذا اين سؤال كه چرا اينها بهترين باشند در عين اينكه تسلسل است به ما فرموده اند نحن اهل البيت لا يقاس بنا احد ما را با احدي مقايسه نكنيد كه چرا ما ها مثل اهل بيت نباشيم

قبل از پرداختن به پاسخ، یادآوری چند نکته لازم به نظر می رسد:

1. تنها ولی حقیقی و بالذات خداوند است. پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (س) ولی بالعرض و مظهر ولایت خدایند و به تعبیر لطیف قرآن، آیه و نشانۀ ولایت الاهی اند. (1)

2. از میان موجودات این عالم، انسان دارای موقعیت و جایگاه ممتازی است که حتی فرشتگان مقرب از آن بی بهره اند. انسان از استعداد و نیروهای پنهان و بالقوه ای برخوردار است که اگر آنها را در خویشتن کشف کند و پرورش دهد، می تواند خلیفة الله و اشرف مخلوقات باشد.

3. خداوند متعال از طرفی راه رسیدن به ولایت خویش را به روی تمامی انسان ها باز گذاشته که "الا ان اولیاء الله لاخوف علیهم و لا هم یحزنون". از طرفی دیگر آن را به خوبی معرفی نموده است.



با عنایت به این چند مطلب می توان بطور اجمال، نتیجه گرفت که ائمۀ معصومین (ع) در اثر پرورش ظرفیت ها و قابلیت ها، کسب شناخت و معرفتی والا و رسیدن به ایمان و یقین برتر به حوزۀ ولایت الاهی راه یافته و قابلیت دریافت این موهبت خاص را اخذ نموده اند که پیامد مبارک آن، افاضۀ حضرت حق از ولایت تکوینیۀ خویش به آن ذوات مقدسه بوده است.

کارنامۀ زندگی معصومین (ع) حاکی از آن است که عبودیت و بندگی خدا و ارتباط دائمی با مبدأ کائنات در سر لوحۀ زندگی آن بزرگواران قرار داشته که با همین اکسیر بندگی خدا، به این جایگاه رفیع و بالا و بلند، دست یافتند و به عنوان واسطه های فیض الهی در عالم، کیمیاگری می کردند و روح حیات را در کالبد نظام هستی می دمیدند که به حق در شأن و مقام ایشان گفته شده: "بکم یمسک السماء ان تقع علی الأرض"؛ به واسطۀ شما آسمان نگه داشته می شود که بر زمین نیفتد.(1)

پاورقی_______________________________


1. ولایت فقیه، جوادی آملی، عبدالله، ص 122 و 123 و 129.

2. زیارت جامعه، بنقل از پایگاه اسلام کوئست با تغییر.


این که انسان اشرف مخلوقات است مشخص و مبین است و این را ایات و روایت نیز تایید می کنند در بین انسانها هم معصومین برترین افراد هستند

در این بین نیز پیش از اشاره به تفاوت های معصومین با سایر انسان ها، توجه به این نکته ضروری است که معصومین همانند ما، از جنس بشر و انسان هستند

و هرگز نباید تصور کرد که آنها از عالم دیگری آمده اند و در عالم دیگری زندگی می کرده اند. آنها همانند ما از قوه اختیار برخوردار بوده اند و با اختیار خود به بالاترین کمالات انسانی رسیده اند.

ویژگی های اصلی و عمده معصومین به دو ویژگی اصلی باز می گردد:

یکی عصمت و دیگری افضلیت.

الف- عصمت:

مهم ترین شاخصه معصومین، عصمت آنهاست. عصمت یعنی مبرا بودن از هر گونه گناه صغیره و کبیره از آغاز تا پایان عمر. از آن جا که معصومین علیهم السلام، پیشوایان مردم در امور دینی و دنیایی آنها هستند،

عصمت آنها از گناه، امری لازم و ضروری است و براهین متعدد عقلی و نقلی نیز بر آن اقامه شده است.که در اثبات لزوم عصمت امامان بدان تمسک شده است.

ب- افضلیت(= برتری):

معصومین در تمام صفات کمالی و فضایل، از همگان برترند. چرا که امامت مفضول بر فاضل عقلاً و نقلاً جایز نیست.

یعنی رهبری و پیشوایی کسی که در کمالات و فضائل در مرتبه ای فروتر از دیگران است، بر آنان که در کمالات و فضایل مقامی فراتر از او دارند جایز نیست.

بنا بر این، معصوم در هر امر و صفتی که فضیلت و کمال به حساب آید، برتر و والاتر از دیگران است.

این دو ویژگی یعنی عصمت و افضلیت، منشأ سایر ویژگی هایی است که برای معصومین برشمرده می شود و در واقع سایر ویژگی ها به همین دو ویژگی اصلی باز می گردند؛

ویژگی هایی چون این که آنها دادگرترین، پارساترین، داناترین، شجاع ترین، صبورترین، عابدترین و... مردم هستند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که پیامبران معصوم، از ویژگی اعجاز و امامان معصوم، از نعمت کرامت نیز برخوردار بوده اند.(1)

بار دیگر تأکید می کنیم که معصومین(ع) با اختیار و اراده خود به بخش مهمی از این کمالات دست یافته اند.

از این رو، همه ما انسان ها با الگو قرار دادن این معصومین(ع)، اگر چه به مرتبه و شأن آنها نخواهیم رسید اما می توانیم در حد توان خود، خود را به آنها شبیه سازیم و در حد ظرفیت خود، این کمالات را در خود ایجاد کنیم.

پی نوشت:

1-تفاوت معجزه و کرامت در این است که معجزه با ادعای نبوت همراه است بر خلاف کرامت. اما هر دو در اینکه از امور خارق العاده اند، مشترکند.

sadebegooyam;211142 نوشت:
سوالی در مورد ائمه دارم. اخیرا بحث هایی داشتیم با عده ای همکارا سر این مسئله که :
حرفایی که در مورد ائمه زده می شه درست نیست . مثلا مگه می شه خلقت جدایی داشته باشن، این به دور ازعدالت خداست. اینکه تو شکم مادرشون صحبت کنن، یا وقتی به دنیا اومدن سجده کنن یا تو کودکی حرف بزنن.
جواب علمی می شه به این مطلب داد؟

(این متن را با دقت و کلمه به کلمه بخوانید!)
(چکیده و روان شده یک مبحث پیچیده فلسفی است)
به وی گفتم: " استاد خطی را میشناسم که بسیار در نوشتن
ماهر است و خط بسیار زیبایی دارد و نوشته‌هایش با لب
ولوچه‌ات بازی می‌کند!!"
گفت: "آیا نمونه‌ای از خط وی را داری تا به رسم ادب بر دیده گذاریم
وکیف ببریم؟...
و یا شاگردی دارد که برویم و جلویش زانوی ادب بزنیم و مخش به
کار گیریم،تا به ما نیز بیاموزد؟!؟"
گفتم: " این الان رسم ادب بود دیگر؟! نه؟؟! ... نخیر... نداریم... هیچ
نمونه خطی از وی نداریم... اصلا تا به حال خطی زیبا از وی بیرون
نیامده است! ولی استادی است بس کولاخ و خفن!"
گفت: " این چه استاد خطی است که خط زیبا از وی دیده نشده
است؟!
چه استاد عاقلی است که حتی یک شاگرد هم تربیت نکرده
است؟؟!
پس استادی اش را با خود میخواهد به گور ببرد؟! اصلا از کجا معلوم
که استاد ماهری است؟؟!! فکر کردی واقعا من "که" هستم؟!
پوستم مخملی است؟؟!! گوشهایم دراز است؟؟! با دمم خودم را
میخارانم؟؟؟ گوشهایم طوسی است و به سمت صدا برمیگردد؟؟!
دستهایم را ببین؟ سم دارد؟؟!!و...
گفتم: "هوی! ادبت را بخورم!! خب دوست عزیز گرامی بی ادب!
تو که استاد بی خط و بی شاگرد را استاد نمیدانی، چگونه است
که می گویی معصوم بودن ائمه اطهار، ظلم است! خداوند نباید
کسی را معصوم بیافریند؟؟؟!!"
گفت: "نگرفتم! چه ربطی داشت؟!"
گفتمش: "خداوند به خاطر خالق بودنش و اینکه ته خلقت است و
آخر همه خوبی هاست و جهان هستی در ید قدرت اوست و همه
صفات را به صورت اتم و اکمل دارد، پس لزوما و عقلا بایستی
خلقتی بی نظیر و بی نقص هم داشته باشد تا بتوان از روی آن،
پی به عظمت و مهارتش در خلقت ببریم... و الا با همه ظرافتی که
در خلقت توست، چون آدم [...] هستی!، نمیتوانیم از روی خلقتی
چون تو! پی به بی نقص بودن خدا ببریم. استاد خطی که شاگرد
نداشته باشد و یا نمونه خط زیبا و بی نقص نداشته باشد که
استاد نیست! برود غاز بچراند!! از نظر فلاسفه، خداوند به دلیل
خالق بودنش و عالم بودنش، می‌بایست عقلا خلقتی بی نقص و
آفریده‌ای با حال و توپ و کامل نیز داشته باشد...که ما آن خلقت
بی نظیر و بی بدیل را به هزار و یک دلیل عقلی دیگر که تو جنبه
شنیدنش را هم حتی نداری، در امامان و پیامبران یافته ایم...
فهمیدی؟!!!!"
طفلکی بعد از شنیدن حرفهایم، توان راه رفتن و تکلمش را از دست
داد!
موضوع قفل شده است