جمع بندی پول گرفتن یا اخلاص داشتن در کارها

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پول گرفتن یا اخلاص داشتن در کارها

با سلام. می خواستم بدونم در روایات و احادیث در مورد موضوع زیر اشاره ای شده یا نه ؟
یک معلم در قبال درسی که به دانش اموزان می ده ، یه کارگر که داره یک سازه رو می سازه ، یک روحانی که منبر میره و...در قبال کاری که انجام میدن مزد و حقوق دریافت میکنن . هدفشون رضای خداست و کسب درامد حلال برای امرار و معاش زندگی . حالا اگه همین افراد همین کارها رو رایگان انجام بدن و بازم هدفشون رضای خدا باشه اون موقع خدا اون دنیا باهشون چجور حساب می کنه ؟؟!!!!
مثلا یه معلم برای دانش اموزای مناطق محروم رایگان کلاس فوق العاده بذاره یا یه روحانی ایام محرم و یا سایر مناسبت ها رایگان منبر بره ، یا یه کارگر که داره بنای یک مسجد رو میسازه پولی نگیره.ایا اجر و پاداش این دو حالت فرق داره ؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد بصیر

elmosanatreg;764286 نوشت:
با سلام. می خواستم بدونم در روایات و احادیث در مورد موضوع زیر اشاره ای شده یا نه ؟
یک معلم در قبال درسی که به دانش اموزان می ده ، یه کارگر که داره یک سازه رو می سازه ، یک روحانی که منبر میره و...در قبال کاری که انجام میدن مزد و حقوق دریافت میکنن . هدفشون رضای خداست و کسب درامد حلال برای امرار و معاش زندگی . حالا اگه همین افراد همین کارها رو رایگان انجام بدن و بازم هدفشون رضای خدا باشه اون موقع خدا اون دنیا باهشون چجور حساب می کنه ؟؟!!!!
مثلا یه معلم برای دانش اموزای مناطق محروم رایگان کلاس فوق العاده بذاره یا یه روحانی ایام محرم و یا سایر مناسبت ها رایگان منبر بره ، یا یه کارگر که داره بنای یک مسجد رو میسازه پولی نگیره.ایا اجر و پاداش این دو حالت فرق داره ؟

باسلام و احترام و عرض ادب
اولا ارزش اعمال به درجه ی اخلاص آن است.
ثانیا همیشه اینطور نیست که پول گرفتن، اخلاص را کم کند. بلکه افراد و نیتها با هم فرق می کنند، ممکن است کسی پول بگیرد اما نیتش این باشد که در راه خدا خرج کند.

ثالثا همیشه اینطور نیست که پول نگرفتن اخلاص را زیاد کند ممکن است کسی ازجهت ریاکاری و خوب جلوه کردن، پول نگیرد.

پس در هر کاری که اخلاص آن بیشتر باشد و جنبه های مادی درنظر گرفته نشده باشد، ارزش معنوی بیشتری دارد و در قیامت مقام بالاتری نزد خداوند دارد.

حتی ممکن است شخصی برای رضای الهی کارکند یا درس بدهد یا منبر برود پول هم بگیرد اما هدفش این باشد که این پول را خرج عیالات نیازمند خود بکند، این هم از اخلاص عمل، کم نمی کند و عمل را بی ارزش نمی نماید.

در هر صورت ملاک برتری عمل، اخلاص و نیت الهی است.

[="Tahoma"][="Blue"]ادامه:
در همین راستا، حدیث زیبایی را که ابن عباس در مورد اخلاص امیرالمومنین نقل کرده، ذکر می کنم:
ابن عباس گفت: به پيامبر خدا دو شتر بزرگ هديه داده شد، پس به اصحاب خود نظر كرد و گفت: آيا در ميان شما كسى هست كه دو ركعت نماز بخواند و در آن به كار دنيا توجه نكند و قلب او جز به ياد خدا نباشد؟ اگر چنين باشد يكى از اين دو شتر را به او مى‏دهم.

على برخاست و نماز خواند، وقتى سلام نماز را داد، جبرئيل نازل شد و گفت:

يكى از اين دو شتر را به او بده. پيامبر گفت: او در تشهد نماز به اين فكر افتاد كه كدام يك از اين دو شتر را بگيرد. جبرئيل گفت: او به اين فكر بود كه كدام يك از آنها چاق‏تر است آن را بگيرد تا آن را بكشد و در راه خدا صدقه بدهد، بنابراين، فكر او براى خدا بود نه براى خودش يا براى دنيا. پيامبر هر دو شتر را به او داد و خدا اين آيه را نازل كرد: «ان فى ذلك لذكرى لمن كان له قلب» يعنى در نماز على موعظه ‏اى براى هر كسى است كه عقل داشته باشد «او القى السمع» يعنى با دو گوش خود به آنچه با زبان تلاوت مى‏كند گوش بدهد «و هو شهيد» يعنى قلب او براى خدا حضور داشته باشد.

[=Traditional Arabic]پيامبر خدا فرمود: بنده‏ اى نيست كه دو ركعت نماز مى‏خواند و در آن راجع به چيزى از امور دنيا فكر نمى‏كند مگر اينكه خداوند از او راضى مى‏شود و گناهان او را مى‏بخشد.[=Traditional Arabic]( [=Traditional Arabic][=Traditional Arabic]شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج‏2، ص: 267)

موضوع قفل شده است