جمع بندی چرا باید برای نماز حجاب را رعایت کنیم ؟ مگه خدا در طول روز ما رو نمی بینه؟!

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا باید برای نماز حجاب را رعایت کنیم ؟ مگه خدا در طول روز ما رو نمی بینه؟!

سلام علیکم

خسته نباشید

افرادی اینو مطرح می کنند که چرا باید برای نماز حجاب کنیم ؟مگه خدا در طول روز ما رو نمی بینه !!!!!

خب دعا کردن هم نوعی صحبت کردن با خداست چرا برای ذکر گفتن یا دعا کردن نباید حجاب کنیم !!!!!

چرا برا قران خوندن (اون موقع که خدا داره با ما حرف می زنه ) حجاب واجب نیست ؟؟؟!!!!!!

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مشکور

    سلام علیکم

    خسته نباشید

    افرادی اینو مطرح می کنند که چرا باید برای نماز حجاب کنیم ؟مگه خدا در طول روز ما رو نمی بینه !!!!!

    خب دعا کردن هم نوعی صحبت کردن با خداست چرا برای ذکر گفتن یا دعا کردن نباید حجاب کنیم !!!!!

    چرا برا قران خوندن (اون موقع که خدا داره با ما حرف می زنه ) حجاب واجب نیست ؟؟؟!!!!!!

سلام و ادب و تشکر از سؤال خوبتان

در پاسخ نکاتی را تقدیم می کنیم:

اولاً طبق نظر مراجع عظام تقليد که برگرفته از منابع ديني است، زن بايد در موقع نماز، تمام بدن حتّى سر و موي خود را بپوشاند. (1) در مورد فلسفه اين دستور، در روايات، به دليل و روايت خاصي که حکمت آن را بيان کند برخورد نکرده ايم، در حالي که اصل وجوب پوشش زنان در روایات بيان شده است و فقها هم بر همان اساس بر لزوم اين امر فتوا داده اند.
ثانیاً احکام دين اسلام بر اساس مصالح واقعي است و شارع مقدس بر اساس علم و حکمت لم یزلی اش بر بندگان مقرر و معين کرده تا با رعایت احکام به سعادت و کمال واقعی برسند. همچنين به عنوان يک حکمت عام، در احکام دين اسلام مي دانيم که مقررات الهي سنجشي براي ميزان تعبد و تسليم انسان در مقابل پروردگار است که چقدر بندگان برای اوامر و رضای الهی اهميت و ارزش قائلند.
ثالثاً بی شک، حکمت پوشش بدن و رعايت حجاب اسلامي بر زن در حال نماز، پنهان و مستور کردن خود از خدا نيست؛ زيرا چيزي از علم خدا پنهان نيست خداوند بر همه چيز و در همه حال آگاه است. لکن حکمت هاي ديگري در کار است که ممکن است موارد زير نيز از حکمت هاي حجاب در هنگام نماز باشد:

یک. رعايت ادب: يکي از حکمت هاي اين حکم، رعايت ادب است، يعني همان گونه که رعايت پوشش زن در برابر ديگران و در محافل رسمي حتي در برابر والدين نوعي حفظ حرمت محسوب مي شد؛ نماز خواندن با پوشش لازم و کامل هم نوعي حفظ حرمت به ارتباط با خداوند يا به جايگاه نماز به حساب مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آيد. اين مسئله در اديان ديگر نیز در هنگام عبادت وجود داشته است.(2) گفتنی است: رعایت حجاب، بصورت یک حکم تعبدی فقط در خصوص نماز وارد شده و در دیگر برنامه های عبادی نظیر دعاکردن و قرآن خواندن چنین حکمی صادر نشده است. دلیل این مسأله می تواند از این جهت باشد که برنامه نماز در قالب شرایط خاصی اعم از زمان و مکان و آداب، توسط خداوند تشریع شده اما دعا کردن و تلاوت قرآن، محدود به شرایط خاصی نیست.
دو. حضور قلب: حکمت ديگر اينکه رعايت حجاب و آداب ديگر در نماز مانند پاکی و تمیزی بدن و لباس در تحصيل حضور قلب مؤثر است. رعايت اين برنامه ها موجب توجه بیشتر روح شخص در مدار و محضر خداوند می شود و شخص را از حال غيبت از محضر حق خارج و به حال حضور مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌رساند و نیز پرده ها و حجاب هاي ظاهری و مادی (تبرج و جلوه گری) و نفسانی که ميان بنده و خداوند ايجاد شده را کنار مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند.
سه. تأکید و تمرینی برای حجاب: حکمت ديگر اینکه این حکم می تواند از سویی تأکيدی بر موضوع پوشش و حجاب بانوان و از سوی دیگر حاوی این پیام که حجاب اسلامی، پسنديده و محبوب خدای متعال است. اين حکم به زنان مسلمان مي فهماند که حجاب، مطلوب خداوند است به گونه اي که حتي در نماز از زن مسلمان خواسته با حفظ حجاب با خداوند سخن گويد چون او بنده اش را اين گونه مي پسندد. چه بسا اين دستور تمريني باشد براي حفظ حجاب.(3)
چهار. امتحان اطاعت پذیری: حکمت دیگر رعایت حجاب در نماز می تواند امتحانی برای سطح و درجه تعبّد و اطاعت پذیری اهل ایمان باشد. خدای متعال، از طریق شرع مقدس برای اغلب عبادات، آدابی را تشریع فرموده نظیر کم و کیف روزه داری، برپایی اعمال حج و تعداد رکعات نماز، اختلاف در آهسته و بلند خواندن نمازها، زمان و مکان و دیگر شرایط نماز و ... . رعایت حجاب در نماز، نیز می تواند از این سنخ باشد زیرا کم نیستند کسانیکه به دلیل ضعف ایمان و یا تحت تأثیر شبهات، نسبت به کم و کیف و یا تفاوت هایی که در آداب عبادات مطرح است نسبت به احکام دین چون و چرا می کنند.

موفق باشید ...

پي‌نوشت‌ها:
1 . توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 789.
2. تاريخ تمدن ويل دورانت ، ج 9، ص 242، به نقل از مجله پيام زن، ش 20، ص 80 - 83.
3. اقتباس از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، فلسفه حجاب و پوشش در نماز، با کمی تغییر.

 

سلام
سوال خیلی خوبیه!
یک جواب می تونه این باشه
هنگام نماز در بعد موازی دروازه ی های ملکوت باز میشه مثل باز شدن پنجره که اسمون پیدا میشه
این موقع خدا به بنده اش نگاه میکنه و وقت نماز خوندن هست و باید اداب ملاقات و اجرا کنه و الا بدون تشریفات نمازش قبول نمیشه و ارزشش در انظار ملکوتی کم میشه و تاثیرش در بیرون هم مشخص میشه مثل عدم خوش شانسی ضعف روزی، کم طاقت بودن، و مثل اینا که به کم وسعت بودن ابعاد جهان موازی درون یا همون ضمیر مربوط میشه

دوم اینکه خدا همیشه به یاد ما هست نه اینکه همش میخ میشه به ما نگاه میکنه!...اگه اینطور باشه ما نه می تونیم بریم دستشویی نه می تونیم بریم حموم نه کسانی که متاهل هستن می تونن لخت بشن مجاورت کنند!...علما از خجالت اب میشن که...نمیشه!

سوم معمولا یک ملائکه بالای سر همه ی ما هست و همه مسائل و اون کنترل میکنه! (به نمایندگی از خدا)

*********
ویرایش شد

دوم اینکه خدا همیشه به یاد ما هست نه اینکه همش میخ میشه به ما نگاه میکنه!...اگه اینطور باشه ما نه می تونیم بریم دستشویی نه می تونیم بریم حموم نه کسانی که متاهل هستن می تونن لخت بشن مجاورت کنند!...علما از خجالت اب میشن که...نمیشه!

وا جدی؟ ینی خدا درطول روز ما رو نمی بینه فقط ب یادمونه؟:| 

آخه چیزایی ک گفتین هم یکم بی معناس ب نظرم. خب خدا خالقمونه، خودش ما رو آفریده. 

در داستان های پیامبر (ص) هست که یه بار رفته بود دستشویی ، یهو شنید یکی از بالای سرش عَی عَی میکنه!... پیامبر هول کرد سرش و بالایی کرد دید یه ملائکه هست دماغش و گرفته روشو برگردوند!
اینقد پیامبر خجالت کشید که سریع بدو بدو پرید رفت بیرون!!:)
مِن بعد هم هر وقت می خواست بره دستشویی یه پارچه روی خودش مینداخت که اون ملائکه نبینه حالش بد نشه:)

نه باور نمیکنم. این یکی دیگه الکیه :/ اینا رو از کجا اوردین؟ 


سلام دوم اینکه خدا همیشه به یاد ما هست نه اینکه همش میخ میشه به ما نگاه میکنه!...اگه اینطور باشه ما نه می تونیم بریم دستشویی نه می تونیم بریم حموم نه کسانی که متاهل هستن می تونن لخت بشن مجاورت کنند!...علما از خجالت اب میشن که...نمیشه!

سلام خداوند نسبت به ما و همه اعمال و رفتار ما هم شنوا و بیناست، که شنوایی و بینایی خداوند را گفته اند علم خدا به مسموعات و علم خدا به مبصرات، به عبارتی صفات سمیع و بصیر به علم الهی باز می گردد بنابراین خداوند نسبت به همه اعمال و گفتار و رفتار ما علم و آگاهی دارد نه اینکه بگوییم خدا همیشه به یاد ماست یا دیدن و شنیدن خدا را تشبیه کنیم به دیدن و شنیدن مخلوقات.


در داستان های پیامبر (ص) هست که یه بار رفته بود دستشویی ، یهو شنید یکی از بالای سرش عَی عَی میکنه!... پیامبر هول کرد سرش و بالایی کرد دید یه ملائکه هست دماغش و گرفته روشو برگردوند! اینقد پیامبر خجالت کشید که سریع بدو بدو پرید رفت بیرون!!:) مِن بعد هم هر وقت می خواست بره دستشویی یه پارچه روی خودش مینداخت که اون ملائکه نبینه حالش بد نشه:)

لطفاً اگر داستانی که نقل کرده اید مدرک و سندی دارد ارائه کنید وگرنه ویرایش و حذف کنید، با تشکر

اینو در یک کتابچه خوندم منبعش یادم نیست ولی نوشته بود  امام رضا(ع) هم هر وقت میرفت دستشویی روی سرش یک پارچه ای می کشید ولی برای اینکه مردم براشون سوال نشه می گفت برای بهداشت هست

 

منبعش و می گردم پیدا می کنم

وا جدی؟ ینی خدا درطول روز ما رو نمی بینه فقط ب یادمونه؟:| 

آخه چیزایی ک گفتین هم یکم بی معناس ب نظرم. خب خدا خالقمونه، خودش ما رو آفریده. 

 

***************

تماشای انسانها اینطوری نیست خدا مثل اعصاب می مونه و در ضمیر انسان ریشه می کنه و اونطوری احساس می کنه

مثلا یه جایی خوندم یک پیامبری از خدا پرسید من از مردم چی بخوام که تو در ارامش باشی/

 

خدا بهش وحی کرد بگو فقط زبونش و نگه دارند اصلا دهنشون و ببندن  و پانتومیم بازی کنند چقدر خوبه!...من اینطوری در ارامش هستم و بدن شما هم همش در سلامت هست و عمرتون هم زیاد میشه!

این یعنی خیلی از اغتشاشات درون جهانی از زبان شروع میشه و وقتی جهان درون متلاطم بشه سیستم متابولیسم بدن هم دچار اختلال میشه بیماری زیاد میشه عمر کم میشه چون توازن ارامش بهم می خوره ارتباط خدا با روح کم میشه ...مثل ناهمانگی سلسله اعصاب می مونه که انسان همش استرس داره هول داره دل شوره داره خواب های پریشان می بینه بد خواب میشه دچار جنون میشه ...همه اینا به خاطر همین متلاطم شدن نشست نور خدا بر روح هست (یا همون قلب که جایگاه روح در درون سرزمین های ضمیر هست!)

 

اگه بازم خواستین می تونم توضیح بدم

وا جدی؟ ینی خدا درطول روز ما رو نمی بینه فقط ب یادمونه؟:| 

آخه چیزایی ک گفتین هم یکم بی معناس ب نظرم. خب خدا خالقمونه، خودش ما رو آفریده. 

 

***************

تماشای انسانها اینطوری نیست خدا مثل اعصاب می مونه و در ضمیر انسان ریشه می کنه و اونطوری احساس می کنه

مثلا یه جایی خوندم یک پیامبری از خدا پرسید من از مردم چی بخوام که تو در ارامش باشی/

 

خدا بهش وحی کرد بگو فقط زبونش و نگه دارند اصلا دهنشون و ببندن  و پانتومیم بازی کنند چقدر خوبه!...من اینطوری در ارامش هستم و بدن شما هم همش در سلامت هست و عمرتون هم زیاد میشه!

این یعنی خیلی از اغتشاشات درون جهانی از زبان شروع میشه و وقتی جهان درون متلاطم بشه سیستم متابولیسم بدن هم دچار اختلال میشه بیماری زیاد میشه عمر کم میشه چون توازن ارامش بهم می خوره ارتباط خدا با روح کم میشه ...مثل ناهمانگی سلسله اعصاب می مونه که انسان همش استرس داره هول داره دل شوره داره خواب های پریشان می بینه بد خواب میشه دچار جنون میشه ...همه اینا به خاطر همین متلاطم شدن نشست نور خدا بر روح هست (یا همون قلب که جایگاه روح در درون سرزمین های ضمیر هست!)

 

سلام حرفاتون جالب و به ظاهر علمی هستند اما لطفا با منبع و سند و مدرک صحبت کنید، اینکه بگید یه جایی خوندم و یه جایی دیدم و... اینا از طرف مخاطبین قابل پذیرش نیست. من احساس می‌کنم شما دارید به عرفان‌های جدیدی می‌رسید، مراقب باشید.

سلام علیکم

خسته نباشید

افرادی اینو مطرح می کنند که چرا باید برای نماز حجاب کنیم ؟مگه خدا در طول روز ما رو نمی بینه !!!!!

خب دعا کردن هم نوعی صحبت کردن با خداست چرا برای ذکر گفتن یا دعا کردن نباید حجاب کنیم !!!!!

چرا برا قران خوندن (اون موقع که خدا داره با ما حرف می زنه ) حجاب واجب نیست ؟؟؟!!!!!!

 

کارشناس محترم جواب شمارو بطور کامل بیان کردند، فقط در تکمیل صحبت‌های ایشون میگم که خیلی چیزها هست که ما حکمتش رو نمی‌دونیم، مثلا چرا نماز صبح 2 رکعته؟ چرا ظهر 4 رکعته؟ و حکمتشون پوشیده اش مگر بر کسانی که اسرار تمام عوالم و مسیری که انسان بسوی ابدیت داره رو بدونن که تنها کسانی که بر این اسرار آگاهی دارند خداوند و ائمه معصومین ع یا پیامبر ص هستند. شاید درک حکمت این موارد تنها در صورت شناخت و درک کامل عوالم مختلف میسر باشه.

سلام حرفاتون جالب و به ظاهر علمی هستند اما لطفا با منبع و سند و مدرک صحبت کنید، اینکه بگید یه جایی خوندم و یه جایی دیدم و... اینا از طرف مخاطبین قابل پذیرش نیست. من احساس می‌کنم شما دارید به عرفان‌های جدیدی می‌رسید، مراقب باشید.

 

************

نه من که چیزی نیستم قبلنا همینجا خونده بودم

وا جدی؟ ینی خدا درطول روز ما رو نمی بینه فقط ب یادمونه؟:| 

آخه چیزایی ک گفتین هم یکم بی معناس ب نظرم. خب خدا خالقمونه، خودش ما رو آفریده. 

 

***************

تماشای انسانها اینطوری نیست خدا مثل اعصاب می مونه و در ضمیر انسان ریشه می کنه و اونطوری احساس می کنه

مثلا یه جایی خوندم یک پیامبری از خدا پرسید من از مردم چی بخوام که تو در ارامش باشی/

 

خدا بهش وحی کرد بگو فقط زبونش و نگه دارند اصلا دهنشون و ببندن  و پانتومیم بازی کنند چقدر خوبه!...من اینطوری در ارامش هستم و بدن شما هم همش در سلامت هست و عمرتون هم زیاد میشه!

این یعنی خیلی از اغتشاشات درون جهانی از زبان شروع میشه و وقتی جهان درون متلاطم بشه سیستم متابولیسم بدن هم دچار اختلال میشه بیماری زیاد میشه عمر کم میشه چون توازن ارامش بهم می خوره ارتباط خدا با روح کم میشه ...مثل ناهمانگی سلسله اعصاب می مونه که انسان همش استرس داره هول داره دل شوره داره خواب های پریشان می بینه بد خواب میشه دچار جنون میشه ...همه اینا به خاطر همین متلاطم شدن نشست نور خدا بر روح هست (یا همون قلب که جایگاه روح در درون سرزمین های ضمیر هست!)

 

 

 

یاهو

سلام و عرض ادب

ممکنه لطفا کتابهایی معرفی کنید که در مورد همین مطالبی که فرمودید قشنگ مفصل توضیح داده باشه؟

ممنونم

امام رضا(ع) هم هر وقت میرفت دستشویی روی سرش یک پارچه ای می کشید ولی برای اینکه مردم براشون سوال نشه می گفت برای بهداشت هست

سلام مجدد

این مطلب که هنگام دستشوئی رفتن روی سر را بپوشانید در آداب دستشوئی رفتن گفته شده اما با مطلبی که به نبی مکرم اسلام (ص) نسبت دادید آن هم بدون منبع، بسیار متفاوت است.

ویرایش شد

با تشکر و سپاس

تماشای انسانها اینطوری نیست خدا مثل اعصاب می مونه و در ضمیر انسان ریشه می کنه و اونطوری احساس می کنه

تشبیه خداوند به سلسله اعصاب، خلاف اصول توحیدی است زیرا چنانکه در آیات قرآن بیان شده شایسته نیست خداوند را به چیزی تمثیل و تشبیه کنیم قوله کریم: (لیس کمثله شیء ...) بلکه چنانکه گفتیم خداوند بر همه عالم هستی و مافیها احاطه دارد، بحث علم خدا مبحث دقیق و علمی و مفصلی است که در حوصله این مجال نمی گنجد. به مباحث علم خدا که در همین سایت بحث شده رجوع کنید.

تماشای انسانها اینطوری نیست خدا مثل اعصاب می مونه و در ضمیر انسان ریشه می کنه و اونطوری احساس می کنه

تشبیه خداوند به سلسله اعصاب، خلاف اصول توحیدی است زیرا چنانکه در آیات قرآن بیان شده شایسته نیست خداوند را به چیزی تمثیل و تشبیه کنیم قوله کریم: (لیس کمثله شیء ...) بلکه چنانکه گفتیم خداوند بر همه عالم هستی و مافیها احاطه دارد، بحث علم خدا مبحث دقیق و علمی و مفصلی است که در حوصله این مجال نمی گنجد. به مباحث علم خدا که در همین سایت بحث شده رجوع کنید.

 

سلام

خب من خیلی نمی دونم همینجا که دانشمندان بحث می کردن یادم مونده بود... حتما نظر شما درست تر هست

جمع بندی

پرسش:
دعا کردن هم نوعی صحبت کردن با خداست چرا برای ذکر گفتن، دعا کردن و یا قرآن خواندن نیاز به رعایت حجاب نیست اما برای خواندن نماز، رعایت حجاب واجب است؟ مگر خدا در طول شبانه روز ما را نمی بیند؟

پاسخ:

در پاسخ نکاتی را تقدیم می کنیم:
اولاً طبق نظر مراجع عظام تقليد که برگرفته از منابع ديني است، زن بايد در موقع نماز، تمام بدن حتّى سر و موي خود را بپوشاند. (1) در مورد فلسفه اين دستور، در روايات، به دليل و روايت خاصي که حکمت آن را بيان کند برخورد نکرديم، در حالي که اصل وجوب پوشش زنان در روایات بيان شده و فقها هم بر همان اساس بر لزوم اين امر فتوا داده اند.
ثانیاً احکام دين اسلام بر اساس مصالح واقعي است و شارع مقدس بر اساس علم و حکمت لم یزلی اش بر بندگان مقرر و معين کرده تا با رعایت احکام به سعادت و کمال واقعی برسند. همچنين به عنوان يک حکمت عام، مي دانيم که مقررات الهي سنجشي براي ميزان تعبد و تسليم انسان در مقابل پروردگار است که چقدر بندگان برای اوامر و رضای الهی اهميت و ارزش قائلند.
ثالثاً بی شک، حکمت پوشش بدن و رعايت حجاب اسلامي بر زن در حال نماز، پنهان و مستور کردن خود از خدا نيست؛ زيرا چيزي از علم خدا پنهان نيست خداوند بر همه چيز و در همه حال آگاه است. لکن حکمت هاي ديگري در کار است که ممکن است موارد زير نيز از حکمت هاي حجاب در هنگام نماز باشد:

یک. رعايت ادب: همان گونه که رعايت پوشش زن در برابر ديگران و در محافل رسمي حتي در برابر والدين نوعي حفظ حرمت محسوب مي شودد؛ نماز خواندن با پوشش لازم و کامل هم نوعي حفظ حرمت به ارتباط با خداوند يا به جايگاه نماز به حساب مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آيد. اين مسئله در اديان ديگر نیز در هنگام عبادت وجود داشته است.(2) گفتنی است: رعایت حجاب، بصورت یک حکم تعبدی فقط در خصوص نماز وارد شده و در دیگر برنامه های عبادی نظیر دعاکردن و قرآن خواندن چنین حکمی صادر نشده است. دلیل این مسأله می تواند از این جهت باشد که برنامه نماز در قالب شرایط خاصی اعم از زمان و مکان و آداب، توسط خدای متعال تشریع شده اما دعا کردن و تلاوت قرآن، محدود به شرایط خاصی نیست.
دو. حضور قلب: رعايت حجاب و آداب ديگر در نماز مانند پاکی و تمیزی بدن و لباس در تحصيل حضور قلب مؤثر است. رعايت اين برنامه ها موجب توجه بیشتر روح شخص در مدار و محضر خداوند می شود و شخص را از حال غيبت از محضر حضرت حق، خارج و به حال حضور مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌رساند و نیز پرده ها و حجاب هاي ظاهری و مادی (تبرج و جلوه گری) و نفسانی که ميان بنده و خداوند ايجاد شده را کنار مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند.
سه. تأکید و تمرینی برای حجاب: این حکم می تواند از سویی تأکيد بر موضوع پوشش و حجاب بانوان بوده و از سوی دیگر حاوی این پیام که حجاب اسلامی، پسنديده و محبوب خدای متعال است. اين حکم به زنان مسلمان مي فهماند که حجاب، مطلوب خداوند است به گونه اي که حتي در نماز از زن مسلمان خواسته با حفظ حجاب با خداوند سخن گويد چون او بنده اش را اين گونه مي پسندد. چه بسا اين دستور تمريني باشد براي حفظ حجاب.(3)
چهار. امتحان اطاعت پذیری: حکمت دیگر رعایت حجاب در نماز می تواند امتحانی برای سطح و درجه تعبّد و اطاعت پذیری اهل ایمان باشد. خدای متعال، از طریق شرع مقدس برای اغلب عبادات، آدابی را تشریع فرموده نظیر کم و کیف روزه داری، برپایی اعمال حج و تعداد رکعات نماز، اختلاف در آهسته و بلند خواندن نمازها، زمان و مکان و دیگر شرایط نماز و ... . رعایت حجاب در نماز، نیز می تواند از این سنخ باشد زیرا کم نیستند کسانیکه به دلیل ضعف ایمان و یا تحت تأثیر شبهات، نسبت به کم و کیف و یا تفاوت هایی که در آداب عبادات مطرح است نسبت به احکام دین چون و چرا می کنند.

پي‌نوشت‌ها:
1 . توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 789.
2. تاريخ تمدن ويل دورانت ، ج 9، ص 242، به نقل از مجله پيام زن، ش 20، ص 80 - 83.
3. اقتباس از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، فلسفه حجاب و پوشش در نماز، با کمی تغییر.

موضوع قفل شده است