جمع بندی هاله انسانی ( اورا ) واقعا وجود داره؟

تب‌های اولیه

26 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
هاله انسانی ( اورا ) واقعا وجود داره؟

سلام

نظرتون درمورد هاله انسانی یا همون اورا (Aura) و چاکراها چیه؟

آیا واقعا وجود داره؟

توی منابع دینی اشاره ای شده به طور مستقیم یا غیر مستقیم؟

و اگه اشاره ای نشده، منافات قابل اثباتی با آموزه های دینی نداره؟

ممنون

با نام الله





کارشناس بحث: استاد رئوف

مغناطیس;366309 نوشت:
سلام

نظرتون درمورد هاله انسانی یا همون اورا (Aura) و چاکراها چیه؟

آیا واقعا وجود داره؟

توی منابع دینی اشاره ای شده به طور مستقیم یا غیر مستقیم؟

و اگه اشاره ای نشده، منافات قابل اثباتی با آموزه های دینی نداره؟

ممنون



با سلام خدمت شما دوست گرامی

ابتدا باید تعریف مشخصی از این هاله ها ارائه شود. در برخی از سایت های فارسی زبان مطالب غیر منسجمی ارائه شده است و بدون هیچ استنادی مدعی شده اند افرادی چون ابوعلی سینا نیز هاله را قبول داشته است.
از سوی دیگر در توضیح Aura در برخی از سایت های انگلیسی اطلاعاتی آماده است مانند اینکه تمام موجودات زنده دارای هاله هستند که نشانگر نوعی تقدس یا قدرت برای موجود دارای هاله است. این هاله ها توسط برخی بدون مقدمه و برای برخی با تحمل برخی ریاضت ها قابل درک است و ...

برخی از افرادی که دارای مکاشفاتی دینی بوده اند، در مکاشفات خود، امور مقدس را نورانی و در هاله از عظمت و جبروت مشاهده کرده اند.
در قرآن کریم نیز خداوند نور آسمان ها و زمین معرفی شده است.(1) ولی در تفسیر این مسئله مراد از نور، توسط برخی از مفسرین هدایت بیان شده است.
در مجموع می توان گفت، امکان وجود چنین هاله هایی از نظر عقلی محال نیست و شواهدی نیز می توان برای آنها میان متون دینی یافت ولی اینها به معنا تایید Aura نیست زیرا معلوم نیست که دقیقا مراد از این مسئله چیست و چه مبانی و مقاصدی دارد.

موفق باشید


1. نور 35

رئوف;366753 نوشت:

با سلام خدمت شما دوست گرامی

ابتدا باید تعریف مشخصی از این هاله ها ارائه شود. در برخی از سایت های فارسی زبان مطالب غیر منسجمی ارائه شده است و بدون هیچ استنادی مدعی شده اند افرادی چون ابوعلی سینا نیز هاله را قبول داشته است.
از سوی دیگر در توضیح Aura در برخی از سایت های انگلیسی اطلاعاتی آماده است مانند اینکه تمام موجودات زنده دارای هاله هستند که نشانگر نوعی تقدس یا قدرت برای موجود دارای هاله است. این هاله ها توسط برخی بدون مقدمه و برای برخی با تحمل برخی ریاضت ها قابل درک است و ...

برخی از افرادی که دارای مکاشفاتی دینی بوده اند، در مکاشفات خود، امور مقدس را نورانی و در هاله از عظمت و جبروت مشاهده کرده اند.
در قرآن کریم نیز خداوند نور آسمان ها و زمین معرفی شده است.(1) ولی در تفسیر این مسئله مراد از نور، توسط برخی از مفسرین هدایت بیان شده است.
در مجموع می توان گفت، امکان وجود چنین هاله هایی از نظر عقلی محال نیست و شواهدی نیز می توان برای آنها میان متون دینی یافت ولی اینها به معنا تایید Aura نیست زیرا معلوم نیست که دقیقا مراد از این مسئله چیست و چه مبانی و مقاصدی دارد.

موفق باشید


1. نور 35

سلام

ممنون بابت توضیحات ارزشمندتون

ممنکه اون شواهد دینی که فرمودین رو با جزئیات بیشتر توضیح بدین؟

سپاسگزارم

مغناطیس;366309 نوشت:
سلام
نظرتون درمورد هاله انسانی یا همون اورا (Aura) و چاکراها چیه؟
آیا واقعا وجود داره؟
توی منابع دینی اشاره ای شده به طور مستقیم یا غیر مستقیم؟
و اگه اشاره ای نشده، منافات قابل اثباتی با آموزه های دینی نداره؟
ممنون

باسلام

ائمه معصوم ما که در نقاشیها می بینید هاله ای دورشان هست این همان هاله مذکور میباشد و در آن زمان،مردم ائمه را با آن هاله می دیدند!
اما هاله افراد عادی با این چشم دیده نمیشود و با چشم دیگری میتوان آنرا دید!

مطالبی راجع به چاکراها و هاله و کلا متافیزیک در منابع دینی موجود نیست اما در علوم سرّی اسلام وجود دارد که علمای صاحب اذن به آن آگاهی دارند! مثلا غسلها باعث تخلیه انرژیهای منفی بدن می شوند و نوعی پاکسازی هاله و چاکراها هم هست! اگر غسل صبح انجام دهید و بعد بخوابید انرژی های منفی تان تخلیه خواهد شد و وقتی بیدار شدید سر حال هستید!

هاله دور انسان هاله ای از انرژی است که درمانگران به راحتی میتوانند آنرا حس کنند مثلا بنده خودم که انرژی درمانگرم با دستم میتونم هاله افراد رو حس کنم! چون به انرژی حساس هستم ولی افراد معمولی اینطور نیستند!

اما نکته مهم اینست که کار کردن روی چاکراها خطرناک است! متاسفانه برخی ادعای استادی و دیدن چاکراها و تنظیم چاکراها میکنند در حالیکه هر کسی نمیتواند چنین عملی انجام دهد!

تو نت تمریناتی برای چاکراها و هاله ذکر شده اما عواقب و خطرات آن گفته نشده! دیگر خود دانید!

سلام

ببخشید این هاله همون روح ما نیست که بدن ما رو اخاطه کرده ؟

مثلا وقتی وضو یا غسل می کنیم آیا این روح ما نیست که صاف تر و غلیظ تر می شود و باعث میشه که در اطراف پلک و نوک بینی اخساس نرمی و لطافت خاصی بکنیم؟

یکی از پاسخگو یان گرامی معتقد بود این هاله همان نفس هست و برایش هم استدلال می اورد

اگر کسی مایل بود لینک مطلبشو بزارم

مغناطیس;366309 نوشت:
سلام

نظرتون درمورد هاله انسانی یا همون اورا (Aura) و چاکراها چیه؟

آیا واقعا وجود داره؟

توی منابع دینی اشاره ای شده به طور مستقیم یا غیر مستقیم؟

و اگه اشاره ای نشده، منافات قابل اثباتی با آموزه های دینی نداره؟

ممنون


سلام
هاله احتمالا همان روح بخاری انسان است که واسطه بین روح مجرد و بدن مادی است و تنها نورانیت آن است که ممکن است با چشم مادی دیده شود چه اینکه نورانیت روح مجرد غیرمادی با چشم مادی قابل دیدن نیست
والله الموفق

حامد;366874 نوشت:
سلام
هاله احتمالا همان روح بخاری انسان است که واسطه بین روح مجرد و بدن مادی است و تنها نورانیت آن است که ممکن است با چشم مادی دیده شود چه اینکه نورانیت روح مجرد غیرمادی با چشم مادی قابل دیدن نیست
والله الموفق

سلام

اولا ممنون می شم درباره روح بخاری توضیح دهید ؟
و مطلب دیگر اینکه این هاله تنها دور انسان موجود نیست بلکه اطراف همه اجسام بی جان هم هم موجود است
ایا اجسام بی جان هم دارای روح و روح بخاری می باشند ؟

بی نظیر;366942 نوشت:
سلام

اولا ممنون می شم درباره روح بخاری توضیح دهید ؟
و مطلب دیگر اینکه این هاله تنها دور انسان موجود نیست بلکه اطراف همه اجسام بی جان هم هم موجود است
ایا اجسام بی جان هم دارای روح و روح بخاری می باشند ؟


سلام
روح بخاری به بیان فلاسفه لطیفترین بعد مادی وجود انسان است که رابطه روح غیر مادی را با بدن مادی امکان پذیر می کند
ایشان روح بخاری را در انسان قائلند و ندیده ام جایی نفیا یا اثباتا در مورد روح بخاری در سایر موجودات حرفی زده باشند مگر اینکه بخواهیم بر اساس اصولی دیگر این روح بخاری را در سایر موجودات هم ثابت کنیم البته قاعدتا موجودات دارای حیات و روح باید از اینچنین روحی برخوردار باشند اما اثبات آن در غیر جانداران مشکل است
والله الموفق

مغناطیس;366309 نوشت:
سلام
نظرتون درمورد هاله انسانی یا همون اورا (Aura) و چاکراها چیه؟
آیا واقعا وجود داره؟ توی منابع دینی اشاره ای شده به طور مستقیم یا غیر مستقیم؟
و اگه اشاره ای نشده، منافات قابل اثباتی با آموزه های دینی نداره؟
ممنون
هوالعالم
هاله یا شاید محافظ برای هر جریان طبیعی وجود داره
اما نه با اون کیفیتی که گاها در کتبی به اون اب و تابی محضه جلب توجه برای تعقیب و تحریک شخص داده شده .اونهم بطوریکه ممکنه طرف به سمت خودپرستی و خودخواهی و دوری از خدا بره

چه هسته ی جسم و ذهن و چه روح در قالبهای مختلف و به اشکال گوناگون تحت مراقبت یا محافظت هستند .و چون به خودی خود و بیخودی به وجود نیامده اند به اصل هستی متصل هستند و شاید بشه گفت که این هاله از اصل هستی ریشه میگیره و گاها به چشم میاد ...
اینجا دیگه لازم نیست که بطور مستقیم از اورایی که به زبان ما بیگانه اس حرفی زده بشه .
که اصل مساله از قبل وجود داشته و خواهد داشت .
منتهی عقل و عاطفه ای که به نفع انسان کار میکنه
نمیگه که لقمه رو از پشت سر به دهان بذاری .
و نمیگه که خودت رو از بخشی که نمیبینی پرورش بدی
چون احتمال اینکه به خود زنی و خودپروری و خواب غفلت فرو بری زیادهههه . برای همین عقلانی نیست .

مثال روشن همین مردمی که شما از اصطلاحات اونها استفاده کردید
هند و فلاکتی که درش گرفتاربوده و هستند و
اساتیدی که به اعتقاد و اعتراف فرقه یا مذهب خودشون تا بیش از 500 سال بطور کامل در انحراف به سر می برده و برای کشف چیزی غیر از جسم تا سر حد مرگ به عذاب جسم و جان پرداخته و حال نادم از کردار خود ...

حامد;366874 نوشت:
سلام
هاله احتمالا همان روح بخاری انسان است که واسطه بین روح مجرد و بدن مادی است و تنها نورانیت آن است که ممکن است با چشم مادی دیده شود چه اینکه نورانیت روح مجرد غیرمادی با چشم مادی قابل دیدن نیست
والله الموفق

روح بخاری در متافیزیک، کالبد نامیده میشه و همانطور که گفتم هاله دایره ای از انرژی دور انسان است اما کالبد یا همان روح بخاری واسطه بین روح و جسم است که هم از جنس روح و هم از جنس جسم است! و در احضار ارواح این روح بخاری یا کالبد احضار میشود نه روح بسیط و حقیقی انسان! و با این چشم حس نمیتوان هاله و خصوصا کالبد را دید!

بی نظیر;366942 نوشت:
سلام
اولا ممنون می شم درباره روح بخاری توضیح دهید ؟
و مطلب دیگر اینکه این هاله تنها دور انسان موجود نیست بلکه اطراف همه اجسام بی جان هم هم موجود است
ایا اجسام بی جان هم دارای روح و روح بخاری می باشند ؟

بله همه موجودات هاله دارند!

مغناطیس;366840 نوشت:
سلام

ممنون بابت توضیحات ارزشمندتون

ممنکه اون شواهد دینی که فرمودین رو با جزئیات بیشتر توضیح بدین؟

سپاسگزارم



با سلام خدمت شما دوست گرامی

در متون دینی از واژه نور بسیار استفاده شده است. اینکه موجودات جهان دارای نور هستند و این نور از خداست(1) اینکه هرکسی که خداوند برای او نوری قرار ندهد، هیچ نوری نخواهد داشت(2) خداوند، ولى و سرپرست كسانى است كه ايمان آورده‏اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوى نور بيرون مى‏برد. (اما) كسانى كه كافر شدند، اولياى آنها طاغوتها هستند؛ كه آنها را از نور، به سوى ظلمتها بيرون مى‏برند؛ آنها اهل آتشند و هميشه در آن خواهند ماند(3)
آيا كسى كه مرده بود، سپس او را زنده كرديم، و نورى برايش قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه برود، همانند كسى است كه در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد؟! اين گونه براى كافران، اعمال(زشتى) كه انجام مى‏دادند، تزيين شده(و زيبا جلوه كرده) است.»(4)

موارد فوق، اموری است که ممکن است به عنوان شاهد از متون دینی برای بحث هاله ها استفاده شود ولی به نظر بنده نمی توان به قاطعیت چنین حکمی نمود و این مسئله نیازمند بررسی های دقیق تر و تحقیقات گسترده تری است. اینکه دقیقا مراد از هاله ها چیست؟ (بر عنوان "دقیقا" تاکید دارم زیرا بسیاری تنها تعریفی کلی از هاله ارائه می کنند و گمان می کنند که موضوع کاملا روشن شده است) از سوی دیگر باید آیات فوق و نیز دیگر شواهد دینی مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد تا معلوم شود می توان آنها را بر چیزی که هاله می نامند، تطبیق کرد یا خیر؟

به طور مثال برخی از آیات که از نور سخن می گویند مربوط به روز قیامت هستند در حالی که مدعای هاله برای همین جهان است. از سوی دیگر نور در قرآن در مورد مومن و کافر متفاوت است به طوریکه مومن نور دارد ولی کافر نور ندارد و یا اینکه نور بسیار ضعیفی دارد، حال باید دید که مدعیان هاله نیز چنین تفکیکی را می پذیرند یا خیر؟
به طور کلی این مسئله نیازمند تحقیقات دقیق تریست.

موفق باشید

1. نور 35
2. نور 40
3. بقره 257
4. انعام :122

عزیز علیه ما عنتم;367265 نوشت:
روح بخاری در متافیزیک، کالبد نامیده میشه و همانطور که گفتم هاله دایره ای از انرژی دور انسان است اما کالبد یا همان روح بخاری واسطه بین روح و جسم است که هم از جنس روح و هم از جنس جسم است! و در احضار ارواح این روح بخاری یا کالبد احضار میشود نه روح بسیط و حقیقی انسان! و با این چشم حس نمیتوان هاله و خصوصا کالبد را دید!

سلام
ظاهرا روح بخاری فقط تا زمان حیات جسمانی وجود دارد و پس از آن مانند بدن مادی از بین می رود لذا احضار ارواح توسط روح بخاری معنای مشخصی ندارد
دیگر اینکه تفاوت عناوین ( روح بخاری و هاله انرژی ) دلیل کافی برای تفاوت آنها نیست
و از آنجا که روح بخاری امر مادی است اینکه به نحوی خود یا آثار مستقیم و غیر مستقیمش با چشم دیده شود بعدی ندارد
والله الموفق

yyyyyyyyyyyyy;367265 نوشت:
روح بخاری در متافیزیک، کالبد نامیده میشه و همانطور که گفتم هاله دایره ای از انرژی دور انسان است اما کالبد یا همان روح بخاری واسطه بین روح و جسم است که هم از جنس روح و هم از جنس جسم است! و در احضار ارواح این روح بخاری یا کالبد احضار میشود نه روح بسیط و حقیقی انسان! و با این چشم حس نمیتوان هاله و خصوصا کالبد را دید!
بله همه موجودات هاله دارند!


یکی از مشکلاتی که این علومه گاها مخرب و تحمیلی برای ما و مردم باستان به وجود اورده
سردرگمی در بین اصطلاحات و حقیقت و دیگری ادعای علم به طریقت و حقیقت

هیچ یک از کالبدهای وجودی از جنس دیگری نیستن .
و مساله احضار و اینهام چیزی نیست که منو شما بتونیم بگیم کالبد موجود اثیری و بخاری بوده یا خوده روح ! حتی روح موجود در عوالم دیگر در قالبی مثال جسم نمایان میشه .

و مساله بعدی دیدن هاله و امثالهم .
اگر مایل به مشاهده چنین چیزی هستید میتونید برای چند ثانیه - دقیقه به یک شی نگاه کنید .

با چشم عادی ...
هر چقدر این شی مهم و ضروری و در عین پاک باشه بُعد حسی یا ورای حسی قویتری داره ..
همین جا میگم چندان چیز مهمی نیست و اگر در وادی پرورش درون چیزی دیدید یا درک کردید به اسم کرامت و قدرت توی بوق و کرنا نکنید که هر چی میبینید ذره ایست از بیکرانه ی خداوند ...

حس و ورای حس مثال روح و جسم در تعامل با هم جسمیت یا روحانیت پیدا میکنند
کم و زیاد موجودی رو شکل میدن بنام مثلا انسان یا حیوان و ...
پرداختن به جزییات خوبه! اما کلیات کلید باب جزییات هستند
و خارج و فارغ از دایره کلیات این جزییات و اصطلاحات هیچی نیستند . جز خیالات و اصطلاحات ...

حامد;367343 نوشت:
سلام
ظاهرا روح بخاری فقط تا زمان حیات جسمانی وجود دارد و پس از آن مانند بدن مادی از بین می رود لذا احضار ارواح توسط روح بخاری معنای مشخصی ندارد
دیگر اینکه تفاوت عناوین ( روح بخاری و هاله انرژی ) دلیل کافی برای تفاوت آنها نیست
و از آنجا که روح بخاری امر مادی است اینکه به نحوی خود یا آثار مستقیم و غیر مستقیمش با چشم دیده شود بعدی ندارد
والله الموفق

اگر از بین میرود چرا به آن روح میگویند؟! مگر بطور کامل از جنس بدن و خاکی است که فانی شود؟!
جن و ارواح اگه تو فیلمها دیده باشید مثل یه بخار هستند کالبد یا روح بخاری ما هم از همان جنس است! و بنظر بنده بعد مرگ از بین نمی رود بلکه به عالم دیگری خواهد رفت! و موقع احضار از آن عالم می آید!

از خصوصیات روح بخاری می­توان به این موارد اشاره كرد:

1- روح بخاری علت قریب و نفس علت بعید برای حیات بدن است.
2- بدن روح بخاری را احاطه كرده است اما در مورد نفس اینگونه باید گفت كه بدن مرتبه نازله نفس است.
3- روح بخاری اگر از بدن مفارقت كند باطل و فاسد می­شود؛ اما نفس ناطقه دائماً باقی و زنده است و با مفارقت از بدن از بین نمی­رود و فقط بعضی از افعال آن كه بواسطه بدن عنصری انجام می­شد باطل می­گردد.
4- روح بخاری لطیف ترین و دقیق ترین و پاك ترین اجسام از اجزاء بدن است و به همین دلیل است كه بهتر از سایر اجزاء بدن افعال نفس را قبول می كند.
5- هر چه روح بخاری از درجه اعتدال مزاجی بیشتری برخوردار باشد، افعال نفس ناطقه بیشتر و قوی تر است و از جهت اعتدال و استواری از درجه بالاتری برخوردار است.

منبع: حسن زاده آملی، حسن؛ سرح العیون فی شرح العیون، ص325، قم، انتشارات بوستان كتاب، 1387

Mohammad2db;367530 نوشت:

یکی از مشکلاتی که این علومه گاها مخرب و تحمیلی برای ما و مردم باستان به وجود اورده
سردرگمی در بین اصطلاحات و حقیقت و دیگری ادعای علم به طریقت و حقیقت

و خارج و فارغ از دایره کلیات این جزییات و اصطلاحات هیچی نیستند . جز خیالات و اصطلاحات ...

بنده تو اکثر تاپیکها پستهای جناب عالی رو می بینم ولی اصلا نمی فهمم چی مینویسی و منظورت چی هست؟!

تنها توصیه بنده به شما اینست که درباره چیزی که نمیدانی پست نزن!

عزیز علیه ما عنتم;367586 نوشت:
اگر از بین میرود چرا به آن روح میگویند؟! مگر بطور کامل از جنس بدن و خاکی است که فانی شود؟!
جن و ارواح اگه تو فیلمها دیده باشید مثل یه بخار هستند کالبد یا روح بخاری ما هم از همان جنس است! و بنظر بنده بعد مرگ از بین نمی رود بلکه به عالم دیگری خواهد رفت! و موقع احضار از آن عالم می آید!

از خصوصیات روح بخاری می­توان به این موارد اشاره كرد:

1- روح بخاری علت قریب و نفس علت بعید برای حیات بدن است.
2- بدن روح بخاری را احاطه كرده است اما در مورد نفس اینگونه باید گفت كه بدن مرتبه نازله نفس است.
3- روح بخاری اگر از بدن مفارقت كند باطل و فاسد می­شود؛ اما نفس ناطقه دائماً باقی و زنده است و با مفارقت از بدن از بین نمی­رود و فقط بعضی از افعال آن كه بواسطه بدن عنصری انجام می­شد باطل می­گردد.
4- روح بخاری لطیف ترین و دقیق ترین و پاك ترین اجسام از اجزاء بدن است و به همین دلیل است كه بهتر از سایر اجزاء بدن افعال نفس را قبول می كند.
5- هر چه روح بخاری از درجه اعتدال مزاجی بیشتری برخوردار باشد، افعال نفس ناطقه بیشتر و قوی تر است و از جهت اعتدال و استواری از درجه بالاتری برخوردار است.

منبع: حسن زاده آملی، حسن؛ سرح العیون فی شرح العیون، ص325، قم، انتشارات بوستان كتاب، 1387

بنده تو اکثر تاپیکها پستهای جناب عالی رو می بینم ولی اصلا نمی فهمم چی مینویسی و منظورت چی هست؟!

تنها توصیه بنده به شما اینست که درباره چیزی که نمیدانی پست نزن!


هوالعالم

برای همینه که بیشتر اسم شما رو از نقل قول حذف میکنم و
بیشتر پاسخم به کلامه و نه به نام !

اگر قرار بود که متوجه بشید چنین رفتار و ذهنیتی نداشتید .
و اصراری در درک کلام حقیرانه نیست .
وقتی نمیفهمی برای چی میخونی ؟ و دنبال میکنی ؟ مشکل از جای دیگه اس ...

به زبان ساده : گفتم
که توضیحات و استدلالات شما بوی بیگانه و نفوذی میده و منطقی و حقیقی نیست .

قرار نیست من به توصیه شما توجهی کنم و چیزی که شنیدی حقیقت محض بود
اگر بدانید ...

موید باشید و منبعد خونسرد ...

نقل قول:

روح بخاری در متافیزیک، کالبد نامیده میشه و همانطور که گفتم هاله دایره ای از انرژی دور انسان است

ببینید ملت این چیزی که به اسم متافیزیک اومده یکسری اعتقادات و گاها تحقیقات مذهب یا مردم صاحب ایینی هست که در اینجا با عنوان علم سعی در رخنه به وجود حقیقت و دین شما دارند ...
حتی هاله میتونه خودش یک کالبد باشه و به اسم کالبد انرژیکی انسان شناخته بشه
حتی این کالبد میتونه تقسیم بشه و به بی نهایت کالبد تقسیم و تعریف بشه ...
که در فلان ایین یا مذهب به هفت کالبد و فلان تعداد و ... تعریف شده
نمیگم همه اش بد ! اما ناکامل ارائه شده و هدف اصلی ترویج دین یا ایینی خاص بوده و هست .

نقل قول:
اما کالبد یا همان روح بخاری واسطه بین روح و جسم است که هم از جنس روح و هم از جنس جسم است!و در احضار ارواح این روح بخاری یا کالبد احضار میشود نه روح بسیط و حقیقی انسان!

احضار ارواح که واژه مناسبی نیست از اسمش پیداست و در اون دنیا روح در قالبی لطیف تر از جسم حاضر میشه ... اگر روحی دیده نمیشه برای اینه که پوشیده شده اس ...

نقل قول:

گفتیم و روح و جسم و ذهن هر و با این چشم حس نمیتوان هاله و خصوصا کالبد را دید!

شاید باید گفت با چشم بی حس دیده نمیشه ...
هم دید میتونه حساس بشه و هم کالبدی که اینجا آمده میتونه تقویت بشه .
بطوریکه دیده بشه !

مثلا با کم نظری به مادیات و خدمت به مردم و صد البته تمایل به دیدن ...




علوم درونی اسلامی که درک بشه خیلی کاملتر ازینهاست .


اگه کسی متوجه منظورم نشد به خودش و به من شک نکنه
چون اینا هشداریه برای عزیزان مایل به این علوم که نباید داشته ها
رو در ظرف اخلاص تقدیم بیگانه کنند .
و نه برای کسی که نمیخواد بفهمه !

عزیز علیه ما عنتم;367586 نوشت:
اگر از بین میرود چرا به آن روح میگویند؟! مگر بطور کامل از جنس بدن و خاکی است که فانی شود؟!
جن و ارواح اگه تو فیلمها دیده باشید مثل یه بخار هستند کالبد یا روح بخاری ما هم از همان جنس است! و بنظر بنده بعد مرگ از بین نمی رود بلکه به عالم دیگری خواهد رفت! و موقع احضار از آن عالم می آید!

از خصوصیات روح بخاری می­توان به این موارد اشاره كرد:

1- روح بخاری علت قریب و نفس علت بعید برای حیات بدن است.
2- بدن روح بخاری را احاطه كرده است اما در مورد نفس اینگونه باید گفت كه بدن مرتبه نازله نفس است.
3- روح بخاری اگر از بدن مفارقت كند باطل و فاسد می­شود؛ اما نفس ناطقه دائماً باقی و زنده است و با مفارقت از بدن از بین نمی­رود و فقط بعضی از افعال آن كه بواسطه بدن عنصری انجام می­شد باطل می­گردد.
4- روح بخاری لطیف ترین و دقیق ترین و پاك ترین اجسام از اجزاء بدن است و به همین دلیل است كه بهتر از سایر اجزاء بدن افعال نفس را قبول می كند.
5- هر چه روح بخاری از درجه اعتدال مزاجی بیشتری برخوردار باشد، افعال نفس ناطقه بیشتر و قوی تر است و از جهت اعتدال و استواری از درجه بالاتری برخوردار است.

منبع: حسن زاده آملی، حسن؛ سرح العیون فی شرح العیون، ص325، قم، انتشارات بوستان كتاب، 1387


سلام
همچنانکه جناب علامه تصریح فرموده اند از بین می رود چون از جنس ماده است
همچنانکه بدن کثیف ( در مقابل لطیف ) بعد از مرگ و انصراف روح غیرمادی فاسد می شود و از بین می رود بدن لطیف ( روح بخاری) هم از بین می رود چه اینکه روح مجرد برای حضور در عالم تجرد به آن نیازی ندارد
البته اینکه برای نوعی حضور در عالم ماده روح بخواهد یا بتواند چنین بدنی صرفا برای زمان حضور و توجهش به عالم ماده بسازد معلوم نیست اما چیزی که معلوم است از بین رفتن آن در هنگام انصراف کلی ( مرگ ) از بدن جسمانی است
واما اینکه به آن روح گفته اند شاید بخاطر لطافت آن است
والله الموفق

حامد;367652 نوشت:
سلام
همچنانکه جناب علامه تصریح فرموده اند از بین می رود چون از جنس ماده است
همچنانکه بدن کثیف ( در مقابل لطیف ) بعد از مرگ و انصراف روح غیرمادی فاسد می شود و از بین می رود بدن لطیف ( روح بخاری) هم از بین می رود چه اینکه روح مجرد برای حضور در عالم تجرد به آن نیازی ندارد
البته اینکه برای نوعی حضور در عالم ماده روح بخواهد یا بتواند چنین بدنی صرفا برای زمان حضور و توجهش به عالم ماده بسازد معلوم نیست اما چیزی که معلوم است از بین رفتن آن در هنگام انصراف کلی ( مرگ ) از بدن جسمانی است
واما اینکه به آن روح گفته اند شاید بخاطر لطافت آن است
والله الموفق


با سلام

خصوصیات روح بخاری با کالبد بسیار نزدیک است به همین دلیل بنده هر دو را یکی میدانم!

مطلب دیگری از جناب علامه دیدم که کاملتر از مطلب قبلی بود و در این مطلب گفته شده بدن فاسد و باطل میشود! و احتمالا بدن در کتاب دیگر ایشان حذف شده در نتیجه مطلب عوض شده! و صحیخحش این میشود: روح بخاری اگر از بدن مفارقت كند بدن باطل و فاسد می­شود

چون روح بخاری از بدن مفارقت جوید،بدن روی به بطلان و فساد می نهد،لیکن روح انسانی هم چنان به حیات ابدی اش باقی است و تنها بعضی از افعالش از بدن عنصری اش باطل می گردد. از آن جا که روح بخاری جسمی است لطیف و دارای مزاج و مطیّه ی نخستین،روح انسانی،پس هرچه مزاجش بیشتر روی به اعتدال نهد، افعال روح انسانی بیشتر و شدیدتر گشته، برغایت استوا و اعتدال می آید.


منبع:
عیون مسائل نفس و شرح آن/حضرت علامه حسن زاده آملی/ترجمه ابراهیم احمدیان و سید مصطفی بابایی/ج1/ص23 عین یازدهم

Mohammad2db;367600 نوشت:
هوالعالم
توضیحات و استدلالات شما بوی بیگانه و نفوذی میده و منطقی و حقیقی نیست .

چون بنده گفتم متافیزیک و کالبد و هاله انرژی پس همه مطالبم خیالی است این دیگر چه استدلالی است؟!
بله متافیزیکی که در غرب و شرق در کتابها و .. تدریس و چاپ میشود البته که ناقص است اما بعضی مطالبش صحیح و ثابت شده است!
بنده که فقط براساس آنها که حرف نمیزنم بنده علوم غریبه اسلامی، عرفان اسلامی و متافیزیک و... را همه را در نظر میگیرم! ما میگیم جسم لطیف اونا میگن کالبد یا حتی روح! اما یک چیز است!

عزیز علیه ما عنتم;367677 نوشت:
با سلام

خصوصیات روح بخاری با کالبد بسیار نزدیک است به همین دلیل بنده هر دو را یکی میدانم!

مطلب دیگری از جناب علامه دیدم که کاملتر از مطلب قبلی بود و در این مطلب گفته شده بدن فاسد و باطل میشود! و احتمالا بدن در کتاب دیگر ایشان حذف شده در نتیجه مطلب عوض شده! و صحیخحش این میشود: روح بخاری اگر از بدن مفارقت كند بدن باطل و فاسد می­شود

چون روح بخاری از بدن مفارقت جوید،بدن روی به بطلان و فساد می نهد،لیکن روح انسانی هم چنان به حیات ابدی اش باقی است و تنها بعضی از افعالش از بدن عنصری اش باطل می گردد. از آن جا که روح بخاری جسمی است لطیف و دارای مزاج و مطیّه ی نخستین،روح انسانی،پس هرچه مزاجش بیشتر روی به اعتدال نهد، افعال روح انسانی بیشتر و شدیدتر گشته، برغایت استوا و اعتدال می آید.

منبع: عیون مسائل نفس و شرح آن/حضرت علامه حسن زاده آملی/ترجمه ابراهیم احمدیان و سید مصطفی بابایی/ج1/ص23 عین یازدهم


سلام
ظاهرا این مطالب حضرت ایشان نفیا یا اثباتا دلالت بر بقا یا فنای روح بخاری بعد مرگ نمی کند اما از آنجا که :
1- روح بخاری هم نوعی جسم است
2- واسطه است و بعد از مرگ وساطت معنا ندارد چون بدن از بین رفته است
3- روح مجرد در عالم مجردات نیازی به امر مادی ( روح بخاری ) ندارد
قاعدتا باید بعد مرگ روح بخاری هم از بین برود
والله الموفق

حامد;367681 نوشت:
سلام
ظاهرا این مطالب حضرت ایشان نفیا یا اثباتا دلالت بر بقا یا فنای روح بخاری بعد مرگ نمی کند اما از آنجا که :
1- روح بخاری هم نوعی جسم است
2- واسطه است و بعد از مرگ وساطت معنا ندارد چون بدن از بین رفته است
3- روح مجرد در عالم مجردات نیازی به امر مادی ( روح بخاری ) ندارد
قاعدتا باید بعد مرگ روح بخاری هم از بین برود
والله الموفق

باسلام

روح بخاری بعد مرگ، واسطه نیست اما در عوالمی هست که میتوان آنرا احضار کرد یعنی نماینده روح مجرد آن شخص است!
با بدن بسیار فرق دارد چون بسیار لطیف است!
خود معنی بخار رو شما در نظر بگیرید؟ آیا یک توده بخار مچاله میشود یا .....؟!
برادر علامه طباطبائی که از طریق یکی از شاگردانشان برخی ارواح بزرگان را احضار کردند پس کدام روح را احضار کردند؟ اگر روح مجرد باشد خوب در این عالم چطور میتواند حضور داشته باشد؟! پس روح دیگری است که همان کالبد یا روح بخاری است

حتی بنده احتمال میدهم که در بهشت هم از همین جنس روح بخاری هستیم!

عزیز علیه ما عنتم;367780 نوشت:
باسلام

روح بخاری بعد مرگ، واسطه نیست اما در عوالمی هست که میتوان آنرا احضار کرد یعنی نماینده روح مجرد آن شخص است!
با بدن بسیار فرق دارد چون بسیار لطیف است!
خود معنی بخار رو شما در نظر بگیرید؟ آیا یک توده بخار مچاله میشود یا .....؟!
برادر علامه طباطبائی که از طریق یکی از شاگردانشان برخی ارواح بزرگان را احضار کردند پس کدام روح را احضار کردند؟ اگر روح مجرد باشد خوب در این عالم چطور میتواند حضور داشته باشد؟! پس روح دیگری است که همان کالبد یا روح بخاری است

حتی بنده احتمال میدهم که در بهشت هم از همین جنس روح بخاری هستیم!


سلام
روح بخاری ماموریتی دارد که با مرگ تمام میشود لذا مفهومی ندارد تا باقی بماند
ادله ای که ذکر کردم کافی بود
و اما نحوه حضور روح مجرد در عالم طبیعت باید عرض شود که عوالم در متن همند و صرف توجه روح به این عالم موجب حضور اوست نیازی به امر مادی برای این توجه ندارد
والله الموفق

نقل قول:
چون بنده گفتو کالبد و هالهس همه مطالبم خیالیگر چه استدلالی است؟!
یک چیز است!
پاسخ شما :
http://www.askdin.com/thread28943-2.html#post367614

-----------------
ما زلال پسند و حلال پسندیم !
رها کردن تیر در تاریکی یعنی احتمال خطای بالا که عاقلانه نیست .
علم باید ناب باشه ! و به نفع مردم ... نه که هر کی هر چی خواست بگه و بره و ادعای دانایی هم داشته باشه! اونم در حدی که چنین حرفی بزنه !!! :

نقل قول:
تنها توصیه بنده به شما اینست که درباره چیزی که نمیدانی پست نزن!

سوال:
هاله انسانی ( اورا ) واقعا وجود داره؟

پاسخ:
ابتدا باید تعریف مشخصی از این هاله ها ارائه شود. در برخی از سایت های فارسی زبان مطالب غیر منسجمی ارائه شده است و بدون هیچ استنادی مدعی شده اند افرادی چون ابوعلی سینا نیز هاله را قبول داشته است.
از سوی دیگر در توضیح Aura در برخی از سایت های انگلیسی اطلاعاتی آماده است مانند اینکه تمام موجودات زنده دارای هاله هستند که نشانگر نوعی تقدس یا قدرت برای موجود دارای هاله است. این هاله ها توسط برخی بدون مقدمه و برای برخی با تحمل برخی ریاضت ها قابل درک است و ...
برخی از افرادی که دارای مکاشفاتی دینی بوده اند، در مکاشفات خود، امور مقدس را نورانی و در هاله از عظمت و جبروت مشاهده کرده اند.
در متون دینی از واژه نور بسیار استفاده شده است. اینکه موجودات جهان دارای نور هستند و این نور از خداست(1) اینکه هرکسی که خداوند برای او نوری قرار ندهد، هیچ نوری نخواهد داشت(2) خداوند، ولى و سرپرست كسانى است كه ايمان آورده‏اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوى نور بيرون مى‏برد. (اما) كسانى كه كافر شدند، اولياى آنها طاغوتها هستند؛ كه آنها را از نور، به سوى ظلمتها بيرون مى‏برند؛ آنها اهل آتشند و هميشه در آن خواهند ماند(3)
آيا كسى كه مرده بود، سپس او را زنده كرديم، و نورى برايش قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه برود، همانند كسى است كه در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد؟! اين گونه براى كافران، اعمال(زشتى) كه انجام مى‏دادند، تزيين شده(و زيبا جلوه كرده) است.»(4)

موارد فوق، اموری است که ممکن است به عنوان شاهد از متون دینی برای بحث هاله ها استفاده شود ولی به نظر بنده نمی توان به قاطعیت چنین حکمی نمود و این مسئله نیازمند بررسی های دقیق تر و تحقیقات گسترده تری است. اینکه دقیقا مراد از هاله ها چیست؟ (بر عنوان "دقیقا" تاکید دارم زیرا بسیاری تنها تعریفی کلی از هاله ارائه می کنند و گمان می کنند که موضوع کاملا روشن شده است) از سوی دیگر باید آیات فوق و نیز دیگر شواهد دینی مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد تا معلوم شود می توان آنها را بر چیزی که هاله می نامند، تطبیق کرد یا خیر؟
به طور مثال برخی از آیات که از نور سخن می گویند مربوط به روز قیامت هستند در حالی که مدعای هاله برای همین جهان است. از سوی دیگر نور در قرآن در مورد مومن و کافر متفاوت است به طوریکه مومن نور دارد ولی کافر نور ندارد و یا اینکه نور بسیار ضعیفی دارد، حال باید دید که مدعیان هاله نیز چنین تفکیکی را می پذیرند یا خیر؟
در مجموع می توان گفت، امکان وجود چنین هاله هایی از نظر عقلی محال نیست و شواهدی نیز می توان برای آنها میان متون دینی یافت ولی اینها به معنا تایید Aura نیست زیرا معلوم نیست که دقیقا مراد از این مسئله چیست و چه مبانی و مقاصدی دارد.

1. نور 35
2. نور 40
3. بقره 257
4. انعام :122

موضوع قفل شده است