جمع بندی پوسیدن اجساد انبیاء

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پوسیدن اجساد انبیاء

سلام

در بحث محل تدفین آدم ابوالبشر علیه السلام، کارشناس محترم به دو حدیث زیر استناد کردند

امام صادق(ع) فرمود: «خدای تعالى به نوح(ع) در حالى که او در کشتى قرار داشت وحى کرد که یک هفته پیرامون کعبه طواف کند و او چنین کرد، سپس وارد آب شد در حالى که آب تا زانوهایش را فرا گرفته بود، آن‌گاه تابوتى را از آب بیرون آورد که در آن استخوان‌هاى آدم(ع) بود و تابوت را به داخل کشتى منتقل ساخت و بارها به دور کعبه طواف نمود، آن‌گاه به باب کوفه و وسط مسجد آن رسید و گروهی که با نوح در کشتى بودند پراکنده شدند، سپس تابوت را در محلّى به نام "غَرى" (نجف کنونی)دفن نمود».[1]

2. روایت شده است: «جنازه حضرت آدم در کوه ابو قبیس که در مکّه است مدفون شد آن‌گاه حضرت نوح(ع) بعد از طوفان استخوان‌هاى آدم(ع) را در تابوتى ریخته آن تابوت را در پشت کوفه دفن کرد، قبر آدم و نوح(ع) در "غرى" (یعنى نجف اشرف) می‌باشد و تابوت امیر المؤمنین على(ع) بالاى تابوت آنها در یک مکان قرار دارد».

سوال من این هست که مگر اجساد انبیاء الهی می پوسند؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد صادق

Anoushiravan;641841 نوشت:
سلام

در بحث محل تدفین آدم ابوالبشر علیه السلام، کارشناس محترم به دو حدیث زیر استناد کردند

امام صادق(ع) فرمود: «خدای تعالى به نوح(ع) در حالى که او در کشتى قرار داشت وحى کرد که یک هفته پیرامون کعبه طواف کند و او چنین کرد، سپس وارد آب شد در حالى که آب تا زانوهایش را فرا گرفته بود، آن‌گاه تابوتى را از آب بیرون آورد که در آن استخوان‌هاى آدم(ع) بود و تابوت را به داخل کشتى منتقل ساخت و بارها به دور کعبه طواف نمود، آن‌گاه به باب کوفه و وسط مسجد آن رسید و گروهی که با نوح در کشتى بودند پراکنده شدند، سپس تابوت را در محلّى به نام "غَرى" (نجف کنونی)دفن نمود».[1]

2. روایت شده است: «جنازه حضرت آدم در کوه ابو قبیس که در مکّه است مدفون شد آن‌گاه حضرت نوح(ع) بعد از طوفان استخوان‌هاى آدم(ع) را در تابوتى ریخته آن تابوت را در پشت کوفه دفن کرد، قبر آدم و نوح(ع) در "غرى" (یعنى نجف اشرف) می‌باشد و تابوت امیر المؤمنین على(ع) بالاى تابوت آنها در یک مکان قرار دارد».

سوال من این هست که مگر اجساد انبیاء الهی می پوسند؟

باسلام وتشکر .
در ابتدا باید اشاره شود بيشتر افراد بدنشان بعد از مرگ می پوسد؛ در باره انبیا نظیر آدم در برخی روایات مثل روایت که نقل شده سخن از پوسیدگی آمده ولی در برخی دیگر آمده که بدن انسان کامل از این افت مصون است .
نکته دیگر این که پوسیده نشدن یا دیر پوسیده شدن بدن مرده موهبت محسوب می‌شود. یک نوع امتیاز است، زیرا به لحاظ فرایند طبیعی هر بدنی بعد از مرگ و جدایی روح از آن، نیروی حیات و نگاهدارنده و حافظ از پوسیدگی و تخریب خود را که روح و قوای آن است، از دست می‌دهد و در معرض پوسیدگی و متلاشی شدن قرار می‌گیرد.
اگر بدنی بر اثر احاطه و اشراف روح بعد از مرگ بر آن و یا پرتوی معنویت و اعمال صالح که در دنیا انجام داده ،آن را از پوسیدگی حفظ کند، بالاترین امتیاز محسوب می‌شود، از این رو امیر مومنان یکی از افتخارات اهل بیت را عدم پوسیدگی بدن شریف آنان ذکر نموده : «انه یموت من مات منا و لیس بمیت و یبلی من بلی منا و لیس ببال؛ (1) هر که از ما می‌میرد، در حقیقت نمرده است، و چیزی از ما کهنه و پوسیده نمی‌شود».
ائمه به دلیل این که بدن شریف آنان از پوسیدگی مصون است، این به عنوان امتیاز بزرگی برای آن­ها بیان شده، بنا بر این اگر عدم پوسیدگی بدن بعد از مرگ نصیب هر کسی بشود، موهبت و امتیاز است. به خصوص آن که روح گر چه بعد از مرگ رابط تدبیری و صوری با بدن ندارد، ولی رابطه مادی و اشراف و احاطه بر آن همواره دارد. از این رو گفته شده:
ارتباط روح با بدن مادی و با قبر خاکی و توجه خاص آن به بدن مادی خود و به قبر خویش موجب می‌شود که بتوان از این طریق بهتر و کامل تر با روح رابطه برقرار نمود و به او توجه کرد. نیز توجه او را جلب نمود. مخصوصا در روزها و ساعات اول.
به همین لحاظ می‌بینیم در متون اسلامی تاکید شده که مومنان به زیارت قبور بروند. برای اهل قبور دعا و طلب رحمت و مغفرت کنند. پیداست که دعا و طلب مغفرت و تلاوت قرآن در هر جا و مکانی برای اموات خوب است. به آنان می‌رسد، ولی چه بهتر که بر سر قبر باشد، زیرا در این صورت رابطه باطنی با ارواح و با نظام برزخی بهتر و کامل‌تر بوده، ثمرات دعا و طلب مغفرت بیش­تر عاید آنان خواهد شد .
(2)

پی‌نوشت‌‌ها:
1. نهج البلاغه نشر موسسه امیر المومنین قم 1380 ش، خطبه 87، بند 16.
2. محمد شجاعی، معاد یا بازگشت به سوی خدا، نشر امیر کبیر، تهران 1362 ش. ج 2، ص 252.

با سلام و خسته نباشید

یک جا شنیده بودم اگر مومنی هر جمعه: غسل روز جمعه کند(تا 40 روز) بدن اش بعد مرگ پوشیده نمی شود؟ ایا صحت دارد؟

سپاس

صادق;642524 نوشت:
باسلام وتشکر .
در ابتدا باید اشاره شود بيشتر افراد بدنشان بعد از مرگ می پوسد؛ در باره انبیا نظیر آدم در برخی روایات مثل روایت که نقل شده سخن از پوسیدگی آمده ولی در برخی دیگر آمده که بدن انسان کامل از این افت مصون است .
نکته دیگر این که پوسیده نشدن یا دیر پوسیده شدن بدن مرده موهبت محسوب می‌شود. یک نوع امتیاز است، زیرا به لحاظ فرایند طبیعی هر بدنی بعد از مرگ و جدایی روح از آن، نیروی حیات و نگاهدارنده و حافظ از پوسیدگی و تخریب خود را که روح و قوای آن است، از دست می‌دهد و در معرض پوسیدگی و متلاشی شدن قرار می‌گیرد.
اگر بدنی بر اثر احاطه و اشراف روح بعد از مرگ بر آن و یا پرتوی معنویت و اعمال صالح که در دنیا انجام داده ،آن را از پوسیدگی حفظ کند، بالاترین امتیاز محسوب می‌شود، از این رو امیر مومنان یکی از افتخارات اهل بیت را عدم پوسیدگی بدن شریف آنان ذکر نموده : «انه یموت من مات منا و لیس بمیت و یبلی من بلی منا و لیس ببال؛ (1) هر که از ما می‌میرد، در حقیقت نمرده است، و چیزی از ما کهنه و پوسیده نمی‌شود».
ائمه به دلیل این که بدن شریف آنان از پوسیدگی مصون است، این به عنوان امتیاز بزرگی برای آن­ها بیان شده، بنا بر این اگر عدم پوسیدگی بدن بعد از مرگ نصیب هر کسی بشود، موهبت و امتیاز است. به خصوص آن که روح گر چه بعد از مرگ رابط تدبیری و صوری با بدن ندارد، ولی رابطه مادی و اشراف و احاطه بر آن همواره دارد. از این رو گفته شده:
ارتباط روح با بدن مادی و با قبر خاکی و توجه خاص آن به بدن مادی خود و به قبر خویش موجب می‌شود که بتوان از این طریق بهتر و کامل تر با روح رابطه برقرار نمود و به او توجه کرد. نیز توجه او را جلب نمود. مخصوصا در روزها و ساعات اول.
به همین لحاظ می‌بینیم در متون اسلامی تاکید شده که مومنان به زیارت قبور بروند. برای اهل قبور دعا و طلب رحمت و مغفرت کنند. پیداست که دعا و طلب مغفرت و تلاوت قرآن در هر جا و مکانی برای اموات خوب است. به آنان می‌رسد، ولی چه بهتر که بر سر قبر باشد، زیرا در این صورت رابطه باطنی با ارواح و با نظام برزخی بهتر و کامل‌تر بوده، ثمرات دعا و طلب مغفرت بیش­تر عاید آنان خواهد شد .(2)

پی‌نوشت‌‌ها:
1. نهج البلاغه نشر موسسه امیر المومنین قم 1380 ش، خطبه 87، بند 16.
2. محمد شجاعی، معاد یا بازگشت به سوی خدا، نشر امیر کبیر، تهران 1362 ش. ج 2، ص 252.

سلام

الان نتیجه سخن شما چه شد؟

جسد انبیاء الهی علیهم السلام، می پوسد یا خیر؟

صادق;642524 نوشت:
در باره انبیا نظیر آدم در

هر چند همه ما بنده خدا هستیم، با این حال انبیاء الهی برای ما محترمند.

حداقل یک (ع) که بعد نامشان می توانید بگذارید!

Anoushiravan;642820 نوشت:
سلام

الان نتیجه سخن شما چه شد؟

جسد انبیاء الهی علیهم السلام، می پوسد یا خیر؟

در جواب مجددا دقت نما .

هر چند همه ما بنده خدا هستیم، با این حال انبیاء الهی برای ما محترمند.

حداقل یک (ع) که بعد نامشان می توانید بگذارید!



بارک الله بر شما ای متقی
حرق حق راگشتی اینسان مدعی
حرف عین وبی سلام سودش کم است
این سخن زیبنده ی جام جم است
پس سلام الله باید گفت هَی
تا شود با یاد حق این راه طی

محمدجعفر;642536 نوشت:
با سلام و خسته نباشید

یک جا شنیده بودم اگر مومنی هر جمعه: غسل روز جمعه کند(تا 40 روز) بدن اش بعد مرگ پوشیده نمی شود؟ ایا صحت دارد؟

سپاس

درست است دوست عزیز.... کسی که تا 40 جمعه پشت سر هم غسل جمعه کند بدنش در خاک نخواهد پوسید...البته شرایطی هم شاید داشته باشد. مثلا بنظرم اینطور نیست که طرف گناهان کبیره انجام دهد و
مثلا حق مظلومی بخورد و کلا گناه کند بعدا با 40 جمعه غسل کردن بدنش نپوسد... احتمالا شرایطی دارد که تو روایات من ندیدم ذکر کنند شرایطش رو:mohandes::Computer:

سلام

صادق;642922 نوشت:
در جواب مجددا دقت نما

متاسفانه بنده بینش و بصیرت لازم رو ندارم

صادق;642524 نوشت:
در ابتدا باید اشاره شود بيشتر افراد بدنشان بعد از مرگ می پوسد؛ در باره انبیا نظیر آدم در برخی روایات مثل روایت که نقل شده سخن از پوسیدگی آمده ولی در برخی دیگر آمده که بدن انسان کامل از این افت مصون است .

الان آدم علیه السلام انسان کامل هستند یا خیر؟ در مورد سایر انبیاء پوسیدن جسد رخ می دهد یا نه؟

جمع میان روایات پوسیدن و نپوسیدن چگونه ممکن است؟

بقیه مطلب شما هم هیچ ربطی به پاسخ سوال مورد نظر نداشت و توضیحاتی خارج از صورت سوال بود

صادق;642922 نوشت:
بارک الله بر شما ای متقی
حرق حق راگشتی اینسان مدعی
حرف عین وبی سلام سودش کم است
این سخن زیبنده ی جام جم است
پس سلام الله باید گفت هَی
تا شود با یاد حق این راه طی

شما همین (ع) را هم نگذاشته اید و از انبیاء علیهم السلام دریغ فرمودید

Anoushiravan;643110 نوشت:
سلام

سلام دو چندان به آن مرد ناز
که کوشد بسی در پی کشف راز

متاسفانه بنده بینش و بصیرت لازم رو ندارم
بصیرت بسی داری ای مرد پاک
چرا می کنی بی جهت سینه چاک
؟

الان آدم علیه السلام انسان کامل هستند یا خیر؟ در مورد سایر انبیاء پوسیدن جسد رخ می دهد یا نه؟
واژه انسان کامل یک اصطلاح عرفانی است و اولین بار این اصطلاح توسط عارف نامدار محی الدین مطرح شده (1) گرچه کاربرد این واژه در متون عرفانی گستره ی وسیع دارد ، ولی مصداق اصلی و بارز این کلمه مقام ختمی
مر تبت است . ائمه اهل بیت از باب الحاق کامل به اکمل به آن حضرت ملحق اند (2) . اطلاق این واژه بر وجود آدم ابو البشر نه تنها محذوری ندارد، بلکه بعد از مقام ختمی واهل بیت علیهم صلوات المصلین . یکی از مصادق این کلمه است .
پی نوشت ها :
1. انسان کامل از نگاه امام خمینی ف پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ،قم 1388 ش، ص 258 .
2. همان .

جمع میان روایات پوسیدن و نپوسیدن چگونه ممکن است؟
در خصوص مقام ختمی واهلبیت علیهم سلام الله . تصریح بر عدم پوسدگی شده اما در باره سایر انبیا در روایات به صراحت چیزی نیامده ولی علی القاعده
آنها نیز چنین خواهند بود .
والله اعلم .

بقیه مطلب شما هم هیچ ربطی به پاسخ سوال مورد نظر نداشت و توضیحاتی خارج از صورت سوال بود
جوانی وتندی مکن ای دلیر
نگر در حقایق بمانند شیر

شما همین (ع) را هم نگذاشته اید و از انبیاء علیهم السلام دریغ فرمودید

نکردم دریغ ای چراغ هُدا
من این حرف عین از نبی خدا
ولیکن از این حرف ناید صواب
چرا می کنی جان و دل را کباب
چو آدم پدر است مایان پسر
سزد احترامی بسی خوب تر
ولیکن چو صالح نباشد خلف
دهد پر نیان و بگیرد خزف
شما صالحان دل نوازی کنید
به پیش پدر سر فرازی کنید
علیه سلامش بگوید ز جان
زمین را نماید براو پرنیان

سوال من این هست که مگر اجساد انبیاء الهی می پوسند؟

پاسخ :
در ابتدا باید اشاره شود بيشتر افراد بدنشان بعد از مرگ می پوسد؛درباره انبیاءنظیر آدم در برخی روایات مثل روایت که نقل شده سخن از پوسیدگی آمده ولی در برخی دیگر آمده که بدن انسان کامل از این آفت مصون است .
نکته دیگر این که پوسیده نشدن یا دیر پوسیده شدن بدن مرده موهبت محسوب می‌شود.یک نوع امتیاز است، زیرا به لحاظ فرایند طبیعی هر بدنی بعد از مرگ و جدایی روح از آن، نیروی حیات و نگاهدارنده و حافظ از پوسیدگی و تخریب خود را که روح و قوای آن است،ازدست می‌دهدو در معرض پوسیدگی و متلاشی شدن قرار می‌گیرد.
اگر بدنی بر اثر احاطه و اشراف روح بعد از مرگ بر آن و یا پرتوی معنویت و اعمال صالح که در دنیا انجام داده ،آن را از پوسیدگی حفظ کند،بالاترین امتیاز محسوب می‌شود،از این رو امیر مومنان یکی از افتخارات اهل بیت را عدم پوسیدگی بدن شریف آنان ذکر نموده :
«انه یموت من مات منا و لیس بمیت و یبلی من بلی منا و لیس ببال؛ (1) هر که از ما می‌میرد، در حقیقت نمرده است، و چیزی از ما کهنه و پوسیده نمی‌شود».
ائمه به دلیل این که بدن شریف آنان از پوسیدگی مصون است،این به عنوان امتیاز بزرگی برای آن­ها بیان شده، بنا بر این اگر عدم پوسیدگی بدن بعد از مرگ نصیب هر کسی بشود موهبت و امتیاز است.به خصوص آن که روح گرچه بعد از مرگ رابط تدبیری و صوری با بدن ندارد، ولی رابطه مادی و اشراف و احاطه بر آن همواره دارد. از این رو گفته شده:
ارتباط روح با بدن مادی و با قبر خاکی و توجه خاص آن به بدن مادی خود و به قبر خویش موجب می‌شود که بتوان از این طریق بهتر و کامل تر با روح رابطه برقرار نمود و به او توجه کرد. نیز توجه او را جلب نمود. مخصوصا در روزها و ساعات اول.
به همین لحاظ می‌بینیم در متون اسلامی تاکید شده که مومنان به زیارت قبور بروند. برای اهل قبور دعا و طلب رحمت و مغفرت کنند. پیداست که دعا و طلب مغفرت و تلاوت قرآن در هر جا و مکانی برای اموات خوب است. به آنان می‌رسد، ولی چه بهتر که بر سر قبر باشد، زیرا در این صورت رابطه باطنی با ارواح و با نظام برزخی بهتر و کامل‌تر بوده، ثمرات دعا و طلب مغفرت بیش­تر عاید آنان خواهد شد .(2)

درخصوص غسل جمعه ومداومت اين عمل در40جمعه پياپي چنين امري بيان شده است؛ازپيامبر اسلام{صلي الله عليه و آله وسلم}روايت شده است: «من اغتسل غسل الجمعة اربعين جمعة لم يتفسخ بدنه في القبر»؛ «پيامبر اکرم{صلي الله عليه و آله وسلم}:هر کس موفق شود چهل جمعه پشت سر هم غسل کند بدنش در قبر متلاشي نشده و نخواهد پوسيد.»

منابع:
1. نهج البلاغه نشر موسسه امیر المومنین قم 1380 ش، خطبه 87، بند 16.
2. محمد شجاعی، معاد یا بازگشت به سوی خدا، نشر امیر کبیر، تهران 1362 ش. ج 2، ص 252.

موضوع قفل شده است