جمع بندی چرا خداوند اسم بت ها را در قرآن آورده؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا خداوند اسم بت ها را در قرآن آورده؟

از اونجا که تمام کلمات و حروف قرآن بر اساس حکمت الهی هست، و حتی یک "و" در اون کم یا زیاد و بی حکمت نیست
حکمت اینکه خدا چند تا از بتها را در قرآن نام برده چیه؟

مثلا آیه ۲۳ سوره نوح

وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا

و گفتند: دست از خدايان و بتهاي خود برنداريد (به خصوص) بتهاي «وَد»، «سواع»، «يغوث»، «يعوق» و «نسر» را رها نکنيد!

خدا میخواست چه جریانی رو متذکر بشه که بخصوص رو این پنج بت تاکید کرده و اسمشون رو آورده؟؟؟

ناگفته نمونه من تفسیرهای نمونه و المیزان هم نگاه کردم، اما جواب این سوال در اونها نبود

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد هدی

با سلام و عرض ادب و تبريك عيد غدير

ابن-الخمینی;582426 نوشت:
از اونجا که تمام کلمات و حروف قرآن بر اساس حکمت الهی هست، و حتی یک "و" در اون کم یا زیاد و بی حکمت نیست
حکمت اینکه خدا چند تا از بتها را در قرآن نام برده چیه؟

مثلا آیه ۲۳ سوره نوح

وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلَا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلَا سُوَاعًا وَلَا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا

و گفتند: دست از خدايان و بتهاي خود برنداريد (به خصوص) بتهاي «وَد»، «سواع»، «يغوث»، «يعوق» و «نسر» را رها نکنيد!
خدا میخواست چه جریانی رو متذکر بشه که بخصوص رو این پنج بت تاکید کرده و اسمشون رو آورده؟؟؟


همانگونه كه شما برادر بزرگوار هم فرموديد ، غالبا در تفاسير به فلسفه ذكر نام بتها در قرآن كريم تصريح نشده است اما از ارائه ي برخي بيانات در تفاسير نه پي بردن به فلسفه دقيق ذكر نام بتها بلكه حدسيات و احتمالاتي را مي توان مطرح كرد كه بي ارتباط با ذكر نام آنها نيست .
صاحب تفسير مجمع البيان ذيل آيه 23 سوره مباركه نوح مي فرمايد:
"رهبران گمراه گر و اصلاح‏ ناپذير، با دستاويز ساختن مذهب و خدايان دروغين به تحريك عوام و غوغاسالارى پرداختند و گفتند: هان اى مردم! دست از دامان خدايان خويش بر نداريد و از حمايت آنان دست بر مداريد.
به باور پاره‏اى منظور اين است كه: دست از پرستش خدايان خويش بر مداريد.
آن گاه بر فريبكارى بيشتر دست روى بت‏هاى بزرگ نهادند و فرياد برآوردند كه:
وَ لا تَذَرُنَّ وَدًّا وَ لا سُواعاً وَ لا يَغُوثَ وَ يَعُوقَ وَ نَسْراً
هان اى مردم! هرگز در پرستش بت‏هاى پنج‏گانه «ود»، «سواع»، «يغوث»، «يعوق»، «نسر» كوتاهى نكنيد.
«قتاده» و «ابن عباس» برآنند كه: اين پنج بت را كفرگرايان عصر نوح، خدايان بزرگ و مقدس خويش مى‏ خواندند و مى ‏پرستيدند، و پس از آنان عرب به پرستش آنها روى آورد." (1)
در اين بيان ، علت ذكر نام بتها اين بوده كه اين بتها بزرگترين بتهاي مورد پرستش قوم بودند و رهبران گمراه كننده براي دور نمودن مردم از دعوت حضرت نوح عليه السلام ، دست روي بزرگترين بتها يي كه مورد پرستش مردم بود گذاشتند تا از راه تحريك تعصبات عبادي آنها ، راه پذيرش دعوت پيامبر الهي عليه السلام را ببندند بنابراين اين احتمال را مي توان مطرح كرد كه ذكر نام اين بتها در قرآن كريم شايد از باب شناساندن يكي از راههاي مقابله با حق و جلوگيري از پذيرش عام و فراگير دعوت حقه ي اصلاحگران جامعه و يا بعبارتي "آسيب شناسي پذيرش دعوت حق در جامعه" است به نحوي كه مي فهماند اگر مردم در پرستش يا پذيرش امري بي بصيرت بوده و دچار تعصبات افراطي باشند ، گمراه كنندگان و سوء استفاده گران جامعه مي توانند از زاويه شناخت اهم تعصبات آنها ، راه هدايت را بر آنها بسته و به سوء استفاده و گمراه كردنشان ادامه دهند .

(1)- تفسيرمجمع البيان ، ذيل آيه 23 سوره مباركه نوح

البته در تفسير نور هم نكاتي در خصوص فلسفه ذكر نام اين بتها بيان شده است :
"- براى عبرت ديگران، گاهى بايد نام سران محو شده را ببريم. «وداً... سواعاً... يغوث و يعوق و نسرا»
- رهبر الهى بايد قله‏ هاى فساد را بشناسد. «يغوث و يعوق و نسرا»
- براى كسى كه از راه مستقيم خارج شود، راه هاى انحرافى متعدّدى باز مى ‏شود. «يغوث و يعوق و نسرا»" (2)

كه در اين بيان ، عبرت گيري ، شناخت قله هاي فساد و بيان راه هاي انحرافي ، از علل ذكر نام اين بتها بيان شده است .

(2)- تفسير نور ، ذيل آيه 23 سوره مباركه نوح

سلام علیکم و رحمة الله،
در کنار توضیحات استاد گرامی فکر کنم باید به این نکته هم دقت کرد که قرآن یک ظاهر دارد که مورد تفسیر قرار می‌گیرند ولی باطن یا باطن‌هایی هم دارد که باید مورد تأویل قرار بگیرند، بعضاً در برخی تفاسیر روایی که تأویل‌ها را نیز بیان کرده‌اند از بت‌ها به دشمنان زنده در صدر اسلام تعبیر شده است و می‌توان این برداشت را کرد که روح جهالت در هر عصر به یک صورت در آمده است باید در هر عصری دشمنان عقلانیت همان عصر را بت‌های آن عصر دانست و با آنها مقابله کرد، خصوصاً که قرآن در مقام داستان‌گویی نیست و در مقام هدایت کردن به سبیل هدایت است برای هر کسی تا قیام قیامت و پایان دنیا، پس گاهی اسم‌ها اسم خاص هستند در شأن نزول خاص و گاهی اسم عام و در واقع صفت و غیره هستند برای کاربردهای دیگر در اعصار بعدی، مثل ابولهب که هم به شخص خاصی دلالت دارد و هم به هر کسی که بتوان او را پدر آتش‌افروزی و ایجاد التهاب یاد کرد و خلاصه آتش‌بیار دشمنی با دین خدا باشد، با این تعبیر مصداق امروزی هم می‌توان برای ابولهب پیدا کرد و ... .
ان شاء الله اگر اشتباه گفتم کارشناس محترم اصلاح کنند :Gol:
یا علی

با سلام و عرض تشكر از مشاركت شما در بحث

باء;583029 نوشت:
قرآن یک ظاهر دارد که مورد تفسیر قرار می‌گیرند ولی باطن یا باطن‌هایی هم دارد که باید مورد تأویل قرار بگیرند، بعضاً در برخی تفاسیر روایی که تأویل‌ها را نیز بیان کرده‌اند از بت‌ها به دشمنان زنده در صدر اسلام تعبیر شده است و می‌توان این برداشت را کرد که روح جهالت در هر عصر به یک صورت در آمده است باید در هر عصری دشمنان عقلانیت همان عصر را بت‌های آن عصر دانست و با آنها مقابله کرد، خصوصاً که قرآن در مقام داستان‌گویی نیست و در مقام هدایت کردن به سبیل هدایت است برای هر کسی تا قیام قیامت و پایان دنیا، پس گاهی اسم‌ها اسم خاص هستند در شأن نزول خاص و گاهی اسم عام و در واقع صفت و غیره هستند برای کاربردهای دیگر در اعصار بعدی، مثل ابولهب که هم به شخص خاصی دلالت دارد و هم به هر کسی که بتوان او را پدر آتش‌افروزی و ایجاد التهاب یاد کرد و خلاصه آتش‌بیار دشمنی با دین خدا باشد، با این تعبیر مصداق امروزی هم می‌توان برای ابولهب پیدا کرد و ... .

تمام توضيحات فوق صحيح ، اما سوال كاربر محترم اين است كه چرا نام اين بتها در قرآن آمده ، آنچه شما فرموديد براي بخش اول آيه كفايت مي كرد :وَقَالُوا لَا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ
بنظر مي رسد با همين كلمه "الهتكم" توضيحاتي كه شما فرموديد تامين مي شود اما چرا نام از بتها آمده ؟
ولي اگر مراد شما اين است همانگونه كه اين چند بت ، بتهاي برجسته قوم نوح عليه السلام بودند كه مردم در پرستش آنها تعصب داشتند و دشمنان حق نيز مي توانند مصاديق ديگري از بتها و طواغيت هر زمان باشند كه مردم بي بصيرت مي توانند به پيروي يا عبوديت آنها متعصبانه مبتلا شده باشند ، اين مطلب شما عبارة اخري عرايض بنده است كه مي توان " آسيب شناسي پذيرش دعوت حق در جامعه " را از اين نحوه بيان برداشت نمود - و الله اعلم- حال چه بت سنگي چه بت انساني .
از توضيحات شما سپاسگزارم
موضوع قفل شده است