جمع بندی چرایی نجاست سگ!

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرایی نجاست سگ!

با سلام 

از اونجایی که یک سری ها میگن با وجود واکسینه شدن ها و رعایت موارد بهداشتی و اصلاح نژاد بعضی سگ ها حکم اسلام راجب نجاست باید تغییر کنه یا اینکه از اول چنین چیزی نبوده و ساختگیه راجب اثبات نجاست سگ یک سری دلایل و شواهد قانع کننده میخواستم هم برای خودم هم برای این دوستانی که اینهارو مطرح میکنن

ممنونم

برچسب: 

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

از اونجایی که یک سری ها میگن با وجود واکسینه شدن ها و رعایت موارد بهداشتی و اصلاح نژاد بعضی سگ ها حکم اسلام راجب نجاست باید تغییر کنه یا اینکه از اول چنین چیزی نبوده و ساختگیه راجب اثبات نجاست سگ یک سری دلایل و شواهد قانع کننده میخواستم هم برای خودم هم برای این دوستانی که اینهارو مطرح میکنن

در این خصوص باید به دو نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

پاسخ شفاف و گوتاه در این خصوص این است که واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی زمانی می تواند مانع نجاست سگ بشود که روشن بشود حکم نجاست سگ به خاطر این امور بوده است، اما خودِ این مطلب چطور اثبات میشود؟

شما فرض کنید بهترین دام پزشک جهان که فوق العاده در این حوزه مشهور است بگوید من به دستاورهای جدیدی رسیده ام و به شما می گویم سگ برای شما خیلی ضرر دارد و بعد عمرش کفاف ندهد که بیشتر توضیح بدهد و بمیرد. خب آیا در این صورت واکسیناسیون و رعایت بهداشت را کافی می دانید؟ روشن است که پاسخ منفی است، چون شما نمیدانید او به چه مسائلی علم پیدا کرده است و از چه ضرری دارد سخن می گوید؟ آیا با واکسیناسیون و رعایت بهداشت حل میشود؟

یک لحظه تصور کنید که ما آمدیم و به خاطر واکسیناسیون و بهداشت حکم نجاست سگ را کنار گذاشتیم و روز قیامت معلوم شد که فلسفه ی این حکم چیز دیگری بوده! آن موقع به نظر شما چه جوابی داریم در برابر خدا؟

نکته دوم:

عمده حمله به حکم نجاست سگ به خاطر این است که انسان ها به خاطر هوش سگ و بامزه بودن برخی نژادها علاقه زیادی برای نگه داشتن آن دارند، و از آنجا که اسلام را مانعی در برابر خود می بینند به این حکم حمله می کنند، وگرنه مثلا در مورد خوک هم که اسلام حکم به نجاست آن کرده است این همه اعتراض وجود ندارد.

بنابراین عامل اصلی این است که انسان ها حکم دین را در برابر خواسته دل خودشان می بینند و یک دسته که برایشان دین هم مهم است سعی می کنند با این جملات توجیه کنند که دیگر دین در این زمینه دغدغه ندارد و مشکل با واکسیناسیون و بهداشت حل شده است، و دسته دوم که تدین کمتری دارند به حکم دین حمله می کنند.

در حالی که اصلا حکم نجاست سگ به خاطر تحقیر این موجود نیست، سگ وجودش ضرورت دارد، و برای طبیعت لازم است، خدا هیچ موجودی را بی جهت نیافریده است، سگ نسبت به انسان است که نجس است، اصلا این حکم ربطی به هوش و وفای او ندارد.

با سلام 

از اونجایی که یک سری ها میگن با وجود واکسینه شدن ها و رعایت موارد بهداشتی و اصلاح نژاد بعضی سگ ها حکم اسلام راجب نجاست باید تغییر کنه یا اینکه از اول چنین چیزی نبوده و ساختگیه راجب اثبات نجاست سگ یک سری دلایل و شواهد قانع کننده میخواستم هم برای خودم هم برای این دوستانی که اینهارو مطرح میکنن

ممنونم

سلام

آنها که می گویند ساختگی است دو دسته هستند :

الف ) یک عده می گویند در قرآن به نجاست سگ اشاره نشده است و فقط به حرمت خوردن خوک و خون و مردار و مانند آن اشاره شده است.

و در بیان حرمت اکل از حصر استفاده شده است پس سگ جزو اینها نیست.

پاسخ :

اولا اگر این آیات درباره اکل است پس به درد مدعای شما نخواهد خورد. مگر بگویند چیزی که حرام گوشت است نجس هم هست.

دوما حصر اضافی است نه مطلق

سوما در آیه علت حرمت خوک، رجس بودن عنوان شده است.

پس اگر سگ هم رجس باشد، نجس خواهد بود.

پس نیازی نیست همه مصادیق رجس ذکر شود.

مثلا شراب حرام است و لازم نیست همه مصادیق شراب در قرآن ذکر شود.

در آیه قرآن هم علت حرمت، رجس عنوان شده پس هر جا رجسی باشد، نجاست خواهد بود.

مثلا اگر مدفوع، رجس باشد نجس خواهد بود.

مثلا اگر کافر، رجس باشد نجس خواهد بود.

سگ نیز همین است.

لکن رجس لزوما یک مسئله مادی نیست و وابسته به عواملی است.

مثلا کفر یک امر اعتقادی است.

لذا نجاست سگ یا رجس سگ لزوما نباید به خاطر جسم او باشد.

مثلا خوک به عنوان حیوان بی غیرت شناخته میشود.

پس انگل در گوشت خوک تنها یکی از عواملی است که میتواند در نجاست دخیل باشد.

در مورد سگ نیز دو عامل می تواند دخیل باشد :

اول مسئله جسم سگ است. که مسئله بهداشتی است‌

دوم مسئله وابستگی به سگ و کمرنگ شدن روابط اجتماعی و خانوادگی است که در فرهنگ غربی دیده میشود.

مثلا سگ ها یکی از عوامل کاهش نسل و جایگزین فرزند هستند که در کارتنی نیز به آن پرداخته شد.

یا مثلا خیلی از دخترها، حس فرزند را به سگ دارند و خلاهای خود را از این طریق پر می کنند.

و حتی فراتر از اینها...

 

ب )

دسته دوم اصولا مسلمان نیستند و اعتقادی ندارند. و اصولا نجاست سگ را خرافه می دانند و تجربه محور هستند.

 

یک دلیل دیگر هم که ذکر میشه، جایز بودن شکار با سگ شکاری است. سگ به وسیله دندانهایش شکار می‌کنه، یعنی دندان سگ با رطوبت خون شکار تماس پیدا می‌کنه. در سایت زیر گفته شده که ممکنه این موضوع به خاطر فواید و مصالحی مستثنا شده باشه:

لینک

مثلا خوک به عنوان حیوان بی غیرت شناخته میشود.

در این موضوع برخی گفته‌اند که خوک در طبیعت تشکیل خانواده میده، اما وقتی صد تا خوک رو در یک جای محصور قرار بدهند دیگه از روال طبیعی زندگیش خارج میشه و نمی‌تونه یک خانواده مستقل داشته باشه.

در مورد جانورشناسی و رفتار خوکها اطلاعات زیادی ندارم و مطلب بالا رو نمی‌تونم رد یا تایید کنم. فقط می‌خوام بگم که بحث زیاده در این موضوع.

گاهی در مورد فلسفه احکام صرفاً حدس و گمان میشه مطرح کرد. می‌دونیم از بعضی چیزها نهی شده اما به طور قطع نمی‌دونیم حکمتش چیست.

جمع بندی

پرسش:

گاهی به حکم نجاست سگ اعتراض شده و آن را ساختگی می دانند، و گاهی هم در ابتدا پذیرفته می شود، اما میگویند با وجود واکسینه شدن و رعایت موارد بهداشتی و اصلاح نژاد بعضی سگ ها حکم اسلام راجع به نجاست باید تغییر کند. چه پاسخی میتوان به این سوالات داد؟

پاسخ:

در این خصوص باید به دو نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

اگر تردید نجاست سگ از سوی یک انسان مسلمان باشد، خب باید با استناد به متون دینی او را آگاه کرد که این حکم ساختگی نیست، واقعا نجاست یا پاکی سگ چه آسیبی به مراجع و علما میزند که بخواهند به خاطر آن حکم خدا را تغییر دهند؟

در روایات اسلامی به این مسئله اشاره شده است:
امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «قَالَ إِذَا وَلَغَ الْکَلْبُ فِی الْإِنَاءِ فَصُبَّهُ» ؛ هرگاه سگ از ظرفی آب خورد، آن آب را دور بریز»(1)

 

یا در روایت دیگری چنین آمده: «سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) عَنِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ: رِجْسٌ نِجْسٌ، لَا يُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ، وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّة ثُمَّ بِالْمَاءِ»؛ شخصی حکم سگ را از امام صادق (علیه السلام) سؤال کرد، حضرت فرمود: پليد و نجس است، از اضافه آبي که آشاميده نبايد وضو گرفته شود، آن آب را بريز و (ظرف) را بار اول با خاک و سپس با آب بشوى.» (2)

نکته دوم:

و اما پاسخ شفاف و کوتاه در خصوص کسانی که واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی را عامل تغییر حکم می دانند، این است که واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی زمانی می تواند مانع نجاست سگ بشود که روشن بشود حکم نجاست سگ به خاطر این امور بوده است، اما خودِ این مطلب چطور اثبات میشود؟

شما فرض کنید بهترین دام پزشک جهان که فوق العاده در این حوزه مشهور است بگوید من به دستاورهای جدیدی رسیده ام و به شما می گویم سگ برای شما خیلی ضرر دارد و بعد عمرش کفاف ندهد که بیشتر توضیح بدهد و بمیرد. خب آیا در این صورت واکسیناسیون و رعایت بهداشت را کافی می دانید؟ روشن است که پاسخ منفی است، چون شما نمیدانید او به چه مسائلی علم پیدا کرده است و از چه ضرری دارد سخن می گوید؟ آیا با واکسیناسیون و رعایت بهداشت حل میشود؟

یک لحظه تصور کنید که ما آمدیم و به خاطر واکسیناسیون و بهداشت حکم نجاست سگ را کنار گذاشتیم و روز قیامت معلوم شد که فلسفه ی این حکم چیز دیگری بوده! آن موقع به نظر شما چه جوابی داریم در برابر خدا؟

نکته سوم:

عمده حمله به حکم نجاست سگ به خاطر این است که انسان ها به خاطر هوش سگ و بامزه بودن برخی نژادها علاقه زیادی برای نگه داشتن آن دارند، و از آنجا که اسلام را مانعی در برابر خود می بینند به این حکم حمله می کنند، وگرنه مثلا در مورد خوک هم که اسلام حکم به نجاست آن کرده است این همه اعتراض وجود ندارد.

بنابراین عامل اصلی این است که انسان ها حکم دین را در برابر خواسته دل خودشان می بینند و یک دسته که برایشان دین هم مهم است سعی می کنند با این جملات توجیه کنند که دیگر دین در این زمینه دغدغه ندارد و مشکل با واکسیناسیون و بهداشت حل شده است، و دسته دوم که تدین کمتری دارند به حکم دین حمله می کنند.

در حالی که اصلا حکم نجاست سگ به خاطر تحقیر این موجود نیست، سگ وجودش ضرورت دارد، و برای طبیعت لازم است، خدا هیچ موجودی را بی جهت نیافریده است، سگ نسبت به انسان است که نجس است، اصلا این حکم ربطی به هوش و وفای او ندارد.

 

پی نوشت ها:

1. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، مؤسسة آل البيت(عليهم السلام)، قم، چاپ اول، 1409،‏ ج1، ص226
2. همان.

موضوع قفل شده است