جمع بندی چرا انسان خالقی دارد؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا انسان خالقی دارد؟

مقدمه: ما موحدان معتقدیم خداوند حالق انسان است و او را در مکانی غیر از زمین خلق کرده و این انسان بود که با ظلم خود به زمین هبوط کرد.
سوال: اگر انسان موجودی فرا زمینی ست چرا شبیه زمینیان خلق شده؟ گویی تمام موجودات خلقت مشابهی دارند و این انسان است که با سیر این مسیر تکامل به این درجه از توانایی رسیده و به توانایی ذهنی ای به نام عقل نایل شده. با توجه به این که نظریه علم نیز مشابه این است چطور امکان نفی این عقیده و اثبات نظریه دین وجود دارد؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد جلیل

الحیاة;816614 نوشت:
مقدمه: ما موحدان معتقدیم خداوند حالق انسان است و او را در مکانی غیر از زمین خلق کرده و این انسان بود که با ظلم خود به زمین هبوط کرد.
سوال: اگر انسان موجودی فرا زمینی ست چرا شبیه زمینیان خلق شده؟ گویی تمام موجودات خلقت مشابهی دارند و این انسان است که با سیر این مسیر تکامل به این درجه از توانایی رسیده و به توانایی ذهنی ای به نام عقل نایل شده. با توجه به این که نظریه علم نیز مشابه این است چطور امکان نفی این عقیده و اثبات نظریه دین وجود دارد؟

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
الف: در اسلام قائل هستیم که انسان از جسم و روح که یکی مادی و دیگری غیر مادی است تشکیل شده است.
ب: جسم انسان که جنبه مادی دارد از خاک زمین گرفته شده است لذا او نیز یک موجود زمینی است.
ج: بر اساس تعالیم اسلام حضرت آدم برای زندگی در زمین خلق شد که با ترک اولی خود، سبب شد تا زندگی در زمین، زودتر شروع شود.
د: اینکه انسان تکامل یافته موجود دیگری باشد(که طرفداران این نظریه، میمون را مطرح کرده اند) ثابت نشده است علاوه بر آنکه شواهدی بر رد آن نیز ارائه شده است.
ه: در فرض ثبوت این نظریه، تضادی بین باور دین و آن وجود نخواهد داشت زیرا این نظریه ثابت می کند که موجودات یک روند تکاملی را طی کرده اند؛ ولی این مساله را نفی نمی کند که آیا می توان یک آفرینش و خلقت مستقل داشت یا خیر؟
به عبارت دیگر یک قانون کلی ارائه نمی دهد و تنها بر اساس استقرا سخن گفته است (همانند اینکه با مشاهده تعداد زیادی کلاغ -مثلا 1000تا- فردی به این نتیجه برسد که کلاغ ها سیاه هستند اما این مشاهده و نتیجه بدست آمده از آن ثابت نمی کند که قطعا کلاغ 1001 که دیده شود سیاه است شاید آن یکی سفید باشد.)
لذا اگر قرآن به یک آفرینش مستقل (خلقت آدم) اشاره کرده است تضادی با این نظریه نخواهد داشت.

الحیاة;816614 نوشت:
مقدمه: ما موحدان معتقدیم خداوند حالق انسان است و او را در مکانی غیر از زمین خلق کرده و این انسان بود که با ظلم خود به زمین هبوط کرد.
سوال: اگر انسان موجودی فرا زمینی ست چرا شبیه زمینیان خلق شده؟ گویی تمام موجودات خلقت مشابهی دارند و این انسان است که با سیر این مسیر تکامل به این درجه از توانایی رسیده و به توانایی ذهنی ای به نام عقل نایل شده. با توجه به این که نظریه علم نیز مشابه این است چطور امکان نفی این عقیده و اثبات نظریه دین وجود دارد؟

با سلام
ما جایی ندیده ایم که بگویند انسان در فرازمان و مکان خلق شده است. بلکه صریح آیات و روایات خلقت او در زمین است. "انی جاعل فی الارض خلیفه". پس آفرینش انسان نیز مانند سایر موجودات زمینی است با این تفاوت که او دارای استعدادهای ویژه ای است که در همه ابعاد شاهد آن هستیم.
یا علیم

به نام خدا
سوال: دین قائل است که انسان توسط خالقی و در یک خلقت مستقل خلق شده است و این در حالی است که اگر ما به موجودات زمینی نگاه کنیم می بینیم همه آنان خلقت مشابهی دارند و گوئی این انسان بوده است که با تکامل به این مساله رسیده است. آنچه ظاهر خلقت نشان می دهد با نظریه علم سازگار تر است تا با نظریه دین.
پاسخ:
اولاً:تشابه در خلقت نمی تواند اثبات کننده فرضیه تکامل باشد بلکه تنها می‌تواند سازنده آن نظریه باشد لذا برای اثبات این فرضیه باید از ادله متقن بهره گرفت و این در حالی است که این ادله مفقود است و هیچ دلیل تجربی و فلسفی بر تبدیل یک نوع به نوع دیگر وجود ندارد.
ثانیاً: اگر نظریه تکامل ثابت گردد با این حال خالق را نفی نمی کند.
ثالثاً: اگر این نظریه را بپذیریم باز هم منافاتی نخواهد داشت که ما قائل شویم یک موجود در این میان، خلقت مستقلی داشته باشد به بیان دیگر این مساله با خلقت مستقلی که خداوند در مورد انسان بیان نموده است در تضاد نیست.
در نتیجه: آنچه بیان شده است دلیل بر نفی ادعای قرآن نیست.
جهت مطالعه بیشتر به کتاب «داروینیسم یا تکامل انواع» نوشته آیه الله سبحانی مراجعه شود.

موضوع قفل شده است