جمع بندی چرا بعضی از علما با نوروز مخالف اند؟

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا بعضی از علما با نوروز مخالف اند؟

سلام

چرا برخی علمای اسلامی با نوروز مخالف اند؟ آیا دید و بازدید از هم  دور شدن از کدورت و شادی و .. در اسلام حرام بوده؟ یا چون این جشن نوروز قدمتی پیش از اسلام داشته و به زردتشتیان میرسه؟

 

مثلا در سخنان مطهری او این جشن رو محکوم میکنه و حتی به ملت ایران توهین میکنه و اونا رو احمق و .. فرض میکنه:

 

«نیاکان ما در گذشته چنین می کردند ما هم چنین می کنیم . چهارشنبه آخر سال می شود، آخر سال شمسی ، چهارشنبه آ خر اسفند ماه می شود .بسیاری از خانواده ها ،که باید بگویم ، خانواده های احمق ها ، بسیاری از خانواده های احمق ها ده یا الله آتشی روشن میکنند ، هیزمی روشن میکنند، بعد آد م ها ی سرو برو گنده ، با آن هیکل های نمی دانم چنین و چنین ، از روی آتش می پرند. ای آتش زردی من از تو سرخی تو از من.آه این چقدر حماقت است .خوب چرا چنین می کنید؟ آقا یک سنت است مال ما مردم.از قدیم پدران ماچنین می کردند. قران می گوید: اولوکان اباهم لایعقلون شیأ.اگر پدران گذشته تان چنین کاری می کردند،شما می بینید یک کار احمقانه است، دلیل خریت پدران شما است روشونو بپوشید.چرا دو مرتبه این سند حماقت را سال به سال تجدید می کنید.این فقط یک سند حماقت است،که هی کوشش می کنید که این سند حماقت را همیشه زنده اش نگاه دارید.مائیم که چنین پدران احمق داشتیم .اولوکان اباهم لایعقلون شیأ.از طرف دیگر قران نمی گوید ،هرچه که سنت است ،پس باید درهم کوبید و هرچه کهه نو است… نو گرائی –یک عده هم می گویند نوگرائی .. این چطور ؟ نوگرائی هم درست نیست .برای اینکه نو گرائی درست نیست …»

 

 

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

چرا برخی علمای اسلامی با نوروز مخالف اند؟ آیا دید و بازدید از هم  دور شدن از کدورت و شادی و .. در اسلام حرام بوده؟ یا چون این جشن نوروز قدمتی پیش از اسلام داشته و به زردتشتیان میرسه؟

مثلا در سخنان مطهری او این جشن رو محکوم میکنه و حتی به ملت ایران توهین میکنه و اونا رو احمق و .. فرض میکنه:

علمای اسلام اگرچه نوروز را عید مذهبی نمی دانند اما آن را یک موسم ملی دانسته و با آن مخالف نیستند، چرا که این ایام اتفاقا ظرفیت خوبی برای انجام دستورات دینی چون صله رحم، و تفریحات سالم دارد. تبریک ها و پیام های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در ابتدای آغاز هر سال نو به خوبی این امر را نشان می دهد. به عنوان مثال مقام معظم رهبری در خصوص نوروز فرموده اند:

«این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌ای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد.

در کشور ما رسم بر این است؛ سالهای متمادی است که روز نوروز و ساعت تحویل، مردم در عبادتگاه‌ها و زیارتگاه‌ها و مراکز معنوی جمع میشوند و از خدای متعال طلب خیر میکنند، طلب برکت میکنند؛ سال خوبی را برای خودشان و برای دیگران از خداوند متعال طلب میکنند و میخواهند. بنابراین نوروز مناسبت خیلی باارزش و برجسته‌ای است؛ هم از لحاظ معنوی، هم از لحاظ ملی، هم از لحاظ بین‌المللی میان ملتهائی که نوروز را گرامی میدارند.»(1)

اما سخنان شهید مطهری را هم که به آن استناد کرده اید در مورد چهارشنبه سوری است، نه عید نوروز. چهارشنبه سوری خب یک رفتار خطرآفرین است که هیچ ثمره منطقی و مطابق با عقل یا دین بر آن مترتب نمی شود.

 

پی نوشت ها:

1. بیانات در دیدار رؤسای جمهور شرکت‌کننده در جشن جهانی نوروز،  ۱۳۸۹/۰۱/۰۷.

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

چرا برخی علمای اسلامی با نوروز مخالف اند؟ آیا دید و بازدید از هم  دور شدن از کدورت و شادی و .. در اسلام حرام بوده؟ یا چون این جشن نوروز قدمتی پیش از اسلام داشته و به زردتشتیان میرسه؟

مثلا در سخنان مطهری او این جشن رو محکوم میکنه و حتی به ملت ایران توهین میکنه و اونا رو احمق و .. فرض میکنه:

علمای اسلام اگرچه نوروز را عید مذهبی نمی دانند اما آن را یک موسم ملی دانسته و با آن مخالف نیستند، چرا که این ایام اتفاقا ظرفیت خوبی برای انجام دستورات دینی چون صله رحم، و تفریحات سالم دارد. تبریک ها و پیام های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در ابتدای آغاز هر سال نو به خوبی این امر را نشان می دهد. به عنوان مثال مقام معظم رهبری در خصوص نوروز فرموده اند:

«این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌ای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد.

در کشور ما رسم بر این است؛ سالهای متمادی است که روز نوروز و ساعت تحویل، مردم در عبادتگاه‌ها و زیارتگاه‌ها و مراکز معنوی جمع میشوند و از خدای متعال طلب خیر میکنند، طلب برکت میکنند؛ سال خوبی را برای خودشان و برای دیگران از خداوند متعال طلب میکنند و میخواهند. بنابراین نوروز مناسبت خیلی باارزش و برجسته‌ای است؛ هم از لحاظ معنوی، هم از لحاظ ملی، هم از لحاظ بین‌المللی میان ملتهائی که نوروز را گرامی میدارند.»(1)

اما سخنان شهید مطهری را هم که به آن استناد کرده اید در مورد چهارشنبه سوری است، نه عید نوروز. چهارشنبه سوری خب یک رفتار خطرآفرین است که هیچ ثمره منطقی و مطابق با عقل یا دین بر آن مترتب نمی شود.

 

پی نوشت ها:

1. بیانات در دیدار رؤسای جمهور شرکت‌کننده در جشن جهانی نوروز،  ۱۳۸۹/۰۱/۰۷.

 

 

سلام

اخه این چه پاسخی بود دادید؟

خوبه گفتم بعضی علمای دین مخالفن نه همشون

 

اونوقت شما میایید از حرفهای خامنه ای اینجا بنویسید که بگویید علما هیچ کدوم با نوروز مخالف نیستن؟

 

ولی اگرم آقای خامنه ای با نوروز بنا به دلایلی مجبورن مخالفت نکنن. اما علمای زیادی هستن که این عید رو عید درختان و طبیعت میدونن نه عید انسانها و جشن گرفتن اون رو حماقت میدونن.اگه تا حالا در جریان سخنانشون نبوده اید میتونم تعداد بیشتری ازین سخنان از علمای مختلف رو براتون بیارم.

 

به هر حال سوال رو محور بعضی علماییست که مخالفن نه همشون و من هم میخواستم دلیل مخالفتشون رو بدونم.که شما اشاره ای به دلیل مخالفتشون نکردید اصلا

 

در مورد مطهری هم بگم درسته ظاهرا دراین تیکه کلام که من گذاشتم به چهارشنبه سوری اشاره کرده ولی منظورش فقط چهرشنبه سوری نبوده بلکه کلا با اعیاد نوروز و جشن مهرگان مخالفت کرده.تازه توهینم کرده و با الفاظ احمق و خر به ایران توهین کرده که واقعا ازیک روحانی که ایت الله هست و این همه قبولش دارن واقعا زشته .

 

اخه این چه پاسخی بود دادید؟

خوبه گفتم بعضی علمای دین مخالفن نه همشون

ببینید در هر نظریه ای ممکن است اختلاف نظراتی وجود داشته باشد، ما که اینجا از تمام نظرات دفاع نمی کنیم. ما اینجا از موضع رسمی و مشهور علما دفاع می کنیم. نظریه و دیدگاه مشهور میان علمای دین عدم مخالفت با نوروز است. البته اینکه نوروز یک عید دینی نیست حرف درستی است، این که آن را به عنوان عید قبول ندارند یک چیز است، این که با آن مخالف باشند حرف دیگری است

با این حال اگر شما عالم مخالفی سراغ دارید که می خواهید از چرایی دیدگاه آن آگاه شوید، ما اگرچه در این دیدگاه با او هم نظر نیستیم اما نام یا سخن ایشان را بیاورید تا ما بتوانیم در خصوص چرایی آن تحقیق کنیم و به شما پاسخ دهیم.

 

در مورد مطهری هم بگم درسته ظاهرا دراین تیکه کلام که من گذاشتم به چهارشنبه سوری اشاره کرده ولی منظورش فقط چهرشنبه سوری نبوده بلکه کلا با اعیاد نوروز و جشن مهرگان مخالفت کرده.تازه توهینم کرده و با الفاظ احمق و خر به ایران توهین کرده که واقعا ازیک روحانی که ایت الله هست و این همه قبولش دارن واقعا زشته 

شما اگر به متن اصلی شهید مطهری هم مراجعه کنید فقط دارد حماقت های کسانی که به چهارشنبه سوری پایبند هستند را بیان می کند. 

شدت احمقانه بودن و خطرآفرین بودن این کار ایشان را به چنین لحنی واداشته است. اگر به اصل متن مراجعه کنید می بینید واقعا از سر دلسوزی است تا این سنت باطل را ریشه کن کند. مثلا در جای دیگری می گویند:

«براى ما ايرانيها خيلى عجيب است. واقعاً عجيب است: چهارشنبه آخر سال شمسى كه مى‏شود حتى در محيطهاى عالى فرهنگى ما آتش روشن مى‏كنند، از روى آتش مى‏پرند، مى‏گويند: «سرخى تو از من، زردى من از تو». من نمى‏دانم ما چقدر مى‏خواهيم اصرار روى حماقتهاى خودمان داشته باشيم؟!» (مجموعه آثار، ج25، ص409)

 

اخه این چه پاسخی بود دادید؟

خوبه گفتم بعضی علمای دین مخالفن نه همشون

ببینید در هر نظریه ای ممکن است اختلاف نظراتی وجود داشته باشد، ما که اینجا از تمام نظرات دفاع نمی کنیم. ما اینجا از موضع رسمی و مشهور علما دفاع می کنیم. نظریه و دیدگاه مشهور میان علمای دین عدم مخالفت با نوروز است. البته اینکه نوروز یک عید دینی نیست حرف درستی است، این که آن را به عنوان عید قبول ندارند یک چیز است، این که با آن مخالف باشند حرف دیگری است

با این حال اگر شما عالم مخالفی سراغ دارید که می خواهید از چرایی دیدگاه آن آگاه شوید، ما اگرچه در این دیدگاه با او هم نظر نیستیم اما نام یا سخن ایشان را بیاورید تا ما بتوانیم در خصوص چرایی آن تحقیق کنیم و به شما پاسخ دهیم.

 

 

ابوالقاسم خزعلی: «امیدوارم عیدغدیر جای نوروز را بگیرد».

محمد غزالی درکیمیای سعادت : «... اظهار شعار گبران حرام است بلکه نوروز و سده باید مندرس شود و کسی نام آن نبرد…

شیخ طوسی، از پایه‌گذاران نامی فقه شیعه و معروف به "شیخ الطائفه"، در کتاب "مصباح المجتهد" به صراحت نوروز را از "دسیسه‌های مجوس" دانسته و برگزار کردن آیین و آداب نوروزی را برابر کفر خوانده است.

 

 

همچنین احادیثی هست که نوروز رو نفی میکند:

پیامبر اسلام: ابدلکم بیومین یومین، بیوم النیروز و المهرجان، الفطر و الاضحی". (برای شما دو روز را به جای دو روز دیگر قرار دادم. روزهای فطر و قربان را به جای عیدهای نوروز و مهرگان.)

از امام موسی کاظم، امام هفتم شیعیان و فرزند امام جعفر صادق، روایتی قاطع هست در انکار نوروز. امام درباره نوروز گوید: "إنّه سنّة للفرس، محاها الإسلام و معاذ الله ان نحيى ما محاه الإسلام". یعنی: این سنت ایرانیان است که اسلام آن را محو کرده است، بر ما مباد که زنده کنیم آنچه را اسلام به محو آن حکم داده است.

البته احادیثی هم هستند که نوروز رو تایید میکنند نه نفی ولی صحبت ما بر سر چرایی نفی هست ودر نتیجه  به این احادیث کاری نداریم.

این سخنان تا جایی که من برداشت می کنم به معنای نفی نوروز نیست، به معنای نفی عید بودن نوروز است، به همین خاطر سخن از جایگزینی عید فطر و قربان، یا غدیر با نوروز است. یعنی نباید یک عید دینی تلقی شود، چرا که این عید دین مجوس است و اسلام جایگزین مجوس شده است.

بنابراین سخن از این نیست که نوروز خلاف است، بلکه فقط نباید یک عید مهم تلقی شود، یک آیین ملی است که آن بخش هایی که با اسلام هماهنگی دارد مانند صله رحم و مانند آن اتفاقا خوب است که پررنگ شود، وگرنه جایگاه ویژه ای ندارد.

 

این سخنان تا جایی که من برداشت می کنم به معنای نفی نوروز نیست، به معنای نفی عید بودن نوروز است، به همین خاطر سخن از جایگزینی عید فطر و قربان، یا غدیر با نوروز است. یعنی نباید یک عید دینی تلقی شود، چرا که این عید دین مجوس است و اسلام جایگزین مجوس شده است.

بنابراین سخن از این نیست که نوروز خلاف است، بلکه فقط نباید یک عید مهم تلقی شود، یک آیین ملی است که آن بخش هایی که با اسلام هماهنگی دارد مانند صله رحم و مانند آن اتفاقا خوب است که پررنگ شود، وگرنه جایگاه ویژه ای ندارد.

 

همچنان جواب قانع کننده و کاملی نمی دهید.

تازه برای ادعاهتون هم لازمه دلیلی بیاروید.

مگر معنی کلمه عید چیست؟ یعنی عید رو فقط به روزهای مذهبی مثل فطر و قربان و غدیر باید گفت؟

 یا کجای این احادیث گفته نباید به نوروز به عنوان عید نگاه کرد؟ احادیث که رک و واضح نوروز  رو نفی کرده نمیدونم بر چه اساس چنین چیزی گفتید.

سلام
کسی با صله رحم ودید وبازدید و.و. مخالف نیست ولی چیزی که درسنت پیامبر نیست ...ما نیز قبول نداریم..
در تاریخ امده است
« منصور عباسی از امام کاظم (ع) خواست تا در عيد نوروز، به جاى او در مجلسى نشسته و هدايايى را كه مى‌آورند از طرف او بگيرد.امام در پاسخ فرمود:«انّى قد فتّشت الأخبار عن جدّى رسول الله صلّى اللّه عليه و آله فلم اجد لهذا العيد خبرا؛ انّه سنّة للفرس محاها الإسلام و معاذ الله أن نحيى ما محاه الإسلام.» [۱] «من اخبارى را كه از جدّم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وارد شده بررسى كردم و خبرى در باره اين عيد پيدا نكردم. اين عيد از سنن ايرانيان است كه اسلام بر آن خط بطلان كشيده است. به خدا پناه مى‌برم از اين كه چيزى را كه اسلام آن را از ميان برده دوباره آن را زنده كنم.» منصور در پاسخ گفت: اين كار را «سياسة للجند» انجام مى‌ دهد، چرا كه بسيارى از لشكريان منصور و حتى دهاقين معروف آن نواحى ايرانى بودند و طبيعى بود كه به مناسبت اين عيد، هداياى زيادى به منصور اهدا مى‌كردند. به اين ترتيب وجوه زيادى به خزينه او- كه به بخل نيز شهرت داشت- افزوده مى‌شد. وى امام را مجبور كرد تا آن روز از طرف منصور در آن مجلس نشسته و هداياى لشكريان را بگيرد.

چرا برای عید اسلامی همچون قربان...فطر..غدیرو.و
دو یا سه روزتعطیل رسمی داریم ولی برای عید ملی که رنگ وبوی اسلامی ندارد ..گاهی تا 13 تا 15 روز تعطیل میکنند .....

پیامبراکرم مهمترین عید اسلام .....عید غدیر است .....عید اکبر فرمودند اند

...................

 

کسی با صله رحم ودید وبازدید و.و. مخالف نیست ولی چیزی که درسنت پیامبر نیست ...ما نیز قبول نداریم..

الان ثبت نام در سایت و چت هم در سنت  پیامبر(ص) نبوده است، شما چطور به آن عمل می کنید؟

اینکه هر چیزی که جزء سنت پیامبر(ص) نیست قبول نداریم که معنا ندارد!! بله اگر چیزی به نام دین را بخواهند  به دین اضافه کنند شما حق دارید بگویید در دین و سنت پیامبر(ص) نبوده، اما اگر چیزی اضافه شده اما به دین اضافه نشه که اشکالی ندارد.

الان شما که اسمتان را کورونا گذاشته اید، این قابل استناد به سنت پیامبر(ص) هست؟

 

همچنان جواب قانع کننده و کاملی نمی دهید.

تازه برای ادعاهتون هم لازمه دلیلی بیاروید.

مگر معنی کلمه عید چیست؟ یعنی عید رو فقط به روزهای مذهبی مثل فطر و قربان و غدیر باید گفت؟

 یا کجای این احادیث گفته نباید به نوروز به عنوان عید نگاه کرد؟ احادیث که رک و واضح نوروز  رو نفی کرده نمیدونم بر چه اساس چنین چیزی گفتید.

جناب بی ادعای عزیز به نظر می رسد شما برخلاف اسمتان چندان هم بی ادعا نیستید!!

 خواهش می کنم بحث را گم نکنید. من عرض کردم که مشهور فقها با نوروز مشکلی ندارند و اعقاد ما هم همین است.

بعد دارم از زبان مخالفین نوروز توجیهاتی را بیان می کنم، یعنی اصلا از دیدگاه خودم دفاع نمیکنم.

خود شما می فرمایید روایاتی نوروز را تایید و روایاتینفی کرده ، جمع بین این نفی و اثبات می شود یک نگاه گزینشی، یعنی اسلام بخشی را قبول دارد و بخشی را نه.

در هر صورت این سنت، یک سنت دینی مجوس بوده و طبیعتا با تغییر دین نسخ و ابطال می شود، یعنی به خودی خود بعد از اسلام نوروز دیگرهیچ مجالی برای طرح و ترویج نخواهد داشت، منتهی از آنجا که با ملیت ایرانی ها گره خورده است باز از این جهت مجددا قابل طرح خواهد بود. همانطور که اسلام در مکه هم که ظهور کرد از برخی رفتارهای اعراب آن زمان که خوب بودند دفاع کرده و آنها را باقی گذاشت.

 

کسی با صله رحم ودید وبازدید و.و. مخالف نیست ولی چیزی که درسنت پیامبر نیست ...ما نیز قبول نداریم..

الان ثبت نام در سایت و چت هم در سنت  پیامبر(ص) نبوده است، شما چطور به آن عمل می کنید؟

اینکه هر چیزی که جزء سنت پیامبر(ص) نیست قبول نداریم که معنا ندارد!! بله اگر چیزی به نام دین را بخواهند  به دین اضافه کنند شما حق دارید بگویید در دین و سنت پیامبر(ص) نبوده، اما اگر چیزی اضافه شده اما به دین اضافه نشه که اشکالی ندارد.

الان شما که اسمتان را کورونا گذاشته اید، این قابل استناد به سنت پیامبر(ص) هست؟

 

سلام

با این حرف شما کاملا موافقم

متاسفانه در سایت به دفعات شاهدیم بعضی افراد که اطلاعات دینی ندارن میان نظرات تخصصی میدن.

فکر میکنن هر کی میاد سوالی مطرح میکنه یا شبهه ای مطرح میکنه دشمن دین هستش.

 

امیدواریم این افراد ازین به بعد رعایت کنند و هر کاری به اهلش واگذار کنند.

 

همچنان جواب قانع کننده و کاملی نمی دهید.

تازه برای ادعاهتون هم لازمه دلیلی بیاروید.

مگر معنی کلمه عید چیست؟ یعنی عید رو فقط به روزهای مذهبی مثل فطر و قربان و غدیر باید گفت؟

 یا کجای این احادیث گفته نباید به نوروز به عنوان عید نگاه کرد؟ احادیث که رک و واضح نوروز  رو نفی کرده نمیدونم بر چه اساس چنین چیزی گفتید.

جناب بی ادعای عزیز به نظر می رسد شما برخلاف اسمتان چندان هم بی ادعا نیستید!!

 خواهش می کنم بحث را گم نکنید. من عرض کردم که مشهور فقها با نوروز مشکلی ندارند و اعقاد ما هم همین است.

بعد دارم از زبان مخالفین نوروز توجیهاتی را بیان می کنم، یعنی اصلا از دیدگاه خودم دفاع نمیکنم.

خود شما می فرمایید روایاتی نوروز را تایید و روایاتینفی کرده ، جمع بین این نفی و اثبات می شود یک نگاه گزینشی، یعنی اسلام بخشی را قبول دارد و بخشی را نه.

در هر صورت این سنت، یک سنت دینی مجوس بوده و طبیعتا با تغییر دین نسخ و ابطال می شود، یعنی به خودی خود بعد از اسلام نوروز دیگرهیچ مجالی برای طرح و ترویج نخواهد داشت، منتهی از آنجا که با ملیت ایرانی ها گره خورده است باز از این جهت مجددا قابل طرح خواهد بود. همانطور که اسلام در مکه هم که ظهور کرد از برخی رفتارهای اعراب آن زمان که خوب بودند دفاع کرده و آنها را باقی گذاشت.

 

وقتی دو نوع روایات هست که یکی نوروز رو نفی کرده دیگری تایید یعنی فقط یکی از این دو نوع روایات میتونه درست باشه.نمیشه که یک امام نوروز رو نفی کنه یکی دیگه تایید.

 

اما روایاتی که ذکر کردم واضحه که نوروز رو نفی کرده همون روایتی که از پیامبر اوردم که میگه : برای شما دو روز را به جای دو روز دیگر قرار دادم. روزهای فطر و قربان را به جای عیدهای نوروز و مهرگان

خب واضحه که نوروز رو خواسته کلا محو کنه نه اینکه بگه چون عید ملیه اشکالی نداره باشه و فقط به عنوان عید دینی در نظر ر گرفته نشه.حال شما چطور میگید این روایات نخواسته نوروز رو نف یکنه؟ در صورتیکه میگه عید فطر و قربان رو بجای نوروز قرار دهید؟

و یا در حدیث امام کاظم هم که دیگه بطور صریح کلمه محو رو به میان اورده .

سلام علیکم

برخی آداب و رسوم هستند که بذاته اشکالی ندارند ولی در مقظع و برشی از زمان سیاستهای حکام یا رویکردهای غالب اجتماعی یک معنی و مفهوم منفی عارض بر آن میکنند .

نوروز فی نفسه نه اگر دید و بازدید و صله رحم و هدیه دادن و جشن سالی نو و بهار باشد اشکالی ندارد ولی اگر بخواهید بنا بر مفهومی که از افسانه ها یا مفاهیم مجوسی به نوروز نگاه و نظری غالب داشته باشیم ضررش بیشتر از فایده آن است .

چنانکه خلیفه عباسی احتمالا از این مفاهیم استفاده کرده بوده و پاسخی اینچنین از امام کاظم علیه الصلوه و السلام دریافت کرده .

 در تاریخ معاصر ، حکومت پهلوی ، رویکرد فرهنگ زدایانه را شاهد بودیم گاه با جشن هنر شیراز نمود پیدا میکرد گاهی با فیلم فارسی های سینما و تلویزیون و  گاهی هم در قالب جشن های باستان با عنوان فریب دهنده باستان گرایی در چهارشنبه سوری

پاسخ این تغلب سیاسی و اجتماعی هم تند بوده و این طبیعی است . لذا شهید مطهری در نقد تند چهارشنبه سوری به رفتارهای متولیان فرهنگی اعتراض میکند . 

لذا برای اطلاع از دلیل این مخالفتها باید به جریانها و رویکردهای اجتماعی و سیاسی هم توجه و تدقیق خاص  کرد و احکام و فتاوای فقها را مستقل از آن نباید دانست .

  

فقط یکی از این دو نوع روایات میتونه درست باشه.نمیشه که یک امام نوروز رو نفی کنه یکی دیگه تایید.

خیر، لزوما اینگونه نیست، اتفاقا یکی از برداشت های شفاف این است که میخواهد بخشی از نوروز نفی، و بخشی اش اثبات و پذیرفته بشود.

و اتفاقا یکی از قواعد اصولی است که تا امکان دارد باید بین روایات جمع کرد، و یک طرف را کنار نگذاشت.

 اما روایاتی که ذکر کردم واضحه که نوروز رو نفی کرده همون روایتی که از پیامبر اوردم که میگه : برای شما دو روز را به جای دو روز دیگر قرار دادم. روزهای فطر و قربان را به جای عیدهای نوروز و مهرگان

خب واضحه که نوروز رو خواسته کلا محو کنه 

اتفاقا از این روایت کاملا روشن میشود که پیامبر(ص) قرار است دو عید دینی را جایگزین دو عید دینی دیگر کند. یعنی نوروز را به عنوان یک عید دینی می خواهد نفی کند، نه به صورت مطلق.

 و یا در حدیث امام کاظم هم که دیگه بطور صریح کلمه محو رو به میان اورده .

روایت امام کاظم هم به صورت مرسل روایت شده و سند معتبری ندارد ، علاوه بر اینکه باز این محو کردن میتواند ناظر به عید دینی بودن آن باشد، نه اینکه به عنوان یک سنت ملی باقی بماند.

جمع بندی

_____________________________

پرسش:

چرا برخی روایات نوروز را نکوهش کرده، و برخی علمای اسلامی با نوروز مخالف اند؟ آیا دید و بازدید از هم دور شدن از کدورت و شادی و... در اسلام حرام بوده؟ یا چون این جشن نوروز قدمتی پیش از اسلام داشته و به زرتشتیان میرسد در اسلام مطرود است؟

پاسخ:

روایات در رد و تأیید نوروز وجود دارد، و این نشان می دهد که نوروز دو بُعد دارد، یکی بسعد دینی که مربوط به ادیان نسخ شده پیش از اسلام است، و یک بُعد غیر دینی و سنت اجتماعی که با هر دینی قابل جمع است.

موضع علما نیز از همین مسئله نشأت گرفته است. علمای اسلام اگرچه نوروز را عید مذهبی نمی دانند اما آن را یک موسم ملی دانسته و با آن مخالف نیستند، چرا که این ایام اتفاقا ظرفیت خوبی برای انجام دستورات دینی چون صله رحم، و تفریحات سالم دارد. تبریک ها و پیام های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در ابتدای آغاز هر سال نو به خوبی این امر را نشان می دهد. به عنوان مثال مقام معظم رهبری در خصوص نوروز فرموده اند:

«این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست؛ لکن از سوی بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددی داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامی داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌ای بشود برای اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتی است برای اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد.

در کشور ما رسم بر این است؛ سالهای متمادی است که روز نوروز و ساعت تحویل، مردم در عبادتگاه‌ها و زیارتگاه‌ها و مراکز معنوی جمع میشوند و از خدای متعال طلب خیر میکنند، طلب برکت میکنند؛ سال خوبی را برای خودشان و برای دیگران از خداوند متعال طلب میکنند و میخواهند. بنابراین نوروز مناسبت خیلی باارزش و برجسته‌ای است؛ هم از لحاظ معنوی، هم از لحاظ ملی، هم از لحاظ بین‌المللی میان ملتهائی که نوروز را گرامی میدارند.»(1)

اما سخنان شهید مطهری را هم که به آن استناد کرده اید در مورد چهارشنبه سوری است، نه عید نوروز. چهارشنبه سوری خب یک رفتار خطرآفرین است که هیچ ثمره منطقی و مطابق با عقل یا دین بر آن مترتب نمی شود.

 

پی نوشت ها:

1. بیانات در دیدار رؤسای جمهور شرکت‌کننده در جشن جهانی نوروز،  ۱۳۸۹/۰۱/۰۷.

موضوع قفل شده است