موقعيت زن در تاريخ و اسلام

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
موقعيت زن در تاريخ و اسلام


انحراف فكرى انسان گمراه نسبت به زن
اقوام و مللى كه بر اثر كبر و نخوت از تعاليم حق، كه به وسيله كتب آسمانى، و زبان پاك انبياء تبليغ مى شد جدا مى زيستند، در تمام امور جهان و انسان دچار انحراف فكرى شدند، و نسبت به هستى و مخلوقات آن بطور اغلب، در قضاوت خود به تاريكى ره سپردند، و مسائلى دور از حقيقت، و مطالبى خلاف واقعيت گفتند، و بر اساس همان برداشتهاى غلط و قضاوت هاى ظالمانه زندگى كردند، و از اين طريق ظلم سنگينى بر خود و ديگران روا داشتند، و صفحات تاريخ حيات را به زشتى و پليدى نقّاشى كردند.
از جمله قضاوت هاى آنان نسبت به زن بود، كه قضاوتى دور از حقيقت، و امرى خلاف اخلاق و انسانيت، و برنامه اى ضد حق و واقعيت بود.
من در مطالعاتم در كتبى كه در اين زمينه نوشته شده چه كتب غربى و چه كتابهاى تأليف شده در شرق به اين نتيجه رسيدم، كه اقوام و ملل جداى از حق و بريده از وحى، و فرورفته در هواى نفس و غرق افكار غلط چه در غرب و چه در شرق، نسبت به زن ده گونه قضاوت ظالمانه و دور از منطق عقل و زبان انسانيت داشتند.
1 ـ موجودى است صد در صد ضعيف و ناتوان: بر اين اساس بايد نسبت به مرد در تمام جهات، بى چون و چرا تابع و فرمانبردار و محكوم باشد، و حق مداخله در هيچ كارى را حتى در چهارچوب خانه شخصى ندارد.
2 ـ موجودى است داراى روح شيطانى: بر اين ملاك يا صد در صد خارج از حدود انسانيت است، يا اگر بهائى به او داده شود چيزى بين انسان و حيوان است، روى اين حساب فاقد ارزش مى باشد، و قابل احترام نيست، و براى وى هيچ گونه شخصيتى نمى توان تصوّر كرد.
3 ـ براى او مالكيت و اختيار دارى نسبت به اشياء و عناصرى كه قابل ملكيت است وجود ندارد، اگر مرد صلاح بداند مى تواند مالك شود، آن هم نه هر چه را بخواهد.
4 ـ از جانب ارث گذارندگان هيچ گونه ارثى نمى برد، بلكه خود او از عناصر ارث است كه پس از مرگ پدر يا شوهر به ديگران ارث مى رسد!!
5 ـ عبادت و بندگى و ورود در حوزه معنويت حق او نيست، چون عباداتش فاقد ارزش است، و اجر و مزدى براى عبادت ندارد زيرااز نظر عقلى بسيار ضعيف و موجودى بوالهوس است.
6 ـ از نظر حقوقى و قضائى لياقت انتساب به پدر و پسر خود را ندارد، تنها چيزى كه رابط بين آنهاست خون است، فقط مى توان او را نسبت به پدر و پسرش هم خون خواند، نه فرزند پدر و مادر فرزند!
7 ـ چون شوهر كرد فرزندان وى نوه پدر او نيستند، بيگانگى بين پدر زن و فرزندان زن حكومت قطعى دارد، نسبت از جانب اولاد ذكور است.
8 ـ بين او و مرد در مسئله مرگ تفاوت كلّى وجود دارد، مرد پس از مردن باقى، و زن پس از پايان عمر فانى است.
9 ـ در تصرف عنوان شيئيت است، روى اين حساب مرد هرگونه تصرّفى در مال و ثروتش دارد، همان تصرف را نسبت به زن دارد، مى تواند او را قرض بدهد، به اجاره واگذار كند، ببخشد، بفروشد، اخراج كند و نهايتاً به قتل برساند.
10 ـ كالاى شهوت است تنها براى لذت برى مرد آفريده شده، و مرد هم در لذت برى و بهره گيرى از او قانونى نمى شناسد، در اين قسمت دهم اروپا و آمريكاى جداى از نبوت انبيا آنچنان نسبت به زن راه افراط پيموده، كه حدى براى آن نيست، زن در قسمت عمده اى از مغرب زمين كالاى سينما، تلويزيون، ويدئو، ماهواره و انواع مجلات براى جلب و جذب مشترى بيشتر، و درآمد مالى سنگين تر براى مؤسّسات حيوانى و شهوانى است!!
پاسخ اسلام به انحرافات فكرى انسان گمراه نسبت به زن
اسلام آئين و دين الهى است، اسلام فرهنگ فطرت و آهنگى هماهنگ با تمام شئون انسان و انسانيت است، نظام مسائل و قوانين در اسلام از جانب خداوند بزرگى است كه بناى ساختمان انسان را بنا نهاده، او كه مى داند انسان چيست و كيست و داراى چه ظاهر و باطنى است، بر اساس كيان و حيثيّت و موجوديت او قانون وضع كرده، و وى را به حقايقى كه بايد برسد هدايت نموده است.
اسلام در پاسخ ياوه هاى دهگانه اى كه در طول تاريخ حيات نسبت به زن گفته شده، و آنها را در افكار و انديشه ملل رسوخ داده و به عنوان فرهنگ درآورده بود چنين مى گويد:
1 ـ خلقت زن و كيفيت وجود او همانند مرد است و صد در صد مصداق حقايق و واقعياتى است، كه حضرت حق از خلقت او هدف داشته، و با تمام وجود محقق به حقيقت انسانيت است و خلاصه با تمام حيثيت انسان است انسانى كه:
َقَدْ خَلَقْنَا الاِْنْسانَ فى اَحْسَنِ تَقْويم.[38]
به حقيقت كه انسان را در نيكوترين سيرت و صورت آفريديم.
صُنْعَ الله الَّذى اَتْقَنَ كُلَّ شَيْئ اِنَّهُ خَبيرٌ بِما تَفْعَلُونَ.[39]
صنع خداست، خدائى كه هر چيزى را در كمال اتقان و استحكام ساخته كه او به آنچه انجام مى دهيد آگاه است.
اَلَّذى اَحْسَنَ كُلَّ شَيْئ خَلَقَهُ.[40]
خدائى كه هر چيزى را به نيكوترين وجه آفريد.

موقعيت زن در تايخ و اسلام-2

2 ـ براى زن روح الهى و انسانى محض قرار داده شده، همان روحى كه از جانب حق در او دميده شد و او را به خاطر اين روح امتيازى خاص بخشيد و وى را منبع ظهور كمالات قرار داد، روحى كه با روح مرد تفاوت ندارد، هويتى كه با هويت مرد يكسان است، گوهرى كه با گوهر ذاتى مرد يكى است.
يا اَيُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذى خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْس واحِدَة وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً.[41]
اى مردم از پروردگارتان پرواكنيد كه همه شمارا از يك انسان آفريد،و همسر او را از جنس او خلق كرد،و از آن دو نفر مردانو زنان فراوانى در روى زمين منتشركرد.
وَ مِنْ آياتِهِ اَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ اَنْفُسِكُمْ اَزْواجاً لِتَسْكُنُوا اِلَيْها.[42]
از نشانه هاى قدرت خداوند اين است كه همسران شما را از جنس شما قرار داد تا به وسيله آنها آرامش يابيد.
در تفسير عياشى از حضرت باقر(عليه السلام) روايت شده كه خداوند حوا را از باقى مانده خاك آدم آفريد.
نوع اين آيات نشان مى دهد كه در خلقت زن از نظر ظاهر و باطن كمى و كاستى وجود ندارد، و روح او همان روحى است كه از جانب حق در او دميده شده و بالقوه موجودى كامل، احسن، و اتقن است كه مى تواند از استعداد و فطرت و روح و عقل خود، در سايه هدايت حق كمك گرفته به عاليترين مقامات معنوى برسد، و مى تواند از همه واقعيات و حقايق چشم پوشى كند و به اسفل سافلين وارد شود.
3 ـ او داراى حق مالكيت است، و محصول زحمات او در زمينه هاى كارهاى پسنديده و مشروع حق خود اوست، و مسئله مالكيت او و تصرفاتش در آنچه ملك اوست بدون كم و كاست همانند مرد است.
وَ اَنْ لَيْسَ لِلاِْنْسانِ اِلاّ ما سَعى.[43]
و براى آدمى جز آنچه به سعى خود انجام داده نخواهد بود.
آرى انسان مالك سعى و كوشش و عمل و حركت خود است، و اين واقعيتى است كه حضرت حق در دنيا و آخرت به هر انسانى چه زن و چه مرد واگذار كرده است.
لا يَحِلُّ لَكُمْ اَنْ تَأْخُذُوا مِمّا اتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً.[44]
و براى شما مردان حلال نيست كه چيزى از مهريه آنان را كه به آنها پرداخت كرده ايد بگيريد.
امام صادق(عليه السلام) در روايتى مى فرمايند:
السُّرّاقُ ثَلاثَةٌ : مانِعُ الزَّكاةِ، وَ مُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّساءِ وَ كَذالِكَ مَنِ اسْتَدانَ وَ لَمْ يَنْوِ قَضاءَهُ.[45]
دزدان سه نفرند: آنكه از پرداخت زكات بخل ورزد، آنكه خوردن مهريه همسر خود را حلال دانسته و به او نپردازد، و كسى كه از مردم وام بگيرد و قصد پرداخت آن را نداشته باشد.
وَ الَّذينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ اَزْواجاً وَصِيَّةً لاَِزْواجِهِمْ مَتاعاً اِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ اِخْراج.[46]
مردانى كه بميرند و زنانشان زنده مانند، بايد وصيت كنند كه آنها را تا يك سال نفقه دهند، و از خانه شوهر بيرون نكنند.
و غير از مهريه و وصيت به مخارج زن پس از مرگ شوهر، در زمان بعد از طلاق سفارش او را به مردان فرموده اعلام مى كند:
وَ لِلْمُطَلَّقاتِ مَتاعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقينَ.[47]
وو براى همه زنان طلاق داده شده هديه مناسبى است « كه از جانب شوهر پرداخت مى گردد »، اين حقى است بر عهده مردان پرهيزكار.
4 ـ زن از پدر و مادر و از شوهر و از فرزندان خود ارث مى برد:
كُتِبَ عَلَيْكُمْ اِذا حَضَرَ اَحَدَكُمُ الْمَوْتُ اِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الاَْقْرَبَينَ بِالْمَعْرُوفِ.[48]
برشما نوشته شده، هنگامى كه يكى از شما را مرگ فرا رسد، اگر مالى از خود به جاى گذارده، وصيت براى پدر و مادر و نزديكان بطور شايسته كند، اين حقى است بر پرهيزكاران.
اِلرِّجالِ نَصيبٌ مِمّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الاَْقْرَبُونَ، وَ لِلنِّساءِ نَصيبٌ مِمّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الاَْقْرَبُونَ مِمّا قَلَّ مِنْهُ اَوْ كَثُرَ نَصيباً مَفْرُوضاً.[49]اين آيه شريفه در صدد مبارزه با عادات و رسوم غلطى است كه زنان و كودكان را از حق مسلم خود محروم مى ساخت، و اين رسم ظالمانه مربوط به اعراب بود، و آيه شريفه خط بطلان بر اين رسم خائنانه كشيد و فرمود:
مردان سهمـى از اموالى كه پدر و مادر و نزديكان بجاى مى گذارند دارند، و براى زنان نيز از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان مى گذارند سهمى هست، خواه آن مال كم باشد يا بسيار، اين سهمى معين شده و واجب الاداء است.
5 ـ عبادت زن در پيشگاه حق همانند عبادت مرد، داراى ارزش و قيمت است، و بهشت و اجر و مزد حق، و ثواب بر بندگى اختصاص به مردان ندارد، عنايت و رحمت خداوند بهره ابدى عباد اوست چه مرد و چه زن.
در قرآن مجيد مى خوانيم:
مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَر اَوْ اُنْثى وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيوةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ اَجْرَهُمْ بِاَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ.[50]
كسى كه عمل شايسته بجا آورد از مرد يا زن، در حالى كه مؤمن است به او زندگى پاكيزه مى دهيم، و پاداش قيامتى آنان را به بهترين اعمالى كه انجام داده اند خواهيم داد.
از صريح آيه شريفه استفاده مى شود كه تنها معيار در ميزان حق ايمان و عمل صالح انسان است كه ميوه ايمان اوست، قيد و شرط ديگرى براى كسب حيات طيبه و اجر آخرتى در كار نيست نه از نظر مرد بودن و زن بودن و نه از نظر سن و سال و نه از نظر نژاد و قبيله و جنسيت و نه از نظر پايه و رتبه ظاهرى.
رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود:
أَفْضَلُ نِساءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ خَديجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِد، وَ فاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد، وَ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرانَ، وَ آسِيَةُ بِنْتُ مُزاحِم.[51]
برترين زنان بهشت چهار زن هستند: خديجه دختر خويلد، فاطمه دختر محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) و مريم دختر عمران و آسيه دختر مزاحم.
زن اگر اهل عبادت و بندگى حق و ايمان و معرفت باشد البته داراى حيات طيّبه و اجر عظيم نزد خدا خواهد شد، و اگر مانند مردان فاسق به بى دينى و فساد گرايش پيدا كند اهل عذاب ابد خواهد شد.
همسر نوح و لوط به خاطر اينكه آئين الهى را نپذيرفتند، و بر انكار خود اصرار ورزيدند به فرموده قرآن اهل عذاب و خلود در جهنم هستند.
ضَرَبَ الله مَثَلاً لِلَّذينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوح وَ امْرَأَتَ لُوط كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتا هُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللهِ شَيْئاً وَ قيلَ ادْخُلاَ النّارَ مَعَ الدّاخِلينَ.[52]
خداوند براى اهل كفر زن نوح و زن لوط را مثل زد، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان شايسته ما بودند، ولى به آن دو پيامبر خيانت ورزيدند و رابطه آنها با اين دو پيامبر سودى به حالشان در برابر عذاب خدا نداشت، و به آنها گفته شد وارد آتش شويد همراه كسانى كه وارد مى شوند.
سوره مريم در قرآن مجيد، و سوره دهر و آيات مربوط به همسر مؤمنه فرعون همه و همه نشان دهنده اين معناست كه زن در مسئله عبادت از موقعيت والائى برخوردار است، و در قيامت از اجر عظيم و ثواب فوق العاده اى بهره مند است، و اين همه مشت محكمى بر دهان ياوه گويان تاريخ است كه گفتند و مى گويند كه عبادت زن را جايگاهى در نزد خدا و اديان نيست.
6 ـ زن فرزند پدر و مادر خويش و مادرِ فرزندان خود است، و احدى را نمى رسد كه وى را از اين انتساب خلع كند، كه خلع اين نسبت امرى ظالمانه و كارى خائنانه است.
قرآن مجيد دختر را همانند پسر اولاد واقعى پدر و مادر مى داند و وى را چون شوهر كرد و اولاد دار شد مادر اولاد مى داند.
در قرآن از اينكه اعراب فرزند دختر خود را زنده به گور مى كردند، خشم خود را نسبت به اين جنايت اعلام فرموده و از آن عمل قبيح در رابطه با اينكه به فرزند خود ظلم مى كنيد نهى اكيد فرمود:
وَ لا تَقْتُلُوا اَوْلادَكُمْ مِنْ اِمْلاق.[53]
فرزند دختر خود را از ترس تنگى معيشت به قتل نرسانيد.
ملاحظه مى كنيد در صريح آيه شريفه از دختر به عنوان فرزند ياد مى كند، يا در آيه مربوط به ارث مى فرمايد:
يُوصيكُمُ اللهُ فى اَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الاُْنْثَيَيْنِ.[54]
سفارش خدا به شما نسبت به اولادتان اين است كه در مسئله ارث براى پسر دو برابر دختر سهم قرار دهيد.
در صريح آيه شريفه از دختر تعبير به اولاد فرموده است، و اين رويّه قاطعى عليه ياوه سرايان تاريخ است.
اما مادر فرزندان خود هستند در قرآن مجيد مى فرمايد:
وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ اَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ.[55]
مادران فرزندان خود را تا دو سال كامل شير بدهند.
در رابطه با داستان موسى در قرآن مجيد فرموده:
وَ اَوْحَيْنا اِلى اُمِّ مُوسى...[56]
و ما به مادر موسى وحى كرديم.
رسول خدا درباره حضرت زهرا(عليها السلام) فرمود:
فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنّى.[57]
فاطمه پاره تن من است.
و در روايت ديگر فرمود:
أَوْلادُنا أَكْبادُنا.[58]
فرزندان ما چه دختر چه پسر جگرهاى ما هستند.
7 ـ اولادهاى او بدون ترديد نوه پدر او هستند، توجه بسيار شديد رسول خدا به حسن و حسين به عنوان دو نوه عزيزش، خط بطلانى است بر ياوه گوئى جاهلان تاريخ كه مى گفتند فرزندان متولد شده از زن نوه پدر آن زن نيستند.

از سر خیر gust ما هم از این تاپیک سر در اوردیم .

بسیار عالی فرمودید و متشکرم .

ولی سوال اینجاست که ملل اسلامی تا کنون چقدر به جایگاهی که دین ما و قران از زن ترسیم کردند اهمیت دادند؟

اصلا ملل اسلامی نه .
خود ایران
تو کشور خودمون که اینقدر اسلامیه!!!!!!! . که بعضی وقتا از اونور بوم میفته .

دیروز تو تلویزیون تبلیغات یه ماشین ظرفشویی رو دیدم . کلی خندیدیم .
تو تیزر یه آقایی داشته ظرف میشسته . بعد خانومش از بیرون میاد و براش یه ماشین ظرفشویی میخره .
بعد بچشون این ماجرا رو اینطوری تعریف میکنه که : بابای من تو کارای خونه به مامانم کمک میکنه . مامانم برای بابام ماشین ظرفشویی خریده . من خیلی خوشحالم که خانواده دور هم هستیم .:Moteajeb!:

من نمیدونم این چه معنی میده؟
مثلا میخوان بگن ظرف شستن وظیفه ی خانوم نیست؟
بگن خانومها وقتی بیرون کار میکنن ، اقایون باید ظرف بشورن؟
بگن ظرف شستن وظیفه ی آقایونه و خانومها باید کمک کنن؟

ما که نفهمیدیم ولی بنازم به هوش این کارگردانهای تبلیغاتی رسانه ملی .


الغرض اینکه ما ها خودمون هم نمیدونیم که زن ها کجای زندگی ما هستن .

از یه طرف دلمون میخواد طبق آیات و روایات برخورد کنیم .
از طرفی هم میبینیم نمیشه . فرهنگ ایرانی با این روایات در تضاده و نمیشه که زن هم گل باشه هم کارای خونه و بچه داری و ... رو دوش اون باشه .

و از اونجایی هم که مردهای ایرانی اغلبشون ( گفتم اغلبشون . فردا نیاین بگین ما نیستیم و ما نیستیم چرا جمع میبندی؟ اقایون این سایت با مردان کل کشور فرق دارن .:Cheshmak:) عمرا کار خونه انجام بدن ، کلا اون نگاه گل و ریحانه و اینا به دست فراموشی سپرده میشه.

و اینجاست که فرهنگ قشنگ ایرانی سد راه دین میشه . و نگاه دین به زن برای همیشه تو همون کتابها باقی خواهد ماند.

بچه ها حیفه ها
این بحثو زمین نذاریم
بیاین این بحث رو قشنگ ادامه بدیم.

چرا ما بین اسلام و فرهنگ ایرانی دومی رو انتخاب کردیم؟

nakisa;248016 نوشت:
بچه ها حیفه ها
این بحثو زمین نذاریم
بیاین این بحث رو قشنگ ادامه بدیم.
چرا ما بین اسلام و فرهنگ ایرانی دومی رو انتخاب کردیم؟

خانم نكيسا واقعا اين پيشنهاد بحث قشنگ از خودتونه :Moteajeb!::Gig:من بعيد مي دونم جايي كه شما قدم گذاشتيد بحث قشنگ پيش بره :khaneh::khaneh:
و معمولا هم به قفل شدن تايپيك انجاميد :ok::ok::ok:
حالا من كه نميخوام فعلا در بحثتون شركت كنم ولي يه چيز ميگم و ميرم اينكه اصلا فرمايش شما كه
چرا ما بین اسلام و فرهنگ ایرانی دومی رو انتخاب کردیم؟ اصلا بايد صحت و سقم فرمايش حضرتعالي رو بسنجيم و بعد بحث كنيم بقول معروف ثبت الارض ثم انقش اول زمين رو ثابت كنيم بعد نقشه بكشيم حالا بذاريد يكي يكي دوستان نظراتشون رو بفرمايند بنده به وقت مقتضي خدمت خواهم رسيد انشاالله
[SPOILER]بچه ها اگه يه وقت ديديد تايپيك رو قفليدن تقصيرما نندازيد:khandeh!: [/SPOILER]

رحیق مختوم;248058 نوشت:
خانم نكيسا واقعا اين پيشنهاد بحث قشنگ از خودتونه من بعيد مي دونم جايي كه شما قدم گذاشتيد بحث قشنگ پيش بره و معمولا هم به قفل شدن تايپيك انجاميد

خب به من چه که قفل میکنن؟
اگه میشه جواب بدن. نمیشه که قفل میکنن.
حالا ایشالله نشه.

ولی در مورد صحبت جنابعالی باید بگم اصلا احتیاج به تحقیق نیست .
شما الان با یه نگاه به زندگی خود و اطرافیانتون به این نتیجه خواهید رسید که ما پی فرهنگ خودمون رفتیم نه اسلام.
یه مثل:

اسلام میگه زن نباید ظرف بشوره و اگه بشوره میتونه اجرت بگیره.
فرهنگ میگه زن وظیفشه خونه کار کنه و اگه نکنه زن نیست.
وضعیت الان جامعه ما هم همینه ( یعنی دومی )
دیدین خیلی هم سخت نبود.
هزاران مثال دیگه هم میشه آورد که ما حتی یکی از دستورات اسلامو اجرا نکردیم.
البته اونایی که به ضررمون بوده .

[spoiler] تاپیک هم قفل شد گردن من . از مو باریک تره[/spoiler]

nakisa;248076 نوشت:
خب به من چه که قفل میکنن؟
اگه میشه جواب بدن. نمیشه که قفل میکنن.
حالا ایشالله نشه.

ولی در مورد صحبت جنابعالی باید بگم اصلا احتیاج به تحقیق نیست .
شما الان با یه نگاه به زندگی خود و اطرافیانتون به این نتیجه خواهید رسید که ما پی فرهنگ خودمون رفتیم نه اسلام.
یه مثل:

اسلام میگه زن نباید ظرف بشوره و اگه بشوره میتونه اجرت بگیره.
فرهنگ میگه زن وظیفشه خونه کار کنه و اگه نکنه زن نیست.
وضعیت الان جامعه ما هم همینه ( یعنی دومی )
دیدین خیلی هم سخت نبود.
هزاران مثال دیگه هم میشه آورد که ما حتی یکی از دستورات اسلامو اجرا نکردیم.
البته اونایی که به ضررمون بوده .

[spoiler] تاپیک هم قفل شد گردن من . از مو باریک تره[/spoiler]

به نام خدا.

اسلام میگه زن پاش رو از خونه خواست بگذاره بیرون باید از شوهر اجازه بگیره.

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

ستايشگر;248077 نوشت:
اسلام میگه زن پاش رو از خونه خواست بگذاره بیرون باید از شوهر اجازه بگیره. با تشکر ، ستایشگر

نمیخوام جناح بندی کنم و خانوما یه طرف و آقایون یه طرف
داریم کلی حرف میزنیم.
من میگم اگه بر فرض هم این حرف شما درست باشه ( که نیست و فقها روش اختلاف نطر دارن ) باز هم این تو جامعه ما اجرا نمیشه.
البته خیلی وقتها اجرا میشه اما اونهم بر میگرده به فرهنگ نه دین.

چراینقدرمنفی نگاه میکنیم؟؟!!
خب مگه هراذن گرفتنی بده؟؟
واقعااگه همه خانمااین رورعایت میکردن این همه زن ...توخیابونانبودن!:ok:
منم خودم یه خانم هستم واصلااحساس بدی ندارم وقتی برای خروج زمنزل اذن میگیرم
بستگی به خودمون داره که چه جوری فکرکنیم.
بیایداین ورقضیه روببینیم که بله آقایون بیشترباخطرات بیرون آشناهستندومیدونندبیرون چه خبره ووقتی به اونامیگیم کجامیریم اگه صلاح بدونن اذن میدن(البته اینوبگم که گاهی برخی مرداازاین امتیازشون سوء استفاده میکنن)(یکی هم مثل مامرتب سرگوجه خریدن به گوشی رییس زنگ میزنه برم گوجه بخرم تااون بنده خداآسی بشه بگه باباجان بروهرجامیری بروفقط دیگه ازمن اجازه نگیر:khandeh!:)

خیلی قوانین هم هست که اصلا اسلام نگفته ولی حتی جزوی از قانون کشور ماست.
مثل اذن پدر برای ازدواج
یا حتی اذن پدر برای ازدواج دختر مطلقه یا بیوه زیر 15 سال.

یا حالا یکی به نفع آقایون:
اسلام میگه مرد حق داره 4 تا زن بگیره اما فرهنگ میگه واه واه مرتیکه هوسباز دنبال عیش و عشرتشه.
این امر در نگاه ایرانی ها مذمومه

پس اینا همش فرهنگه و ربطی به اسلام نداره .
اگه درست نگاه کنیم خیلی از این مواردو میبینیم که هست اما همش به چشم اسلام بهش نگاه میشه در صورتی که اینا خوی ایرانی ماست نه اسلامی.

در راستای حرف تمامی شما اسلام به زن ارزش داد

nakisa;248080 نوشت:
نمیخوام جناح بندی کنم و خانوما یه طرف و آقایون یه طرف
داریم کلی حرف میزنیم.
من میگم اگه بر فرض هم این حرف شما درست باشه ( که نیست و فقها روش اختلاف نطر دارن ) باز هم این تو جامعه ما اجرا نمیشه.
البته خیلی وقتها اجرا میشه اما اونهم بر میگرده به فرهنگ نه دین.

به نام خدا.

خیلی چیز ها قانونه اما با قانون نمیشه زندگی کرد. حالا شما بگو ، اگر قرار باشه فقط قانون صرف انجام بشه ، میشه زندگی کرد؟

اگر قرار باشه زن پول بگیره واسه کار کردنش تو منزل و برای بیرون رفتنش از خونه حتی برای (خریدن گوجه:khandeh!:) میشه زندگی کرد و به آرامش رسید؟

اینها تو دین پیش بینی شده که اگر یکی خواست لجاجت بکنه ، اون یکی هم اهرم فشار دستش باشه.

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

راکعه;248081 نوشت:
منم خودم یه خانم هستم واصلااحساس بدی ندارم وقتی برای خروج زمنزل اذن میگیرم بستگی به خودمون داره که چه جوری فکرکنیم. بیایداین ورقضیه روببینیم که بله آقایون بیشترباخطرات بیرون آشناهستندومیدونندبیرون چه خبره ووقتی به اونامیگیم کجامیریم اگه صلاح بدونن اذن میدن(البته اینوبگم که گاهی برخی مرداازاین امتیازشون سوء استفاده میکنن)(

اصلا نقل این حرفا نیست . نمیخوام بحث خانوم آقایی کنم . بحث سر اینه که کشور ما اسمش اسلامیه ولی هنوز هم که هنوزه داره ایرانی عمل میکنه و هنو اسلامی نشده.

در ضمن زنها از مرد ها بهتر میدونن که بیرون چه خطرهایی داره.:Cheshmak:

قدس شریف;248088 نوشت:
در راستای حرف تمامی شما اسلام به زن ارزش داد

دقیقا
موافقم
اما ما ایرانیها خرابش کردیم

ماداریم باهمین قانون زندگی میکنیم قانون زوجیت ،قانون حیات کدومشون قانون نیست؟
خب پول گرفتن رومیدونیدچرابعضیافکرمیکنن نمیشه؟چون بدجاافتاده توی جامعه واین مشکل ازقانون نیست بلکه ازتصوربدافرادشکل میگیره

ستايشگر;248090 نوشت:
اگر قرار باشه زن پول بگیره واسه کار کردنش تو منزل و برای بیرون رفتنش از خونه حتی برای (خریدن گوجه) میشه زندگی کرد و به آرامش رسید؟

آره ! چرا نمیشه ؟
مگه اسلام نیومده که روش مارو برای زندگی تغییر بده؟
اگه قراره هر چی به نفعمونه برداریمو هر چی به ضرره بر نداریم که نمیشه؟

اگه اسلام تو همه ی لحظه ها باشه به آرامش هم میرسم.



در ضمن چه معنی میده خانوم بره بیرون گوجه بخره؟
این وظیفه ی آقای خونه هست . نه اینکه خانومه اجازه بگیره که لطفا اجازه بدین من برم تو صف نونوایی وایستم و نون بگیرم بعدش بقالی و چقالیو اینا . شما بشین خونه تخمه بشکن.

راکعه;248093 نوشت:
ماداریم باهمین قانون زندگی میکنیم قانون زوجیت ،قانون حیات کدومشون قانون نیست؟ خب پول گرفتن رومیدونیدچرابعضیافکرمیکنن نمیشه؟چون بدجاافتاده توی جامعه واین مشکل ازقانون نیست بلکه ازتصوربدافرادشکل میگیره

دقیقا
و این تصور بد افراد همون فرهنگ غلط ایرانیه ماست که در همه حال میخواد حتی از دین هم پیشی بگیره.

nakisa;248098 نوشت:
در ضمن چه معنی میده خانوم بره بیرون گوجه بخره؟

دوست عزیز nakisa باشما موافقم که ما ایرانی ها خرابش کردیم. بطور مثال یه مرد دو زنه رو میبینیم فشش میدیم! و با شما در این امر مخالفم که میگویید پول زن باید بگیرد و... روابط متقابل رو نادیده نگیریم. آیا شما بعنوان زن حتی برای رفتن به مسجد هم باید با اذن شوهر بروی یا گرفتن روزه مستحبی ولی شما اجازه نمیگیرید چراکه اینقدر با همسرتان(جسارت نباشه اگر مجردید) اینقد صمیمی هستید که از جواب ایشون آگاهید و به احترام کار ایشون در بیرون بعضی از کارهای خانه را "بدون اجرت" انجام میدهید.

nakisa;248098 نوشت:
آره ! چرا نمیشه ؟
مگه اسلام نیومده که روش مارو برای زندگی تغییر بده؟
اگه قراره هر چی به نفعمونه برداریمو هر چی به ضرره بر نداریم که نمیشه؟

اگه اسلام تو همه ی لحظه ها باشه به آرامش هم میرسم.

در ضمن چه معنی میده خانوم بره بیرون گوجه بخره؟
این وظیفه ی آقای خونه هست . نه اینکه خانومه اجازه بگیره که لطفا اجازه بدین من برم تو صف نونوایی وایستم و نون بگیرم بعدش بقالی و چقالیو اینا . شما بشین خونه تخمه بشکن.

به نام خدا.

یه لطفی میکنید؟ یه لیست کوتاه از وظایف زن (اونطور که اسلام میگه) بنویسید اینجا؟

بقال و چقال با پول اجناسشون رو معاوضه می کنند که در آوردن اون پول با تخمه شکنی درست نمیشه.
حق با شماست ، بهترین کار برای یک زن اینه که بشینه تو خونه و اصلا بیرون نیاد و کار خونه رو انجام بده و مرد باید کار بیرون از خونه رو انجام بده. همونطور که پیامبر خدا(ص) برای دختر و داماد خودش صلاح میدید.

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

ستايشگر;248103 نوشت:
حق با شماست ، بهترین کار برای یک زن اینه که بشینه تو خونه و اصلا بیرون نیاد و کار خونه رو انجام بده و مرد باید کار بیرون از خونه رو انجام بده. همونطور که پیامبر خدا(ص) برای دختر و داماد خودش صلاح میدید.

اصلشم همینه:
وظایف زن در زناشویی درباب شریعت:
تمکین. حمل فرزند. شیردهی وپرورش فرزند.

شما چرا زودی مساله رو خانوم و آقایی میکنین
من اگه همینهام وظایف خانومهاست الان تو جامعه ما نیست (گفتم اگه ها چون بحثش اینجا نیست)

هم خانومها و هم آقایون الان تو جامعه ما دارن طبق فرهنگشون زندگی میکنن نه دین.
بحث من اینه .
تورو خدا اینقدر بحث زن و شوهر و وظیفه و اینا رو نیارین . چون به اندازه کافی تاپیک سر این حرفها قفل شده.

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

ابتدا" عرض کنم خدمت دوستان بزرگوار که بنده مطلق تابع شرع هستم واگر هر چه دراین تاپیک بنویسم سعی میکنم که از لحاظ شرعی مطلب را عنوان نمایم .

بنده خودم یکی از بانوانی هستم که به شدت به این دستور اسلام که زن باید برای خروج از منزل تابع همسرش باشد معتقد هستم .

البته خانمهای محترمه نیز این را باید بدانند که درمیان این افراد محترم اقا افرادی هم هستند که بسیار بلند نظر و منطقی و تربیت اسلامی شده میباشند واز افراط وتفریط به معنای واقعی به دور هستند . ودر مقابل این آقایان سر پیچی کردن خیانت به خود وخانواده است .

این مورد را خودم تجربه نموده ام در ابتدای زندگی بنده فقط 5 کلاس سواد داشتم وهمسر محترمم نیز به عنوان تکنسین ریلگذاری مرتبا" در سفر بودند وگاهی ما ایشان را ماهها نمیدیدم . ایشان بنده وفرزندانم را که نوجوان وکودک بودیم به برادر وپدرم میسپردند وبنده به واقع بدون اذن واجازه ی ایشان حتی برای امور ضروری از منزل خارج نمیشدم وبرای امور مهم حتی المقدور با خود ایشان تماس میگرفتم .

از کودکی پدر مرحومم مرتبا" به گوش ما میخواندند که اگر انسان حیا را از دست بدهد کارش تمام است و از حیوان پست تر میشود . واین آویزه ی گوشمان بود که باید به هر طریق انسانیت خود را حفظ کنیم !!!

منظورم از ذکر این حرفها این است که اگر خانواده از ابتدا باورهای کودک را به سمت رعایت موازین شرع هدایت نماید بعدها برای رسیدن به موازین اعتقادیمان بهتر میتوانیم تصمیم بگیریم درحالی که اکثرا" مشاهده میکنیم که افراد اجتماع دچار چند گانگی مرز ومرتبه ی اعتقادی هستند ونمیتوانند برای این مرزهای اعتقادی خود حدودی را تعیین کنند وبا وزش هر نسیمی خم میشوند و میشکنند .

البته بعدها با این نحوه اجرای دستور دین توانستم نظر همسرم را به اعتماد کامل در رفتارهای اجتماعی خود جلب کنم وبه حمدالله توانستم در چند مقطع ورشته تحصیل کنم واکنون هم درخدمت دوستان محترمم هستم و حتی یک بار هم دراین مدت بدون اجازه ی همسرم نه دردبیرستان ونه در دانشگاه ونه حتی در حوزه ونه برای سخنرانی ها ونه برای حضورهای دیگرم در اجتماع حاضر نشدم واین امر واقعا" شدنی است .امتحان کنید !!! وخیلی هم شیرین است !!!!

حق یارتان :Gol:

ضمن امتداد بحث خواهران گرامی رو به دانلود کتاب نظام حقوق زن در اسلام دعوت میکنم:
بکتابت بزرگ مرد تاریخ انقلاب متفکر آیت الله شهید مطهری
http://www.aviny.com/Library/Motahari/PDF/nezamezan.pdf

قدس شریف;248122 نوشت:
بکتابت بزرگ مرد تاریخ انقلاب متفکر آیت الله شهید مطهری http://www.aviny.com/library/motahari/pdf/nezamezan.pdf

چه جالب!!!!!!
اتفاقا منم همین کتاب دستمه که این بحث رو آپ کردم.
الان فصل سوم هستم.
اگه دوست دارین با هم بخونیم و در موردش بحث کنیم.

موضوع قفل شده است