پاسخ به اختلاف افکنی قومی

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
پاسخ به اختلاف افکنی قومی
سلام. کسی که صحبت های اختلاف آمیزانه میزند چگونه باید پاسخ داد؟ برای مثال میگوید که قوم ترکمن یا قوم کرد و ... آنها قوم جنگ طلبی بودند، با فارس ها سر جنگ داشتند... و فلان جنایت هارا کردند...  در فلان کتاب تاریخی هم سند و مدارکش موجود هست... این حرف هارا چگونه باید پاسخ داد؟  
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مقداد
سوالات من said in پاسخ به اختلاف افکنی قومی
سلام. کسی که صحبت های اختلاف آمیزانه میزند چگونه باید پاسخ داد؟ برای مثال میگوید که قوم ترکمن یا قوم کرد و ... آنها قوم جنگ طلبی بودند، با فارس ها سر جنگ داشتند... و فلان جنایت هارا کردند...  در فلان کتاب تاریخی هم سند و مدارکش موجود هست... این حرف هارا چگونه باید پاسخ داد؟  
علیکم السلام. ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام کاظم(علیه السلام) خدمت شما،سالی با خیر و برکت همراه با صحت و سلامتی برایتان آرزومندیم. در پاسخ به سوال شما باید عرض کنیم: وقتی کسی مدعی است که بر اساس مطالب نقل شده در فلان کتاب مثلاً قوم کرد یا ترک یا ... جنگ طلب بودند و سر جنگ با فارس ها داشتند،اولین و مهمترین کار این است که گوینده این سخن باید آدرس دقیق کتابی که مدعی است این مطالب را نقل کرده است با ذکر دقیق مشخصات کتاب از نام کتاب و نام نویسنده و تاریخ و شماره چاپ و جلد و صفحه ارائه دهد. تا زمانی که این کار را انجام نداده و فقط مدعی است که در فلان کتاب چنین مطلبی آمده،این سخنان هیچ ارزشی ندارد و هیچ انسان اهل علم و اهل منطق و استدلال برای این حرف ارزشی قائل نخواهد شد. پس اولین و اساسی ترین کار این است که گوینده این مطالب باید منبع مورد استنادش را بصورت دقیق و کامل معرفی کند. بعد از این،اگر گوینده این مطالب،برای ادعاهایش کتاب و منبعی معرفی کرد، باید به آن منبع مراجعه کرده و میزان اعتبار علمی آن منبع را بررسی می کنیم.چون خیلی مهم است که منبع معرفی شده کتابی معتبر و نوشته متخصص آن موضوع باشد یا کتابی غیر معتبر و نوشته یک شخص غیر متخصص. بعد از بررسی میزان اعتبار اصل آن منبع به بررسی صحت و سقم مطالب مطرح شده پیرامون موضوع مورد نظر خواهیم پرداخت. اما در پاسخ به موضوع مطرح شده می توان گفت: هر چند در طول تاریخ برخی کشورهای استعماری برای رسیدن به اهداف پلید استعماری خود بدنیال ایجاد جنگ و اختلاف بین قومیت های مختلف و نیز پیروان مذاهب مختلف اسلامی بوده اند،ولی اینکه کسی بخواهد یک قوم  را بعنوان قوم جنگ طلب معرفی کند،نیازمند مستندات محکم و معتبر تاریخی است که زندگی دوستانه اقوام مختلف در طول تاریخ در ایران بخصوص از بعد از انقلاب اسلامی ایران،بیانگر این واقعیت است که چنین ادعایی صحت ندارد.  
سلام به نظرم اصل قضیه، اینه که جنگ رخ داده بین دو قومیت در سالها پیش رو نمیشه تعمیم داد به مردم امروز. یک جنگی بوده و تمام شده و الآن دیگه اون دو تا قومیت در صلح با هم اند.
فروردین said in سلام
سلام به نظرم اصل قضیه، اینه که جنگ رخ داده بین دو قومیت در سالها پیش رو نمیشه تعمیم داد به مردم امروز. یک جنگی بوده و تمام شده و الآن دیگه اون دو تا قومیت در صلح با هم اند.
علیکم السلام. ضمن آرزوی سالی با خیر و برکت همراه با صحت و سلامت برای شما،در رابطه با فرمایش شما باید عرض کنیم: سخن شما بعنوان یک احتمال و فرضیه اشکالی ندارد،ولی بحث در این است که باید بر اساس مستندات معتبر تاریخی ثابت کرد که آیا در گذشته قوم کرد یا ترک و عرب با عنوان ترک و کرد و عرب بودن با فارس ها بخاطر فارس بودن وارد جنگ شده اند یا خیر؟؟ اثبات این موضوع که مورد بحث اصلی و مد نظر پرسشگر محترم می باشد نیاز به ارائه مستندات محکم دارد که لازم است مدعیان دشمنی و جنگ طلب بودن اقوام کرد و ترک و ... بر علیه فارسها مستندات را ارائه دهند که بعید است بتوانند چنین مستنداتی ارائه دهند. اینکه در طول تاریخ در موارد متعددی جنگهایی بین اقوام مختلف صورت گرفته بحثی نیست،بحث اصلی و نکته کلیدی این است که آیا این جنگها بخاطر تفاوت در قومیت ها بوده یا انگیزه های دیگری همچون اقتصادی و مذهبی در میان بوده است؟؟  
جمع بندی پرسش:   به کسی که صحبت های اختلاف آمیز بیان می کند، چگونه باید پاسخ داد؟ برای مثال میگوید که قوم ترکمن یا قوم کرد و ... قوم جنگ طلبی بودند و با فارس ها سر جنگ داشتند... و فلان جنایت هارا کردند... در فلان کتاب تاریخی هم سند و مدارکش موجود هست... این حرف هارا چگونه باید پاسخ داد؟  پاسخ:    وقتی کسی مدعی است که بر اساس مطالب نقل شده در فلان کتاب مثلاً قوم ترکمن یا کرد یا ترک یا ... جنگ طلب بودند و سر جنگ با فارس ها داشتند،اولین و مهمترین کار این است که گوینده این سخن باید آدرس دقیق کتابی که مدعی است این مطالب را نقل کرده است با ذکر دقیق مشخصات کتاب از نام کتاب و نام نویسنده و تاریخ و نوبت چاپ و جلد و صفحه ارائه دهد. تا زمانی که این کار را انجام نداده و فقط مدعی است که در فلان کتاب چنین مطلبی آمده،این سخنان هیچ ارزشی ندارد و هیچ انسان اهل علم و اهل منطق و استدلالی برای این حرف ارزشی قائل نخواهد شد و تفره رفتن از ارائه مستندات ادعایی،خود بیانگر بی پایه و اساس بودن ادعای مطرح شده می باشد. پس اولین و اساسی ترین کار این است که گوینده این مطالب باید منبع مورد استنادش را بصورت دقیق و کامل معرفی کند. بعد از این،اگر گوینده این مطالب،برای ادعاهایش کتاب و منبعی معرفی کرد، باید به آن منبع مراجعه کرده و میزان اعتبار علمی آن منبع را بررسی کنیم.چون خیلی مهم است که منبع معرفی شده کتابی معتبر و نوشته متخصص آن موضوع باشد یا کتابی غیر معتبر و نوشته یک شخص غیر متخصص. بعد از بررسی میزان اعتبار اصل آن منبع به بررسی صحت و سقم مطالب مطرح شده پیرامون موضوع مورد نظر خواهیم پرداخت. اما مشخصاً در پاسخ به موضوع مطرح شده می توان گفت: هر چند در طول تاریخ برخی کشورهای استعماری برای رسیدن به اهداف پلید استعماری خود بدنیال ایجاد جنگ و اختلاف بین قومیت های مختلف و نیز پیروان مذاهب مختلف اسلامی بوده اند،ولی اینکه کسی بخواهد یک قوم  را بعنوان قوم جنگ طلب معرفی کند،نیازمند مستندات محکم و معتبر تاریخی است که زندگی دوستانه اقوام مختلف در طول تاریخ در ایران و حضور اقوام مختلف در مبارزات ضد استعماری در ایران بخصوص بعد از انقلاب اسلامی ایران،بیانگر این واقعیت است که چنین ادعایی صحت ندارد.  
موضوع قفل شده است