همراه با مستبصرين-مروان خليفات-چهار نمونه از صحابه-3-وليد بن عقبه

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
همراه با مستبصرين-مروان خليفات-چهار نمونه از صحابه-3-وليد بن عقبه

وليد بن عقبه


اهل سنت حكم به عدالت اين صحابي داده اند و اعتماد بر نقل شريعت تو سط او كرده اند در حالي كه خداوند در مورد او مي گويد:(اءفمن كان مؤمنا كمن كان فاسقا لا يستوون - اءما الذين آمنوا وعملوا الصالحات فلهم جنات الماوى نزلا بما كانوا يعملون - واما الذين فسقوا فماءواهم النار كلما اءرادوا اءن يخرجوا منها اءعيدوا فيها وقيل لهم ذوقواعذاب النار الذي كنتم به تكذبون).[1]آيا آن کس که ايمان آورده همانند کسی است که عصيان می ورزد ? نه ، برابر نيستند
اما آنان که ايمان آورده اند و کارهای شايسته کرده اند ، به پاداش اعمالی که می کرده اند منزلگاهی در باغهای بهشت خواهند يافت
و اما عصيان پيشگان ، منزلگاهشان آتش است هر گاه که بخواهند از آن بيرون آيند ، بار ديگر آنها را به درون آتش بازگردانند و بگويندشان : بچشيد عذاب آتشی را که دروغش می پنداشتيد


مومن در اين آيه علي بن ابي طالب(عليه السلام) است و فاسقي كه خداوند حكم آتش براي او كرده ،وليد
است[2]و بر خلاف سخن خدا ،اهل سنت او را عادل و بهشتي مي دانند!!!



همچنين خداوند بر فسق وليد با اين آيه تاكيد كرده است:(يا ايها الذين آمنوا ان جاءكم فاسق بنباء فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين).[3]


ای کسانی که ايمان آورده ايد ، اگر فاسقی برايتان خبری آورد تحقيق کنيد، مباد از روی نادانی به مردمی آسيب برسانيد ، آنگاه از کاری که کرده ايد پشيمان شويد

ابن عبدالبر مي گويد:بين اهل علم هيچ اختلافي نيست درتاويل قرآن به چيزي كه دانسته مي شود از قول خدا(ان جاءكم فاسق بنبا) در مورد وليد نازل شده است
[4]

وقال ابن كثير: «ذكر كثير من المفسرين ان هذه الاية نزلت في الوليد بن عقبة» [5]



ابن كثير مي گويد:بسياري از مفسرين ذكر كرده اند كه اين آيه در مورد وليد بن عقبه نازل شده است.


و سبب نزول اين آيه خبر دروغي بود كه وليد در مورد بني مصطلق به پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم)داده بود و گفته بود آن ها مرتد شده اندو...و بعد از آن اين آيه نازل شد.[6]


-[1] السجدة : 18 20


[2]- تفسير الطبري : 21/68 . تفسير ابن كثير : و به ابي وليد تفسير كرده ، 3/470 . فتح القدير :4/255 . الكشاف ، الزمخشري : 3/245 .


[3]- الحجرات : 6


[4]- الاستيعاب : 4/1553


[5]- تفسير ابن كثير : 4/208


[6]- تفسير ابن كثير : 4/208

همچنين وليد شراب مي خورد و روايت كرده اند نماز صبح را در كوفه 4 ركعت خوانده بود [1]و ابن عبدالبر اين ماجرا را مشهور و از روايت ثقات و اهل اخبار مي داند.


خلاصه آن چه در اصابه آمده چنين است:وقتي شهود به مستي او نزد عثمان شهادت دادند ،عثمان آن ها را تهديد كرد و وقتي عايشه آن را شنيد ندا داد:عثمان حدود را تعطيل كرده است.عثمان به جاي وليد برخي از شهود را زد ! علي(عليه السلام) پيش او آمد و به عثمان گفت: حدود را تعطيل كردي و گروهي را كه بر عليه برادرت شهادت دادند را زدي و...![2]


بنگر چگونه گروهي احكام حرام را نيكو مي كنند؟وليد در زمان حيات رسول(صلى الله عليه وآله وسلم)به پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)دروغ مي گويد و شرب خمر مي كند و آن را در محراب قي مي كند!آيا اين عدالت است در حالي كه عدالت با اين اعمال فاصله بسياري دارد! عثمان هم حدود را تعطيل مي كند و شهود را تهديد مي كند!پس بايد براي خير القرون گريه كنند در حالي كه وليد مبلغ دين از طرف خداست!


تعجب از اهل سنت است كه با همه اين اوصاف او را عادل مي دانند و او را پلي بين خود و پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) به حساب مي آورند؟


ابن حجر مي گويد: «روى اي الوليد عن عثمان وغيره، روى عنه حارثة ابن مضرب والشعبي وابو موسى الهمداني وغيرهم». [3]
ابن حجر مي گويد:وليد از عثمان و غير او روايت كرده ، از او(وليد) ،
حارثة ابن مضرب والشعبي وابو موسى الهمداني و غير اين ها روايت كرده اند.


برخي تسليم حقيقت مي شوند و احاديث وليد را ترك مي كنند لكن ما به آن ها مي گوييم پس احاديث مرسله اي كه تعدادشان به هزاران مي رسد احتمال اين هست كه از وليد نقل شده باشد!


[1]- السيرة الحلبية : 3/314

[2]- لابن حجر : 6/322

[3]- الاصابة : 6/322 . و از وليد دو حديث به ما رسيدهر.ج : اسماء الصحابة الرواة :291

موضوع قفل شده است