جمع بندی نگهداری حیوان در خانه

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نگهداری حیوان در خانه

با سلام. در پی تاپیک قبلی که بسته شد با موضوع محشورشدن حیوانات در آخرت، سوالی برام پیش اومد. اینکه آیا نگهداری حیوانات در خانه گناه است؟
مثلا ماهی در آکواریوم، پرنده در قفس، گربه، سگ، خرگوش و ......
آیا وقتی اون دنیا محشور بشن از ما شکایت می کنن؟!
ممنون میشم پاسخ بدید. مرسی

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نسیم رحمت

پرسش:
آیا نگهداری حیوانات در خانه گناه است؟


پاسخ :
نگهداری از حیوانات خانگی و نیز حیواناتی که فایده ای بر نگهداری آنها مترتب است مثل سگ نگهبان، اشکال ندارد و جایز است.

در روایات وارده از معصومین علیهم السلام بر نگهداری حیوان در خانه توصیه شده است. در روایات حتی بر نگهداری از حیوانات خاصی مانند کبوتر، مرغ، خروس، گوسفند یا بز و یا گاو شیرده سفارش شده است.
البته کسی که اقدام به نگهداری حیوان در خانه می کند بایستی نفقه آن حیوان و وظایفی که از این جهت بر عهده اش می آید را نسبت به آن حیوان انجام دهد.


نگهداشتن حيوانات در آینه روایات:
حضرت رسول(صلّى الله عليه وآله):
حيوانات در خانه بسيار نگاه داريد شياطين به آنها مشغول شوند و طفلان شما را ضرر نرسانند.

حضرت صادق عليه السلام:
خروس بال گشاده سفيدى كه در خانه باشد آن خانه و هفت خانه دور آن خانه را از بلاها نگاه مى‏ دارد.

حضرت رسول (صلّى الله عليه وآله) به عمه خود فرمودند:
ه مانع است تو را از آن كه در خانه خود بركتى نگاه دارى؟ گفت: يا رسول اللّه بركت كدام است؟ فرمودند: گوسفندى كه شير دهد. هر كه در خانه او
گوسفند شيرده يا بز شيرده يا گاو شيرده باشد باعث بركت خانه او مى‏ شود.
(1)


نکته 1:
گفتیم نگهداری از حیوانی که فایده ای معقول (مادی یا معنوی) بر نگهداری آن در خانه وجود داشته باشد اشکال ندارد و از نظر شرعی جایز است ولو نام آن جزو حیوانات ذکر شده نباشد.
لذا توجه به این نکته لازم است که :
ذگر نام برخی از حیوانات در روایات به این جهت نبوده است که از بین تمام حیوانات برخی را جدا و انتخاب نموده و به نگهداری آن توصیه نمایند، بلکه با توجه به زندگی مردم آن زمان و نیز حیواناتی بوده که با آنها برخورد داشته اند؛ و الا به عنوان مثال در آن زمان مردم تصوری از امکان نگهداری ماهیان زینتی و انواع پرندگان و... نداشته اند. لذا توصیه ای هم نشده است.

نگهداری سگ در منزل:
اسلام توصیه ای به نگهداری سگ در خانه نکرده است، به ویژه که سگ نجس العین است و یک مسلمان بایستی برای عبادت و ... احکام طهارت و نجاست را رعایت نماید. در عین حالنگهداری از سگ، مانعی ندارد؛ خصوصا اگر فایده ای مثل نگهبانی، پاسبان گله، صید و شکار، و ... بر آن مترتب باشد.
لازم به ذکر است :
"
اسلام همزیستی را كه غربى ها با سگ دارند، هرگز نمى پسندد. "

نکته 2 :
آزار و اذیت حیوانات جایز نیست حتی حیوان وحشی. اسلام اجازه نمى دهد کسی حتی سگ هاى ولگرد را مورد آزار و اذیت قرار دهد، مگر اين كه به صورت خطرى درآيند.
پیامبر(ص) در فتح مکه، هنگام آمدن از مدینه به مکه، در کنار آبی سگی ماده را دیدند که عوعو می کرد و به بچه هایش شیر می داد. به یکی از یارانشان دستور دادند که در برابر آن سگ بنشیند تا کسی از سپاهیان متعرض سگ و بچه هایش نشود.(2)
پیامبر(ص) فرمودند: مردی از راهی می گذشت. تشنه شد. چاهی یافت. وارد آن شد و آب نوشید وقتی بیرون آمد، سگی را دید که (از تشنگی) له له می زد و خاک (مرطوب) را می خورد. با خویش گفت: او هم مثل من تشنه است! دوباره وارد چاه شد. کفشش را از آب پر کرد، آن را به دندان گرفت و از چاه بیرون آمد و سگ را سیراب کرد. خداوند نیز از وی سپاسگذاری کرد. پرسیدند: مگر سیراب کردن چارپایان نیز پاداش دارد؟ فرمود: سیراب کردن هر تشنه ای پاداش دارد.
در روایتی دیگر فرمودند: سپاسگذاری خدا از آن مرد آن بود که وی را وارد بهشت کرد. (3)
هرگز عضوهای جانداری را نبرید؛ گرچه آن حیوان سگی درنده باشد.(4)
بر این اساس :
اگر رفتارهای کسی که حیوان را در خانه نگهداری می کند، موجب آزار و اذیت حیوان باشد، این رفتار گناه خواهد بود و باید در قبال آن پاسخگو باشد.

پی نوشت ها :
(1) رک :حلیة المتقین، ص 452 تا 455؛ بحارالانوار، ج 16، ص 124؛ ج 60، ص 74 و 75؛ ج 61، ص 128 تا 134؛ ج 62، ص 2 تا 30؛ ج 100، ص 64.
(2) کنزالعمال، ج13، ص429؛ مسند احمد، ج4، ص35.
(3) صحیح بخاری، ج3، ص77؛ صحیح مسلم، ج7، ص44.
(4) بحارالانوار، ج42، ص246؛ شرح اصول کافی ،ج6،ص249؛ معجم الکبیر، ج6، ص100.

موضوع قفل شده است