چرا امام علی (ع) به فکر خانواده شون نبودند؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا امام علی (ع) به فکر خانواده شون نبودند؟

سلام
این ماجرا را بخوانید:


سه روز گذشت در خانه علی علیه السلام غذایی پیدا نشد، آن حضرت و فاطمه زهرا(س) و حسنین علیه السلام گرسنه ماندند، فاطمه(س) پیراهن خود را به علی علیه السلام داد تا بفروشد، آن حضرت پیراهن را به شش درهم فروخت، اتفاقا، فقیری درخواست کرد، حضرت آن شش درهم را به فقیر داد.

پس از این جریان، جبرئیل امین بصورت مردی ناشناس سوار بر شتری در برابر علی علیه السلام حاضر شد و عرض کرد: این شتر را از من خریداری کن.
علی علیه السلام فرمود: من پول قیمت این شتر را ندارم تا خریداری کنم.
مرد ناشناس گفت: حاضرم شترم را بفروشی و پولش به عنوان نسیه بماند.
علی علیه السلام گفت: قیمت این شتر چقدر است؟
مرد ناشنانس گفت: صد درهم می فروشم.
حضرت علی علیه السلام شتر را به همین قیمت خرید و افسار آن را گرفت و از مرد ناشناس جدا شد، هنگامی که علی علیه السلام بطرفی رهسپار می شد با مرد عربی، روبرو شد، و آن میکائیل بود، که به آن صورت درآمده بود.
مرد عرب گفت: آیا شتر را حاضری بفروشی؟
علی علیه السلام گفت: بلی.
مرد عرب گفت: قیمت این شتر چقدر است؟
علی علیه السلام گفت: صد درهم.
مرد عرب آن شتر را از او خرید، و مبلغ صد و شصت درهم داد، علی علیه السلام پول را گرفت، و به سوی خانه رهسپار شد، نرسیده به خانه، با فروشنده، اولی، که جبرئیل به صورت مرد ناشناسی بود، ملاقات کرد.
مرد ناشناس گفت: یا علی! شتر را فروختی؟
علی علیه السلام فرمود: بلی.
مرد ناشناس گفت: پس حق مرا که صد درهم بود و شتر را نسیه فروخته بودم عنایت کن.
حضرت علی علیه السلام صد درهم وی را داد، سپس با داشتن شصت درهم به سوی خانه آمد، و پول ها را به دامن فاطمه(س) ریخت.
فاطمه(س) فرمود: این درهم ها از کجا بدست آمده؟
علی علیه السلام فرمود: بوسیله شش درهم با خدا معامله کردم، عوض آن خداوند شصت درهم به من عنایت فرمود. سپس آن حضرت علیه السلام به حضور مبارک پیغمبر صلی الله علیه و آله رسید و جریان را عوض کرد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: فروشنده جبرئیل بود و مشتری و خریدار میکائیل بود، شتر نیز مرکب فاطمه(س) در روز قیامت می باشد، سپس فرمود: علی جان، سه چیز به تو عنایت شده که دیگران از آن محرومند: از برای تو بانوئی است که سرور زنان و بانوان اهل بهشت است، و تو دو پسر داری که آقای جوانان اهل بهشت می باشند، و تو داماد سالار پیغمبران می باشی، خدا را سپاسگزاری کن.

طبق این نقل تاریخی سه روز در خانه حضرت علی (ع) غذایی پیدا نشد!
چرا امام علی (ع) به فکر خانواده نبودند؟
سه روز چیزی تو خونش پیدا نشده یعنی به فکر معاش خانواده نبودند؟؟؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هادی

یار مهربان;949393 نوشت:
چرا امام علی (ع) به فکر خانواده نبودند؟
سه روز چیزی تو خونش پیدا نشده یعنی به فکر معاش خانواده نبودند؟؟؟


با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش خوبتان

در پاسخ به این پرسش چند نکته را یاد آور می شویم:
الف: طبق روایات شریفه امیر المومنین علی (علیه السلام) از طریق کشاورزی و باغ داری امرار معاش می فرمودند و چنانکه که نقل است ثروت بسیاری از این طریق کسب کرده و به مستمندان انفاق می فرمودند.
حضرت کار می کردند و باغی آباد می ساختند و … اما بعد یک جا همه آن را بین نیازمندان تقسیم می کردند.
« إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طَعْمِهِ بِقُرْصَيْه‏ ».( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏67، ص: 320)
«امام و راهبر شما از دنيايش به دو جامه كهنه و دو گرده نان اكتفا نموده است».
امام صادق علیه السلام فرمودند: «امیرمؤمنان على علیه السلام زمین‌ها را آماده کشاورزى، و مزرعه هایى احداث کرد، و از دسترنج خود، هزار برده خرید و آزاد نمود.» (مستدرک الوسائل، ج2، ص514)

ب: بین داشتن ثروت و استفاده آن برای خود فرق است. حضرت ثروت داشتند اما برای نه برای خود ، بلکه برای مستمندان و نیازمندان، ممکن است انسان درآمد زیادی داشته باشد اما بخش اعظم درآمد خود را صرف کارهای عمران و آبادانی کشور و گره گشایی از مشکلات مردم بکند. چه اینکه توصیه شده تمامی مومنین عزیز این خصلت را داشته باشند، داشتن ثروت مذموم نیست چه بسا کسی ثروت فراوانی دارد منتهی در راه خدمت به دین و جامعه اسلامی صرف می شود این ثروت نه تنها بد نیست بلکه بسیار خوب و مورد سفارش هست.
علی علیه السلام هم ثروت داشتند منتهی به ثروت خود دلبسته نبودند و این ثروت را در راه دین خرج می کردند .

ج: ممکن است انسان ثروت داشته باشد، اما در یک جا نقدینگی نداشته باشد. امام علی علیه السلام با توجه به روایاتی که عرض شد اموال زیادی داشتند منتهی اموال خود را بین مستمندان تقسیم می فرمودند؛ مضافاً بر این که آنان تجلّی کرم الهی بودند، اما چون بشر بودند، محدود نیز بودند و سیره‌ی آنها بخشش بود، نه پس‌انداز.
(توجه داشته باشیم که اگر انسان شام شب خود را به مسکین داد، بدین معنا نیست که آیه‌ی مبارکه « وَلاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا ...» را عمل نکرده است. چرا که آیه یک روش کلی را بیان می‌دارد و نه موردی. ما نیز اگر اهل فضیلت و کرم باشیم و سائلی به در خانه‌ی ما بیاید و بدانیم که او محتاج است، راهی هم ندارد، اما ما می‌توانیم امشب را بگذرانیم و ...، وظیفه داریم که شام شب خود را نیز به او بدهیم. چه رسد به یک امام معصوم که حجت الله (ع) است. پس اگر ما چنین نمی‌کنیم، کسر و نقص در علم، فضیلت و کرم ماست، نه این که آنها خطا کرده باشند).

بنابراین می توان این چنین نتیجه گیری کرد که:
اولا: این طور نبوده که خانه ی علی علیه السلام همیشه خالی از آذوقه باشد، احتمالا این قبیل روایات در دوران پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است؛ امیرالمومنین چون در دوران پیامبر، دست راست رسول الله در امور اجرایی بود وقتی برای کسب و کار و تجارت نداشت. در دوران خلفای سه گانه چون ایشون در امور اجرایی دخالت چندانی نداشتند به کار و فعالیت اقتصادی بیشتری پرداختند.
ثانیا: اگر سندی بر این مطلب پیدا شود که فقر در خانه ی علی علیه السلام بعد از رسول خدا نیز بوده است؛ دلیلش این است که طبق نقل های فروان حضرت دارای خودشون را بین مستمندان تقسیم می کردند و ممکن بود در برخی از اوقات نقدینگی نداشته باشد.
ثالثا: امیر المومنین علی (علیه السلام) امام شیعیان بود ائمه معصومین علیهم السلام وضعیت خوراک و پوشاک شان هم ردیف افراد فقیر بود.

نتیجه اینکه حضرت علی (علیه السلام) به فکر معیشت خانواده خودشون بودند منتهی به دلایلی که عرض شد گاهی به دلیل فقر حقیقی در دوران حیات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و عدم نقدینگی و بخشش غذای خود به مستمندان در برخی اوقات غذایی پیدا نمی شد.

چه كسي بايد مواسات يا مساوات كند و چه كسي ايثار؟ مسلماً كسي كه با بخشش اموال خود در اندك زماني محتاج گشته و مجبور خواهد شد براي رفع نياز خود دست به سوي ديگران دراز كند براي چنين شخصي ايثار كردن، عين اسراف كردن است.
ايثار كردن فقط براي افرادي صادق خواهد بود كه نه تنها پس از بذل دارايي خود در راه خدا، محتاج نخواهند شد بلكه به خود اطمينان دارند كه از راه‌هاي حلال روزي خود را به دست خواهند آورد و با همت خويش هيچ وقت محتاج ديگران نخواهند بود.
درست است كه در آيه مورد نظر (فرقان/67) به ميانه‌روي و اعتدال و نيز به پرهيز از اسراف پرداخته شده است اما بايد در نظر داشت اين آيه در صدد بيان اوصاف بندگان خداوند است كه با تقوي و عمل به فرامين الهي به درگاه احديت تقرب يافته‌اند نه در مورد امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ كه حسابشان جداست انسان هر اندازه كه به ذات احديت نزديك‌تر باشد به همان اندازه بايد در اجراي امور ديني نسبت به سايرين پيش‌قدم‌تر باشد. حضرت آيت الله جوادي آملي مي‌فرمودند: اينكه گفته شده «خير الامور اوسطها» در مورد افراد عادي است كه بايد در همه چيز از جمله در انفاق ميانه‌روي و حد اعتدال را مراعات كنند كه با بذل و بخشش بيش از حد به خود ضرر نرسانند ولي اين شخص اگر به مرحله‌اي برسد كه از خواصّ و مقرّبين درگاه باري تعالي گردد در اينجا «خير الامور اكثرها» معنا خواهد داشت. بنابراين، در اعمال عبادي و ديني نيز هرگز نبايد آنچه را در مورد انسان‌هاي عادي بيان شده، در مورد معصومين ـ عليهم السلام ـ صادق بدانيم و بالعكس آن نيز چنين است.

موضوع قفل شده است