والفجر 2 با رمز «یا الله»

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
والفجر 2 با رمز «یا الله»

[h=1][/h]


[/HR]
هفتم مرداد 1362 عملیات والفجر 3 با رمز «یا الله» در منطقه غرب کشور آغاز شد.


[/HR]
ارتش عراق پس از شکست در عملیات بیت‌المقدس و عقب‌نشینی سراسری خود، همچنان ارتفاعات مهم مرزی را در اختیار داشت و به این ترتیب چند شهر مرزی همچون مهران زیر دید و تیر دشمن بود.
عملیات والفجر 3 با همت سپاه پاسداران به منظور آزادسازی شهر مهران با همراهی 3 لشگر، 2 تیپ و یک تیپ زرهی، یک گردان پیاده، ارتش آغاز شد.
این عملیات با طراحی و فرماندهی مشترک و مشارکت 26 گردان سپاه و هفت گردان ارتش در ساعت 23 هفتم مردادماه 1362 با رمز یا الله در سه محور آغاز شد.
عملیات والفجر 3 از جمله عملیات هایى است كه در قالب عملیات هاى محدود و به منظور جلوگیرى از ایجاد ركود جنگ و در ادامه عملیات هاى مسلم بن عقیل، محرم، والفجر مقدماتى و والفجر 1 و 2 طراحى و به اجرا درآمد. ویژگى عملیات هاى محدود این بود كه توانست تا حدى دشمن را سرگرم کند تا در سایه آن عملیات بزرگ رزمندگان اسلام در اسفند ماه سال 1362 به نام خیبر در هورالعظیم به اجرا درآید.
عملیات والفجر3 با انگیزه دمیدن طلوع آفتاب اسلام در عراق و جهان اسلام آغاز شده است


محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس عملیات والفجر 3 اینگونه توصیف می کند:
1 – عملیات والفجر3 با انگیزه دمیدن طلوع آفتاب اسلام در عراق و جهان اسلام آغاز شد.
2 – این عملیات نیز برای آزادسازی كامل مهران وخارج كردن جاده‌های مهران – ایلام در محور اردبیل به پیرانشهر و مهران – دهلران از دید وتیررس مستقیم مزدوران عراقی وپاكسازی ارتفاعات شمال شهر مهران از لوث وجود صدامیان انجام گرفت.
3 – در عملیات والفجر 3 دشمن بیش از ده گردان توپخانه با بیش از 150 قبضه توپ و 13 تیپ زرهی ،مكانیزه وپیاده داشت ورزمندگان ما با نیروی كم آنچنان جنگیدند و دشمن را شكست دادند كه دشمن مجبور شد به شكست خودش اعتراف كند.