نظرتون در مورد این ایه چیه؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نظرتون در مورد این ایه چیه؟

آیات 28 و 29 احزاب: «اى پيامبر، به همسرانت بگو اگر خواهان زندگى دنيا و زينت آنيد، بياييد تا مَهرتان را بدهم و [خوش و] خُرّم شما را رها كنم. و اگر خواستار خدا و فرستاده ی او و سراى آخرتيد، پس به راستى خدا براى نيكوكاران شما پاداش بزرگى آماده گردانيده است».[="red"]
نظرتون در مورد این ایه چیه و چرا تو اسلام اینقد طلاق گرفتن راهته؟مگه ازدواج الکی و شوخیه؟[/]

برچسب: 

[="Black"][="mediumturquoise"]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]
به نام یار
سلام

هدف1;250218 نوشت:
آیات 28 و 29 احزاب: «اى پيامبر، به همسرانت بگو اگر خواهان زندگى دنيا و زينت آنيد، بياييد تا مَهرتان را بدهم و [خوش و] خُرّم شما را رها كنم. و اگر خواستار خدا و فرستاده ی او و سراى آخرتيد، پس به راستى خدا براى نيكوكاران شما پاداش بزرگى آماده گردانيده است».
نظرتون در مورد این ایه چیه و چرا تو اسلام اینقد طلاق گرفتن راهته؟مگه ازدواج الکی و شوخیه؟

من نظر شخصی خودم رو میگم( انشا الله جواب درست رو کارشناس ها می دهند ) فقط سوالتون رو با یک سوال جواب می دهم.

اگر همسر شما بهتون [="red"]خیانت[/] کنه ایا حاضرین باز هم باهاش زندگی کنید؟
تفاوت شما (و من) با پیامبر در[="red"] تعریف خیانته[/] ، همین![/]

غارنشین;250224 نوشت:
[="black"][="mediumturquoise"]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ[/]
به نام یار
سلام

من نظر شخصی خودم رو میگم( انشا الله جواب درست رو کارشناس ها می دهند ) فقط سوالتون رو با یک سوال جواب می دهم.

اگر همسر شما بهتون [="red"]خیانت[/] کنه ایا حاضرین باز هم باهاش زندگی کنید؟
تفاوت شما (و من) با پیامبر در[="red"] تعریف خیانته[/] ، همین!

[/]

یعنی اگه کسی روز موعود رو قبول نداشته باشه و خیانتم نکنه باز باید چنین باشه؟مگه محمد اسوه نیس؟چرا اون با زنایی ازدواج کرد که مناسب یه شخص مسلمون نبود ؟و دیگه مجبور به طلاق دادنم نبودش

به نام خدا.

سلام.

نقل قول:

نظرتون در مورد این ایه چیه؟
آیات 28 و 29 احزاب: «اى پيامبر، به همسرانت بگو اگر خواهان زندگى دنيا و زينت آنيد، بياييد تا مَهرتان را بدهم و [خوش و] خُرّم شما را رها كنم. و اگر خواستار خدا و فرستاده ی او و سراى آخرتيد، پس به راستى خدا براى نيكوكاران شما پاداش بزرگى آماده گردانيده است».
نظرتون در مورد این ایه چیه و چرا تو اسلام اینقد طلاق گرفتن راهته؟مگه ازدواج الکی و شوخیه؟

آیات قرآن رو نباید بدون علم به شان نزول اونها و داستانشون و آیات قبل و بعدشون ، مینای نتیجه گیری قرار داد.

در شان نزول این آیه اومده که بعد از پیروزی در چند جنگ و غزوه ، اموال خوبی دست مسلمین به عنوان غنیمت رسید. زنان پیامبر(ص) (مادران ما) از ایشون تقاضاهای مالی داشتند :

طبق نقل بعضى از تفاسير، «ام سلمه» از «پيامبر» صلّى اللّه عليه و آله كنيز خدمتگزارى تقاضا كرد و «ميمونه» حله‏اى خواست، و «زينب» بنت جحش پارچه مخصوص يمنى و «حفصه» جامه مصرى، «جويريه» لباس مخصوص خواست، و «سوده» گليم خيبرى!


زنان پیامبر(ص) باید برای جامعه الگو باشند از همه لحاظ. هر گناه و لغزشی از جانب اینان ضرر بسیار بزرگی به پیکره دین در نگاه مرم میزنه. بنابراین مجازات اینان هم باید بیشتر باشه. و تهدیدشون هم سنگین تر. ذره ای خلل اگر جا داشته باشه واویلاست. به همین دلیل خدای عالم اینان رو به طلاق تهدید میکنه. این سنگینی طلاق رو میرسونه نه سبکی.

جالا شما چه جوری برداشت کردید که این یعنی طلاق گرفتن راحته؟ میدونید قل از جاری شدن طلاق قضات چقدر تلاش میکنند تا زن و شوهر به پای هم بمونند؟ معروفه که طلاق ، حرامترین حلال خداونده.

هدف1;250253 نوشت:
یعنی اگه کسی روز موعود رو قبول نداشته باشه و خیانتم نکنه باز باید چنین باشه؟مگه محمد اسوه نیس؟چرا اون با زنایی ازدواج کرد که مناسب یه شخص مسلمون نبود ؟و دیگه مجبور به طلاق دادنم نبودش

رسما ازتون میخوام یک کاری بکنید و بگید حضرت محمد(ص). پیغمبر خداست ، پسر خاله من و شما نیست که.

و اما بعد ، حضرت محمد (ص) پیغامبر خدا بودند. هیچ زنی نمیتونست مثل ایشون بی گناه و معصوم باشه. عصمت عملی منظورمه. ولی به هر حال ایشون هم باید ازدواج میکردند ، بنابر میل به همدم و یا بنابر مصالح دینی. پس ایشون هم با اشخاص مناسب ازدواج کردند. منتها اون اشخاص مناسب هم نفس داشتند و خوب پاشون میلغزیده. برای اینکه پاشون نلغزه ، عتاب و خطاب های خاصی براشون میاد و اگر بلغزه مثل افراد عادی نباید باهاشون برخورد بشه (به همون دلیلی که گفتم).

با آرزوی سلامتی ، ستایشگر :Gol:

هدف1;250218 نوشت:
آیات 28 و 29 احزاب: «اى پيامبر، به همسرانت بگو اگر خواهان زندگى دنيا و زينت آنيد، بياييد تا مَهرتان را بدهم و [خوش و] خُرّم شما را رها كنم. و اگر خواستار خدا و فرستاده ی او و سراى آخرتيد، پس به راستى خدا براى نيكوكاران شما پاداش بزرگى آماده گردانيده است».

هدف1;250218 نوشت:

نظرتون در مورد این ایه چیه و چرا تو اسلام اینقد طلاق گرفتن راهته؟مگه ازدواج الکی و شوخیه؟

با سلام

در بررسی آیات قرآن باید قواعد تفسیری را رعایت کرد.توجه به سبب نزول؛سیاق و...

سبب نزول اين آيه آن بود وقتى پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم از جنگ خيبر مراجعت فرموده و در محل نزال ابى حقيق رسيدند بانوان حرم آنحضرت شرفياب شده تقاضا كردند كه از غنايم خيبر آنها را نيز بهره‏مند فرمايد و چون در پاسخ شنيدند كه تمام غنايم را بين مسلمين تقسيم نموده‏اند در غضب شده گفتند شما گمان كرده‏ايد كه اگر ما را رها سازيد كسى ما را تزويج نخواهد كرد پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم از بيان ايشان متأثر و محزون شده و بامر پروردگار از آنها دورى گزيد و مدت 29 روز در مشربه مادر ابراهيم بسر بردند تا زنها حايض شده و بعد پاك گشتند آنگاه آيه فوق كه در تخيير آنها بود نازل گرديد و ام سلمه اولين بانوئى بود كه خدا و رسولش را اختيار نمود و بانوان ديگر باو تأسى و اقتدا كردند و اين آيه نازل شد «تُرْجِي مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ» (آيه 51 سوره احزاب).(تفسير جامع، ج‏5، ص: 350)

با توجه به مضمون سبب نزول كه از نظرمان گذشت معلوم مى‏شود: خداى عليم سخنان همسران پيامبر (ص) را ناپسند دانست. و شايد يكى از علل ناپسند بودن سخن آنان اين باشد كه پيامبران (ع) عموما و پيامبر اسلام خصوصا و خاندان آنان از هر نظر الگو و نمونه و راهنماى زندگى امت‏ها بوده‏اند.

پس اگر هدف و منظور همسران و خاندان پيامبر اسلام كه زندگى ايشان سرمشق زندگى امت اسلام است؛ زرق و برق و مزخرفات دنيوى مى‏بود خاندان مردم معمولى هم مى‏بايستى به آنان تأسى نمايند و تنها هدفشان دنيا و مزخرفات باشد. لذا خداى سبحان در اين آيه به پيامبر عزيز اسلام مى‏فرمايد: به همسران خويشتن بگو: اگر هدف شما فقط زندگى دنيا و زرق و برق آن است پس بيائيد تا من شما را از مال و منال دنيوى بهره‏مند كنم، و شما را به طرز نيكوئى مطلقه و رها نمايم. چرا كه خاندان وحى كه كانون معنويت و دعوت به سوى خدا و بى‏رغبتى بدنيا است با دنياپرستى و مادى‏گرائى سازش و تناسب ندارد.(تفسير آسان، ج‏16، ص: 90)

بحث هدف سر شان نزول یا خود آیه شریفه نیست. بنظرم بحث سر چرایی آسان بودن طلاق هست:

در اسلام ناب محمدی(ص) وظایف زن و شوهر بطورکامل تشریح شده و اینروهم باید توجه داشت که قرآن کریم تنها نیست و در کنار سنت پیامبر(ص) تبیین میشود. که ما چقدر احادیث داریم از تنفر از طلاق که به جرات میگم از منفور ترین کارها نزد پیامبر(ص) و اسلام هست و بهمین سادگیم نیست چراکه:

"و اگر از جدايى ميان آن دو [ زن و شوهر] بيم داريد پس داورى از خانواده آن [شوهر] و داورى از خانواده آن [زن] تعيين كنيد اگر سر سازگارى دارند خدا ميان آن دو سازگارى خواهد داد آرى خدا داناى آگاه است"(4:35)

و حقوق زن در برابر طلاق مرد مهر است. چرا اینو نمیگید که اسلام هیچ حدودی برای زمان و ارزش مهر قرار نده است؟ و شما هر چقدر که دوست دارید میتوانید مهر کنید و هروقت بخواهید از شوهر بگیرید...
این یکی از چندین آیات شریفه مامور به مهر:

"و مهر زنان را به عنوان هديه‏اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد "(4:25)

با سلام
ازدواج در اسلام بیش از اینکه برخواسته از یک ایدولوزی باشد یک نوع معامله و توافق اجتماعی است مرد با ازدواج حقی را بر زن صاحب میشود و زن نیز در برابر این حقی که به مرد میدهد صاحب مالی از اموال مرد میشود که مهریه است
شرع اسلام حد و حدود این توافق را معین و مشخص نموده است و البته در این نوع از روابط اجتماعی نمی توان خللی وارد کرد چرا که مرد و زن در ورود به این توافق و قرارداد اختیار دارند مگر اینکه نابالغ باشند که در این صورت به نظر سواد مسلمین حق با ولی هر یک از دو طرف است که تصمیم بگیرد

موضوع قفل شده است