چرا اکثر جوونای ما دارن از دستورهای دینی‌ منحرف میشن؟!! چاره چیه؟؟؟؟؟؟

تب‌های اولیه

355 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا اکثر جوونای ما دارن از دستورهای دینی‌ منحرف میشن؟!! چاره چیه؟؟؟؟؟؟

سلام با توجه به اینکه ایران از هرسو مورد تهاجم کشورای غربی قرار گرفته واز طرفی دیگه اسلام دین برتر دنیاست ولی متاسفانه جوونای ما انگار قریب به اتفاقشون دارن از دستورات دینیمون واز هویت خودشون دور میشن واسلام داره روز به روز کمرنگ تر میشه تا جایی که اگه کسی نماز بخونه یا غیبت نکنه وحجابشو رعایت کنه بهش میگن امل یا مامانی یا القابی از این دست. من وظیفه خودم دونستم تا با هم فکری دوستان این مساله رو ریشه یابی کنیم وواسش راه حل پیدا کنیم. خواهش میکنم نظر بدید...


سلام علیکم

اگر جامعه ما سراسر همین جوانانی بود که شما میفرمائید ( که ای کاش اینطور بود ) بنده به شخصه این جامعه را بدون مشکل اعتقادی میدانستم چراکه درست است جوانان در انظار خطا میکنند ولی در عوض نفس های سالمی دارند.

اگر مشکلی هست آنرا باید در جای دیگری جستجو کرد.

یاحق

bina88;181256 نوشت:

سلام علیکم

اگر جامعه ما سراسر همین جوانانی بود که شما میفرمائید ( که ای کاش اینطور بود ) بنده به شخصه این جامعه را بدون مشکل اعتقادی میدانستم چراکه درست است جوانان در انظار خطا میکنند ولی در عوض نفس های سالمی دارند.

اگر مشکلی هست آنرا باید در جای دیگری جستجو کرد.

یاحق

سلام.خیلی ممنون ازشما که به اینجا اومدید ونظر دادید.اما من منظور شما رو اصلا متوجه نشدم این تاپیک رو گذاشتم که با همفکری مابقی دوستان این مشکل ریشه یابی بشه.اینکه میفرمایید اگر مشکلی هست باید ریشه یابی بشه خب بنظر شما باید کجا ریشه یابی بشه؟چراباید جوونای ما که نفس سالم دارن در انظارودر خفا همه جور خطایی بکنن؟ما قصد ایجاد مدینه فاضله رو نداریم ولی همین کارا راه رو باز کرده که به پیغمبر ما داره توهین میشه وکتاب اسمونیمون به اتیش کشیده میشه.چون کشورای بیگانه چیزی از اجرای قران رو به وضوح تو جامعه ما نمیبینن . لازم به ذکر هستش که من گفتم اکثرجوانان ما نه سراسر جامعه ما.که با این وضعیتی که داره پیش میره همه گیر داره میشه.
باتشکر

ال یس;181227 نوشت:
چراکثر جوونای ما دارن از دستورات دینیمون منحرف میشن؟؟چاره چیه؟؟؟؟؟؟

با سلام و تشکر از ال یس به خاطر موضوع مهمی که مطرح کردند.

این از مسائل روز جامعه ماست که ذهن خیلی از دینداران رو به خودش مشغول کرده و افراد در سطوح مختلف نظرات متفاوتی دارند و راه های مختلفی رو پیشنهاد میکنند. اما این که چرا این وضعیت پیش اومده به هیچ وجه نباید تک بعدی به قضیه نگاه بشه. عوامل مهمی در داخل و خارج از کشور باعث به وجود آمدن شرایط این چنین در جامعه ما شده که بخشی از اون در اختیار ما بوده و میتونستیم براش چاره اندیشی کنیم و بخشی نه. ما در دوران دشواری زندگی میکنیم که زیر هجمه همه جانبه تبلیغاتی به هویت دین ملی مان قرار گرفته ایم. غربیها خصوصاً در طول تاریخ معاصر کشور ما دشمنی خودشون رو با مردم کشور ما به اثبات رسوندن که از بعد از انقلاب این دشمنی به صورت دشمنی با هویت دینی مردم درآمده است. البته این مسئله به هیچ وجه قصور مسئولین ما رو توجیه نمیکنه ولی من فعلاً با این قسمتش کاری ندارم.

من شما رو توجه میدم به اتفاقاتی که در همین روزها در کشورهای عربی در حال رخ دادن است. اونجا شور اسلامی انقلابی بالا گرفته در حالی که سالهاست که غربیها دارن روی هویت اسلامی اونها کار می کنند و هنوز هم چندین شبکه ماهواره ای فیلم های هالیوودی را با کیفیت بالا برای کشورهای عربی پخش میکنه. اما اونها تو این طوفان غربی زدگی، هویت اسلامی خودشون را حفظ و بلکه احیا کردند. کاری که به نظر میرسه ما نتونستیم به درستی از پسش بر بیایم. چرا؟ چه تفاوتی بین ما و اونها هست؛ شاید جواب این سؤال ما رو به حقیقت موضوع نزدکتر کنه.

به هر حال این مسئله دلایل عدیده تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی داره که باید کتابها در موردش نوشته بشه ولی به هر حال از دو دیدگاه کلی عوامل داخلی و خارجی و نسبت این دو باهم این مسئله قابل بررسی است.

به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

اولین مشکلی که من فهمیدم تا حالا که مربوط به خود افراد هست نه جامعه این است که این جوانان با اینکه به خدا اعتقاد دارند ولی به شیطان خیر ! ...کافیست که براشون بگیم که شیطان در این کارا مارو تحریک می کنه ...شیطان و اجنه و .... آن وقت هست که این جوانان ما به ما می خندند و می گویند که ما بچه کوچولو نیستیم که بیایی با این حرفا مارو بترسونی که مثلا گناه نکنیم !

گناه مثلا رعایت نکردن حجاب ، اینکه با لباس های بد در عروسی ها و جشن تولد ها و خیابون و .... در نظر جوانان ما گناه محسوب نمی شوند بلکه یک کار خوب ، چون که این اعمال را از فرهنگ غربی دیده اند .

در اصل به این شکله ... جوانان ما از غربی ها یه چیزایی می بینند ، بعد بر می گردند به فرهنگ خودمون و مراجع ما و افرادی که دین را ترویج می دهند را می بینند و با بعضی مسائل سیاسی قاطی می کنند و می گویند این است اسلام ؟ بریزش دور ! بریم عشق و حال زندگی !

اما این افراد هرگز آدم نمی کشند ، با دوستانشون بی احترامی نمی کنند و همه ی کار های خوب را می کنند حتی من دیده ام که فردی نماز هم می خواند اما کار های بد از نظر جنسی انجام می دهد و می گوید که طبیعی هست و گناه نیست ! طرفدار این است که آزادی باید باشد می گوید که خدا رو نباید قاطی این موضوعا کرد ..!

بعضی از جوان های ما هم هستن که در کل به خدا هم فوحش می دهند و اعتقاد ندارند چه برسد به شیطان که این افراد باز همبه دو بخش هستند ، افراد خوب که می گویند خدایی نیست اما کار های خوب می کنند و افراد بد این گروه که می گویند خدا نیست و گناه پشت گناه می کنند !

ما افراد بسیار زیادی داریم با عقاید مختلف ...... هر فردی که گناه می کند عقاید مختلفی دارد با دیگر افراد .....! من به خدا اعتقاد دارم و دوستم هم دارد اما فرق بین من و او مثه فرق زمین تا آسمان هست ! ..... خیلی مشکلات زیادی داریم که اصلی ترینش به جامعه خودمان بر می گردد .

سه مشکلی که واضح است :

1- ترویج دین اسلامی ما در ایران بیشتر اوقات به دست افراد نادرستی می افتد و بد ترویج می شود !


2- مشکلات اقتصادی و سیاسی ای که هم اکنون در ایران اوج گرفته تصورات جوانان مارا عوض می کند به دولت و چون دولت هم با نام اسلام بعضی کار های اشتباه می کند ، به اسلام هم بد بین می شوند

3- باور نداشتن جن ، شیطان ، ماورالطبیعت یکی از مشکلات شخصیتی افراد ماست !

این ها مشکلات ما هستند و نباید همه ی این رفتار ها را بنا بر غربی ها و ... بگذاریم بلکه هشتاد درصد مربوط به خود دولت ایران است ! ... این همه فضا های خوب در شمال و بقیه جاهای کشور داریم و این همه مکان های تاریخی داریم اما آیا دولت ایران این مکان ها را به درستی تمیز و معرفی کرده است که ما به آنجا برویم و توریست به کشور بیاید و به اقتصاد کشور و معروفیت کشور کمک شود ؟
آیا رفتار بیشتر افراد مذهبی با دختران بدحجاب ما درست است ؟ باید بزنیمشون و فوحش بدهیم ؟ آیا پیامبر (ص) این کار را می کرد ؟؟ ناسزا می گفت و می زدشون که چرا حجاب رعایت نکردی ؟ آیا امام ها و پیامبر های قبلی این کار هارا می کردند ؟ خیر !

بیشتر مشکل ما به عکس های مبتذل و کانال های مزخرف و ماهواره و تبلیغات غربی نیست .....! این مشکلات بسیاز کوچیک هستند و مربوط به کل دنیا هست نه فقط ایران .....مشکل اصلی ما بر می گردد به خود دولت و جامعه ایرانی که به خاطر یک سری دلایل که این جا جای گفتنش نیست ، دارد اسلام را خراب می کند !

مشکل اصلی بد ترویج کردن دین اسلام است

وقتی یه نفر که حتی سبک های موسیقی را نمی دوند و می آید و می گوید که تمامی موسیقی ها حرامه به غیر از مثلا فلانی ..... این خشم موسیقی دان ها و افراد عشق موسیقی را بر می انگیزد و نظر اونارو بر آخوند ها بر می گرداند !

اقایون و خانوم ها الگو بودن برای 78 میلیون نفر ایران و بعد برای تمامی مسلمان های جهان بسیار سخت هست و باید به دست افراد بسیار حرفه ای داده شود و افراد معتقد که خشک و افراطی نیستند !
اگر دقت کنید برای دین مسیحیت هم همین بلا سرش آمد ...با نام مسیح کار های اشتباه می کردند !

پیشنهاد برای رفع مشکل :

به نظر من دولت ایران باید در قدم اول یک آمار بگیرد از اینکه عقاید مردم چیست ، افراد کشور ایران به چه چیز هایی اعتقاد دارند ، می تواند در اینترنت که جامعه مجازی جهانی است این کار را بکند ....یک سایت باز کند و بعد قوانینی بگذارد و بعد بگوید که مردم بیایند با نام اصلیشان نظرشان را بگویند تا افراد مذهبی و دولتی ما بفهمند که با چه افرادی در ایران طرف هستند !

خب بنده نظرم را گفتم ...حال نظر ها و پیشنهاد ها را بگویید که بحث جریان بگیرد ! ممنون

با سلام و احترام

به نظر من از مهم ترين عوامل انحراف جوانان از دين شخصيت‌زدگي و جمعيت‌زدگي هست.

شخصيت‌زدگي، به اين معنا كه فردي رو به عنوان پير، مرشد، استاد به طور مطلق قبول مي كنند! و هر چي گفت قبول مي كنند! و ميشن مريد اون شخص!

در حالي كه در آموزه هاي ديني معصومين عليهم السلام به ما دستور دادند:

قال الصادق علیه السلام :
ایاک ان تنصب رجلا دون الحجة و تصدقه فی کل ما قال ؛
بپرهیز از اینکه کسی را (جز حجت معصوم الهی) بدون ‏دليل پیشوا و رهبر خود دانى و او را در هر چه می گويد، تصديق كنى.




قال الصادق عليه السلام
مَن دَخَلَ فی هذا الدّینِ بالرّجالِ اَخرَجَهُ مِنهُ الرّجال کَما ادخُلُوه فیهِ وَ مَن دَخَلَ فیهِ بِالکِتابِ وَالسُّنة زالَتِ الجِبال قبل اَن یَزول.

هر کس به اعتبار شخصیت ها وارد دین شود ، به خاطر همین شخصیت ها روزی از دین خارج می شود . اما کسی که به اعتبار کتاب خدا و سنت رسول اکرم و(و ائمه معصومین علیهم السلام) داخل دین شود ، کوه ها از جا کنده می شود ولی تزلزلی در شخص وارد نمی شود.


امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
ان دین الله لایعرف بالرجال بل بآیه الحق، فاعرف الحق تعرف اهله؛
همانا دین خدا را نمی شود به وسیله ی شخصیت ها شناخت ، بلکه بلکه شناخت آن با نشانه ها و آیات حق است . پس اول حق را بشناسید سپس اهل حق را خواهید شناخت .

********

راه شناخت حق هم به وسيله ي دو حجت الهي ميسر هست كه امام کاظم (عليه السلام) به هشام بن الحكم اين دو حجت را معرفي مي كنند و می فرمایند:

[center]

«يَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول‏»

اى هشام ! خداوند بر تمامي مردم دو حجت قرار داده است: يكى حجت ظاهرى و ديگرى حجت باطنى؛ اما حجت ظاهرى همان رسولان و پيامبران هستند و اما حجت باطنى عقلهاى مردمان است. / کافی ، ج 1 ، ص 16



در مورد جمعيت زدگي هم ان شاءالله بعدا توضيح مختصري ميدم.

موفق باشيد




[/center]

سلام از همگی ممنون که نظرات کارساز میدی:ازسرکار اذربانو جناب کامران جناب ضرب المثل عزیز .خب بله جامعه ما هم خیلی مقصره مثلا برگردیم به دومین جایی که بعداز خانواده وارد اونجا میشیم:مدرسه.وقتی که اولین بار وارد مدرسه شدیم خوندیم خداخوبه باید نمازبخونیم لباس وجای نمازگزار باید پاک ومطهرباشه و...ولی همین که وارد نماز خونه میشیم اولا یه محیط بسیار کوچیک وکثیف نظرتوجلب میکنه بعد پوی تعفن پای دانش اموزا بعدنبودن وسایل سرمایشی وگرمایشی مناسب...حالا نتیجه چی میشه؟؟این میشه که اونجامیشه استراحتگاه دانش اموزا تو وقتای بیکاریشون.هیچی به هیچی.مدیرو مدرس اصلا توجه نمیکنن که چی به سر اعتقادات دانش اموز اوردن اون لحظه وخشت اول چون نهد معمار کج تا ثریامیرود دیوارکج..واقعا الان که دارم این چیزا رو تایپ میکنم دارم فکر میکنم کجاها دیگه داره کم کاری میشه که هرجااسم اسلام وبچه مذهبیا میاد بهمون نیش خند میزنن.توروخدا بیایید بیشتر متمرکز بشیم..بیایید یواش یواش وقدم به قدم ریشه یابی کنیم.یعنی از ابتدای ورود به اجتماع.نظرتون چیه؟؟من میخوام به نتیجه برسیم انشاءالله

من هم از دوستان تشکر میکنم، این مسئله علاوه بر این که باید خوب توصیف بشه یعنی بدونیم جوانهای امروزی چطور با دین برخورد می کنند و چه برداشتی از اون دارند، باید تبیین و ریشه یابی بشه. مثلاً سرکار آذربانو به درستی به دو مورد جمعیت زدگی و شخصیت زدگی اشاره کردند که توصیف خوبی از دلایل این امر است ولی اینها خودشون معلول علتهای دیگه ای هستند.

ما باید بدونیم چرا عده زیادی از جوانهای امروز ما دین گریز شدند؟ مگر جوانهای نسل قبل همانهایی نبودند که با اشتیاق به جبهه ها میرفتند و مگر همینها پدران جوانان امروز ما نیستند؟ چه اتفاقی در این سالها افتاده است؟

احسنت منم دنبال ریشه وعلتم ولی به تنهایی نمیشه علت رو پیدا کرد. شاید یکی از همین علت ها این باشه که افرادی که به علت بی عرضگی از همه جا طرد میشن میان زیر پرچم دین وخودشونو تبرئه میکنن.خب کی میاد با این افراد هم عقیده بشه. اینم میذارن به حساب دین.بطورمثال چرا داخل تیم های پزشکیه قدر کشورمون ما انجمن های دینی تشکیل ندادیم؟ یا بقول جناب کامران ایران ما این همه مناطق ومناظر دیدنی داره چرا اوقات تفریح سالم جوونای ما اونجا نباشه. ترکیه وقتی یه سریالی قراره پخش کنه اینقدر داخل اون فیلم مناطق دیدنی وجذاب میذاره که عده ای چنان شیفته میشن که حداقل یک بار به اونجا سفرمیکنن با کلی هزینه وبرخور بایه فرهنگ وعوارض وعواقبش این ها همه مقدمه میشن واسه انحراف جوونا.واین درصورتیه که ایران هزار بار از ترکیه زیباتره ولی ایران وعده ای از مسئولان عرضه ندارن جوونا رو جذب وشیفته ایران و اعتقاداتش کنن .اینا همه مقدمه ان که دختر پسرای ما منحرف شن...ولی میتونه یکی از دلالیش باشه. الان دارم از اخبار میشنوم که زینب ویوسف اسامی پرطرفدار ترکیه است ...ترکیه داره کلید اسرار میسازه ولائیکیه وایران داره فیلم های سینمایی چرت روابط ازاد دخترو پیر رو میسازه وهمش عشق وعاشقی وسراسر کشک وادعا داره اسلامیه. خدایا خیلی دلم درد میکنه از این همه بی فکری...به کی بگم ..

اخلاق مشکل ماست.
امام خمینی میفرمایند اگر تهذیب نباشد علم توحید که بالاترین علمهاست مضرترین علم میشود.
اگر ملا مهذب نباشد از فسادش از همه کس بیشتر است.
قرآن هم بعد از اینکه به تعلیم علم کتاب و حکمت میپردازد تهذیب را در آن مهم میشمارد.

مشکلات ما از بی تقواییست. اختلاص.
بی قانونی, رشوه , دزدی , تجاوز , بی دینی , بی احترامی , بی دقتی در رفتار و احکام اخلاق.

استاد جوادی آملی در جلسه درس فلسفه به شرح مختضری از چکیده حرفهای علامه طباطبائی میپردازند که:

همه حکومتها سه قوه دارند.
مقننه: قانون گذاری وقانون مردمسالاری وصع میکنند و در اسلام مردمسالاری دینی.
مجریه : متشکل از دولت و حکومت و مردم برای اجرای صحیح قانون
قضائیه : که تخلفات مردم و حکومت را قضاوت میکند.

اگر حکومت معصوم بود که سه قوه یکی بود در یک نفر.
زیرا او از قدرت خود در قوه مقننه برای خود قانون وضع نمیکند و یا در قضائیه به نفع خود تمتم کند.

علامه طباطبایی میفرمایند این اوایل کار است و ضامن اجرا ندارد.اینها لازمند ولی کافی نیست.
آنچه ضامن است اخلاق است نه ترس از زندان.
شما برای هر پلیسی که نمیتوانید پلیس دیگری بگذارید و یا برای هر قاضی ,چه؟

مهمترین ضامن مساله اخلاق است.که این مرحله دوم است.
در مجلس به نفع کسی قانون وضع نکند.
برای واردات کالایی ماده واحده بیاورند.
دیگران خبر ندارند بعد از واردات ماده واحده را حذف میکنند.

برای فرد فرد قوه قضائیه و مقننه اخلاق لازم است.
برای قرد فرد قوه اجرائیه از مردم و دولت اخلاق لازم است.

تکته لطیف اینجاست که میفرمایند اخلاق هم کافی نیست. آنچه مهم است مساله توحید است.
شما میبینید اگر بر فرض توحید نباشد اخلاق پایگاه علمی ندارد.
بعضی میگویند ما اخلاق را دوست داریم عدالت را , خدمت به مردم را.

اگر فرضا بعد از مرگ خبری نباشد این چملات باعث زحمت است.
چه داعیه ایست که خودمان را برای آسایش دیگران به زحمت بیاندازیم؟
انسان عاقل که خودش را برای راحتی دیگران به زحمت میاندازد اگر با مردن پوسیدن است و پوست انداختن نیست و نابودی است این عقل مورد شماتت است.

اینجاست که بحث این است که توحید و عدل و روز حساب و میزان و این حفظ کردن و احسان کردن آنجا محاسبه میشود.
یعنی توحید اصل است و اخلاق فرع است و سه قوه فرع در فرع.

در زمان حصرت ولی عصر هم سه قوه بدنه حکومت است و سایه افکن این قوا اخلاق است و سایه افکن اخلاق اعتقاد توحید.

اگر اخلاق به تمتمی تعاریف در جامعه ما کمرنگ است.
اگر اخلاق در تمامی امورات ما فرع است.
اگر مفهوم اخلاق از یاد ها رفته است.
اگر وسایل رواج آن پراکنده است.
اگر همت برای آن کمرنگ است.
و اگر توحید و اعتقاد توحید هم یا به دلیل مصلحت یا جدا شدن دین از سیاست یا مسائل جناحی و قومی و خودخواهی هم همین وضعیت را دارد.
اگر میدانیم با این وضعیت عزای این مردم سالاری را باید بگیریم.
عزای مملکت و دین و اخلاق و توحید و خدا شناسی را بگیریم .
شکی از مقصر دانستن فرد فرد ایرانیان و ما مردم تا حکومت و گهگاه حتی علمای واقعی نیست.

هر کس امکانات بیشتری دارد مقصر تر است.
از قدرت تا مقام و پست و پول جایگاه تا زبان و عمل و حتی کسی که با پلک زدنی میتواند موثر باشد و نیست مقصر است.
البته شرط موثر بودن شخص بر جای خود باقی است و تلاش هر کس هر چند بی نتیجه با تکیه بر علوم اخلاقی به عنوان یکی از جامعه مقدس و خداوند آنرا موثر میکند.

امروز دیر نیست اگر همزمان با عزا داری ها برای قرآن هم عزاداری کنیم.

روضه قرآن بگیریم و مداحی قرآن کنیم.

که ما در این کتاب اخلاق هم فروگداری کردیم.
انشا ا.. همه و فرد فرد غیرتمندانه یک لحظه فکر و تا زمان ممکن این مهم را در زندگی جاری کنیم.

بنام خدا.
سلام.
چشم پوشی کردن از حلال و رفتن دنبال حرام.

نقل قول:
احسنت منم دنبال ریشه وعلتم ولی به تنهایی نمیشه علت رو پیدا کرد. شاید یکی از همین علت ها این باشه که افرادی که به علت بی عرضگی از همه جا طرد میشن میان زیر پرچم دین وخودشونو تبرئه میکنن.خب کی میاد با این افراد هم عقیده بشه. اینم میذارن به حساب دین.بطورمثال چرا داخل تیم های پزشکیه قدر کشورمون ما انجمن های دینی تشکیل ندادیم؟ یا بقول جناب کامران ایران ما این همه مناطق ومناظر دیدنی داره چرا اوقات تفریح سالم جوونای ما اونجا نباشه. ترکیه وقتی یه سریالی قراره پخش کنه اینقدر داخل اون فیلم مناطق دیدنی وجذاب میذاره که عده ای چنان شیفته میشن که حداقل یک بار به اونجا سفرمیکنن با کلی هزینه وبرخور بایه فرهنگ وعوارض وعواقبش این ها همه مقدمه میشن واسه انحراف جوونا.واین درصورتیه که ایران هزار بار از ترکیه زیباتره ولی ایران وعده ای از مسئولان عرضه ندارن جوونا رو جذب وشیفته ایران و اعتقاداتش کنن .اینا همه مقدمه ان که دختر پسرای ما منحرف شن...ولی میتونه یکی از دلالیش باشه. الان دارم از اخبار میشنوم که زینب ویوسف اسامی پرطرفدار ترکیه است ...ترکیه داره کلید اسرار میسازه ولائیکیه وایران داره فیلم های سینمایی چرت روابط ازاد دخترو پیر رو میسازه وهمش عشق وعاشقی وسراسر کشک وادعا داره اسلامیه. خدایا خیلی دلم درد میکنه از این همه بی فکری...به کی بگم ..
به هر حال یکی از فواید اسک دین اینه که دوستان میتونن درد دلاشون رو بیان کنند، و دیدگاهشون رو نسبت به مسائل مختلف مورد نقد و بررسی قرار بدن.

به نظر من در دنیای امروز هم شیوه های ارائه دین و حتی نحوه دین داری افراد تغییر کرده، تبلیغ دین هم باید تغییر کنه، اما در مورد ما اگر نگیم به کهنگی قرنهاست حداقل به کهنگی سی و چند سال اخیر هست. ما باید بدونیم چقدر جهان تو این سالها تغییر کرده که این پیشرفت ها در عالم بیرون تکنولوژی های نو و در عالم درون انسانی، به شکل تفکرات مدرن ظهور کرده است که احتمالاً چندان سازگاری با تفکرات دینی سنتی ندارد. اگر ما در این جریان نتونیم احساس نیاز به دین رو در جوانهامون ایجاد کنیم نخواهیم توانست دین رو برای نسل های آتی بازتولید کنیم و از این قافله پر شتاب جا خواهیم ماند و زرق و برق این عالم چشم و ذهن بچه های ما رو پر خواهد کرد. البته خود دین به علت اینکه خاستگاه فطری دارد، در درون خصلت بازتولید و خوداحیاگری هم داره اما این دلیل بر رها کردن دین به حال خوش نیست. به عنوان مثال من این سالها تو عزاداریهای امام حسین دخترها و پسرهایی میبینم که اگر هر جای دیگه ببینم فکر میکنم میخوان برن پارتی.
حالا اینکه راهش چیه نیاز به بررسی و آسیب شناسی کارشناسانه داره تا در این جریان به گوهر دین لطمه ای وارد نشه.

با عرض سلام و خیر مقدم خدمت جناب میثم، امیدوارم ایشون رو بیشتر توی بحث ها ببینیم.

بنده با بیشتر نظرات ایشون که اقتباس از نظرات بزگان هم بود موافقم فقط کل این جریان رو اینقدر ناامیدکننده نمی بینم و معتقدم برای فرهنگ کشور نباید «عزاداری» کرد، چون اصالت با فرهنگه و ما باید بتونیم اون رو اصلاحش کنیم. من معتقدم و امیدوارم دین به خاطر ریشه های عمیق هویتی و عاطفی که برای ما ایرانیها دارد، بتونه به جایگاه اصلی خودش که قلب انسان مؤمن هست برگرده. بنده معتقدم جوانهای ما به هیچ وجه خدانشناس نیستند، فقط در مورد دینداری یکم گیج شده اند.

نکته اول اخلاق بود که در جامعه ما کسانی آنرا اژ بین بردند و کسانی هم بر بی اخلاقی تکیه زدند و کمک کردند همه جامعه به همین سمت حرکت کنند.

نکته دوم چه کسانی؟

به نظر حقیر تمامی بدنه دولت. تمامی بدنه مجلس و از همه مهمتر قوه قضائیه.
امروز ما به اخلاق و قرهنگ توحیدی احتیاج داریم و رسانه های ما تماما از جناح و مصلحت و گروه و فرد حرف میزنند.

امروز اقتصاد مملکت به دست بی کفایتان بی اخلاق است که هنر لجنمال کردن وبیت المال و پا پس کشیدن را در جامعه تبلیغ میکنند .

اگر این حرف من پیه علمی نداره دوستان تصحیح کنند.
در جامعه ما دین از سیاست جدا شد و بعد از جدایی وسیله قرار گرفته است.
شما میبینید سانسورهای شدید بدون کوچکترین نگاه که اخلاقی است یا اسلامی؟

این عده ای که در بدنه دولت و حکومت خدمت گذار مردمند و زحمت ها میکشند امروز رو به خانه نشینیند.

دین دارانی بی تدبیر در مسولیتی خطیر.
مسولانی بی دین در پستی کلیدی.
و مسولان دین دار و با تدبیر و مورد تایید در انزوای مادی و معنوی.

کتابخانه ها خالی و دادگاه ها پرونده های 6 یا 7 ساله دارند.
زندانها شلوغ و دانشگاهها روشن فکری بد اندیش رواج میدهند.
گهگاه مرهمی و بعد انفجار دیگر در جامعه. از بیرون دشمن و از درون دشمن.

از دشمن درون قافل و به دشمن بیرون میپر دازیم و دشمن بیرون نیز از داخل موفق تر جلو می آید.

و نکته سوم مردم که همگی آماده جنگ و دزدی و شرارت و بد اخلاقی و خوش گذزانی و بد اقتصادی هستند.

مردم به آنجه هست برای خود مینگرند.
ومسولین و رسانه ها هم از این رویه فرو گذاری نمیکنند.
به جای اتحاد بر سر عقاید و نظرات و دلخواه ها میجنگیم و مومن با مومن . مسیحی با مسلمان.
یهودی با شیعه. شیعه با سنی. شهر با شهر و همسایه با همسایه در تفاوتها میجنگند.

که دامن میزند از رسانه ملی تا مذهبیون غیر اسلامی با ظاهری اسلامی .

همه چیز را خوب جلوه میدهیم و آنقدر به هم دروغ میگوییم تا محتاج غریبه شویم.

پر مصرفترین مردمیم و فقیر ترین و بی فرهنگ ترین و لی تا میتوانیم از خودمان تعریف میکنیم.
مردم با هوشی هستیم (از هند و پاکستان و مالزی عقب افتاده تریم)
مردم با فرهنگی هستیم(بیشترین واردات فرهنگی را داریم)
مردم با ایمانی هستیم( بیشترین بحث های ما در بی دینی کامل است)
مردم شیعه هستیم( در همین سایت در مورد رنگ چادر نماز حرف میزنیم و عقیده شیعه را نمیدانیم)
مردم عالمی هستیم( سرانه کتاب خوانی ما ....)(رجوع به علمای ما....)( رفتار علمی دانشجوی ما....)(تند روی های افراطی حوزوی ما...) (استاد ما...)(معلم ما...)......

نکته بعد: تا کسی دلنگران جامعه و اسلام و مردم و خود است میگویند سیاسی است و او بد ترین زمان است.
رواج ترس هم کمک میکند کسی حرفی نزند.

عــــلی;181574 نوشت:
چشم پوشی کردن از حلال و رفتن دنبال حرام.

سلام

چرا علی جان دنبال اینکار میروند!

بقول شما از حلال چشم پوشی میکنن به حرام میروند؟

meisam.ahmadzadeh;181585 نوشت:
نکته اول اخلاق بود ...

دوست عزیز من عمق احساس دردمندی شما رو درک میکنم و به اون احترام میگذارم، اما چند تا نکته است:

اول از همه اینکه توی اسک دین بحثهای سیاسی چندن مطلوب گردانندگان نیست :Ghamgin:

و نظرات شما بیان سلسله وار ایراداتی است که به نظرتون به سیاستها و سیاستمداران کشور وارده، که هر کدوم نیاز به بحثی مجزا داره که همون طوری که گفتم مورد استقبال نخواهد بود.

در ثانی پرداختن به اونها هرچند بی ارتباط نیست با موضوع این تاپیک که علل دین گریزی جوانان است، اما ما رو تا حدی از اون دور میکنه.
به علاوه این نظرات در سطح توصیف باقی میمونند و تبیین دقیقی ارائه نمیدن. همانطوری که گفتم ما از یک جامعه یک دست و همدل با آرمانهای بلند اسلامی به شرایط کنونی رسیده ایم، باید بفهمیم چرا.

ممنون از شما

با سلام با برخی از گفته های اخیرتون موافقم ولی به عنوان سوال شونده از این روش استفاده میکنم که مقصر را از بحث دور نمیکنم.
گرچه بنده فردی هستم منتقد ولی حرف سیاسی نزده ام و اگر هم این طور باشد به دلیل اینکه سیاست ما عین دیانت ماست ایرادی نمیبینم و اینجا ما شور سیاسی نداریم ولی دین داری آنرا میتوانیم ابراز کنیم!!
اگر ایرادی از این حیطه باشد آنرا بیان کنیم تا بحث کور کورانه ای نکنیم. اگر جایی از بحث به دولت مربوط شد و آنرا نگوییم و انتقاد نکنیم بحث حفره دار میشود.

اما اگر این خواسته شما باشد که مسیر این بحث مهم به جایی بره که ما فقط خودمان و مردم و مسائلی غیر عمل حکومت را علت دین گریزی بدونیم من هم در همین حیطه به تایپ دوستان میپردازم.
و دوستان احترام میگذارم.

دوست عزیز من هیچ وقت به شما نمیگم چه پستی بزنید یا نزنید، فقط بدونید من در این مورد چند بار مورد تذکر واقع شدم.

ولی بحث های شما خیلی کلیه و من ارتباط مستقیمی بین اونها و موضوع این تاپیک ندیدم مگه اینکه نتیجه گیری کنید.

دوست عزیز حتما شما خیر خواه بحث هستید و بنده استقبال میکنم.

ولی نتیجه گیری سریع نیست. امروز که بنده و شما به تایپ میپردازیم دغدغه ما این است. سوال شد مشکل از کجاست . گفتم بی اخلاقی. اگر من بگویم بی اخلاقی و یکی بگوید دروغ و یکی دلیل دیگر که مشکل حل نمیشود.
بنده عرض کردم اخلاق.
و این در همه جنبه ها مشخص است. به نظر من از بین رفتن اخلاق باعث دوری جوانان شده است. اگر در جوامع دیگر هم این مشکل وجود دارد و جوانان از دین دوری میکنند مشکل از اخلاق شروع میشود.

دوست عزیز بیایید به جوامع دیگر برویم. اروپا در بی دینی جوانان را رشد میدهد.
به نظر شما علت رشد جوانان در گودال بی دینی از کدام دلیل است.
مالزی هم کشور مسلمانی است همین مشکلات را دارد.
در کشورهای غیر شیعه و مسلمان مشکلات جوانان ما با آنها مشابه است.

همین الان که بنده با شما صحبت میکنم دوستان دور و نزدیک به سمت بهاییت ; این دین جهلی; آورده اند.
دوستانی دارم که به سمت بی دینی میروند و کسانی که داییه دارند حتی خدایی نیست.
اینجا مشهد است شهر زیارتی.
آندسته که به سمت بهاییت میروند از ظاهر بد اسلام به بهایت با ظاهر زیبا و درون احمقانه روی آورده اند.
آندسته که بی دینند از آنکه فکر میکنند اسلام دین بسته ای است میروند و روشنفکری میکنند.
دسته ای هم که قائل به وجود خدا نیستند از تبلیغات دیگران و مشکلات جامعه و ضربه هایی که دیده اند به اینجا رسیده اند.

شما فکر میکنید با زبان حدیث و روایت میتوان آنها را امید وار کرد؟
آیا با این ظاهر خشن میتوان امید جوان را به این دین برگرداند؟
تا کی افراتیون ما که زیبایی های اسلام را با عمل کریه خود زشت و کریه و مسلمان را خودخواه و متکبر و تند رو نشان میدهند و با بی علمی خود ابراز اسلام شناسی و خدیث و حکم میکنند در صف جوانان با ایمان قرار میدهیم و دلیل را در حرام و حلال خدا و یا جامعه و بیرون ببینیم.
دوست عزیزم برای من مسلم است که چاره این مشکل در مسجد های فعال و تکایای فعال و حسینیه های فعال است و مشکلات ما الفبای دین است که از علما و نخبگان ما قصور شده است و ان شا ا... بر طرف میشود. ولی ما مشکل را تا از بالا بر طرف نکنیم هر چقدر بگوییم حل نمیشود.
فهم است و فهم است و فهم که اداره این امور در نگاه دولتمند حل میشود. آیا من و شما نتیجه بگیریم از فلان راه حل میشود کافی است؟
اگر ما روش جذب جوان را تبیین کنیم( بعد از شناخت بی طرفانه دین و کمک از علمای حوزه و دانشکاه) ان شاا... راه اصلاح مجری را هم باید پیدا کنیم یا نه؟

سوال بنده اینجاست که شما همه راه ها را هم پیدا کنید حوزه عمل با کیست؟ و اگر قسمتی از عمل راکد ماند و ما هم در این بحث به آن نپردازیم بحث نیمه تمام نمیماند؟
پس خوهش من از همه دوستان اینست که واقعا همه جنبه ها را بسنجید و در همه حوزه ها وارد شویم و بدانیم عیب از کجاست و هر کدام قدم به قدم با تکیه بر علوم اسلامی راه اونرو و بر طرف کردن مشکل رو پیدا کنیم. و اگر هم اشکالی از هم در بحث و نظر ها هست آنچه اسلامی است بیان کنیم.

بنده دلیل و راه را کمی توضیح دادم و امیدوارم مجهول گویی یا کلی گویی نباشد.

بنام خدا.
سلام.

madanchi11;181586 نوشت:
بقول شما از حلال چشم پوشی میکنن به حرام میروند؟

چون نمیتونن بر هوای نفسشون غلبه کنند.و دنبال لذت های زودگذر دنیایی هستند.
با اینکه آگاهند اما نمیخواهند که آگاه باشند.

لا حول و لا قوه الا بالله
تشكر بخاطر طرح بحثي كه به حق يكي از مهمترين مباحثي است كه به آن كم لطفي شده
تمام گزينه هايي كه در نظر سنجي مورد استفاده قرار گرفته اند مي توانند به عنوان مسبب اصلي اين مشكل مورد توجه قرار بگيرند
با حرفهاي ميثم بزرگوار موافق هستم مشكل از اخلاق هست مشكل از خود ماست كار دشمن دشمني كردن هست و ما نميتونيم از دشمن انتظار كمك داشته باشيم اما ما چرا كوتاهي كرديم كه دشمن انقدر راحت داره به مقاصدش مي رسه دين زدگي هر روز در بين جوانان افزايش پيدا ميكنه و به نظر بنده دليلش اينه كه كساني در لباس دين در حال خيانت هستند.
جوان از تبعيضي كه وجود داره ناراحته چرا بايد يك طلبه از سربازي معاف بشه ولي يك دانشجو نه؟ چرا به طلبه مستمري ميدن (درسته خيلي كمه) ولي دانشجو بايد پول كلان بده در حالي كه هر دو نفر براي كسب علم تلاش ميكنن؟كسي كه رفته جبهه و جانباز شده و الحق اگر دنيا رو بهش بدن كمه چرا بايد از سابقه جبهه اون اقوام درجه دو و سه وهزارش هم استفاده كنن؟ و خيلي چراهاي ديگه
جواني كه با دريايي از استعداد فقط به دليل نداشتن معرف بايد جاي خودش رو به كسي بده كه يك رو از دو تشخيص نميده و خودش بايد مسافر كشي بكنه جواني كه بايد سه ماه از پايه حقوق قانوني رو بده تا يه سكه 930 هزار تومني بخره ، جواني كه بايد 20هزار واحد پول كشورش رو بده تا 1 واحد پول آمريكا رو بخره(اينا همه ربط داره)
اين وضع اقتصادي كشوريست كه بجز الماس تمام موهبت هاي خداوند رو در سطح زياد داره و در عوض كشوري مثل چين كه ديني هم نداره و با جمعيت 1.5 ميليارد نفري بزرگترين اقتصاد دنيا رو داره
چرا كسي بايد 30 سال كار كنه و با پولش يك خونه بخره در حالي كه افرادي پيدا ميشن كه اون اختلاص تاريخي و عجيب رو ميكنن؟
از لحاظ فرهنگي هم همينطور ، صدا و سيماي ما در ترويج فحشا موفقتر از شبكه هاي ماهواره اي هست فقط شكل فحشا رو عوض كرده چرا بايد فيلمي رو كه از روي پرده سينما ميخوان در تلوزيون پخش كنن سانسور ميكنن ؟ يا اين فيلم مشكل داره يا نه حالت سومي نداريم
مشكل ما اينجاست كه فقط جمعيت رو زياد كرديم و فكري براي تربيت اين جمعيت نكرديم چند تا شهيد مطهري بيرون اومدن؟ چند تا بهشتي؟ چند تا شريعتي؟ اونهايي هم كه هستن مجالي براي ابراز وجود پيدا نميكنن
در يكي از شهرداري هاي كرج شخصي بود جلوي دزدي هاي بيت المال رو ميگرفت بهش گفتن يا استعفا بده يا اخراج!!!!!!!

ضرب المثل;181588 نوشت:
دوست عزیز من عمق احساس دردمندی شما رو درک میکنم و به اون احترام میگذارم، اما چند تا نکته است:

اول از همه اینکه توی اسک دین بحثهای سیاسی چندن مطلوب گردانندگان نیست :ghamgin:

و نظرات شما بیان سلسله وار ایراداتی است که به نظرتون به سیاستها و سیاستمداران کشور وارده، که هر کدوم نیاز به بحثی مجزا داره که همون طوری که گفتم مورد استقبال نخواهد بود.

در ثانی پرداختن به اونها هرچند بی ارتباط نیست با موضوع این تاپیک که علل دین گریزی جوانان است، اما ما رو تا حدی از اون دور میکنه.
به علاوه این نظرات در سطح توصیف باقی میمونند و تبیین دقیقی ارائه نمیدن. همانطوری که گفتم ما از یک جامعه یک دست و همدل با آرمانهای بلند اسلامی به شرایط کنونی رسیده ایم، باید بفهمیم چرا.

ممنون از شما


ضرب المثل عزيز كجا انتقاد كنيم ؟ اينجا كه نميشه فلان روزنامه هم نميشه فلان سايت هم نميشه پس چيكار كنيم؟مگه شعا همين سياست مدارها نيست كه انتقاد بكنيد تا بهتر خدمت رساني كنيم؟ وقتي دولت ما وقتي سياست ما وقتي مسئولين ما مشكل دارن چي بگيم ؟ بگيم مثلاً هاليوود فيلم نساز يا اتحاديه اروپا لطفاً ما رو تحريم نكنيد

سلام

عــــلی;181634 نوشت:
چون نمیتونن بر هوای نفسشون غلبه کنند.و دنبال لذت های زودگذر دنیایی هستند. با اینکه آگاهند اما نمیخواهند که آگاه باشند.

این خیلی مهمه سخت گیری الکی و بیجا خانواده !

وقتی یک جوان میل شو سرکوپ کنند چی میشه !؟

1-عدم توجه به لقمه حلال به عنوان ضمينه ساز انحرافات

2- از بين رفتن قبح گناه

3- عمل نكردن مبلغان مذهبي در شكل عملي آن

4-هجمه تبليغات غير ديني

5- مسائل اقتصادي موجود در امر ازدواج وبيكاري

6- توجه خارج از عرف والدين به مسائل مادي

سلام
بعضی واقعیات رو نمیشه انکار کرد
بهتره برای فهم مفاهیم با روشی حداقل مساوی با روش دشمنان عمل شود

به نام خدا.

عــــلی;181634 نوشت:
بنام خدا.
سلام.

چون نمیتونن بر هوای نفسشون غلبه کنند.و دنبال لذت های زودگذر دنیایی هستند.
با اینکه آگاهند اما نمیخواهند که آگاه باشند.

سلام.

شايد هم چون جوانهاي ديروز سر راه خدا با شمشير وايسادن و كسي جرات نميكنه كه از اون راه رد بشه.

با تشكر ، ستايشگر :Gol:

برادر یا خواهر گرامی درسته شاید بخشی زیاد از جوانان ما اینطوری باشند ولی معمولا همونها ادمای خوبی هستند نمونه اش را میشه روز عاشورا تو دسته جات دید پس گرایش به دین وجود داره ولی برخورد دین داران ما درست نیستتتتت یعنی نسل قبل باعث دین گریزی میشه .
یه جایی کسی تعریف میکرد یکی از آیت اله های قم برای نمازشب پا میشد پسر خودشو که نوجوان بود بیدار میکرد
و با هم میرفتن تو آب حوض برای وضو طوری که شب های زمستان باید یخ را میشکاندن و وضو میگرفتن بعد همین پسر اول انقلاب بر ضد ندای امام وارد عمل میشه و میشه ضد انقلاب و اعدام میشه

پسری را مشناسم عاشق دختری شد ولی همه از حراست دانشگاه تا ..... بهش گیر دادان کمی باهاش حرف زدم دیدم این بنده خدا دقیقا خود دستورالعمل مراجع را (البته ناخواسته ) اجرا کرده ولی همه بهش گییر دادند و کار خراب شد

سلام

هر کس میاد نظرخودشو میده میره !

نظر دیگران را بخونید بعد موافق یا مخالف هستید بگید و کاملش کنید

اینطوری به جمع بندی نمی رسیم

من با نظرات آقای کامران و آقای میثم کاملا موافقم.
رفتارهای غلط بعضی از کسانیکه ادعای دین دارند باعث شده بسیاری از جوانها از دین گریزان بشوند نمونه اش رو بهتون می گم
همه می دونند که اکثر شرکتها به خصوص دولتی ظهر ها امام جماعت میاد برای نماز جماعت توی شرکتی که من کار میکردم و الان منتقل شدم امام جماعتی می امد که جوان بود ولی اگه بیرون می دیدش اصلا باورت نمیشد حتی من خودم نمیشناختمش چون با شلوار جین و تی شرت می امد البته چون تعداد پرسنل شرکت خیلی کم بود و اکثرا در پروژه ها و کارگاه ها بودند معمولا نماز جماعت تشکیل نمی شد اما سر هر ماه چک ایشون کشیده می شد یه روز من به یکی از همکارها گفتم حقوقی که ایشون می گیرند اصلا حلال نیست چون بابت کاری که نمیکنند حقوق می گیرند حتی درخواست هزینه ایاب و ذهاب رو هم داده بود این حرف من تا مدیر عامل هم رسید و بنده مورد مواخذه قرار گرفتم که چرا همچین حرفی زدم و این اقای اما جماعت هم کلی از من ناراحت شده بودند . خوب می خوام بدونم کسی که لباس پیامبر تنش می کنه چطور با این رفتارها می تونه الگوی ما جوانها باشه. من کار ایشون رو به حساب دین اسلام نذارم اما خیلی ها این رفتار رو می بینند و از دین فراری میشن
نمونه این افراد زیاده . کافی برید توی این روضه های خانمها ببیند چقدر با این دخترهایی که حجابشون کامل نیست بدرفتاری میکند چقدر بدعت و توهین و تهمت به دیگران میزنند من که خودم از این مجالس واقعا بیزارم .به نظر من خانه از پای بست ویران است تا زمانیکه افرادی که تبلیغ دین می کنند از دین سوء استفاده می کنند نباید توقع داشت جوونها به سمت دین بیان . ماهواره و تهاجم فرهنگی تاثیر کمی داره به شرطی که انسانها با قلبشون دین رو بپذیرند

بنام خدا.
سلام.

madanchi11;181658 نوشت:
وقتی یک جوان میل شو سرکوپ کنند چی میشه !؟

ستايشگر;181691 نوشت:
شايد هم چون جوانهاي ديروز سر راه خدا با شمشير وايسادن و كسي جرات نميكنه كه از اون راه رد بشه.

گفتم که با اینکه آگاه هستن ولی نمیخوان بر هوای نفسشون غلبه کنن.که دلیل اینکه نمیتونن و نمیخوان، برمیگرده به پرده هایی که بین بنده و خدا بخاطر گناهان ایجاد شده.
آدم هر بلایی که سرش بیاد بازم اختیار خودشو فقط خودش داره.پدر و مادر مسئولند تا زمانی که بچه آگاه بشه تربیتش کنند.شاید این تربیت خوب نباشه اما بچه راه خوب رو پیدا کنه.شاید این تربیت خوب باشه و بچه را کج رو انتخاب کنه.
:Gol:

عــــلی;181728 نوشت:
آدم هر بلایی که سرش بیاد بازم اختیار خودشو فقط خودش داره.پدر و مادر مسئولند تا زمانی که بچه آگاه بشه تربیتش کنند.شاید این تربیت خوب نباشه اما بچه راه خوب رو پیدا کنه.شاید این تربیت خوب باشه و بچه را کج رو انتخاب کنه.

علی جان یک مثال بزنم
وقتی یک نفر موسیقی گوش میده بقولمون ازنوع حرامش میام بادعوا گرفتن پلیر ازش بین اون و موسیقی دلخواه اش جدایی میشه ! پسر میگه اینو اسلام گفته ! پس ناخوداگاه از اسلام بد میشه!

مشکل چیه ؟
برخورد ، افراط گرایی !

ما هرچه برای جوونهامون دافعه ایجاد میکنیم، غربیها براشون جاذبه ایجاد میکنند.

ضرب المثل;181826 نوشت:
ما هرچه برای جوونهامون دافعه ایجاد میکنیم، غربیها براشون جاذبه ایجاد میکنند.

:Gig:

سلام

مثلا چی؟

عکس بازیگر های زنمونم کچل نشون می دیم؟

می زنیم توی سرشون

چه جاذبه ایی؟

می شود بگویید:Narahat az::Gol:

mkk1369;181834 نوشت:
:gig:

سلام

مثلا چی؟

عکس بازیگر های زنمونم کچل نشون می دیم؟

می زنیم توی سرشون

چه جاذبه ایی؟

می شود بگویید:narahat az::gol:

سلام .اونکه من گفتم تأیید نقل دوستمون بود:

madanchi11;181736 نوشت:

وقتی یک نفر موسیقی گوش میده بقولمون ازنوع حرامش میام بادعوا گرفتن پلیر ازش بین اون و موسیقی دلخواه اش جدایی میشه ! پسر میگه اینو اسلام گفته ! پس ناخوداگاه از اسلام بد میشه!

مشکل چیه ؟
برخورد ، افراط گرایی !

جاذبه دنیای غرب هم که زرق و برق دنیای مادی است. شما بگید مشکل از کجاست.

ضرب المثل;181842 نوشت:
جاذبه دنیای غرب هم که زرق و برق دنیای مادی است. شما بگید مشکل از کجاست.

سلام

الان این سخن شما با کی است؟!:Gig:

+ تفریط گری

meisam.ahmadzadeh;181573 نوشت:
اخلاق مشکل ماست.
امام خمینی میفرمایند اگر تهذیب نباشد علم توحید که بالاترین علمهاست مضرترین علم میشود.
اگر ملا مهذب نباشد از فسادش از همه کس بیشتر است.
قرآن هم بعد از اینکه به تعلیم علم کتاب و حکمت میپردازد تهذیب را در آن مهم میشمارد.

مشکلات ما از بی تقواییست. اختلاص.
بی قانونی, رشوه , دزدی , تجاوز , بی دینی , بی احترامی , بی دقتی در رفتار و احکام اخلاق.

استاد جوادی آملی در جلسه درس فلسفه به شرح مختضری از چکیده حرفهای علامه طباطبائی میپردازند که:

همه حکومتها سه قوه دارند.
مقننه: قانون گذاری وقانون مردمسالاری وصع میکنند و در اسلام مردمسالاری دینی.
مجریه : متشکل از دولت و حکومت و مردم برای اجرای صحیح قانون
قضائیه : که تخلفات مردم و حکومت را قضاوت میکند.

اگر حکومت معصوم بود که سه قوه یکی بود در یک نفر.
زیرا او از قدرت خود در قوه مقننه برای خود قانون وضع نمیکند و یا در قضائیه به نفع خود تمتم کند.

علامه طباطبایی میفرمایند این اوایل کار است و ضامن اجرا ندارد.اینها لازمند ولی کافی نیست.
آنچه ضامن است اخلاق است نه ترس از زندان.
شما برای هر پلیسی که نمیتوانید پلیس دیگری بگذارید و یا برای هر قاضی ,چه؟

مهمترین ضامن مساله اخلاق است.که این مرحله دوم است.
در مجلس به نفع کسی قانون وضع نکند.
برای واردات کالایی ماده واحده بیاورند.
دیگران خبر ندارند بعد از واردات ماده واحده را حذف میکنند.

برای فرد فرد قوه قضائیه و مقننه اخلاق لازم است.
برای قرد فرد قوه اجرائیه از مردم و دولت اخلاق لازم است.

تکته لطیف اینجاست که میفرمایند اخلاق هم کافی نیست. آنچه مهم است مساله توحید است.
شما میبینید اگر بر فرض توحید نباشد اخلاق پایگاه علمی ندارد.
بعضی میگویند ما اخلاق را دوست داریم عدالت را , خدمت به مردم را.

اگر فرضا بعد از مرگ خبری نباشد این چملات باعث زحمت است.
چه داعیه ایست که خودمان را برای آسایش دیگران به زحمت بیاندازیم؟
انسان عاقل که خودش را برای راحتی دیگران به زحمت میاندازد اگر با مردن پوسیدن است و پوست انداختن نیست و نابودی است این عقل مورد شماتت است.

اینجاست که بحث این است که توحید و عدل و روز حساب و میزان و این حفظ کردن و احسان کردن آنجا محاسبه میشود.
یعنی توحید اصل است و اخلاق فرع است و سه قوه فرع در فرع.

در زمان حصرت ولی عصر هم سه قوه بدنه حکومت است و سایه افکن این قوا اخلاق است و سایه افکن اخلاق اعتقاد توحید.

اگر اخلاق به تمتمی تعاریف در جامعه ما کمرنگ است.
اگر اخلاق در تمامی امورات ما فرع است.
اگر مفهوم اخلاق از یاد ها رفته است.
اگر وسایل رواج آن پراکنده است.
اگر همت برای آن کمرنگ است.
و اگر توحید و اعتقاد توحید هم یا به دلیل مصلحت یا جدا شدن دین از سیاست یا مسائل جناحی و قومی و خودخواهی هم همین وضعیت را دارد.
اگر میدانیم با این وضعیت عزای این مردم سالاری را باید بگیریم.
عزای مملکت و دین و اخلاق و توحید و خدا شناسی را بگیریم .
شکی از مقصر دانستن فرد فرد ایرانیان و ما مردم تا حکومت و گهگاه حتی علمای واقعی نیست.

هر کس امکانات بیشتری دارد مقصر تر است.
از قدرت تا مقام و پست و پول جایگاه تا زبان و عمل و حتی کسی که با پلک زدنی میتواند موثر باشد و نیست مقصر است.
البته شرط موثر بودن شخص بر جای خود باقی است و تلاش هر کس هر چند بی نتیجه با تکیه بر علوم اخلاقی به عنوان یکی از جامعه مقدس و خداوند آنرا موثر میکند.

امروز دیر نیست اگر همزمان با عزا داری ها برای قرآن هم عزاداری کنیم.

روضه قرآن بگیریم و مداحی قرآن کنیم.

که ما در این کتاب اخلاق هم فروگداری کردیم.
انشا ا.. همه و فرد فرد غیرتمندانه یک لحظه فکر و تا زمان ممکن این مهم را در زندگی جاری کنیم.

اره اینم یه دلیلش میتونه باشه خوشحالم که اینقدر باسواد ومستند نظرتونو مطرح کردین .ولی ایا راه حلی واسش دارید که اجتماع تشویق بشه به سمت همین اخلاقی که ضامن خوشبختیه بشره؟

به نام خدا.

عــــلی;181728 نوشت:
بنام خدا.
سلام.

گفتم که با اینکه آگاه هستن ولی نمیخوان بر هوای نفسشون غلبه کنن.که دلیل اینکه نمیتونن و نمیخوان، برمیگرده به پرده هایی که بین بنده و خدا بخاطر گناهان ایجاد شده.
آدم هر بلایی که سرش بیاد بازم اختیار خودشو فقط خودش داره.پدر و مادر مسئولند تا زمانی که بچه آگاه بشه تربیتش کنند.شاید این تربیت خوب نباشه اما بچه راه خوب رو پیدا کنه.شاید این تربیت خوب باشه و بچه را کج رو انتخاب کنه.
:Gol:

سلام.

اينهايي كه شما مي فرماييد درسته اما نه در حالت كلي. همه كه مثل جناب عمار و جناب ابوذر نيستند كه بگن حتي اگر دنيا بر عليه ما باشه ما راه درست رو ميريم. به نظر من 55 درصد مشكلاتي كه در دينداري جوان ها ديده ميشه علتش رفتار غلط بزرگتر ها ( اعم از مسئولين و والدين و ديگر اعضاي جامعه ) است.

با تشكر ، ستايشگر :Gol:

mkk1369;181847 نوشت:
سلام

الان این سخن شما با کی است؟!:gig:

+ تفریط گری

با شما،
اومدید اینجا بگید نظرتون در مورد موضوع تاپیک چیه؟

سلام خدمت همگی.
راستشو بخواین من همه مطالب دوستان رو نخوندم اما از چند ارسال ابتدایی نتیجه گرفتم که ظاهرا شما فضای جامعه رو یه فضای دین گریز تفسیر کردین.
باید بگم که یه مقدار خوش بین تر باشیم. نه این که بی خیال باشیم. باید جوونا رو درک کنیم. نمی گم جلوی اشتباهات رو نگیریم.
یادمون باشه که آقا در مورد جوونای امروز چی گفتن. ایشون فرمودن که جوونای امروز ما نه تنها بدتر از جونان دوران جنگ نیستن بلکه بهتر از آان هستند.
شما فکر می کنین آقا شرایط جامعه رو ندیدن؟
باید خدمتتون بگم که جوونای ما روی اعتقادات خودشون هستن. درسته عده محدودی ضدیت دارن اما شما نباید به اونا لغب اکثریت بدین. آیا شما تو خلوت جوونا هستین که می گین نماز نمی خونن.
اما قبول دارم که ظاهر یه مقدار تغییر کرده.به خاطر گسترش رسانه ها و ترویج فرهنگ غربی در جهان باید بگم که عده ای از جوونا تحت تاثیر این فرهنگ قرار گرفتن. به تدریج عده دیگه ای تابع اون مد بودن. عده دیگه هم که توانایی شنیدن حرف را نداشتن خودشونو به اون قیافه در آوردن. که شاید خیلی از جوونای ما تو مد روز باشن اما قسم می خورم که باطن جوون ما هنوز همتی و دورانیه. هنوز تو دل اون جوون خرازی ها زنده هستن. کافیه زمینه ای برای شعله ور شدن اون آماده بشه. همین جوونا عاشورایی دیگر ایجاد می کنن. دستم رو رو قرآن می زرم و قسم به تصدیق حرفم می خورم. شاید عه ای از شما منو خیلی خوش بین بدونین اما باید بگم همین بد بینی ما باعث دامن زدن به این اتفاق شده.دلیلش رو تو پست بعد می گم

باید بگم که جون نمی تونه تحمل کنه کسی به اون تسلط داره. پس بزرگ تر ها و حتی ما جوونا باید رفتار خودمونو با این رفتار جوونا تطابق بدیم.
بزرگان که تا یه جوون موهاش رو اونجوری می گنه سریع می گن کافر و بی دین و غرب زده و .... و با اخم تحویلش می گیرن و تو مسجد که میاد یه جوری نگاش می کنن که انگار ...........
ما بچه مذهبی ها هم که ...... ما شاللاه. تا یکی آستین کوتاه پوشید....... دوستی با این شخص حرام و فی حکم محاربه مع امام زمان است.
اینم جاذبه ماست. چقدر جاذبه خوبی!!!!!!!امام خمینی هم همینطور جاذبه داشت که تو اون شرایط سلطنتی اون همه جوونو دور دین جمع کرد. پیامبر هم همین طوری بود که جوونای عرب که تا خرخره تو لجن بودن رو دور خودش جمع کرد.!!!!!!!!!!
واقعا امام و پیامبر اینطوری بودن.؟؟؟؟؟؟ چرا ما نباید مثل اونا باشیم؟؟؟؟؟؟؟؟
خوب برادرا بیاین یه کم با اون جوونا هم دوست باشین. به خدا اگه با اونا دوست باشین می فهمین که چقدر دل پاکی دارن(البته اول گفتم عده محدودی در هر منطقه ای هست که از نخاله ها به حساب میاد).
من به وفور با این جوونا نشت و بر خاست دارم. دیدم این چیزایی رو که می گم.
البته در شیوه کار آموزش باید بگم که اشتباست در اول مدرسه به بچه بگیم بیا نماز بخون و روزه بگیر و از این جور چیزا. این خودش یعنی محدودیت برای کسی که اسلام رو نمی شناسه.
باید برای بچه ها اول بگیم که خدا چقدر دوستشون داره.(البته یه شعری هم از سهراب هست که این موضوع رو مشخص می کنه)بعد بجه خود به خود به خدا علاقه مند می شه و دیگه هر طوفانی بیاد نمی تونه این دژ استوار رو بلرزونه. ما میایم بنای این ساختمون رو سست می سازیم و بعد انتظار داریم تا انتها با هامون بمونه.
البته قبول دارم که اطلاعات دینی جوونا پایینه اما دلشون آماده درک حقایقه. فقط نیاز به همت ما داره.
موفق باشین.

این عکس رو در جهت تأیید بخشی از حرفهای hush dragon میذارم. مربوط به مراسم شب قدر چند سال پیش هست تو بهشت زهرا .

به نام خدا.

ببينيد ، جوانان ما دل پاكي دارند. اما به اين معني نيست كه اعمالشون هم پاكه. اين دو برادر و خواهري كه دوستمون عكسشون رو زده اند ، كار خيلي خوبي ميكنند كه شب قدر رو آورده اند به درگاه خدا اما كار خوبي نميكنه اون خواهرمون كه موهاش معلومه و كار خوبي نميكنه اون برادرمون كه با دوست دخترش ( از عكس مشخ نميشه كه خواهرشه يا نه و همونطور كه مي دونيد اصل بر ارتكاب هست نه برائت ... :Nishkhand: ) نشسته. اينجا همونجايي كه در صورت غفلت ضربه رو ميخوريم. تغيير ماهيت. اگر اين ايراد ها رفع نشه بعد از كمتر از 7 سال دين اسلام از ديني كه جامعه رو اصلاح ميكنه تبديل ميشه به ديني كه جامعه رو تاييد ميكنه.

حالا از اين ها بگذريم ، صدمين مشكل جامعه ما بد حجابي و دوست دختر داشتن يا نداشتنه. اولين مشكل جامعه ما اينه كه جماعت ديندارمون به پستو ها پناه برده اند و جماعت بي دينمون رو صحنه حضور فعال دارند. اين ميشه كه ميبينيم جوانان ما اصلا الگوي اسلامي ندارند. و نامرداني به صورت مرد ، دين اسلام رو وارونه و مخلوط معرفي ميكنند. اين ميشه كه جوانان ما كه نهادشون پاكه از اقيانوس زلال اسلام صرف نظر ميكنند و به سمت آبگير لجن زده ي غرب ميرن.

چند بار ما وقتي خواستيم يك قهرمان براي بچه هامون بسازيم امام حسين (ع) رو بهشون درست معرفي كرديم؟ چندبار وقتي خواستيم الگوي ورزشي بسازيم امام علي (ع) رو معرفي كرديم؟ چند بار وقتي خواستيم الگوي مهرباني معرفي كنيم پيامبر خدا (ص) رو معرفي كرديم؟ چند بار وقتي خواستيم الگوي علم رو معرفي كنيم امام صادق (ع) رو معرفي كرديم؟

حالا ، چند بار صهيونيست ها با نمايش مرد عنكبوتي و بتمن و ... براي جوانان ما قهرمان ساختند؟ قهرماناني كه بي اخلاقي هاشون سر به افلاك ميكشه؟ چند بار صهيونيست ها با اهميت دادن به واقعه بي سودي مثل بازي رئال مادريد و بارسلونا براي جوانان ما الگوي ورزشي ساختند؟ الگو هايي كه تنها پايبنديشون پوله؟ چند بار صهيونيست ها آنجلينا جولي رو به عنوان سفير صلح به هزار قبرستون فرستادند تا الگوي جوانان ما تو مهرباني كردن بشه؟ آنجلينا جولي كه نياز به گفتن نداره؟ چندبار افرادي مثل داروين رو به عنوان الگوي علم معرفي كردند؟ دارويني كه نظريه اش مستقيما تقابل داره با خلقت؟

ببينيد اونها چه كرده اند و ما چه كرده ايم.

اينهمه نوشتم و به اين نتيجه رسيدم كه همه ما بر وجود مشكل اتفاق نظر داريم :Nishkhand:

با تشكر ، ستايشگر :Gol:

سلام

ضرب المثل;181842 نوشت:
جاذبه دنیای غرب هم که زرق و برق دنیای مادی است. شما بگید مشکل از کجاست.

خوبید

اول اون عکسی گذاشتید از مراسم شب قدر بی معنی است ! خوب یعنی چی !

چند وقتی دنبال زرق برق برن آخرش چی ! مشکل اصلی اینه طرز برخورد باهاشون بلد نیستیم . شاید همین جوانی که عکسشو گذاشتید پیش خدا عزیزتر باشه
وقتی توکارمون افراط هست چیزی نمیشه

madanchi11;181930 نوشت:
سلام
خوبید

سلام، بد نیستم، شما چطورید

نقل قول:
اول اون عکسی گذاشتید از مراسم شب قدر بی معنی است ! خوب یعنی چی !
بی معنی...!!؟ گذاشتم که شما بگید یعنی چی؟

نقل قول:
چند وقتی دنبال زرق برق برن آخرش چی ! مشکل اصلی اینه طرز برخورد باهاشون بلد نیستیم . شاید همین جوانی که عکسشو گذاشتید پیش خدا عزیزتر باشه
وقتی توکارمون افراط هست چیزی نمیشه
خیلی خوب پس چرا میگی بیمعنیه. من هم همینو میخواستم بگم.

:Gol:

بنام خدا.
سلام.

madanchi11;181736 نوشت:
وقتی یک نفر موسیقی گوش میده بقولمون ازنوع حرامش میام بادعوا گرفتن پلیر ازش بین اون و موسیقی دلخواه اش جدایی میشه ! پسر میگه اینو اسلام گفته ! پس ناخوداگاه از اسلام بد میشه! مشکل چیه ؟ برخورد ، افراط گرایی !

خودتون دارید میگید حرام....
هرکسی بچه شو دوست داره و دوست داره به بهترین نحو تربیتش کنه.
وقتی شما ببینید بچه دسته گلتون داره از دست میره چیکار میکنید.
توی پست اولمم گفتم اگه دقت کرده باشی بخاطر حرام هاست که این اتفاقات برای جوونا افتاده.

ال یس;181227 نوشت:
سلام با توجه به اینکه ایران از هرسو مورد تهاجم کشورای غربی قرار گرفته واز طرفی دیگه اسلام دین برتر دنیاست ولی متاسفانه جوونای ما انگار قریب به اتفاقشون دارن از دستورات دینیمون واز هویت خودشون دور میشن واسلام داره روز به روز کمرنگ تر میشه تا جایی که اگه کسی نماز بخونه یا غیبت نکنه وحجابشو رعایت کنه بهش میگن امل یا مامانی یا القابی از این دست. من وظیفه خودم دونستم تا با هم فکری دوستان این مساله رو ریشه یابی کنیم وواسش راه حل پیدا کنیم. خواهش میکنم نظر بدید...

می شه بفرمایید این (اکثر) که فرمودید از کدام تحقیق مستند آماری وعلمی به دست آوردبد؟ ما ایرانیها عادت کردیم اغلب اوقات مشاهدات خودمان را به عنوان حقایق مستند عنوان کنیم. اما دراینکه اوضاع جامعه جوان ما خطر ناک است وباید هوشیار باشیم شکی نیست واز شما بخاطر این عنوان جای تشکر دارد.
شاید سن من ازاغلب شما بیشتر باشد.من سیر حوادث انقلاب را دیده ام.احساس من این است که تناقض حرف وعمل برخی مسئولین منجر شد به بدبینی خانواده ها وهمین حرفها که در خانه ها زده شد روی بچه هایی که در آینده جوان شدند تاثیر گذاشت.اما خوب فقط همین نبود.
انقلاب فرصت وشرایط امتحان ما بود.ناخالصها از خالصها جدا شدند.در قرآن هم به چنین مطلبی تاکید شده.گاهی بعضی شرایط اجتماعی وسیاسی محک امتحان کسانی است که ادعای دینداری دارند اما در شرایط عمل وضع واقعیشان معلوم می شود.بعضی ها دین را بی زحمت می خواستند.دین خوب بود به شرطی که به قول اینها (محدودیت) نداشته باشد! هم عاشورا سینه مان رابزنیم هم رقص وآوازوبی حجابی و...ما را محدود نکنند!
به قول امام حسین: دنیا دوستی ودنیا طلبی علت انحراف اینهاست.اما من خانواده ها را مقصر می دانم وکمتر خود جوانان را.
جوان مثل یک خاک پاک وآماده است که هر چه بکاری در آن سبز می شود.وضع جوانان ما بازتاب عمل غلط پیران ماست!
از طرفی هم حرص مادیات وثروت اندوزی برای بزرگترها اصل شد وارزش .حداقل عملمان که موید این بود.
حالا آنچه را دیروز کاشتیم امروز درو می کنیم!جای تعجب ندارد.
وچه زمینه ای از این مهیا تر برای دشمنان که توربیندازندوماهی بگیرند!
چه فاکتوری سهل الوصول تر از محرکهای شهوانی ومادی برای جذب جوانی که در خانه به حد کافی از دین وانقلاب منزجرش کرده اند؟وقتی معنویت را از جوان گرفتیم چه چیز را جایگزینش کردیم؟
علی ع می فرمایند :کسی را که آشنا ی نزدیک در نیابد بیگانه دور می یابد!

به نظر بنده، اگر وضعیت دین در جامعة اوایل انقلاب و کنونی رو با هم مقایسه کنیم نکات خوبی به دست می آوریم:

1- شور دینی و انقلابی. اوایل انقلاب مردم به علت به ثمر نشستن تلاش هایشان در بیرون کردن شاه از کشور با اتکاء به دین و رهبری امام خمینی احساس رضایت عمیقی داشتند. آرمانگرایی و شور انقلابی در مردم باعث شده بود که مشکلات موجود به چشم آنها کوچک آید. اما این شرایط با گذشت زمان تغییر کرد و فشارهای اقتصادی و بسیاری توطئه های دیگر از آن شور انقلابی اسلامی در برخی قشرهای مردم کاست.

2- تغییر رویکرد غرب و خصوصاً امریکا در مورد ایران در قبل و بعد از انقلاب. قبل از انقلاب غربیها اهداف خود را از طریق شاه دنبال میکردند، اما بعد از انقلاب و کوتاه شدن دست آنها در ایران، آنها ابتدا با جنگ و کودتای نظامی سعی در ساقط کردن نظام داشتند اما با بی نتیجه ماندن این اقدامات آنها روی به سیاست فرهنگی کهنه خود آوردند که به نظر در زمان شاه چندان موفقیت آمیز نبود. این بار آنها با تکنولوژی های ماهواره ای که در اختیار داشتند به تزریق ایده های فرهنگی خود به نسل های جدید ما پرداختند.

3- انفجار اطلاعات در دوران حاضر. از قدیم گفتن بی خبری، خوش خبری. جهانی که اکنون ما در آن زندگی میکنیم جهانی است مملو از اطلاعات درست و غلط. همین اینترنت به شما امکان میدهد با یک کلیک دنیایی از نوشته ها، تصاویر، ویدئوها و صداها را در هر موضوع متصور به دست آورید. حال چه میزان از این اطلاعات درست است و مطلوب. در تمام طول تاریخ اسلام و تا دهه های اول انقلاب، مهم ترین مجرای انتقال معارف دینی روحانیت و منابر بود، و این امر به وحدت کلمه در جامعه اسلامی کمک میکرد. هرچند در زمان انقلاب نوارکاست به تکثیر سخنان رهبر انقلاب تا دورافتاده ترین نقاط ایران کمک کرد و همین یکی از دلایل به ثمر نشستن و ریشه دار شدن انقلاب در بین آحاد مردم شد و پس از آن هم تلویزیون به این امر کمک کرد.
اما در دوران کنونی انواع شبهات و اطلاعات بعضاً نادرست در رسانه های مختلف ذهن دینداران را راهزنی میکند.
هر چند این حربه عده ای جوانان خصوصاً تحصیل کرده های ما رو نسبت به دین بی اعتماد کرده ولی بنده معتقدم این طوفانها خواهد نشست و حق از باطل مشخص می شود.

4- پدیده دین سیاسی. «دیانت ما عین سیاست ماست» شعار جذابی بود که بر مبنای آن انقلاب اسلامی طراحی شد و پست های حکومتی در اختیار روحانیون و دیگر گروه های مذهبی قرار گرفت. اما با گذشت زمان و با مشاهده بی تقوایی ها و بی اخلاقیها در رفتار سیاست مداران، بدبینی روزافزون اقشار متوسط جامعه ابتدا نسبت به سیاست و به تبع آن نسبت به دین به وجود آمد. بسیاری از نوجوانان و جوانان که شرایط اول انقلاب را ندیده بودند و پدران و مادران خود را میدیدند که هر روز از گرانی و رفتار سیاسیون و .. انتقاد می کنند، طبیعتاً عطای این دین سیاسی را به لقای آن بخشیدند؛ نسبت به دین بی تفاوت شدند یا دین خودساخته ای برگزیدند. التبه القائات بیگانگان نیز در این مسیر بی تأثیر نبوده است.

5- عدم توانایی مسئولین فرهنگی و مذهبی در به روز کردن دین و ایجاد جذابیت برای آن. دین در زمان قبل و اوایل انقلاب جذابیت بسیاری برای مردم داشت. دانشگاهیان و روحانیان در کنار هم در تلاش برای ارائه کردن چهره نوینی از اسلام بودند. بزرگانی چون امام خمینی، مطهری، شریعنی، بازرگان، و بسیاری دیگر تلاش بسیاری در این زمینه نمودند و پویایی دینی در جامعه، جاذبه زیادی برای آن در بین اقشار مختلف ایجاد کرده بود که با استقرار و استحکام نظام این پویایی به سکون گرایید. نخبگان امروز با یک دین تک صدایی در جامعه مواجه اند که برای برخی از آنها خواستنی نیست و این قشر تأثیر بسیاری حداقل بر خانواده و دوستان خود دارند از این رو دیدگاه های خود را به آنها نیز انتقال میدهند.

6- دشوار شدن روزافزون دینداری در دنیای حاضر. حفظ دین در جهان امروز با این دنیازدگی ها و پرداختن به لذت های زودگذر برای جوانان امری بسیار دشوارتر از گذشته شده است. شیوع بی بند و باری های جنسی معضلی است که نه تنها جوامع دیندار بلکه جوامع غیردینی را نیز به خطر انداخته است. متأسفانه در جامعه ما مسائل عدیده فرهنگی اقتصادی و اجتماعی باعث بالا رفتن سن ازدواج و به تعبیر برخی ایجاد یک بحران جنسی شده است.

این لیست را میتوان ادامه داد و همین موارد را نیز مورد نقد و نظر قرار داد. همانطور که دوستان فرمودند نوجوان مانند لوح سفیدی است که جامعه و خانواده بر روی آن می نویسند اما در این فرایند خود جوان نیز به ایفای نقش فعالانه می پردازد و هرچند بسیاری از مسائل به طور ناخودآگاه بر او اثر منفی میگذارد، اما اینها باعث خداگریز شدن او نیست، او نیاز فطری به دین را در درون خود حس میکند و انشاالله در آینده جایگاه مناسبی برای دین در قلب خود خواهد یافت.

helen;181724 نوشت:
امام جماعتی می امد که جوان بود ولی اگه بیرون می دیدش اصلا باورت نمیشد حتی من خودم نمیشناختمش چون با شلوار جین و تی شرت می امد
من اصلا بااین طرز فکر سرکار هلن موافق نیستم. جوون باید خوشتیب باشه وهمه جور لباسی که به فرهنگ ما خوانایی داره بپوشه. کی گفته روحانی حق نداره شلوار جین وتی شرت بپوشه. از مبحث اصلی لطفا دور نشید.با تشکر

madanchi11;181930 نوشت:
مشکل اصلی اینه طرز برخورد باهاشون بلد نیستیم . شاید همین جوانی که عکسشو گذاشتید پیش خدا عزیزتر باشه وقتی توکارمون افراط هست چیزی نمیشه
موضوعی که بهش تا الان توجه نشده وبیشتر به زخم ما نمک میپاشه اینه که خود دولت وجامعه جوونای مارو توهجوم هرچی تنگنا وبی بندوباری قرارداده وحالا بوسیله چندتا مثلا امر به معروف وناهی از منکر میخواد بزور جوونا روادب کنه وباحجابشون کنه.حالا چطوری؟؟جلوی یه عده جوون هم سن وسالش بهش گیر میدن بهش توهین میکنن. بدون دلیل ومنطق میخوان حرفشونو به کرسی بنشونن.جوونای ما فطرت پاکی دارن فقط احتیاج به یه مرشد دلسوز واگاه دارن. به این مسئولین میخوام بگم این راهش نیست اول برید راه رو یاد بگیرین بعد. اینجوری که داره پیش میره همین جوونی که میگم فطرتش پاکه وظاهرش خراب همونجا تمام اعتقاداتش لگد مال میشه واسلام واسش میشه کابوس.اسلام دین محبته نه زور.اینم یکی دیگه از علل انحراف ماست.

hush dragon;181871 نوشت:
بزرگان که تا یه جوون موهاش رو اونجوری می گنه سریع می گن کافر و بی دین و غرب زده و .... و با اخم تحویلش می گیرن و تو مسجد که میاد یه جوری نگاش می کنن که انگار ........... ما بچه مذهبی ها هم که ...... ما شاللاه. تا یکی آستین کوتاه پوشید....... دوستی با این شخص حرام و فی حکم محاربه مع امام زمان است. اینم جاذبه ماست. چقدر جاذبه خوبی!!!!!!!امام خمینی هم همینطور جاذبه داشت که تو اون شرایط سلطنتی اون همه جوونو دور دین جمع کرد. پیامبر هم همین طوری بود که جوونای عرب که تا خرخره تو لجن بودن رو دور خودش جمع کرد.!!!!!!!!!! واقعا امام و پیامبر اینطوری بودن.؟؟؟؟؟؟ چرا ما نباید مثل اونا باشیم؟؟؟؟؟؟؟؟ خوب برادرا بیاین یه کم با اون جوونا هم دوست باشین. به خدا اگه با اونا دوست باشین می فهمین که چقدر دل پاکی دارن(البته اول گفتم عده محدودی در هر منطقه ای هست که از نخاله ها به حساب میاد). من به وفور با این جوونا نشت و بر خاست دارم. دیدم این چیزایی رو که می گم. البته در شیوه کار آموزش باید بگم که اشتباست در اول مدرسه به بچه بگیم بیا نماز بخون و روزه بگیر و از این جور چیزا. این خودش یعنی محدودیت برای کسی که اسلام رو نمی شناسه. باید برای بچه ها اول بگیم که خدا چقدر دوستشون داره.(البته یه شعری هم از سهراب هست که این موضوع رو مشخص می کنه)بعد بجه خود به خود به خدا علاقه مند می شه و دیگه هر طوفانی بیاد نمی تونه این دژ استوار رو بلرزونه. ما میایم بنای این ساختمون رو سست می سازیم و بعد انتظار داریم تا انتها با هامون بمونه. البته قبول دارم که اطلاعات دینی جوونا پایینه اما دلشون آماده درک حقایقه. فقط نیاز به همت ما داره. موفق باشین. __________________[/quote] .دوستان به این پست برادرمون خوب توجه وتامل کنید. بیشتر مشکل ما از اینجا اب میخوره....

سلام

علی اقا درسته هر کس بچه شو دوست داره ولی الان کم فرزندی پیش میاد کارهای روزمره خودش به پدر مادرش بگه ! چر ؟! چون والدین دعواش نکنن !
چرا این همه دوستی جنس مخالف زیاد شده ! چون میبنه طرف مقالبش بیشتر نازش میکنه و اسمش سر زبونش است !

1 - متاسفانه دغدغه مسئولین بیشتر روی جنبه اقتصادی شده است
2 - صدای وسیما به وظیفه خود عمل نمی کنند (تبلیغ بانک ها .........نامزد بازی ....فوتبال .....)
3 - عدم پاسخگوی کارشناسان دینی به تهاجمات فرهنگی بیگانگان ونبود جواب به شبهات مذهبی
4 - حرام خوری وتحصیل در آمد از راه شبهناک وغیر شرعی (بانک های ربوی ......)
5 - نبودن صداقت در میان بعضی مدعیان دینداری
6 - دغدغه مسئولین بر حفظ نظام است تا تاکید واصرار بر اجرای حدود اللهی
7 - مسئولین بیشتر دنبال رفاه مردم تا در پی تکامل ورشد وتعالی وتزکیه مردم و.و.وهستند
8 - ................جواب اصلی را در پست بعدی خواهم گفت

موضوع قفل شده است