چرا آتش جزو مطهرات نیست؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا آتش جزو مطهرات نیست؟

سلام

چرا آتش جزو مطهرات نیست

اولا خیلی خوش آمدید!:Mohabbat:
دوماً اینکه نمیشه هر کی هر چی به ذهنش میرسه بپرسه که چرا جزو مطهرات نیست؟!! منم میگم چرا شربت جزو مطهرات نیست؟! :khaneh:
سوماً آتش اگر چیزی مثل چوب نجس را بسوزاند، آن چوب پاک خواهد شد. اما به این میگن استحاله. یعنی تغییر چیزی به چیز دیگر، طوریکه دیگه چیز اول نباشد!

فیروزه;166055 نوشت:
سلام

چرا آتش جزو مطهرات نیست


با سلام

پاک کننده‌ها یا مطهرات چیزهایی هستند که آلودگی‌ها را بر طرف می‌کنند و به عبارت علمی عواملی هستند که در اثر دخالت آنها آلودگی‌های ناشی از نجاسات نابود یا ناتوان می‌گردند و این که در احکام اسلامی تصریح شده است که انسان خود را با آب تطهیر نماید به این علت است که هم فضولات بر طرف می‌شود، هم فاضلاب‌ها روان می‌شوند، و هم مخرج با آب شسته و پاک می‌شود و بیماری‌های میکروبی را نیز از افراد دور می‌نماید آری آب یکی از بهترین پاک‌کننده‌ها، و سبب سلامت جسم و روان آدمی می‌باشد.

و اما یکی دیگر از پاک کننده‌ها خاک است از نظر علمی خاکِ زمین، ذرات ذره‌بینی مخصوصی دارد که آلودگی‌ها را متلاشی و نابود می‌کند و ما می‌بینیم که چطور در طبیعت حیوانات مانند گربه روی مدفوع خود خاک می‌ریزد و بعضی از حیوانات مانند پرندگان، منقار یا پوزة خود را به خاک می‌مالند.


پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلَّم) از خداوند متعال نقل می‌کند که فرمود:

جَعَلْتُ لَکَ وَلِاُمَّتِکَ الْاَرْضَ کُلَّها مَسْجِداً وَ تُرابَها طَهُوراً[1]

تمامی زمین را برای تو و امت تو مسجد و خاک آن را پاک‌کننده قرار دادم.

از نظر حفاظت محیط زیست یکی از راه‌های مهم مبارزه با آلودگی‌ها و پاک‌سازی محیط زیست از زباله‌ها، استفاده از زمین و خاک است.
اگر زباله‌ها را در گودال‌ها بریزند و با خاک روی آنها را بپوشانند، این زباله‌ها پس از مدتی به کود تبدیل می‌شود، چنانچه در حدود 92 درصد زبالة شهرهای آمریکا در گودال‌ها و محل‌های مخصوصی که برای این کار در زمین حفر کرده‌اند انباشته می‌گردد.

اشعه ماورای بنفش آفتاب: از نظر علمی آفتاب غیر از اشعة نورانی و اشعة حرارتیِ مادونِ قرمز، دارای اشعه دیگری بنام اشعه فوق بنفش است که این اشعه قدرت میکرب کشی فوق العاده دارد و در مدت کوتاهی میکروب‌ها را نابود می‌کند و مانند تیرهای تیزی است که با سرعت برق، بر تن میکرب‌های موذی فرو رفته، آنها را هر جا که باشند از پا در می‌آورد[2].

و از حضرت امام محمد باقر (علیه‌السلام) در این زمینه که آفتاب باعث از بین رفتن میکروب می‌شود و اثر پاک کنندگی بسیار خوبی دارد حدیثی نقل شده است که در پاسخ به سؤال فردی که از ادراری که پشت بام یا در محلی است که آن جا نماز خوانده می‌شود فرمود: چنانچه آفتاب (البته با توجه به شرایطی که در پاک کردن با آفتاب توضیح خواهیم داد). آن را خشک کند بر آن نماز بخوان زیرا پاک است[3].

از دیگر مطهرات و پاک کننده‌ها اسلام آوردن است، اسلام مانند استحاله و تبادلات شیمیایی، تحول روحی، و دگرگونی باطنی و کیمیایی[4] در انسان پدید می‌آورد که وی را از حالتی چون میکروب‌های زیان بخش جامعه یعنی کفر و شرک، سرچشمة فسادها و اختلافات و عداوتها و ناپاکی‌های روحی و اخلاقی به عنصری صالح و مفید به حال جامعه تبدیل می‌گرداند از این رو، در طب فقهی، به دنبال انواع تبادلات و تحولات شیمیایی، تحول روحی و کیمیایی اسلام از مطهرات ذکر شده و در عروة الوثقی چنین آمده که اسلام پاک‌کنندة بدن کافر، و رطوبت متصل به وی مانند آب دهان، عرق و... است5

[1] . سفینة البحار جلد 1 صفحه 19

[2] . رساله نوین فقهی پزشکی ج 1 ص 131 الی 139

[3] . الفقیه 1/244/732

[4] . کیمیا، به معنی اختلاط و امتزاج و در اصطلاح قدما ماده‌ای که بوسیله آن بتوان مس را تبدیل به زر کرد و آن را اکسیر هم گفته‌اند، اما چنین اکسیری تاکنون بدست نیامده. در عربی به معنی علم شیمی است. در فارسی به معنی مکر و حیله و تدبیر و افسون و فریب هم گفته شده. کیمیایی، منسوب و مربوط به کیمیا، عالم به کیمیا

[5] . رساله نوین فقهی پزشکی ج 1 ص]

سلام

بعضی از نجاسات مانند خوک یا خوک صفتان با شستن با اب زمزم هم پاک نمیشوند و باید انانرا سوزاند تا لااقل جایشان پاک شود .

مطهرات بیشتر آب ،نور خورشید ،وخاک است ولی آب بهترین نوع مطهرات است

و یه سوال شما چه جوری میتونی با آتیش چیزی رو پاک کنی؟

موضوع قفل شده است