چراخداوند در شش روز همه چیز راخلق كرد؟

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چراخداوند در شش روز همه چیز راخلق كرد؟

خداى تعالى مي ‏توانست اراده كند و همه خلقت را در يك لحظه خلق كند ، چرا در شش روز خلق كرد ؟

درست است، خداىتعالى مي ‏تواند با يك اراده همه چيز را به وجود آورد، ولى لازم نيست كسى كه قادر است هر كارى را فوراً بكند، آن كار را فوراً انجام دهد، شايد مصلحت نباشد. شما مي ‏توانيد نماز چند روز را در يك روز بخوانيد، چرا نمي خوانيد؟ پس خداى تعالى مصلحت را در نظر مي گيرد. مصالح ايجاب مي ‏كرده كه خداى تعالى با تأنى، در شش روز خلق كند. يا الان ده هزار سال از خلقت آدم گذشته نمى توانيم بگوئيم چرا خداى تعالى همه را يكدفعه خلق نكرد؟ لذا با تأنى خلق كردن تضادى با قادريت خداى تعالى ندارد، چون وقت آن نرسيده كار را انجام نمي ‏دهد . و به علاوه به همين وسيله تانّي در كارها ( يعني منوط كردن انجام كارها به اوقات آنها ) را هم به ما افراد بشر ياد داده است

گمنام;2160 نوشت:
خداى تعالى مي‏توانست اراده كند و همه خلقت را در يك لحظه خلق كند ، چرا در شش روز خلق كرد؟


سلام

اینکه منظور از یوم (روز) چنانکه در قرآن مجید می فرماید: "ما زمین و آسمان را در شش روز خلق کردیم" (1) چیست؟ آیا مراد یک شبانه روز (24ساعت) است؟ یا...، باید گفت:

مسلم است که در زمان آغاز خلقت، روز و شب معنای واقعی خود را که از گردش زمین به دور خود و در برابر نور خورشید حاصل می شود، پیدا نکرده بودند، زیرا هنوز زمین و خورشید خلق نشده بودند. بنابراین نمی توان گفت منظور از «روز» دقیقاً همان زمان گردش کره زمین به دور خود باشد. هر چند که می تواند معادل آن (یعنی 24 ساعت) را برای آن در نظر گرفت.

اما از آنجا که یافته های علمی دانشمندان حاکی از آن است که میلیاردها سال طول کشیده تا زمین و آسمان به وضع کنونی خود در آمده اند لزومی ندارد که ما روز (یا معادل آن در زبان های دیگر مانند «یوم» در زبان عربی) را برابر 24 ساعت بدانیم. مخصوصاً با توجه به اینکه واژه روز یا یوم مفهوم وسیعی دارد، و در بسیاری موارد به معنای یک «دوران» و برهه ای از زمان به کار رفته است و می رود. خواه آن زمان کوتاه باشد یا طولانی و به اندازه هزاران و یا حتی میلیاردها سال.

به طور مثال قرآن مجید از عالم رستاخیز به «یوم القیامة» تعبیر کرده است، در حالی که مجموعه ی رستاخیز، دورانی بسیار طولانی است و در خود قرآن آمده است که روز رستاخیز و محاسبه اعمال مردم پنجاه هزار سال طول می کشد.(2)

بنابراین دست کم در فرهنگ قرآن مجید واژه «یوم» الزاماً به مقدار 24 ساعت نمی باشد. علاوه در کلمات مردم و شعرا و ادیبان و حتی پیشوایان دینی واژه روز و یوم به معنای «دوران» (کوتاه یا طولانی) آمده است. چنانکه حضرت علی(ع) می فرماید: «روزگار دو روز است: روزی به سود تو، و روزی به زبان تو»(3)

و کلیم کاشانی اینگونه سروده است:
بد نامی حیات یکی دو روز بیش نبود
آن هم «کلیم» با تو بگویم چسان گذشت
یک روز صرف بستن دل شد به این و آن
روز دگر به کندن دل از این و آن گذشت(4)

لغت شناسان نیز این وسعت مفهومی را در مورد واژه روز و یوم بیان داشته اند. مثلاً راغب اصفهانی می گوید: «یوم گاهی به مقدار زمان بین طلوع و غروب خورشید گفته می شود و گاهی به مدتی از زمان، هر مقدار که باشد.»(5)

از مجموع نکات ذکر شده چنین نتیجه می گیریم که: خداوند زمین و آسمان را در شش دوران متوالی آفریده است هر چند این دوران ها گاهی به میلیون ها و حتی میلیاردها سال بالغ شده است بنابر این بین قرآن و یافته های علمی از این نظر اختلاف و تضادی وجود ندارد.(6)

موفق باشید ...

پاورقی________________________

1- ق ،38: "وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما في‏ سِتَّةِ أَيَّامٍ".
2- معارج، 4.
3- نهج البلاغه.
4- کلیم کاشانی، به نقل از تفسیر نمونه، ج 6، ص 202.
5- مفردات الفاظ القرآن، واژه «یوم».
6- برای آگاهی بیشتر، نک: پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، محمد علی رضایی، صص 105-126، بنقل از پایگاه اسلام کوئست، گزیده ای از مقالۀ مراحل خلقت جهان و انسان از منظر قرآن و کتاب مقدس، با کمی تغییر.


موضوع قفل شده است