ولایت در حیوانات

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ولایت در حیوانات

سلام علیکم

 این درست است که میگن پرنده ای مثل بلدرچین و طاووس ولایت امیر المومنین را قبول نداشتند؟

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد میقات

با سلام و درود

در ابتدا کلیاتی عرض می کنم.

روایاتی داریم که بیان می کنند ولایت بر موجودات آسمان و زمین، بر حیوانات و نباتات و نیز بر پرندگان عرضه شده است؛ از جمله:

«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَخَذَ عَقْدَ مَوَدَّتِنَا عَلَى‏ كُلِ‏ حَيَوَانٍ‏ وَ نَبْتٍ فَمَا قَبِلَ الْمِيثَاقَ كَانَ عَذْباً طَيِّباً وَ مَا لَمْ يَقْبَلِ الْمِيثَاقَ كَانَ مِلْحاً زُعَاقا»
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: خدای تبارک و تعالى، مودّت و دوستى ما را به هر حيوان و نباتى (گیاهی) عرضه كرد، آن ها که پذيرفتند، شيرين و پاكيزه گشته و آن ها که نپذيرفتند شور و تلخ گرديدند.(علل الشرائع، ج ‏2، ص 464)

 

«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَرَضَ وَلَايَتَنَا عَلَى أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرْضِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الثَّمَرِ وَ غَيْرِ ذَلِكَ فَمَا قَبِلَ مِنْهُ وَلَايَتَنَا طَابَ وَ طَهُرَ وَ عَذُبَ وَ مَا لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ خَبُثَ وَ رَدُؤَ وَ نَتُن‏»
امام علی (علیه السلام) می فرمایند: خداوند ولایت ما را بر تمام اهل آسمان و زمین از جن و انسان و میوه ‌‌ها و غیر آن ها عرضه کرد، پس هر چیزی که ولایت ما را قبول کرد، پاک و طاهر شد و هر چیزی که ولایت ما را قبول نکرد، خبیث و پست شد.(الاختصاص، ص 249)

 

«إِنَّ اللَّهَ عَرَضَ أَمَانَتِي وَ وَلَايَتِي عَلَى الطُّيُورِ فَأَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِهَا الْبُزَاةُ الْبِيضُ وَ الْقَنَابِرُ وَ أَوَّلُ مَنْ جَحَدَهَا الْبُومُ وَ الْعَنْقَاءُ فَلَعَنَهُمَا اللَّهُ تَعَالَى مِنْ بَيْنِ الطُّيُورِ فَأَمَّا الْبُومُ فَلَا تَقْدِرُ أَنْ تَظْهَرَ بِالنَّهَارِ لِبُغْضِ الطَّيْرِ لَهَا وَ أَمَّا الْعَنْقَاءُ فَغَابَتْ فِي الْبِحَارِ لَا تُرَى»
امام علی (علی السلام) می فرمایند: خداوند امانت و ولایت مرا بر پرندگان عرضه داشت و اولین پرنده ‏اى که ایمان‏ آورد بازهاى سفید و چکاوک بود و اولین پرنده ‏اى که انکار نمود جغد و عنقا بودند که لعنت شدند. جغد که نمی تواند روز آشکار شود، چون پرندگان با او دشمن هستند و عنقا در دریاها است که دیده نمی شود.(ابن شهرآشوب، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج ‏2، ص 314)

 

«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَرَضَ‏ وَلَايَتَنَا عَلَى‏ الْمِيَاهِ فَمَا قَبِلَ وَلَايَتَنَا عَذُبَ وَ طَابَ وَ مَا جَحَدَ وَلَايَتَنَا جَعَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُرّاً أَوْ مِلْحاً أُجَاجاً»
خداوند متعال ولايت ما را بر آب ‌ها عرضه نمود، پس هر آبى كه ولايت ما را پذيرفت شيرين، گوارا و پاكيزه شد و هر آبى كه ولايت ما را انكار كرد، خداوند آن را تلخ و شور گردانيد.(الكافي، ج ‏6، ص 390)

 

نکته:

این روایات جزء دسته روایات ضعیف هستند و نمی توان از صدور و انتساب آن ها به معصوم، اطمینان و وثوق حاصل کرد، لذا نمی توان بر اساس آن ها قضاوت و نظر قطعی داشت.

 

علامه مجلسی(ره) در باره این روایات می گوید:

اين قبيل اخبار، از متشابهاتى است كه تأويل آن ها را جز خدا و راسخان در علم نمی ‌داند؛ چاره ای نداریم جز این که تأويل آن ها را به خود ائمه (علیهم السلام) برگردانيم.(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج ‏27، ص 283)

ایشان در ادامه و در توجیه این روایات، احتمالاتی را می شمرد، از جمله این که منظور اين است كه اگر اين ها درک داشتند و داراى شعور بودند، ولايت را پذیرفته یا از پذيرفتن ولايت امتناع کرده و ارتباط با دشمنان آن ها را می ‌پذيرفتند.(همان، ص 284)

 

این درست است که میگن پرنده ای مثل بلدرچین و طاووس ولایت امیر المومنین را قبول نداشتند؟

در خصوص بلدرچین و طاووس و قبول یا انکار ولایت ـ ولو در منابع دست چندم ـ روایتی نیافتم.

 

لازم به ذکر است که بعید است چنین روایتی اصلا صادر شده باشد و یا حتی مقبول گردد، زیرا:

 

بلدرچین در عربی «السُّمَانَى» گفته می شود و برخی از تفاسیر، در طعام بهشتی که به صورت معجزه بر بنی اسرائیل نازل شد (بقره: 2/ 57؛ اعراف: 7/ 160؛ طه: 20/ 80) مراد از «السَّلْوى» را «السُّمَانَى» یا همان بلدرچین می دانند.(التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص 258)

 

هم چنین در نهج البلاغه، امام علی (علیه السلام) طاووس و شگفتی های آن  را چنین توصیف کرده اند:

و از شگفت انگيزترين پرندگان در آفرينش، طاووس‏ است، كه آن را در استوارترين شكل موزون بيافريد، و رنگ‏ هاى پر و بالش را به نيكوترين رنگ ‏ها بياراست، با بال‏ هاى زيبا كه پرهاى آن به روى يكديگر انباشته و دم كشيده ‏اش كه چون به سوى مادّه پيش مى ‏رود آن را چونان چترى گشوده و بر سر خود سايبان مى ‏سازد، گويا بادبان كشتى است كه نا خدا آن را بر افراشته است. طاووس‏ به رنگ هاى زيباى خود مى‏ نازد، و خوشحال و خرامان دم زيبايش را به اين سو و آن سو مى ‏چرخاند، ...

گويا، نى ‏هاى پر طاووس‏ چونان شانه ‏هايى است كه از نقره ساخته، و گردى‏ هاى شگفت انگيز آفتاب گونه كه به پرهاى اوست از زر ناب و پاره‏ هاى زبرجد بافته شده است. اگر رنگ ‏هاى پرهاى طاووس‏ را به روييدنى‏ هاى زمين تشبيه كنى، خواهى گفت: دسته گلى است كه از شكوفه‏ هاى رنگارنگ گل هاى بهارى فراهم آمده است، و اگر آن را با پارچه‏ هاى پوشيدنى همانند سازى، پس چون پارچه‏ هاى زيباى پر نقش و نگار يا پرده‏ هاى رنگارنگ يمن است، و اگر آن را با زيور آلات مقايسه كنى چون نگين‏ هاى رنگارنگى است كه در نوارى از نقره با جواهرات زينت شده است.(نهج البلاغه، ترجمه دشتی، خطبه 165)

 

بنابر این:

چنین روایتی در باره بلدرچین و طاووس، یافت نشد.

این که بلدرچین و طاووس، با این اوصاف، از پرندگانی باشند که از پذیرش ولایت، سر باز زده اند، قابل پذیرش نیست و نمی توان آن را به معصوم نسبت داد.

 

 

موضوع قفل شده است