پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران

تب‌های اولیه

30 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران

[="Tahoma"][="Blue"]


[/][/]

[="Tahoma"][="Blue"]


[/]

[="Tahoma"][="Blue"]پرچم جمهوری اسلامی ایران

پرچم ایران از دورهٔ ناصرالدین‌شاه قاجار دارای سه رنگ، شامل رنگ‌های سبز، سفید و سرخ است. نشان کنونی در پرچم ایران، نشان جمهوری اسلامی نام دارد که شرح و تفسیر رسمی آن در اصل ۱۸ قانون اساسی آمده‌است. اما به‌طور خلاصه این نشان بیان‌گر لفظ جلاله «الله» و شعار اسلامی «لا اله الا الله» است که روی رنگ سفید پرچم قرار گرفته‌است. همچنین ۲۲ «الله‌اکبر» به رنگ سفید و به نشانه پیروزی انقلاب در روز ۲۲ بهمن در حاشیه پایین رنگ سبز و حاشیه بالای رنگ سرخ نوشته شده‌است.

در گذشته پرچم هخامنشیان به احتمال زیاد عقابی با بال‌های گشوده، با قرص خورشیدی در پشت سر عقاب بود. در زمان اشکانیان پرچمی استفاده می‌شد که به خورشید مزین بوده‌است. منبع عمده ما، از نشانه‌های اشراف دوره ساسانی و درفش‌های روزگار ساسانی، کتاب شاهنامه و منابع اسلامی می‌باشد. همچنین تعداد هجده مُهر مربوط به دوره ساسانی که در اطراف دریاچه خوارزم پیدا شده‌است و سنگ نوشته‌های ساسانی وبرخی اشارات موجود در منابع رومی، آگاهی‌هایی در این زمینه به ما می‌دهند.
در سده‌های آغازین پس از اسلام رنگ سیاه، رنگ خلفای عباسی و پیروان و طرفداران آنها بود و رنگهای سبز و سفید نیز رنگ مورد علاقه در پرچم‌های مخالفان عباسیان؛ مانند علویان، فاطمیان مصر و شورشیان ایرانی.
از حدود قرن ۹ هجری (پانزده میلادی) نشان شیر و خورشید نشان محبوبی در پرچم‌های ایران گردید. این نشان در دوره‌های مختلف و نزد سلسله‌های شاهی مختلف به صورت های متفاوتی تعبیر شد که مهمترین تفسیر آن چنین بود: شیر، نماد اسدالله، علی بن ابیطالب و خورشید نشان ولایت بود.
تعبیرهای ملی‌گرایانه و سلطنتی از این نشان بعدها در دوران‌های قاجار و پهلوی داده شد. در زمان فتحعلی شاه قاجار شمشیری به دست شیر داده می‌شود و استفاده از این نشان تا انقلاب ۱۳۵۷ ادامه پیدا می‌کند. نشان شیر و خورشید بعد از انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) با نشان جمهوری اسلامی جایگزین می‌گردد.
طراح آرم پرچم، حمید ندیمی، دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد.

بنابر استاندارد موجود در ایران علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می‌گیرد. شعار «الله اکبر» به رنگ سفید و با خط بنایی (یعنی همان خطی که شعار الله اکبر را بر گلدسته های مساجد اسلامی با آن نقش می‌کنند) تکرار می‌شود. این شعار به نشانه بیست و دوم بهمن (یازدهمین ماه سال) یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ یعنی بیست و دو بار به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می‌گردد. طبق استاندارد ملی شماره یک کشور ایران پارچه پرچم باید از نخ پنبه‌ای خالص سفید و مرسریزه شده و یا مخلوط پنبه – پلی‌استر و ویسکوز- پلی‌استر (معمولًا به نسبت ۶۵-۳۵ درصد) تهیه شود در ضمن از ابریشم و پشم نیز می‌توان استفاده نمود، ولی پارچه پرچم نباید از ویسکوز خالص باشد. بافت پارچه مورد استفاده برای پرچم ساده و از نوع تاری و پودی است.
آقای ندیمی در خصوص طراحی آرم چنین می گوید: “هلال‌های تعبیه‌شده در این آرم از نقش مبارکی ریشه می‌گیرد که حضرت رسول(ص) بارها با شمشیر مبارکشان به عنوان امضا بر روی شن‌ها ترسیم کرده‌اند. این طرح پنج بخش دارد که نشان‌دهندة پنج اصل دین است. اصل توحید را در حکم عمود، دو ساقة اصلی در میان خود دارد. علاوه بر کلمة الله که در ترکیب اصلی آن دیده می‌شود، لااله‌الاالله نیز در آن مستتر است. جزء قائم میانی در ترکیب با شکل تشدید ( ّ ) که در خط عربی نشانه شدت است، شمشیر را تداعی می‌کند؛ این همان تعبیر کلمه «حدید» است. تقارن‌های این آرم هم نشانه تعادل و توازن است؛ این همان میزان است.

بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی این آرم همان بیان کلمة الله است که قالب و محتوا را در خود جای داده است. آرم به صورت کروی طراحی شد تا نشان‌دهنده ی پیام جهانی آن باشد.”
“علاقه داشتم برای جهان اسلام یک نشان درست کنم. وقتی حضرت امام فرمودند که نشان شیر و خورشید باید عوض شود و کشور به نشان جدیدی نیازمند است، به صورت جدی ایده‌ام را پی‌گیری کردم و به مرور سیاه‌مشق‌های قبلی پرداختم. در این نماد سه رکن اساسی حکومت اسلامی از دیدگاه قرآن وجود دارد یعنی کتاب، ترازو و آهن و یا به عبارت قرآنی کتاب، میزان و حدید. جزء قائم میانی، در ترکیب با شکل تشدید که در خط فارسی و عربی نشانه شدت است شمشیر را تداعی می‌کند، قائم و ایستاده که خود نماد قدرت و استحکام و ایستادگی است و این برداشت تعبیری از کلمه حدید است در کتاب الله (… انزلنا الحدید فیه باس شدید) و ترکیب کاملا متقارن شکل بیانی از حالت تعادل و توازن که این نیز برداشتی تعبیری است از کلمه میزان در کتاب خدا. والسماء رفعها و وضع المیزان.

او در توضیح طرحش ادامه می دهد: ” این پرچم به امید دادن به دست حکومت امام زمان (عج) طراحی شد. رنگ‌های سبز و سفید و سرخ، علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر همگی از ارکانی هستند که در قانون اساسی برای پرچم ایران در نظر گرفته شده‌اند.”
او در سال های اخیر در یک دیدار خصوصی اظهار داشت: ” «من که اصلاً این‌کاره نبودم. این طرح را باید گرافیست‌های بزرگ می‌کشیدند. کارِ من نیست. این کاری خدایی است، به من ربطی ندارد. این است که دوست ندارم خودم را سنجاق کنم. افراد فانی را به مسایل باقی متصل نکنید.»
رسا
عناوین مرتبط :

  1. پوستر پرچم ایران
[/]

پرچم جمهوری اسلامی ایران

اصل هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۹ میلادی) در مورد پرچم گفته شده‌است که پرچم جمهوری اسلامی از سه رنگ سبز، سفید و سرخ تشکیل می‌شود و نشان جمهوری اسلامی (تشکیل شده با حرف الله) در وسط آن قرار دارد. یک نشان هم اکنون و بعد از انقلاب ۱۳۵۷ نشانی که بیان‌گر «الله» و شعار «لا اله الا الله» و نمایشگر لاله که سمبل خون شهید است به رنگ قرمز در میان پرچم و روی رنگ سفید قرار گرفته‌است. همچنین ۲۲ «الله‌اکبر» به رنگ سفید و به نشانه پیروزی انقلاب در روز ۲۲ بهمن، در حاشیه پایین رنگ سبز و حاشیه بالای رنگ قرمز با خط بنایی نوشته شده‌است که تعبیر رسمی این پرچم به تفصیل در اصل ۱۸ فصل دوم شرح داده شده‌است.
طراح آرم پرچم، حمید ندیمی، دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد.بنابر استاندارد موجود در ایران علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می‌گیرد. شعار «الله اکبر» به رنگ سفید و با خط بنایی (یعنی همان خطی که شعار الله اکبر را بر مناره‌های مساجد اسلامی نقش می‌کند) تکرار می‌شود. شعار «الله اکبر» به نشانه بیست و دوم بهمن (یازدهمین ماه سال) یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ یعنی بیست و دو بار به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می‌گردد. طبق استاندارد ملی شماره یک کشور ایران پارچه پرچم باید از نخ پنبه‌ای خالص سفید و مرسریزه شده و یا مخلوط پنبه - پلی‌استر و ویسکوز- پلی‌استر (معمولًا به نسبت ۶۵-۳۵ درصد) تهیه شود در ضمن از ابریشم و پشم نیز می‌توان استفاده نمود، ولی پارچه پرچم نباید از ویسکوز خالص باشد. بافت پارچه مورد استفاده برای پرچم ساده و از نوع تاری و پودی است.





گفت‌و‌گو با دكتر حميد ندیمی؛ داستان اين پرچم مقدس

این مطلب پیش از این در وب سایت ماهنامه ی سپیده دانایی و در تاریخ 21 اسفند ماه 86 منتشر شده است.


[/HR]
ا[SPOILER]گر گفت‌وگو را تمام نمي‌كردم و مي‌خواستم بيشتر با دكتر صحبت كنم، همان كاري را با من مي‌كرد كه چند دقيقه قبل با عكاس كرده بود: «ممنون كه تشريف آورديد، ولي از من عكس نيندازيد. چه لزومي دارد مردم چهرة مرا بشناسند؟» مدام يك جمله را تكرار مي‌كرد و اصرار داشت معني آن را بفهمم. «افراد فاني را به مسائل باقي و مقدس متصل نكنيد. اكراه دارم خودم را به اين مسائل سنجاق كنم. مردم چهرة مرا نبينند خيلي بهتر است. اين پرچم مقدس است. اگر فردا ضد انقلاب شدم چه؟ پس كاري به من نداشته باشيد.» بعد به چشمانم خيره شد و گفت: «خودم را لوس نمي‌كنم. معني حرفم مي‌فهمي؟» سري تكان دادم كه يعني متوجه‌ام، ولي راضي نمي‌شد. باز پرسيد: «قصد لوس كردن خودم را ندارم. بفهميد كه چرا نمي‌خواهم نامي يا عكسي از من منتشر شود. متوجه مي‌شويد؟» اين بار با صداي رساتر پاسخ دادم: «بله، متوجه شدم. منظورتان را مي‌فهمم.» و اين جمله كمي او را آرام كرد.

دكتر حميد نديمي، با اين‌كه چهره‌اي كاملا جدي دارد اما صميميت را مي‌توان در نگاهش ديد. استاد معماري دانشگاه شهيد بهشتي است، متولد تهران است، چه سالي؟ نمي‌دانم. چون اصلاً تمايل نداشت دربارة خودش حرف بزند و زماني كه اين سؤالات را از او مي‌پرسيدم باز چهره‌اش درهم مي‌رفت كه اينها را براي چه مي‌پرسيد. در اينترنت هم جزء مقالات علمي نشاني از او نيست. فقط سايت دانشگاه شهيد بهشتي اطلاعات مختصري مي‌دهد. مثل اينكه دكتري معماري از انگلستان دارد و استاد درس نظريه و روش‌هاي طراحي است.
بعد از چندين بار پيگيري، قبول كرد چند جزوه درخصوص پرچم ايران در اختيار من بگذارد. وقتي وارد اتاق شدم. جزوه ی مؤسسه استاندارد در خصوص پرچم را به همراه صفحه كپي‌شده‌اي از مجلة پاسدار اسلام در اختيارم گذاشت كه يعني خوب اين هم آن چيزهايي كه قول داده بودم. چقدر تقلا كردم كه سر صحبت باز شود، با اين موضوعات كه «براي ما نسل سومي‌ها چقدر ضرورت دارد اين خاطرات را بشنويم» و اينكه «مي‌خواهم سؤالات متفاوتي بپرسم.» به هر حال دكتر نديمي، طراح آرم جمهوري‌اسلامي، قبول كرد، پس از 14 سال از آخرين گفت‌وگويش، با من به صحبت بنشيند. اين سومين باري است كه طراح آرم جمهوري اسلامي دربارة اثر ماندگارش حرف مي‌زند. يك بار در 1359 و فرداي روزي كه آرم به تنفيذ امام خميني (ره) رسيد، گفت‌وگوي خبري با روزنامة جمهوري اسلامي داشت.
سه سال بعد، در مجله پاسدار اسلام گفت‌وگوي بسيار مختصري انجام داد و حالا پس از گذر اين سال‌ها پذيرفته بود كه بار ديگر از احساسات خود درباره آرم جمهوري اسلامي بگويد. نديمي آرزوي طراحي چنين آرمي را در گذشته مي‌دانست: «قبل از انقلاب در جلسات دكتر شريعتي شركت مي‌كردم. ايدة چنين كاري را در اين جلسات و زماني كه تفسير سورة حديد مطرح بود به دست آوردم. علاقه داشتم براي جهان اسلام يك نشان درست كنم. در آن جلسات دريافتم كه حكومت اسلامي سه اصل اساسي دارد: "كتاب، ميزان، حديد" يا "كتاب، ترازو و آهن"، يعني اگر جامعه‌اي يكي از اين سه اصل را نداشته باشد به سوي رستگاري نمي‌رود.»
وقتي خاطرات آن دوران را مرور مي‌كرد، اشتياق عجيبي در چشمانش موج مي‌زد. گويي اينكه تمام آن روزها را از جلو چشم مي‌گذراند و بعد دربارة آنها سخن مي‌گفت: «وقتي حضرت امام (ره) فرمودند كه نشان شير و خورشيد بايد عوض شود و كشور به نشان جديدي نيازمند است، به صورت جدي ايده‌ام را پيگيري كردم و به مرور سياه‌مشق‌هاي قبلي پرداختم.»
دولت در آن سال‌ها، پس از صحبت امام (ره) ، مسابقه‌اي عمومي گذاشت كه هركس تمايل دارد طرح و نشان خود را ارسال كند. نديمي هم نسخه‌اي از طرح خود را براي دفتر نخست‌وزيري، كه برگزاركنندة مسابقه بود، فرستاد. اما طرح او پذيرفته نشد و طرحي كه در آن يك مشت گره‌كرده به همراه چند ستاره ديده مي‌شد، مورد قبول قرار گرفت. حتي اين طرح را بر روي برخي اسكناس‌ها چاپ كردند، ولي در نهايت با آن موافقت نشد. بعد از آن، به چندين طراح معروف سفارش دادند، ولي طرح آنها هم پذيرفته نشد.
«آقاي نديمي، طرح شما در شوراي انقلاب تصويب شده و حضرت امام هم آن را تنفيذ كرده‌اند.» اينها جملاتي است كه هاشمي‌رفسنجاني، پس از تأييد و تنفيذ علامت مخصوص جمهوري اسلامي توسط امام(ره) در 19 ارديبهشت 1359، تلفني به نديمي گفت و ادامه ‌داد: «بهتر است خود شما روي طرح كل پرچم هم كاركنيد.»
وقتي از احساسش بعد از تلفن هاشمي‌رفسنجاني پرسيدم، نگاهش را به يك‌سو خيره كرد و آرام گفت: «ته دلم براي اين طرح حقانيتي قائل بودم. بنابراين از تماس آقاي هاشمي اصلاً تعجب نكردم. انتظار داشتم چنين اتفاقي بيفتد.» شانه‌هايش را بالا انداخت و بعد گفت: «من كه اصلاً اين‌كاره نبودم. اين طرح را بايد گرافيست‌هاي بزرگ مي‌كشيدند. كارِ من نيست. اين كاري خدايي است، به من ربطي ندارد.»
وقتي مي‌خواستم براي گفت‌وگو بروم، چند نفر از من خواستند كه اين سؤال را بپرسم كه آيا درست است اين آرم برگرفته از آرم گروه خاصي در هندوستان است. حتي عكاس هم كه دير رسيده بود بعد از گفت‌وگو گفت: «اي كاش زودتر مي‌رسيدم. دوست داشتم اين نكته را از او مي‌پرسيدي كه آيا ...» پاسخ دكتر نديمي و حال و هواي او حكايت از چيز ديگري داشت: «هلال‌هاي تعبيه‌شده در اين آرم از نقش مباركي ريشه مي‌گيرد كه حضرت رسول (ص) بارها با شمشير مباركشان به عنوان امضا بر روي شن‌ها ترسيم كرده‌اند. اين طرح پنج بخش دارد كه نشان‌دهندة پنج اصل دين است. اصل توحيد را در حكم عمود دو ساقة اصلي در ميان خود دارد. علاوه بر كلمة الله كه در تركيب اصلي آن ديده مي‌شود، لااله‌الاالله نيز در آن مستتر است. جزء قائم مياني در تركيب با شكل تشديد ( ّ ) كه در خط فارسي و عربي نشانة شدت است، شمشير را تداعي مي‌كند؛ اين همان تعبير كلمة «حديد» است. تقارن‌هاي اين آرم هم نشانة تعادل و توازن است؛ اين همان ميزان است.
بزرگ‌ترين و اصلي‌ترين ويژگي اين آرم همان بيان كلمة الله است كه قالب و محتوا را در خود جاي داده است. آرم به صورت كروي طراحي شد تا نشان‌دهنده ی پيام جهاني آن باشد.»
در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آمده است: «پرچم رسمي ايران به رنگ‌هاي سبز و سفيد و سرخ با علامت مخصوص جمهوري‌اسلامي و شعار "الله‌اكبر" است.» شوراي انقلاب هم خواسته بود دكتر نديمي كه آرم را طراحي كرده پرچم را هم طراحي كند. «خيلي كار سختي بود، چون آقاي هاشمي گفت بايد شعار الله‌اكبر در آن آورده شود، اين متن قانون اساسي است. با خودم فكر كردم چه چيزي بايد طراحي كرد كه آرم را تحت‌الشعاع قرار ندهد و رقيب آرم نشود. از شعار بودن الله‌اكبر، تكرار را اقتباس كردم و يازده الله‌اكبر در بالا و يازده الله‌اكبر در پايين طراحي شد.»
كمي مكث كرد و ادامه داد: «همه‌چيز اين انقلاب را خدا جور كرد. شما ببينيد يازده الله‌اكبر تعبيه كرديم كه مجموع آنها شد بيست‌ودو تا الله‌اكبر، يعني تاريخ پيروزي انقلاب اسلامي، 22/11/57، آن هم با شعار الله‌اكبر.» كاغذي را جلو ‌كشيد و با مداد يك الله‌اكبر متفاوت ترسيم كرد، «الله‌اكبرِ پرچم اول جور ديگري بود، همان شكلي كه در مناره‌ها و مساجد ديده مي‌شود. مثلاً اين نقش در مسجد گوهرشاد هم وجود دارد.» بعد زد زير خنده و گفت: «برخي قشريون از آرم حسينيه ارشاد خوششان نيامد و از دل آن اسم برخي خلفا را درآوردند. نمي‌دانم كدام شير پاك‌خورده‌اي گفت در الله‌اكبر ما عبارت (USA) ديده مي‌شود. بعد قرار شد شكل ديگري را طراحي كنيم، ولي من اولي را بيشتر دوست داشتم.»
وقتي ‌پرسيدم: « آرم شما را كه امام خميني (ره) تنفيذ كردند، به ديدارشان رفتيد؟» جوابي داد كه متوجه ‌شدم چرا تا امروز هيچ نام و نشاني از دكتر حميد نديمي نيست: «به انگيزه ی آرم نرفتم. چند سال بعد به حسينية جماران رفتم تا ايشان عقد من و همسرم را بخوانند.»
پرسيدم: «در آنجا گفتيد كه طراح آرم جمهوري اسلامي شما هستيد؟ در جواب گفت: «نه، ما براي مراسم ديگري رفته بوديم. چه دليلي داشت كه به امام (ره) بگويم آرم جمهوري‌اسلامي را من طراحي كرده‌ام؟»
براي شكستن سكوتي كه بيشتر ناشي از تعجب خودم بود، دنبال سؤال مي‌گشتم. در نهايت پرسيدم: «حادثه خاصي بوده كه از ديدن پرچم ايران بيش از اندازه خوشحال شويد؟» نديمي ابروهايش را درهم كشيد، مثل آدمي كه داشت به سرعت خاطراتش را مرور مي‌كرد و بعد گفت: «حادثه خاصي به ذهنم نمي‌رسد. هميشه از ديدن پرچم ايران يك احساس داشتم. براي من هم مثل همة مردم، اين پرچم عزيز و مقدس است.»
وقتي خواستم از خودش و احساساتش در مقام خالق پرچم جمهوري‌اسلامي بيشتر بگويد، فضاي گفت‌وگو به سمت ديگري رفت: «اكراه دارم خودم را به اين مسئله سنجاق كنم. هر چيزي كه باعث محدود شدن پرچم شود، خيانت است.»
با مطرح كردن نياز نسل سوم به آشنايي با خاطرات گذشته تلاش كردم كمي از مواضعش كوتاه بيايد و بيشتر درباره خودش بگويد، ولي كوتاه نمي‌آمد: «از نسل سوم و نسل‌هاي آينده خواهش مي‌كنم بگذارند تخيل مخاطب بيشتر كار كند. همة ما از حافظ تصوري رويايي داريم و با لذت غزليات او را مي‌خوانيم، چون حافظ در تخيل ماست. اگر مي‌گفتند آقاي فلاني كه اين خصوصيات را دارد همان شخص حافظ است، آيا آن تصور رويايي نمي‌شكست؟ خواهش مي‌كنم قداست برخي چيزها را مخدوش نكنيد. من مديون اين آرم هستم، نه اينكه آرم مديون من باشد. اين پرچم باعث شده كه من خيلي از كارها را انجام ندهم.»
صداي در كه آمد فهميدم عكاس مجله چه موقع بدي وارد ماجرا شده است. با احتياط گفتم: «عكاس مجله است. من گفتم بيايد.» با حرارت بيشتري خطاب به عكاس ادامه داد: «ممنون كه تشريف آورديد. شما مهمان من هستيد، ولي از من عكس نيندازيد. آقا، اين پرچم مقدس است. مردم آن را دوست دارند، روي تابوت شهدا مي‌كشند، چرا مي‌خواهيد عكس مرا چاپ كنيد؟ اگر فردا رفتم ضد انقلاب شدم چه؟ خواهش مي‌كنم ما آدم‌هاي فاني را به مسائل باقي و مقدس وصل نكنيد.»
از اينجا، سكوت من و عكاس بود و حرف‌هاي پرشور دكتر نديمي. حرف‌هايي كه سعي داشت در مقام استاد به ما بفهماند. دوست نداشت وقتي از پيش او مي‌رويم زير لب غرولند كنيم كه اي بابا اين چه آدمي بود. دوست داشت ما بفهميم كه چرا اين‌همه سال است كه هيچ نمي‌گويد: «خودم را لوس نمي‌كنم. خواهش مي‌كنم بفهميد كه چرا نمي‌خواهم مطرح شوم. اين پرچم متعلق به ملت است، متعلق به اسلام و امام زمان (عج) است.» من كه جرئت نكرده بودم ضبط‌صوت را هم از كيفم بيرون بياورم تا مبادا از انجام گفت‌وگو پشيمان شود، به‌سرعت كاغذهايم را جمع‌وجور كردم. نديمي هنوز با حرارت داشت دلايل سكوت خود را در سال‌هاي اخير مي‌گفت و من در ذهنم مرور مي‌كردم كه فقط بخشي از داستان اين پرچم مقدس را فهميده‌ام و اصل ماجرا در دل خالق آن مانده است. با اينكه دوست داشتم از جزئيات طراحي آرم و پرچم ايران بيشتر بدانم، نگران اين بودم كه همين مقدار از ماجرا را هم از دست بدهم. پس با انبوه سؤالات نپرسيده آمادة رفتن شدم. اگر گفت‌وگو را تمام نمي‌كردم و مي‌خواستم بيشتر با دكتر صحبت كنم، همان كاري را با من مي‌كرد كه چند دقيقه قبل با عكاس كرده بود.[/SPOILER]

[="Tahoma"][="Blue"]









[/]

[="#000080"][="#006400"]هوالعالم[/]

اما نکته حائز اهمیت دیگری که فکر میکنم در روانشناسی هم مورد تایید باشه و ما کمتر به اون توجه میکنیم
دقت در انتخاب رنگهاست که روی روح و روان افراد تاثیر گذار بوده ...

[="#2F4F4F"]در طیف رنگی سرخ ده ها رنگ مثل زرشکی و صورتی و یا حتی سرخ روشن وجود داره
و گاها در چاپ رنگهای اصلی پرچم دقت و سلیقه کافی به خرج نمیدیم و اونطور که باید حق این نماد ارزشمند وطن رو ادا نمیکنیم .
[/]
چون ممکنه یکی بخواد به عشق وطن یا حتی بخاطر علاقه به گل سرخ
جامه ای قرمز به تن کنه و با نظر به رنگ پرچمی که پیش رو داره
سرخ روشن یا اناری و امثال این رو انتخاب کنه که خیلی به چشم میاد و در جوامعی ازون رنگ به عنوان نماد های شیطانی یا شهوانی یاد میشه و
بعضا محرک یا زننده هستند ...[/]

نقل قول:
قرمز پارسی (به انگلیسی: Persian red یا Persian vermilion) قرمز پررنگ همراه با نارنجی است که به طور اختصاصی در کوزه‌گری سنتی کرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ برای اولین بار در سال ۱۸۹۷ در کشور انگلستان قرمز ایرانی نام گرفت[۱]. قرمز ایرانی از خاک رس سواحل خلیج فارس که دارای آهن و اکسیدهای آلومینیوم و منیزیم است رنگ گرفته است. این رنگ را ورمیلون مصنوعی (artificial vermillion) نیز می‌نامند[۲].
ویکی پدیا

اضافه میکنم
تا سو تفاهم نشه
منظورم از رنگهای بد , اصلا صورتی و زرشکی و اینها نبود

[="Tahoma"][="Blue"]


شکل کره زمین :Kaf:
[/]

[="Tahoma"][="Blue"]

پایه زیرش را ببینید
مثل میزان(ترازویه)

[/]



خود کلمه الله


[="Tahoma"][="Blue"]


[/]

[="Tahoma"][="Blue"]
اصل قصه این با
لا

««نه»»
شروع میشود

نه بر ستمگر
نه بر استکبار
نه بر شیطان
نه بر دنیا

لا

[/]

[="Tahoma"][="Blue"]این لا

همان لای
لا شرقی لا غربی جمهوری اسلامی
می باشد[/]

[="Tahoma"][="Blue"]احترام به پرچم[/]


[="Tahoma"][="Blue"]


[/]

[="Tahoma"][="Blue"]


[/]

[="Tahoma"][="Blue"][h=2]دیپلماسی موفق..[/h]


[/]

[="Tahoma"][="Blue"][h=2]همیشه پرچم بالاست....[/h]


هیچکس نمیتونه بیاره پایین...[/]

[="Tahoma"][="Blue"][h=2]ایران من زیباست[/h]


[/]

[="Tahoma"][="Blue"]


[/]

شهید علی اصغر پازوکی;579156 نوشت:


ببخشید یه سوال همیشه در ذهن من بوده و اذیتم میکرده که باعث توهین برخی اعراب به ایرانی ها شده که میگن حتی شما نوشته پرچمتون با زبان رسمی ما نوشته شده
چرا نباید همین شعار به زبان فارسی نوشته نشه! ایران تنها کشوریه که نوشته روی پرچمش به زبان رسمیه خودش نیست

piano;685649 نوشت:
ببخشید یه سوال همیشه در ذهن من بوده و اذیتم میکرده که باعث توهین برخی اعراب به ایرانی ها شده که میگن حتی شما نوشته پرچمتون با زبان رسمی ما نوشته شده
چرا نباید همین شعار به زبان فارسی نوشته نشه! ایران تنها کشوریه که نوشته روی پرچمش به زبان رسمیه خودش نیست

آیا شما اگر بخواهید به زبان دیگری تکلم کنید نامتان تغییر می کند؟!
اسم ها در هرزبانی یک جور هستند و عوض نمی شوند...

الله نام مقدس پروردگار است و ربطی به زبان و نژاد و غیره ندارد

لبیک یا علی النقی;685651 نوشت:
آیا شما اگر بخواهید به زبان دیگری تکلم کنید نامتان تغییر می کند؟!
اسم ها در هرزبانی یک جور هستند و عوض نمی شوند...

الله نام مقدس پروردگار است و ربطی به زبان و نژاد و غیره ندارد


حرف شما درست ولی پرچم صرفا مال مسلمانان ایران نیست
یعد نماد ایران هست
کسی نمیگه اسم جلاله الله نباشه
ولیخب ما قدیمیترین تمدنهارو داریم قدیمی ترین شهرهارو داریم و.... شاید بهتر بود نشانی ازش بود
حالا هم نیست که دیگه دست ما نیست !! همین که هست هم خوبه

با سلام

خوب کاملا مشخصه،چون دین ما زبانش عربی هست و ما بر اساس دینمون این پرچم رو طراحی کردیم،خیلی از کلمات هستند که از زبان عربی در فارسی هستند و حتی زبان های دیگه

شهید علی اصغر پازوکی;579156 نوشت:


سلام علیکم

این تایپیک خییلی جالب و قشنگ بود
دستتون درد نکنه
تا به حال اینقدر به این دقتی به این پرچم عزیز و مقدس توجه نکرده بودم

[="Blue"]

Cheetah;685658 نوشت:

تا به حال اینقدر به این دقتی به این پرچم عزیز و مقدس توجه نکرده بودم
با سلام
پاینده باشید[/]

Cheetah;685657 نوشت:
با سلام

خوب کاملا مشخصه،چون دین ما زبانش عربی هست و ما بر اساس دینمون این پرچم رو طراحی کردیم،خیلی از کلمات هستند که از زبان عربی در فارسی هستند و حتی زبان های دیگه


یعنی اگه به فارسی مینوشتیم دییگه دینمون عوض میشد؟!!

لبیک یا علی النقی;685651 نوشت:
آیا شما اگر بخواهید به زبان دیگری تکلم کنید نامتان تغییر می کند؟!
اسم ها در هرزبانی یک جور هستند و عوض نمی شوند...

الله نام مقدس پروردگار است و ربطی به زبان و نژاد و غیره ندارد


خود اسم الله هم ریشه یونانی دارد این به کنار
منظور من اکبر بود این کلمه چطور؟

piano;685699 نوشت:
یعنی اگه به فارسی مینوشتیم دییگه دینمون عوض میشد؟!!

با سلام

نه دینمون عوض نمیشد
این طراحی،طراحی اسلامی هست.

[="Blue"]


[/]