پیرامون دعا برای فرج

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پیرامون دعا برای فرج

چرا بیشتر در دعا کردن ها به جای دعا برای ظهور آقا امام زمان (عج) ،برای نزدیکی و تعجیل در فرج دعا می کنند؟

برچسب: 


با نام الله

با سلام خدمت شما دوست گرامی
به نظر می رسد که دعای برای فرج منظور همان دعای برای ظهور امام زمان باشد اگر چه دعای فرج می تواند اعم از فرج در امر ظهور باشد ولی کم کم در بین شیعیان دعای فرج منظور همان دعای ظهور امام زمان است
در احادیث زیادی به دعای برای فرج تاکید فراوان کرده است و آن را از وظایف شیعیان شمرده است
"و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج، که آن فرج شما است»"صدوق، کمال‌الدین، ج 2، ص 485؛ طبرسی، احتجاج، ج 2، ص 284؛ مجلسی، همان، ج 53، ص 181»
در توقيع شريفي حضرت می فرمایند: «وَأَکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجِيلِ الفَرَجِ»؛ و براي تعجيل فرج بسيار دعا کنيد.
امام صادق(ع) فرمودند:
هر کس بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «الّلهمّ صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجهم؛ خداوندا! بر محمّد و خاندان او درود فرست و در فرج ایشان تعجیل فرما» نمیرد تا قائم(ع) را دریابد (طوسی، محمّدبن الحسن، مصباح المتهجّد، ص328)
در توقیعی که از ناحیه ی آن حضرت در زمان نایب دوم ایشان خطاب به اسحاق بن یعقوب صادر شده است، با صراحت آن حضرت به شیعیان سفارش می کنند که جهت هرچه زودتر واقع شدن امر ظهور، زیاد دعا کنید . اگر از این نظر به سیره ی سایر معصومین ( علیهم السلام) مراجعه کنیم، به وضوح می بینیم، همه ی آن ها برای ظهور حضرت دعا می کردند و از پیروان خود هم می خواستند، از این امر غفلت ننمایند . به عنوان مثال، نقل شده است که حضرت امام صادق ( علیه السلام) در روز بیست و یکم رمضان، در حال سجده با این عبارات با خدای خود راز و نیاز می کردند ... ان تصلی علی محمد و اهل بیته و ان تاذن لفرج من بفرجه فرج اولیائک و اصفیائک من خلقک و به تبید الظالمین و تهلکهم عجل ذلک یا رب العالمین ... پروردگارا درود و صلوات بر پیامبراکرم ( صلی الله علیه و آله) و اهل بیتش بفرست و اذن فرج و ظهور آن کسی را عنایت کن که با فرج او، فرج اولیاء و برگزیدگان از خلق تو حاصل می شود . ای پروردگار جهانیان در این کار تعجیل بفرما ( افعال الاعمال، ج 1، ص 386 .)
و حضرت عسکری ( علیه السلام) در ضمن اشاره به مشکلات موجود در دوره ی غیبت در این باره می فرمایند ... لاینجوفیها من الهلاکة الا ... [من] وفقه فیها الدعا بتعجیل الفرج ... کسی در این شرایط از هلاکت و نابودی نجات پیدا نمی کند، مگر این که خداوند او را به دعا برای تعجیل فرج و ظهور موفق بگرداند . ( بحار الانوار، ج 102، ص 112)
در دوره غیبت دعا برای ظهور امام زمان عج نه تنها یک تکلیف شرعی برای شیعیان است بلکه یک وظیفه انسانی نیز تلقی می شود، امام صادق (ع) می فرماید هر کس برای فرج فرزندم مهدی دعا کنداو هم برای او دعا خواهد کردوخوشا به حال کسی که امام زمانش برایش دعا کند.زیرا طبق روایات، حضرت ولی عصر(عج) در همه حال به یاد شیعیان بوده و برای آنها در مشکلات دعا می کند بنابراین اقتضای انسانیت و عدالت این است که شیعیان نیز به یاد ایشان بوده و دعا برای سلامتی آن حضرت و تعجیل در فرج را فراموش نکنندد. آن حضرت برای فرج خود به درگاه الهی دعا می کند و در برخی روایات آمده است که آن حضرت شب قبل از ظهور را تا سحرگاه در کنار کعبه به دعا مشغول خواهد بود.


با سلام
حالا که این بحث مطرح شده دوست دارم این سوال را بپرسم که:
آیا بین ظهور و قیام امام زمان علیه السلام تفاوت است یعنی زمان این دو فرق می کند مثل ظهور پیامبر اسلام و قیام آن حضرت که حدود سیزده سال فاصله داشت؟
با سپاس

سید بهاء الدین;320620 نوشت:
با سلام حالا که این بحث مطرح شده دوست دارم این سوال را بپرسم که: آیا بین ظهور و قیام امام زمان علیه السلام تفاوت است یعنی زمان این دو فرق می کند مثل ظهور پیامبر اسلام و قیام آن حضرت که حدود سیزده سال فاصله داشت؟ با سپاس

با سلام خدمت شما دوست گرامی
آنچه از روایات بر می آید این است که امام زمان در لحظه اول ظهورش کنار کعبه رفته و یاران مخصوص او که همان فرماندهان لشکر امام زمان هستند که در روایات 313 نفر معرفی شده اند از سراسر دنیای اسلام خدمت آن حضرت می رسند و از همان لحظه قیام جهانی آن حضرت شروع خواهد شد
پس قیام آن حضرت منوط به ظهور آن حضرت می باشد و از ابتدای ظهور برنامه قیام ریخته خواهد شد
موضوع قفل شده است