هنجارها و ناهنجارهای عزادای (به کار بردن اصطلاحاتی مانند سگ و...در عزاداری)

تب‌های اولیه

73 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
هنجارها و ناهنجارهای عزادای (به کار بردن اصطلاحاتی مانند سگ و...در عزاداری)

با سلام

با سلام و تسلیت ایام سوگواری اقا اباعبدالله

دوستان در مورد

عزاداری سالم و عزاداری هایی که باعث انحراف در عزاداری است پست های مختلفی در تایپک های مختلف نوشته شده است

با اجازه دوستان این تایپک را شروع می کنیم

تا دوستان نظرات خود را در مورد عزاداری هایی که مورد تایید ایمه است
و یا انواع اعمالی که از سوی عزاداران صورت می گیرد و باعث انحرافی در عزاداری می شود را مطرح نمایند

یا علی

منکرات در عزاداری


برخی از منکرات عزاداری را ملاحظه نمایید:

1_ نواختن شيپور و ني و اجراي آهنگ هاي مبتذل ؛ اين امور بدون هماهنگي و دستور فقهاء بوده است و بايد از آن جلوگيري شود.

2_ انجام كارهاي خرافي و ساختگي كه آنها نيز به تأييد فقها نرسيده است

3_ قمه زني ؛ قمه زني مانند زنجير زني و شبيه خواني از دير باز مورد اختلاف علما بوده، اين مراسم از نظر شرعي پايه و مبنايي ديني ندارد و صرفاً از روي علاقه به ابا عبدالله الحسين عليه السلام انجام مي گيرد.

بدون شك اگر به وسيله آن ضرري بر بدن وارد شود حرام است و اگر ضرري هم وارد نسازد در عرف امروز موجب بدبيني و وهن مذهب است و بايد از آن جلوگيري شود.

4_ اشعار غلو آميز و به كار بردن واژه هايي كه خلاف اعتقادات مذهبي است ؛ مثل لا اله الا الفاطمه ، يا من حسين اللهي‌ام ، و ... كه فقهاء فتوا بر حرمت اين گونه اشعار داده اند يا حكم به احتياط داده اند.

5_ در اختيار گرفتن مجالس عزاداري به وسيله افراد بي سواد و كساني كه به جاي پرداختن به محتواي مجالس به ظواهر و مداحيهاي بي روح و بي هدف مي پردازند.

هرکدام از این موارد می تواند انحرافی را در مراسم عزاداری اقا اباعبد الله به وجود اورد و البته هر کدام از این موراد می تواند به تنهایی مورد مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد

منتظر نظرات دوستان

چند سوال در مورد برهنه عزاداری کردن


با سلام خدمت دوستان

چند سوال در مورد برهنه عزاداری کردن به ذهن من رسیده است اکر مایلید شما هم از کسانی که این چنین عزاداری می کنند بپرسید

-این افراد زمانی که عزاداری می کنند و حسین حسین می گویند اکر امام خویش را در همان لحظه ببینند با ان سر و وضع خجل و شرمنده نمی شوند؟

-ایا اینان معتقد هیستند که امامان و معصومین نظاره گرشان هستند؟؟ و در پیشگاه حضرات معصومین و حضرت زهرا(س) لخت و برهنه عزاداری می کنند؟

- اینان با چه رویی ایمه را به مجلس خویش دعوت می کنند و خواهان نظر ایمه به مجلس شان هستند؟امام به سونا یا استخر بیاید یا مجلس عزای حسین(ع)؟

-مجالس عزایی که تا به حال ایمه تایید کرده اند و در این مجالس شرکت کرده اند چه شباهتی به مجالس لختی که این سینه زنان درست می کنند دارد؟ شما می دانید؟

-آیا علماء ما که عزاداری هایشان مورد تایید بوده و در کتب معتبر از عارفان و آگاهان نقل شده است برهنه عزاداری می کردند؟آیا؟؟؟؟

-ایا مجالسی که حضرت زهرا(س) انان را تایید فرموده و در مورد عزاداران خاصی فرموده مثل ایشان گریه کنید زیرا انان چنان بر حسین من کریه می کنند که انکار بر عزیزان خویش کریه می کنند.....
باندها و اکوهای انچنانی داشتند که با پرش و جهش و ....سین ....سین...سین...داد می زدند؟آیا؟؟؟؟

بنده این سوالات را از چند برادر عزادار پرسیدم که فرمودند شما اینها را نمی فهمید باید لخت شوی و سینه بزنی تا بفهمی عزادار واقعی یعنی چه؟ اینها با عقل جور در نمی اید و از این حرفها ....

اصلا عزاداری با لباس چه مشکلی دارد که برخی این گونه عزاداری می کنند؟

لطفا اگر جواب این سوالات را یافتید ما را هم بی نصیب نگذارید



شکل و قالب عزاداری

از ديدگاه اسلام، عزاداري و سوگواري اهل بيت(ع) مي تواند در قالب ها، فرم ها و ابزاري كه در ميان ملل و اقوام مختلف مرسوم بوده، محقق شود و به شيوه هاي گوناگون تجلي يابد.



البته اين تا زماني است كه قالب ها به شكل ها، شيوه ها و گونه ها، به اصل پيام و محتوا لطمه وارد نسازد،

بلكه به بهترين نحو پيام را در ذهن و جان مخاطب جاي دهد. از اين رو استفاده از شيوه هاي عزاداري كه در صدر اسلام رايج نبوده (مانند زنجيرزني، سينه زني، تعزيه و...)

نه تنها از نظر شرعي اشكال ندارد، بلكه مددكار اسلام بوده و مي تواند در حد خود، شعارهاي عاشورا و اهل بيت(ع) را به گوش انسان معاصر رسانده و قلب او را به سمت باورها سوق دهد.

البته بايد به اين نكته مهم نيز توجه كرد كه عزاداري مشروع و مجاز داراي حدود و چارچوب هاي خاصي است كه به وسيله شرع و عقل تعيين مي گردد.

اگر عزاداري در شيوه هايي اجرا شود كه شور را بر شعور غالب سازد و به نوعي موجب انحراف از فلسفه عزاداري گردد خارج از حدود عزاداري مشروع و معقول است.

اگر قالب هاي عزاداري به گونه اي باشد كه عقلاي جامعه، آن را تقبيح كرده، آن را موجب وهن مذهب و آموزه هاي اصلي عاشورا مي دانند، قطعا حد غيرمجاز عزاداري خواهد بود .(1)

پی نوشت:
1 - فلسفه عزاداري، محمد رضا كاشفي، ص 21.

طاها;67583 نوشت:

لطفا اگر جواب این سوالات را یافتید ما را هم بی نصیب نگذارید



[/][/size][/font]

با سلام همین سوال با همین ادله چند سال پیش در کلاس معارف دبیرستانمان مطرح شد که استادمان علاوه بر تایید این ادله یک روایت هم برای تایید برهنه سینه زدن گفتند که میگفتند :

روزی در مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام در محضر امام رضا علیه السلام عده ای که سینه زنی می کرده اند برهنه سینه زنی میکرده اند که به امام اطلاع می دهند که اینان برهنه سینه زنی می کنند که امام چیزی نمی گویند که به ایشان می گویند که خانم ها دارن مشاهده می کنند که امام می فرمایند خانم ها مشاهده نکنند .

اتفاقا من امروز میخواستم تاپیکی در همین مورد بزنم تا همه به بحث بشینیم :Gig:


عزاداری در مصیبت اولیای الهی و به خصوص سالار شهیدان از بهترین و شایسته ترین اعمال است و از مستحبات مورد تاکید و سفارش است . آن چه در روایات فراوان مورد سفارش و تأکید است عزاداری و محزون و گریان بودن در مصیبت شهادت و مظلومیت و فقدان اولیای الهی به ویژه سالار شهیدان، امام حسین(ع) است.
شکل عزاداری و چگونگی آن به حسب عرف و عادت و مراسم و فرهنگ جامعه ای مختلف است و در روایات بر شکل خاصی از آن تأکید نشده است و در برخی روایات سفارش شده بر طبق عرف خودتان عزداری کنید .
لخت شدن در مراسم عزاداری که در بعضی جاها معمول است تابع همین عرف و عادت است و دارای فضیلت و ارزش خاصی نمی باشد و هیچ گونه تأکیدی بر آن نشده و خود به خود و با صرف نظر از مسائل جانبی آن بی اشکال است .
در جاهایی که این مراسم در معرض دید و تماشای خانم ها می باشد، عزاداری کردن با لباس بدون شک بهتر و مناسب تر است واگر کمک به گناه باشد، جایز نیست و نیز اگر عزاداری در حال لخت بودن موجب وهن و سستی و ضعف بنیان های فکری، عقیدتی، اخلاقی و احکام دین مقدس اسلام و مذهب حقه شیعه باشد و آن را از نظر عقلی بی پایه و اساس و غیر معقول معرفی کند باید از آن صرف نظر کرد و آ نرا ترک نمود .
در اینجا توجه شما را به نظر مراجع بزرگوار تقلید در رابطه با این موضوع جلب می نماییم :
الف- حضرت امام و آیت الله فاضل: اگر لخت شدن باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه کردن به بدن نامحرم اجتناب کنند.امام، استفتاءات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 46؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2163 و 2165.
2- آیت الله مکارم: احتیاط واجب آن است که مردان از این کار خوددارى کنند.مکارم، استفتاءات، ج 2، س 765.
3-آیت الله تبریزى: اشکال ندارد.تبریزى، استفتاءات، س 2004 و tabrizi.org،
4-آیت الله صافى: اگر در معرض دید زنان نامحرم نباشد، اشکال ندارد.صافى، جامع‏الاحکام، ج 2، س 1597
5-آیت الله بهجت: بنابراحتیاط واجب باید بدن خود را از نامحرم بپوشاند.بهجت، توضیح‏المسائل، م 1937.




يك نكته ديگر در باب روضه خواندن مداحان.

برخي مداحان روضه حضرت را بسيار رقت بار مي خوانند تا به هر قيمتي شده اشك مردم را دربياورند در حالي كه مقام اهل بيت پيغمبر بالاتر از اين است كه بخواهند با اين گونه روضه خواندن احساسات مردم را تحريك كنند .

در كتاب مصباح الهدي حاج مهدي طيب آمده است:

شخصی در ایام جوانی در زورخانهای که در دولاب داشت ضرب می زد و آواز می خواند به هنگام پیری به مداحی روی آورده بود و چون سوادی نداشت بعضی از روضه های سایر مداح ها وروضه خوانها رایاد گرفته بود و می خواند لکن به خاطر همان روحیه زور خانه ایش تا می توانست مصائب اهل بیت را رقت انگیز تر و شدیدتر می خواند تا گریه بیشتری از مستمعین بگیرد و من از این کارش به شدت آزرده و نا راحت بودم. چند بار خواستم به او تذکر بدهم که مودبانه تر و مختصرتر روضه بخواند اما نشد. یک بار در حالت مکاشفه او را دیدم که تمام صورتش و حتی مژه های چشمش پر از مورچه های سفیدی است که صورنش را می خورند و او دایم با ناخن هاش آنها را از صورت خود می کند و به زمین می ریزد اما بلافاصله مورچه های جدیدی جای آنها ظاهر می شوند.


عموم مردم، دو نقطه ضعف در موضوع عزاداری امام حسین دارند؛ یکی از نقاط ضعف این است که معمولا هم صاحبان مجالس، یعنی مؤسسین مجالس - چه در مساجد و چه در خانه - و هم مستمعین خواهان زیادی جمعیت هستند؛ اگر جمعیت ازدحام کند راضی هستند و اگر جمعیت ازدحام نکند راضی نیستند. این نقطه ضعف است. این جلسات برای این نیست که جمعیت ازدحام کند یا نه! مگر ما میخواهیم سان ببینیم؟ مگر ما میخواهیم رژه برویم؟ هدف چیز دیگری است؛ هدف آشنا شدن با حقایق و مبارزه با تحریفات است.

نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزاداری این مسئله شور و واویلا به پا شدن است. باید منبری حتما در آخر ذکر مصیبت کند و در این ذکر مصیبت هم نه تنها مردم اشک بریزند؛ اشک بریزند قبول نیست، باید مجلس از جا کنده شود ،باید شور و واویلا به پا شود. من نمیگویم مجلس از جا کنده نشود؛ من میگویم این نباید هدف باشد.

من میگویم اگر کسی در آن مسیر صحیح، با بیان حقایق و واقعیات، بدون آنکه یک روضه دروغی بخواند، بدون اینکه جعلی بکند،بدون اینکه تحریفی بکند، اگر اشکی از روی صداقت و حقیقت ریخت، شور و واویلا هم به پاشد، مجلس هم کربلا شد، بسیار خوب؛ ولی وقتی که نبود ،آن وقت ما باید با امام حسین بجنگیم؟! دشمنی کنیم؟! دروغ ببندیم؟! دروغ بگوییم؟!
مثال: یکی از معروفترین قضایا که حتی یک مورخ به آن گواهی نمیدهد، قصه «لیلا» مادر حضرت علی اکبر است. البته ایشان مادری به نام لیلا داشته اند ولی یک مورخ نگفته که لیلا در کربلا بوده است. اما چقدر ما روضه لیلا و علی اکبر خواندیم.روضه آمدن لیلا به بالین علی اکبر! اصلا لیلایی در کربلا نبوده است.

حال این نقطه ضعف مردم عوام است. با این نقطه ضعف چه باید کرد؟در همه اینها مردم مسئولند.مردم دو مسئولیت بزرگ دارند:

یک مسئولیت این است که نهی از منکر بر همه واجب است. وقتی که میفهمید و میدانید - ومردم هم اغلب میدانند - که دروغ است؛ نباید در آن مجلس بنشینید که حرام است؛ بلکه باید مبارزه کنید. و دو این تمایلی است که صاحب مجلس ها و مستمعین، به گریاندن مجلس دارند؛ مجلس باید بگرید باید کربلا شود.روضه خوان بیجاره می بیند اگر بنا باشد هرچه میگوید از آن راست ها باشد، مجلسش نمیگیرد، بعد همین مردم هم دعوتش نمیکنند، ناچار یک چیزی هم اضافه میکند؛ این انتظار را مردم باید از سر خودشان بیرون کنند.

شما باید روضه راست را بشنوید تا معارف و سطح فکرتان بالا بیاید؛ به طوری که اگر در یک کلمه ،روحتان اهتزاز پیدا کرد؛ یعنی با روح حسین ابن علی هماهنگی کرد و اشکی ولو ذره ای جاری شد، واقعا مقام بزرگی برای شماست. اما اشکی که از راه قصابی کردن بخواهد از چشم شما بیاید اگر یک دریا هم باشد، ارزش ندارد.

«داد بکشید» یعنی چه ؟؟ چرا داد بکشید؟!!!!

منبع: حماسه حسینی / استاد مرتضی مطهری / چ 31/ سال 1377 / انتشارات صدرا

شکل و قالب عزاداری


شكل و صورت عزاداري بايد به گونه اي باشد كه بتواند هسته و محتواي اصلي پيام عاشورا را به مردم ابلاغ كند

و باور انسان ها را نسبت به آنها تقويت نمايد ولي اگر اين ظاهر به صورتي درآيد كه نه تنها باطن و مغز را نشان ندهد
بلكه باعث گردد اصل مسأله و موضوع خدشه دار شود، شكل و صورت مناسبي نخواهد بود.

در هر صورت تعزيه همچون ديگر سنت هاي مذهبي بايد به هنگام اجراي آن موازين شرعي رعايت گردد و ارزش هاي معنوي آن پايمال نشود

و چون سنتي ديني است بايد مروج و مبلغ فضايل، مكارم و خصال نيكو باشد، مردم را دين شناس نمايد و روح معنويت را در آنان تقويت كند،

پس تعزيه در صورتي موجب خشنودي خدا و اولياي الهي است كه در حدود بندگي پروردگار بوده و مشتمل بر دروغ، حرام و امور وهن انگيز نباشد.

از نظر علماي شيعه، خدمتي براي حفظ اسلام بالاتر از اين نيست كه بدعت ها از بين بروند و افكار موهوم، خرافي و مضامين سست از متون نوحه ها و شبيه نامه ها حذف شوند،

لذا در صورتي كه جهات شرعي در تعزيه خواني رعايت گردد و تعزيه پيراسته از وهن و خرافات برگزار شود، بر آن اشكالي مترتب نمي باشد.

طاها;67436 نوشت:
دوستان نظرات خود را در مورد عزاداری هایی که مورد تایید ایمه است و یا انواع اعمالی که از سوی عزاداران صورت می گیرد و باعث انحرافی در عزاداری می شود را مطرح نمایند

با سلام

قالب های عزاداری با تنوع فرهنگ ها در بین شیعیان جهان می تواند مختلف و متفاوت باشد

انچه این میان ضروری می نماید این که:
این تنوع و تفاوت فرهنگ ها در عزاداری نباید باعث انحراف از اصل مطلب که همانا زنده نگاه داشتن یاد شهدای کربلا و فلسفه قیام اقا اباعبد الله است باشد

فلسفه قیام عاشورا و ارتباط ان با زنده نگاه داشتن دین رسول خدا (ص) باید در این قالب ها تبیین شود و در همین قالب ها ست که باید پیرایش شود مسایلی چون جنگ بر سر حکومت و نزاع قدرت و ..... در قیام امام

ابتدا توجه به محتوای مراسمات در قالب های متفاوت

و در ادامه

دوستان اگر در مورد قالب عزاداری مطالبی دارند بفرمایید تا بپردازیم به جنبه مداحی هییات حسینی

نظر برخی از علماء در مورد عزاداری

- آيت الله كاشف الغطاء:
«سعي كنيد عزاداري را از كارهايي كه با حزن و عزا جور در نمي آيد، جدا كنيد. زيرا عزاداري براي زنده ساختن فلسفه قيام امام حسين(ع) است،
نه براي قصه گويي، نمايش و وقت گذراني. بكوشيد مراسم سوگواري را بدون نقطه ضعف برگزار كنيد و مردم را به ياد خدا بياندازيد و ايمان آنها را زياد كنيد».(1)

- آيت الله ميرزا محمد علي شاه آبادي - استاد عرفان امام خميني - وقتي مشاهده كردند در صحن مطهر امام زاده حمزه(ع) مراسم تعزيه خواني با تحريفات و مضامين موهن برگزار مي شود، مانع اجراي آن گرديد و مجلس مذكور را به كانون وعظ و خطابه تبديل نمود. (2)


- آيت الله بروجردي نيز وقتي ملاحظه نمود شبيه خواني هاي قم وضع نگران كننده اي دارند و توأم با بدعت و تحريف اجرا مي شوند،

دست اندركاران تعزيه را فرا خواند و به آنان تأكيد نمود شبيه خواني با اين شكل حرام است
و بايد يا اصلاح گردد و يا از برگزاري آنها با اين روند مخرب اجتناب شود و اجازه نمي دادند عزاداري هاي آفت زده اجرا شود.(3)

- شهيد مطهري در خصوص پالايش و پيرايش تعزيه هشدار مي دهند:
«علما بايد با عوامل پيدايش تحريف مبارزه كنند، جلو تبليغات دشمنان را بگيرند، با اسطوره سازي ها مبارزه كنند...».(4)


- حضرت امام خميني در بخشي از بيانات خود فرموده اند:
«اينجا بايد سخني هم در خصوص عزاداري و مجالسي كه با نام حسين بن علي(ع) برپا مي شود بگوييم.
ما و هيچ يك از دين داران نمي گوييم كه با اين اسم، هر كس هر كاري مي كند خوب است.
چه بسا علماي بزرگ و دانشمندان، بسياري از اين كارها را ناروا دانسته و به نوبت خود از آن جلوگيري كرده اند،». (5)

- حضرت آيت الله خامنه اي فرموده اند:
اگر مراسم شبيه خواني مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند اشكال ندارد
ولي در عين حال بهتر است كه به جاي آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصائب حسيني و مرثيه خواني برپا شود.(6)

- از ديدگاه آيت الله مكارم شيرازي:
، شبيه خواني، اگر امر خلاف شرعي در آن نباشد و موجب هتك مقدسات نشود اشكال ندارد.(7)


- از نظر آيت الله ميرزا جواد تبريزي:
تعزيه و شبيه خواني چنانچه مشتمل بر حرام نبوده و وهن به معصومين(ع) نباشد مانعي ندارد. (8)



پی نوشت:

1 -كاشف الغطاء، سوره خشم، محمد رضا سماك اماني، ص 72.
2 -روايت فضيلت، غلامرضا گلي زواره، مجله پاسدار اسلام، ش 160، ص 41.
3 - حماسه حسيني، شهيد مطهري، ج 1، ص 185.
4 - همان، ج 3، ص 293.
5 - قيام عاشورا در كلام و پيام امام خميني، ص 92.
6 -اجوبه الاستفتاآت، ص 322.
7 - استفتاآت جديد، آيت الله مكارم شيرازي، ج 1، ص 158، ش 573.
8 - استفتاآت جديد، آيت الله ميرزا جواد تبريزي، ص 458، ش 2019.
موضوع قفل شده است