جمع بندی ناتوان در درک تطابق این حدیث با سن تکلیف کودکان

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ناتوان در درک تطابق این حدیث با سن تکلیف کودکان

[="Purple"]با عرض سلام و خسته نباشید

حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند: طفل هفت سال بازی کند، هفت سال خواندن و نوشتن بیاموزد، هفت سال مقررات زندگی و حلال و حرام قانونی را یاد گیرد. منبع:کافی جلد 6 ص 47-

بر اساس این حدیث کودک در هفت سال سوم باید قوانین و حلال و حرام را بیاموزد
پس چرا دختران در سن نه سالگی به سن تکلیف میرسند ؟[/]

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد پیام

بدیهی است که برای دختران هنگام رسیدن به سن تکلیف در حد ضرورت باید فراگیرند وبصورت مفصل تر باید بعد از رشد عقلی بیشتر تحت آموزش باشد.
نمونه ای از آموزش تدریجی احکام:امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «هنگامی كه كودك به سه سالگی رسید، «لا اله الاّ الله‌« را به او بیاموزید و او را رها كنید (همین مقدار كافی است) ! وقتی هفت ماه دیگر گذشت، «محمد رسول اللّه صلی الله علیه وآله‌« را به او آموزش دهید و سپس او را رها كنید تا چهار ساله شود. آن گاه «صلوات» فرستادن را به او بیاموزید. در پنج سالگی به او سَمت راست و چپ را آموزش دهید و قبله را نشان او داده، بگویید سجده كند. آن گاه او را تا شش سالگی واگذارید؛ فقط پیش روی او نماز بخوانید و ركوع و سجود را یادش دهید تا هفت سالش هم تمام شود. وقتی هفت سالگی را پشت سر گذاشت، وضو ساختن را به او تعلیم دهید و به او بگویید كه نماز بخواند تا هنگامی كه نه ساله شد، وضو و نماز را به نیكی فرا آموخته باشد. و هنگامی كه آن دو را به خوبی یاد گرفت، خداوند پدر و مادر او را به خاطر این آموزش‌ها خواهد آمرزید.»
وسائل الشیعة، ج ۱۵، ص ۱۹۳

موضوع قفل شده است