جمع بندی منظور امام صادق علیه السلام چه نوع عطری بوده است ؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
منظور امام صادق علیه السلام چه نوع عطری بوده است ؟

امام صادق (ع ) : رکعتان یصلیها المتعطر، افضل من سبعین رکعة یصلیها غیر متعطر

دو رکعت نماز با عطر بهتر است از هفتاد رکعت نماز کسی که عطر نزده است .
( مکارم الاخلاق ، ص 42 )
[=arial,helvetica,sans-serif]

[=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif][=arial,helvetica,sans-serif]منظور چه نوع عطری هست ؟؟
[/]
[/]
[/]
[/]
[/]
[/]
[/]
[/]
[/]

کارشناس بحث : مجید

[/]

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته


عمّر بن خلاد گويد: در خراسان متصّدى مخارج و كارهاى حضرت رضا عليه السلام بودم. حضرت دستور داد برايش عطرى تهيه كنم، وقتى تهيّه كردم شگفتى نمود و بآن نظر كرد و فرمود اى معمّر چشم زخم واقعيّت دارد، بر پارچه‏اى (حمد) و توحيد و معوّذتين و آية الكرسى را بنويس و آن را در جلد قاروره و شيشه‏ عطر قرار ده.(مكارم الاخلاق ج2 ص 261)


رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: هر يك از شما روز جمعه خود را خوشبو كند، اگر چه لازم باشد، از شيشه‏ عطر همسر خود استفاده نمايد.(النوادر ص 277)


بسندى از عبد الرحمن كه نزد امام ششم عليه السّلام بودم و مهزم در آمد بمن فرمود: كنيز را بخوان تا براى ما روغن عطر و سرمه آورد، منش خواندم و شيشه‏ عطر بنفشه آورد(بحارالانوار)




از این روایات استفاده می شود که عطر ها - مانند این زمان- در شیشه گذاشته می شده است پس مثل عطر این زمان بوده است

و نکته بعدی که در اخرین روایت است که فرمودند «شیشه عطر بنفشه را اورد» معلوم می شود که عطر گل را اهل بیت- روحی لهم فداه- بیشتر می زدند همانطور که وارد شده در ضمن عطر ها مایع بودند و در شیشه ریخته میشدند زیرا فرمودند شیشه عطر را اورد.

پس فرقی ندارد که چه عطری بزنی زیرا اهل بیت - روحی لهم فداه - مشخص نکرده اند چه عطری ولی اگر عطر گل بزنی مخصوصا بنفشه بهتر است زیرا امام استفاده کرده اند .










victoryone;242772 نوشت:
امام صادق (ع ) : رکعتان یصلیها المتعطر، افضل من سبعین رکعة یصلیها غیر متعطر



دو رکعت نماز با عطر بهتر است از هفتاد رکعت نماز کسی که عطر نزده است .
( مکارم الاخلاق ، ص 42 )




منظور چه نوع عطری هست ؟؟


کارشناس بحث : مجید

با صلوات بر محمد وآل محمد
امیر المومنین (ع)در حكمت 397می فرمایند:
عطر خوب
چه خوب است عطر مشك، تحمّل آن سبك و آسان، و بوى آن خوش و عطر آگين است.

در روايت ديگر آمده است كه انسان هنگام بخوردادن و عطر زدن بگويد:
«الحمد للَّه ربّ العالمين. اللّهمّ أمتعني بما رزقتني و لا تسلبني ما خوّلتني و اجعل ذلك رحمة و لا تجعله و بالا عليّ. اللّهمّ طيّب ذكري بين خلقك كما طيّبت نشوي و نشوري بفضل نعمتك عندي ؛سپاس ويژه‏ى خداوند پروردگار جهانيان است. پروردگارا، آن چه را به من روزى كرده‏اى برايم لذّت بخش گردان و نعمتى را كه داده‏اى از من مگير و آن را برايم گوارا ساز و مايه‏ى رنج و دشوارى بر من مگردان. خدايا، ميان آفريدگانت يادم را پاكيزه گردان؛ هم چنان كه به لطف نعمت‏هايى كه به من ارزانى داشتى، پوست و بوى بدنم را پاكيزه گرداندى.»

حضرت صادق عليه السّلام فرمودند:خداى تعالى تميزى و زينت و اظهار زينت را دوست ميدارد و از كثافت و بى‏تميزى و اظهار فقر كراهت دارد، و دوست ميدارد كه اثر نعمت خود را بر بنده به بيند، مردى عرض كرد:
چگونه نعمت را ظاهر گرداند؟ فرمود: كه جامه خود را نظيف و پاكيزه دارد و عطر و گلاب بر خود بريزد و خانه خود را (تعمير و) نيكو كند و آن را جاروب نمايد، و پيش از غروب آفتاب چراغ روشن نمودن فقر را برطرف ميكند و روزى را زياد ميگرداند.

التماس دعا

با سلام

فصل چهارم : در فضيلت مشك و عنبر و زعفران
از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام منقول است كه بوى خوش مشكست و عنبر و زعفران وعود.
درحديث معتبر ديگر منقول است كه حضرت امام زين العابدين عليه السلام مشك دانى از قلع داشتند، و هر وقت كه اراده رخت پوشيدن ميكردند، آنرا مى طلبيدند و از مشك برخود ميماليدند.
در حديث ديگر وارد شده است كه شيشه از مشك داشتند در جانماز خود و هرگاه بنماز برميخاستند برخود ميماليدند.
در حديث ديگر منقول است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم آنقدر مشك بر خود ميماليدند كه رنگ مشك از فرق مبارك ايشان ظاهر بود و در حديث صحيح منقول است حضرت رسول مشك دانى داشتند، كه هرگاه وضو ميساختند با دست تر آنرا مى گرفتند، و چون بيرون ميآمدند از بوى خوش ميدانستند، كه آنحضرت ميآيند.
در حديث ديگر منقول است كه جناب امام رضا حقه بيرون آوردند، از آبنوس و در آن خانه ها بود كه در هر خانه بوى خوشى بود ويكى از آنها مشك بود.
درحديث صحيح منقول است كه على بن جعفر از حضرت امام موسى سؤ ال كرد كه آيا مشك را در روغنى كه برخود ميمالند، داخل ميتوان كرد فرمود كه من ميكنم و باكى نيست .
در روايت ديگر منقول است كه باكى نيست كه مشك داخل طعام كنند.

در روايت ديگر وارد شده است كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم خود را بمشك و عنبر خوشبو ميكردند
در روايت ديگر منقول است كه جناب امام رضا عليه السلام فرمود، كه روغن را با مشك از براى آنجناب بعمل آوردند، و بهفتصد درهم برآمد و فضل بن سهل وزير ماءمون بحضرت نوشت ، كه مردم شما را در اين باب عيب ميكنند، حضرت در جواب نوشتند كه مگر نميدانى كه يوسف پيغمبر خدا بود و جامه ديباى طلا باف ميپوشيد و بر كرسيهاى طلا مى نشست و باينها از حكمتش چيزى كم نميشد پس حضرت فرمود كه غاليه ساختند بچهار هزار درهم .

در روايت ديگر وارد شده است كه حضرت امام موسى عليه السلام روغن گل خيرى برخود ميماليدند.

از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه سزاوار است مرد را كه هرگاه قادر باشد جامه هاى خود را به دود خوشبو بدارد.
از حضرت امام رضا عليه السلام مردم بوى بخور بسيار مى شنيدند.

مرازم روايتكرده استكه با حضرت امام موسى عليه السلام بحمام رفتم چون حضرت بيرون آمدند در رختكن عود سوز طلبيدند و خود را خوشبو كردند پس فرمود كه مرازم را نيز خوشبو كنيد.
نام كتاب : حلية المتقين

نويسنده : علامه محمد باقر مجلسى ره

دوستان نام عطرهای که میزنند به نظر من اینجا بگن خیلی خوب میشه

مثلا امام خمینی فکر میکنم عطر تیروز استفاده میکردند من هم دارم خیلی خوش بو هست

ولی در بعضی از مساجد مخصوص محرم میزنن برای عزا دارها نمیدونم اسمش چی هست اگر کسی اطلاع داره بگه اینجا تا ما هم خریداری کنیم و استفاده کنیم

موضوع قفل شده است