جمع بندی نماز و تأثیر آن بر زندگی ما و اتفاقات پیش آمده

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نماز و تأثیر آن بر زندگی ما و اتفاقات پیش آمده

بین الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض خسته نباشید
بنده اخیرا به سن تکلیف رسیده ام و یواش یواش دارم به خواندن نماز سر وقت عادت می‌کنم. اما هرگاه که نمازم را به موقع می‌خوانم و در واقع با علاقه می‌خوانم، بد شانسی می‌آورم. کمانکه به شانس اعتقاد چندانی ندارم. در واقع می‌توان گفت اتفاق های بد برایم روی می‌دهد. آیا این موضوع به نماز مربوط است؟
هم چنین گاهی اوقات احساس می‌کنم خدا صدایم راه نمی‌شنود. مانند مواقعی که دعا می‌کنم. چون انگار جوابی نمی‌گیرم.

با تشکر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد حنیف

amin2681;929765 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض خسته نباشید
بنده اخیرا به سن تکلیف رسیده ام و یواش یواش دارم به خواندن نماز سر وقت عادت می‌کنم. اما هرگاه که نمازم را به موقع می‌خوانم و در واقع با علاقه می‌خوانم، بد شانسی می‌آورم. کمانکه به شانس اعتقاد چندانی ندارم. در واقع می‌توان گفت اتفاق های بد برایم روی می‌دهد. آیا این موضوع به نماز مربوط است؟
هم چنین گاهی اوقات احساس می‌کنم خدا صدایم راه نمی‌شنود. مانند مواقعی که دعا می‌کنم. چون انگار جوابی نمی‌گیرم.

با تشکر

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
عرض ادب و احترام

اولا وارد شدن شما به سن تکلیف و جمع مخاطبین پروردگار عالمین را تبریک عرض می کنم.
ان شاءالله همانطور که از همین ابتدا کوشا و فعال شروع کرده اید، هر روز سریع تر از قبل پله های ترقی و رشد معنوی را طی کرده و به نهایت سعادت و کمال انسانی دست پیدا کنید.

عادت کردن به نماز اول وقت و خواندن نماز با نشاط و علاقه، یکی از عواملی ست که شما را در راه کمال سرعت می بخشد؛ پس این توقع را نداشته باشید که شیطان بیکار نشسته و دست روی دست، سیر معنوی شما را تماشا کند.

قطعا او که دشمن قسم خورده انسان است، تمام تلاشش را برای بازداشتن شما از این راه خواهد کرد.
راه های مختلفی را هم امتحان می کند، از اینکه در وقت نماز، کارهایی را در نظرتان با اهمیت جلوه دهد و بخواهد که نماز را تا بعد از اینکار به تاخیر بیندازید، تا اینکه در هنگام نماز افکاری را به ذهنتان آورده و تمرکزتان را بگیرد، و هر کاری که حتی اگر نمی تواند شما را از اصلِ نماز خواندن دور کند، اقلا اجازه ندهد به بهترین شکل بخوانید.

یکی از این راه ها هم همین است که اشاره فرمودید.
القا کردن این امر که فلان بدشانسی به این دلیل بود که نمازت را اول وقت خواندی! یا با علاقه خواندی!‌ یا ببین خدا به تو نظری ندارد و دعایت را نمی شنود و مستجاب نمی کند! و امثال اینها

خوشحالم که فرمودید به شانس اعتقادی ندارید.
اعتقادتان کاملا درست و به جاست.

اگر کسی به معنای واقعی و با علم، به شانس معتقد باشد و نیرویی جز نیروی خداوند را در حوادث عالم دخیل بداند،‌ مشرک است.

تمام حوادث و رخدادهایی که در اطراف ما اتفاق می افتند، یا نتیجه عملکرد خودمان است، و یا در مواردی، اراده خداوندی و امتحان اوست.

در مورد اول که روشن است باید عملکرد خودمان را اصلاح کنیم تا مشکلات برطرف شوند؛ و در مورد دوم، صبر و توکل، در کنار تلاش برای رفع گرفتاری،‌ برخوردی ست که انسان را از آزمون الهی روسفید و با نمره قبولی خارج می کند.

استجابت دعا هم همینطور.
یا این درخواستی که از خداوند دارید، پیش زمینه هایش به دست خودتان است که باید برایش تلاش کنید و از خداوند بخواهید که به تلاش شما برکت داده و آن را مثمر ثمر قرار دهد.

یا اینکه به مصلحتتان نیست و خداوند این دعا را با برکات دیگری که در زندگیتان نازل می کند،‌ جبران خواهد کرد.

یا قرار است اجابت شود، ولی با تاخیر.

و یا اصلا به هر دلیلی قرار نیست این خواسته شما در دنیا به شما عطا شود، پس نتیجه دعایتان به آخرت موکول می شود.

پس به هرحال دعای شما اجابت می شود، اما به طرق متفاوت.

در كتاب عدة الداعى از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روايت آورده كه فرمود: در حوائج خود به درگاه خدا فزع كنيد، و در ناملايمات خود به او پناهنده شويد، و به درگاهش تضرع نموده او را بخوانيد، كه دعا مغز عبادت است، و هيچ مؤمنی نيست كه خدا را بخواند مگر آنكه دعايش را مستجاب میکند آنهم يا به فوريت، كه در نتيجه ثمره اش در دنيا عايد او میشود، و يا با مدت كه در نتيجه ثمره اش در آخرت عايدش میشود، و يا حداقل ثمره آن را به مقدار دعايش كفاره گناهانش قرار میدهد، البته همه اينها در صورتى است كه از خدا گناه نخواهد.۱


پی نوشت:
۱.عدة الداعى ص ۲۵ و بحار ج ۹۳ ص ۳۰۲

سوال:
هرگاه که نمازم را به موقع می‌خوانم ،اتفاق های بدی می‌ افتد. آیا این موضوع به نماز مربوط است؟

پاسخ:
اولا وارد شدن شما به سن تکلیف و جمع مخاطبین پروردگار عالمین را تبریک عرض می کنم. ان شاءالله همانطور که از همین ابتدا کوشا و فعال شروع کرده اید، هر روز سریع تر از قبل پله های ترقی و رشد معنوی را طی کرده و به نهایت سعادت و کمال انسانی دست پیدا کنید.

عادت کردن به نماز اول وقت و خواندن نماز با نشاط و علاقه، یکی از عواملی است که شما را در راه کمال سرعت می بخشد؛ پس این توقع را نداشته باشید که شیطان بیکار نشسته و دست روی دست، سیر معنوی شما را تماشا کند. قطعا او که دشمن قسم خورده انسان است، تمام تلاشش را برای بازداشتن شما از این راه خواهد کرد. راه های مختلفی را هم امتحان می کند، از اینکه در وقت نماز، کارهایی را در نظرتان با اهمیت جلوه دهد و بخواهد که نماز را تا بعد از اینکار به تاخیر بیندازید، تا اینکه در هنگام نماز افکاری را به ذهنتان آورده و تمرکزتان را بگیرد، و هر کاری که حتی اگر نمی تواند شما را از اصلِ نماز خواندن دور کند، حداقل اجازه ندهد به بهترین شکل بخوانید.

یکی از این راه ها هم همین است که اشاره کردید. القاء کردن این مسئله که فلان بدشانسی به این دلیل بود که نمازت را اول وقت خواندی! یا با علاقه خواندی!‌ یا ببین خدا به تو نظری ندارد و دعایت را نمی شنود و مستجاب نمی کند! و امثال اینها. خوشحالم که فرمودید به شانس اعتقادی ندارید. اعتقادتان کاملا درست و بجا است. اگر کسی به معنای واقعی و با علم، به شانس معتقد باشد و نیرویی جز نیروی خداوند را در حوادث عالم دخیل بداند،‌ مشرک است.

تمام حوادث و رخدادهایی که در اطراف ما اتفاق می افتند، یا نتیجه عملکرد خودمان است، و یا در مواردی، اراده خداوندی و امتحان اوست. در مورد اول که روشن است باید عملکرد خودمان را اصلاح کنیم تا مشکلات برطرف شوند؛ و در مورد دوم، صبر و توکل، در کنار تلاش برای رفع گرفتاری،‌ برخوردی ست که انسان را از آزمون الهی روسفید و با نمره قبولی خارج می کند. استجابت دعا هم همینطور. یا این درخواستی که از خداوند دارید، پیش زمینه هایش به دست خودتان است که باید برایش تلاش کنید و از خداوند بخواهید که به تلاش شما برکت داده و آن را مثمر ثمر قرار دهد. یا اینکه به مصلحتتان نیست و خداوند این دعا را با برکات دیگری که در زندگیتان نازل می کند،‌ جبران خواهد کرد. یا قرار است اجابت شود، ولی با تاخیر. و یا اصلا به هر دلیلی قرار نیست این خواسته شما در دنیا به شما عطا شود، پس نتیجه دعایتان به آخرت موکول می شود. پس به هرحال دعای شما اجابت می شود، اما به روش های متفاوت.

در كتاب عدة الداعى از رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) روايت آورده كه فرمود: در حوائج خود به درگاه خدا فزع كنيد، و در ناملايمات خود به او پناهنده شويد، و به درگاهش تضرع نموده او را بخوانيد، كه دعا مغز عبادت است، و هيچ مؤمنی نيست كه خدا را بخواند مگر آنكه دعايش را مستجاب میکند آنهم يا به فوريت، كه در نتيجه ثمره اش در دنيا عايد او میشود، و يا با مدت كه در نتيجه ثمره اش در آخرت عايدش میشود، و يا حداقل ثمره آن را به مقدار دعايش كفاره گناهانش قرار میدهد، البته همه اينها در صورتى است كه از خدا گناه نخواهد.۱

منظور از اینکه «از خدا گناه نخواهد» اینست که چیزی طلب نکند که در آن (به هر نحوی) معصیت الهی باشد. بهترین مثال در این مورد نفرین به ناحق است. در حقیقت نفرین نوعی دعاست که در آن انسان برای دیگری، درد و مصیبت و بلا را طلب می کند؛ و اگر این لعن و نفرین به ناحق باشد، قطعا مورد اجابت قرار نخواهد گرفت و حتی در روایات آمده که به نفرین کننده برمی گردد.

امام باقر (سلام الله علیه) فرمودند: لعنت هرگاه از لعنت کننده صادر شود، میان او و کسی که لعنت می شود می گردد؛ اگر مجوّزی نیافت، به خود لعنت کننده بر می گردد که او خود به آن سزاوارتر است. زنهار تا مؤمنی را لعنت نکنید که دامن خودتان را می گیرد.۲

یا مثال دیگر شخصی ست که قصد دزدی دارد و از خدا می خواهد که در اینکار موفق شود (!!) و امثال اینها.

پی نوشت:
۱.عدة الداعى ص ۲۵ و بحار ج ۹۳ ص ۳۰۲
۲. قرب الاسناد ص ۱۰ ح ۳۱ - کافی ج۲، ص ۳۶۰، ح ۷

موضوع قفل شده است