منکرات در عزاداری

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
منکرات در عزاداری

1_ نواختن شيپور و ني و اجراي آهنگ هاي مبتذل ؛ اين امور بدون هماهنگي و دستور فقهاء بوده است و بايد از آن جلوگيري شود.

2_ انجام كارهاي خرافي و ساختگي كه آنها نيز به تأييد فقها نرسيده است

3_ قمه زني ؛ قمه زني مانند زنجير زني و شبيه خواني از دير باز مورد اختلاف علما بوده، اين مراسم از نظر شرعي پايه و مبنايي ديني ندارد و صرفاً از روي علاقه به ابا عبدالله الحسين عليه السلام انجام مي گيرد.

بدون شك اگر به وسيله آن ضرري بر بدن وارد شود حرام است و اگر ضرري هم وارد نسازد در عرف امروز موجب بدبيني و وهن مذهب است و بايد از آن جلوگيري شود.

كي گفت حسين تو بر سر خويش بزن با تيغ به فرق خويشتن نيش بزن

تيغي كه زني بر سر خود اي غافل بر فرق ستمگران بد كيش بزن

4_ اشعار غلو آميز و به كار بردن واژه هايي كه خلاف اعتقادات مذهبي است ؛ مثل لا اله الا الفاطمه ، يا من حسين اللهي‌ام ، و ... كه فقهاء فتوا بر حرمت اين گونه اشعار داده اند يا حكم به احتياط داده اند.

5_ در اختيار گرفتن مجالس عزاداري به وسيله افراد بي سواد و كساني كه به جاي پرداختن به محتواي مجالس به ظواهر و مداحيهاي بي روح و بي هدف مي پردازند.

بنابراين شعرا بايد شيوه دعبل ها و كميت ها را بر گزينند و از اشعار ضعيف ، سست و بي مدرك ، يا دروغ و جعليات كه موجب وهن مقام معصومين مي شود پرهيز شود
و خلوص و تقوا را در حدّ مطلوب فراموش نكنند.

براي اينكه عزاداريها رشد و بالندگي خودش را داشته باشد و جامعه اسلامي از آثار ارزشمند آن بهره مند گردد ،

شايسته است علما و دانشمندان متعهد و مسؤول در برابر مراسمهايي كه توسط افراد ناآگاه و يا مغرض ترويج مي شود ، مبارزه نمايند و نگذارند كه مراسم حركت آفرين عاشورا و ساير ائمه با خرافات آلوده گردد

همان طور كه تعطيلي مجالس عزا ضربه سهمگيني بر پيكر امت اسلامي وارد مي سازد، افراط در آن و نفوذ هر نوع رسم و رسومي كه با كليات آن هماهنگ نيست آن را متضرر مي كند .