چرا برخی شیعیان به جز مواردی که در قرآن هست خوراکهای دیگر را هم حرام می دانند؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا برخی شیعیان به جز مواردی که در قرآن هست خوراکهای دیگر را هم حرام می دانند؟

به نام خدا
با عرض سلام و خسته نباشید

در آیه 5 سوره مائده خوراکهای حرام

1-گوشت مردار 2- خون 3-گوشت خوک 4-هر ذبیحه ای که به نام غیر خدا بکشند 5- هر حیوانی که به خفه کردن چوب زدن از بلندی افکندن و... 6-نیم خورده درندگان 7- قربانی بتها 8-آنچه با تیرها قسمت کنند؟(گزینه 8 را نمیدونم یعنی چی اگر توضیح دهید ممنون میشم)

ذکر شده و آیه 90 مائده که حکم شراب و قمار را گفته و حرام می باشد

حال سوالم اینه

1- آیات دیگری که حرام بودن بقیه خوراکها را ذکر کرده را بفرمایید؟البته آیات متشابه را نمی خواهم منظورم حرام بودن خوردن برخی حیوانات و ماهی ها

2-چون من در قرآن گشتم پیدا نکردم فقط مواردی که در سوره مائده بود در آیات دیگر تکرار شده بود اگر در سوال یک جواب وجود ندارد است لطفا بفرمایید چرا ما برخی از خوراکهای دیگر را هم حرام میدانیم در صورتی که خدا می فرماید حلال من را حرام نفرمایید؟!
مائدة / 88

و کلوا مما رزقکم الله حلالا طيبا و اتقوا الله الذي انتم به مومنون

ترجمه : و از آنچه خدا روزى شما کرده است که همه حلال و پاکيزه اند. بخوريد و از خدا که به او ايمان داريد پروا کنيد و حلال او را حرام مکنيد.

3-اگر زحمتی نیست بعد از اینکه دلیل حرام بودن خوراک های دیگر را ذکر کردید تمام طعام هایی که حرام یا مکروه می باشد را ذکر کنید یا مرجعی ارائه دهید.

ممنون

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد محسن

سادات خانم;451302 نوشت:
به نام خدا
با عرض سلام و خسته نباشید

در آیه 5 سوره مائده خوراکهای حرام

1-گوشت مردار 2- خون 3-گوشت خوک 4-هر ذبیحه ای که به نام غیر خدا بکشند 5- هر حیوانی که به خفه کردن چوب زدن از بلندی افکندن و... 6-نیم خورده درندگان 7- قربانی بتها 8-آنچه با تیرها قسمت کنند؟(گزینه 8 را نمیدونم یعنی چی اگر توضیح دهید ممنون میشم)

ذکر شده و آیه 90 مائده که حکم شراب و قمار را گفته و حرام می باشد

حال سوالم اینه

1- آیات دیگری که حرام بودن بقیه خوراکها را ذکر کرده را بفرمایید؟البته آیات متشابه را نمی خواهم منظورم حرام بودن خوردن برخی حیوانات و ماهی ها

2-چون من در قرآن گشتم پیدا نکردم فقط مواردی که در سوره مائده بود در آیات دیگر تکرار شده بود اگر در سوال یک جواب وجود ندارد است لطفا بفرمایید چرا ما برخی از خوراکهای دیگر را هم حرام میدانیم در صورتی که خدا می فرماید حلال من را حرام نفرمایید؟!
مائدة / 88

و کلوا مما رزقکم الله حلالا طيبا و اتقوا الله الذي انتم به مومنون

ترجمه : و از آنچه خدا روزى شما کرده است که همه حلال و پاکيزه اند. بخوريد و از خدا که به او ايمان داريد پروا کنيد و حلال او را حرام مکنيد.

3-اگر زحمتی نیست بعد از اینکه دلیل حرام بودن خوراک های دیگر را ذکر کردید تمام طعام هایی که حرام یا مکروه می باشد را ذکر کنید یا مرجعی ارائه دهید.

ممنون


به نام خدا:
به اطلاع شما برسد که گاهی آن چه در قرآن به عنوان حکمی از احکام الهی در دایره حرام یا حلال بر شمرده شده است، به معنای "حصر" در همان موارد نیست. یا این که اگر هم عناوینی با کلمه"انما" حصر شده باشد، حصرش حقیقی نیست که فقط شامل همان موارد باشد، بلکه حصر در دو آیه شریفه از سه آیه، یعنی آیات 173 سوره بقره و 115 سوره نحل،اضافی است. مفسرین در توضیح معنای آیاتی که محرمات را در تعدادی معین محدود کرده اند، مثل آیاتی که از آن نام برده شده و نیز آیه 145 سوره انعام نوشته اند:
در اينجا يك سؤال پيش مى ‏آيد كه چگونه تمام محرمات الهى در زمينه غذاها منحصر به چهار چيز شمرده شده است، با اينكه مى‏ دانيم غذاهاى حرام منحصر به اين ها نيست، گوشت حيوانات درنده و گوشت حيوانات دريايى (جز ماهى فلس‏دار) و مانند آنها همگى حرام هستند، در حالى كه در آيه هيچ نامى از آن ها به ميان نيامده و محرمات منحصر به چهار چيز شمرده شده است؟
بعضى در پاسخ اين سؤال گفته ‏اند كه هنگام نزول اين آيات در مكه،هنوز حكم تحريم ساير غذاهاى حرام نازل نشده بود، ولى اين جواب صحيح به نظر نمى‏ رسد. گواه اين سخن آنكه عين همين تعبير يا شبيه آن در بعضى از سوره‏ هاى مدنى نيز ديده مى‏ شود، مانند آيه 173 سوره بقره.
ظاهر اين است كه اين آيه، تنها نظر به نفى احكام خرافى مشركان دارد و به اصطلاح" حصر اضافى" است، و به تعبير ديگر آيه مى‏ گويد: محرمات الهى اين ها هستند نه آن چه شما به هم بافته ‏ايد.
براى روشن شدن اين سخن بد نيست مثالى بزنيم، كسى از ما سؤال مى‏ كند آيا حسن و حسين، هر دو آمدند، ما در جواب مى ‏گویيم نه فقط حسن آمد، در اينجا منظورمان اين است كه آمدن نفر دوم، يعنى حسين را نفى كنيم، اما هيچ مانعى ندارد كسان ديگرى كه اصلا مورد بحث ما نبوده‏اند آمده باشند. چنين حصرى را حصر اضافى (يا نسبى) مى‏گويند.
اما بايد توجه داشت كه ظاهر حصر، معمولا حصر حقيقى است مگر در مواردى كه قرينه‏ اى در كار باشد مانند آيه مورد بحث.(1)
باز درهمین تفسیر آمده است:
آيه فوق(آیه 115 سوره نحل)، حيوانات حرام يا اجزاى محرم حيوان را منحصر در چهار قسمت كرده است، در حالى كه ما مى‏ دانيم محرمات فراوان ديگرى مانند گوشت حيوانات درنده، و انواع حيوانات دريايى جز ماهيان فلس‏ دار وجود دارد، و حتى در بعضى از سوره‏ هاى ديگر قرآن تعداد محرمات بيش از چهار ذكر شده است (سوره مائده آيه 3) بنا بر اين محدود بودن در چهار چيز براى چيست؟
پاسخ اين سؤال همان گونه كه در ذيل آيه 145 سوره انعام (جلد 6 صفحه 15) گفتيم يك نكته است و آن اين كه حصر در اينجا به اصطلاح" حصر اضافى" است، يعنى هدف از گفتن" انما" كه براى منحصر ساختن است نفى بدعت هايى است كه مشركان در زمينه تحريم پاره‏ اى از حيوانات داشتند، در واقع قرآن مى‏گويد:" اين ها حرام است نه آن ها كه شما مى‏ گویيد.
اين احتمال نيز وجود دارد كه اين چهار موضوع كه در قرآن ذكر شده محرمات اصلى و بنيادى و ريشه اى است (حتى" منخنقه" يعنى حيواناتى را كه خفه كرده‏ اند و مانند آن كه در آيه 3 سوره مائده آمده نيز در اين چهار داخل است چون مردار محسوب مى‏ شود) اما محرمات ديگر از اجزاى حيوانات و يا انواع حيوانات مانند درندگان در درجه بعد قرار دارد و لذا در سنت پيامبر حكم تحريم آن ها آمده است، و به اين ترتيب حصر در آيه، حصر حقيقى مى‏ تواند باشد(2) دقت شود.
با بیان این مطلب، به مطلب دیگری رسیدیم که پس نباید انتظار داشت نام هر چه حلال یا حرام باشد در کتاب خدا دیده شود. مطابق با بعضی از آیات الهی، موظف هستیم اگر در مواردی که از آن اطلاعی نداریم و محل سوال قرار می گیرد، به سنت نبوی و روایات معصومین سلام الله علیهم اجمعین مراجعه کنیم.
علامه طباطبایی نیز در تفسیر آیات مد نظر علاوه بر پرداختن به مطالبی که بیان شد، به اشکالی که مد نظر پرسشگر است پاسخ داده است :
ایشان نوشته است:
مفسرين گفته ‏اند: آیه شریفه "إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم" سوره نحل آیه 115، دلالت دارد بر انحصار محرمات در همين چهار تا، يعنى مردار و خون و گوشت خوك، و آن چه براى غير خدا ذبح شود.
و ليكن با مراجعه به سنت، به دست مى‏ آيد كه محرمات ديگرى غير اين چهار حرام كه اصل در محرمات اند نيز وجود دارد ،كه رسول خدا صلوات الله علیه به امر پروردگارش فرمود:
" ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا" سوره حشر، آیه 7 ، یعنی هر چه پيامبر به شما داد بستانيد، و از هر چه شما را منع كرد پرهیز كنيد. و از خدا بترسيد كه خدا سخت عقوبت است، بيان نموده است، بعضى از روايات دال بر اين معنا نيز در سابق گذشت.(3)
آیات شریفه ای که دلالت دارد بر این که "هر چه" رسول خدا صلوات الله علیه به شما داد تا آخر آیه.... یعنی "هر چه" فرمود یا به شما داد و یا به آن دستور داد. این "هر چه" دایره محدودی ندارد و شامل هر چه حلال و حرام در دایره شرع، اعم از احکام تکلیفی،اعتقادی،خوردنی ها و آشامیدنی های حلال و حرام و...می شود که در کتاب های مفصلی چون "وسایل الشیعه" شیخ حرّ عاملی مورد اشاره قرار گرفته است و می توان مراجعه نمود. پس اگر موارد دیگری به غیر از آن چه در کتاب خدا آمده است حرام اعلام شده مطابق با تعالیم سنت نبوی و احادیث معصومین سلام الله علیهم اجمعین است و شیعیان از جانب خود حکمی را وضع نمی کنند.
پی نوشت ها:
1.آیت الله مکارم شیرازی ناصر، تفسير نمونه،تهران،انتشارات اسلامیه،سال 1374 خورشیدی،چاپ اول، ج‏6، ص16 با ویرایش اندک درعبارت
2. همان، ج‏11، ص 441 با ویرایش اندک در عبارت
3.علامه طباطبایی سید محمد حسین،تفسیر المیزان،ترجمه فارسی موسوی همدانی سید محمد باقر،قم،انتشارات اسلامی،سال 1374 خورشیدی،چاپ پنجم،ج‏12،ص526 با ویرایش اندک در عبارت

جناب آقای محسن برای توضیح کافی که دادید ممنون.
ولی یه سوال دیگه خوراکیهایی که حرام بودنشان به طور مستقیم در قرآن ذکر نشده کاملا حرام هستند مثل خوک یا اینکه مکروه هستند؟

سادات خانم;456490 نوشت:
جناب آقای محسن برای توضیح کافی که دادید ممنون.
ولی یه سوال دیگه خوراکیهایی که حرام بودنشان به طور مستقیم در قرآن ذکر نشده کاملا حرام هستند مثل خوک یا اینکه مکروه هستند؟

به نام خدا و سلام مجدد و تشکر
توضیح دادم نام خوراکی های حلال و حرام و حتی مکروه در کتاب خدا یا در روایات صادره از معصومین سلام الله علیهم اجمعین برده شد ه است. و اگر نام غذایی که خوردنش حرام است در قرآن نیامده، به طور حتم در روایات آمده است. خوش بختانه دامنه این گونه موضوعات کاملا معلوم است.و اما در قرآن به صراحت نام خوک آمده و از آن به عنوان نجس العین نام برده شده و خوردن گوشت آن حرام است.

محسن;456055 نوشت:
گوشت حيوانات دريايى (جز ماهى فلس‏دار) و مانند آنها همگى حرام هستند

میگو؟؟؟؟؟؟؟

Anoushiravan;459547 نوشت:
میگو؟؟؟؟؟؟؟

اربيان حلال است و آن را مردم زمان ما ميگو مى‏گويند و مردم فارس و جنوب بسيار مى‏خورند بظاهر شباهت به ماهى ندارد اما فقها به اتفاق آن را حلال مى‏دانند بعضى گويند سمك در لغت عربى غير حوت است آن كه در فارسى ماهى مى‏گوييم در عربى حوت مى‏گويند اما سمك شامل سقنقور و خرچنگ و غوك و صدف و امثال آن مى‏شود و ميگو از اقسام سمك است نه از اقسام حوت و در بعض روايات سقنقور را نيز حلال شمرده چون قشر دارد و آن هم از اقسام حوت نيست و در يكى از اقسام حيوان آبى به نام زهو اختلاف است و ابن ادريس گويد آن ماهى نيست با اين حال بعضى حلال شمردند و ما على التحقيق نمى‏دانيم غير از ميگو چيزى از اقسام حيوان آبى حلال باشد مگر ماهى‏ (1)
س
- حيوانى است دريايى به نام ميگو آيا حلال گوشت است يا نه؟
ج‏
- ظاهرا حيوان مذكور يك قسم از ماهى است و در اخبار و روايات، اربيان، و بلغت عربى به آن روبيان اطلاق مى‏شود، و حلال است. (2)
_____________

(1). ترجمه و شرح تبصرة المتعلمين في أحكام الدين، ج‏2، ص: 635
(2). مجمع المسائل (للگلپايگاني)، ج‏3، ص: 64

موضوع قفل شده است