نکاتی کلیدی برای جذب کودکان به فعالیت های مذهبی

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
نکاتی کلیدی برای جذب کودکان به فعالیت های مذهبی



1- فرزند خود را به تنهایی برای شرکت در مراسم مذهبی نفرستید بلکه او را همراهی کنید تا به او نشان دهید که به ارزشهای دینی و مذهبی احترام می‌گذارید.

2- فرزند خود را تشویق کنید تا در فعالیت‌های گروه‌های مذهبی(هیئت‌ها) شرکت کند.

3- نوع رفتار در مراسم مذهبی و اماکن مقدس را به فرزند خود بیاموزید.
یک کودک فعال و بی آرام، یک ساعت از زندگی بزرگسالان را به مثابه زمانی طولانی و بی‌پایان تلقی می‌کند. برخی از کودکان نه تنها از والدین خود حرف شنوی ندارند بلکه با ایجاد مزاحمت برای دیگران، باعث شرمندگی والدین می‌شوند. هیچ راه حل سحرآمیزی برای آرام کردن این نوع کودکان در یک مراسم رسمی یا مذهبی وجود ندارد. در هر حال همواره به یاد داشته باشید که هدف از انجام مراسم و تکالیف مذهبی صرفا این نیست که بی‌حرکت بنشینید و یا سکوت کنید؛ هدف این مراسم عبادت و یادگیری درباره خداست.

بر این اساس، پیشنهادهای زیر را بیازمایید:
oقبل از شرکت در مراسم، ماهیت آن را به زبانی ساده و قابل درک برای او شرح دهید و علت شرکت خود را برایش توضیح دهید.

oقبل از برگزاری مراسم، در صورت امکان فرزند خود را به دیدن مکان برگزاری مراسم ببرید و کارهایی را که باید انجام بدهد، برایش توضیح دهید. رفتارهای شایسته را برایش توضیح دهید و سعی نمایید که او را به تمرین آنها تشویق کنید.

oرعایت حقوق و احترام به دیگران را در تمامی موقعیتهای زندگی، به فرزندتان بیاموزید. اگر در طول روز، برخوردی آموزشی با او نداشته باشید، انتظار رعایت حقوق دیگران در مراسمی مذهبی یا رسمی، کاری بیهوده خواهد بود.

oدر صورت بی‌فایده بودن تمهیدات یاد شده، هنگام شرکت در مراسم، وسایل بازی مورد علاقه او را با خود ببرید تا خسته‌کنندگی مراسم باعث بروز رفتارهای ناهنجار در فرزندتان نشود. در این خصوص از بردن اسباب بازی‌های پر سر و صدا خودداری کنید. کتابهای داستان بویژه کتابهایی که موضوع مذهبی دارند، مناسب به نظر می‌رسد. در طول هفته این کتابها را از دسترس او دور نگهدارید تا هنگامی که آنها را به او می‌دهید برایش تازه و جذاب باشد.

oمکان مناسبی را برای نشستن انتخاب کنید. مکانی را انتخاب کنید که هر لحظه بتوانید بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، فرزندتان را به بیرون ببرید.

oبه فرزندتان بگویید ترک محل مراسم در هنگام برگزاری سخنرانی‌ها و اعمال عبادی، کاری پسندیده نیست و اگر مجبور به ترک محل است، حتما باید به سرعت برگردد.


4- عبادت خانوادگی

اوقات ثابتی را به عبادت خانوادگی اختصاص دهید. از طریق عبادت دسته‌جمعی می‌توانید فرزندتان را با درک خود از خدا آشنا ساخته و او را در ارزشها، امیدها و ناامیدی‌ها، سؤال‌ها و پاسخها و توانایی‌های معنوی خود مشارکت دهید. در این اوقات می‌توانید منابعی را که به شما قدرت می‌دهند و تکیه‌گاه‌های معنوی خود را به او نشان دهید. نمازهای یومیه را می‌توان به این کار اختصاص داده و آن را در محیط خانواده به صورت جماعت خواند. اگر فرصت یا امکان برپایی نماز جماعت روزانه را در منزل ندارید، لااقل می‌توانید در اوقاتی مثل سر سفره غذا به شکرگزاری دسته‌جمعی بپردازید. شما می‌توانید مراسم و سالگردهایی را که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کنید، به ایامی برای تفکر و اندیشیدن تبدیل کنید. مراسمی مانند سالگرد ازدواج، سالگرد فوت بزرگان جامعه یا یکی از اعضای خانواده، شکرگزاری برای نعماتی که به خدا ارزانی داشته است.
رویدادهای ویژه را جشن بگیرید و از بهره روحی و معنوی آنها برخوردار شوید. ایامی مانند جشن تولد، جشن آغاز سال نو، اسباب کشی به خانه جدید، شروع کار جدید یا مدرسه جدید، تأسیس کانون جدید خانوادگی پس از مرگ، طلاق، ازدواج، تولد فرزند و ...، مراسم فارغ التحصیلی یا آغاز مقطع جدید تحصیلی. شما می‌توانید با کمی خلاقیت، تمام روزهای یاد شده را به اوقاتی برای تقویت شخصیت روحی ـ معنوی و ایمان خود تبدیل کنید. عبادت یا فعالیت معنوی دسته‌جمعی اعضای یک خانواده، تأثیر پایداری در رشد معنوی کودکان دارد. این نوع فعالیت‌ها موجب می‌شوند تا محیط خانه به مکانی معنوی و مقدس تبدیل شود.
موارد پیشنهادی زیر برای فعالیت معنوی و دسته‌جمعی یک خانواده مفید هستند:

5- سعی کنید اوقات عبادت و یا هر نوع فعالیت معنوی خانوادگی، به قدری باشد که برای فرزندتان جاذبه داشته باشد.

6-فعالیت‌هایی متنوع و متناسب با سن اعضای خانواده را برگزینید.
شما می‌توانید دیگر فعالیت‌های مورد علاقه خود را در نظر بگیرید تا نیازهای معنوی شخص خود را نیز پاسخگو باشید. مطالعه متون مذهبی یا زمزمه دعای مورد علاقه‌تان، از جمله فعالیت‌هایی هستند که بزرگسالان با استفاده از آنها ضمن رشد روحی ـ معنوی خود می‌توانند فرزندشان را نیز در آن سهیم و شریک سازند. اگر اوقات دعا و نیایش منظمی داشته باشید، بهره بیشتری خواهید برد.

7-کلیه اعضای خانواده را مشارکت دهید.

8- با مراسم مذهبی برخوردی فعال داشته باشید و سنت‌های مذهبی را به جا آورید. حتی خانواده‌هایی که به مناسک مذهبی توجه کمتری دارند می توانند با بزرگداشت روزهای ملی و یا مناسبت‌های دیگر، باعث رشد ارزشهای معنوی در فرزندانشان بشوند. برگزاری جشن تولد هر یک از اعضای خانواده، جشن آغاز بهار، گردهمایی خانوادگی یا دوستانه، بزرگداشت شخصیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی، باعث تقویت روحیه و حس نوعدوستی و خدمت به جامعه بشری در کودکان می‌شود. شما می‌توانید به کودکان خود بیاموزید که در روزهای سرد زمسنان برای پرنده‌ها و حیوانات دیگر، آب و غذا بگذارند و حتی از این راه نیز باعث تقویت معنویت در او بشوید.