جمع بندی موسیقی در روایات

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
موسیقی در روایات

سلام.

آیا تمامی روایات علیه موسیقی هستند؟ آیا روایاتی هم داریم که به نفع موسیقی باشند؟

این استنباط که موسیقی غنادار حرام است ولی موسیقی عادی حلال است، چگونه صورت گرفته است؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد عمار

با سلام و ادب
واژه موسیقی یا موسیقیا، در متون دینی به چشم نمی‏خورد؛ ولی به جای آن، واژه‏های غنا، لهو، ملاهی و مصادیق آلات موسیقی، مانند دف، مزمار (نی و فلوت)، معزف (تار)، عود، طبل، طنبور و... بیان شده‏اند.
در مورد آواز خوش، روایاتی وجود دارد که صدای زیبا را تحسین کرده است، خصوصاً در رابطه با تلاوت قرآن؛ مانند: آنچه از پیامبر اکرم (ص) رسیده است: "إِنَّ مِنْ أَجْمَلِ الْجَمَالِ الشَّعْرَ الْحَسَنَ وَ نَغْمَةَ الصَّوْتِ الْحَسَن"؛ از زیبا ترین زیبایی ها، موی زیبا و نغمه صدای زیبا است.(1)
روایت دیگر از پیامبر اکرم (ص): "لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ حِلْیَةٌ وَ حِلْیَةُ الْقُرْآنِ الصَّوْتُ الْحَسَن؛ برای هر چیزی زینتی است و زینت قرآن صدای زیبا است.‏(2)
روایاتی در باب جواز حدو ابل نیز (آواز خوانی برای تسریع حرکت شتر) وارد شده است که می توان آن را از منافع آواز خوش شمرد که در روایات از آن منع نشده است.(3)

اما در مورد نواختن با آلات موسیقی باید اذعان کرد در روایات، منفعتی که از این ناحیه باشد ذکر نشده است. بلکه از مجموع احادیثی که در این باب وارد شده می توان به دست آورد که نواختن با آلات موسیقی در صورتی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد، مضراتی دارد که از آن نهی شده است.

بحث تفصیلی راجع به این موضوع و حد و مرز آن مکرراً در سایت مورد بحث قرار گرفته است از این رو توصیه می شود که برای اطلاع بیشتر در قسمت جستوی انجمن سرچ کنید تا همه آنها را ببینید.

اما بخش دوم سوال شما مربوط به تخصص بنده نیست و استباط های احکام است که باید طبق مبانی فقهی پاسخ شما داده شود. لذا مجدد مطرح کنید تا به کارشناس احکام ارجاع داده شود.

1. کلینى، الکافی، ج 2 ، ص 615 ، چاپ چهارم ، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، تهران ، 1407هـ ق.
2. همان.
3. بحارالأنوار، ج 16، ص 298.

موضوع قفل شده است