جمع بندی منظور امام خمینی(ره) از جمله انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
منظور امام خمینی(ره) از جمله انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
سلام وقتتون  بخیر اینکه امام خمینی رحمه الله علیه فرمودن انتظار فرج از نیمه خرداد میکشم منظورشون چی بوده؟ باتشکر
با نام و یاد دوست           کارشناس بحث: استاد ممسوس
با سلام و احترام این موضوع مربوط به یکی از اشعار و غزلیات امام خمینی رحمة الله علیه است. ایشان در شعری با عنوان انتظار اینگونه سروده است: از غم دوست در این میکده فریاد کشم دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم داد و بیداد که در محفل ما رندی نیست که برش شکوه برم داد ز بیداد کشم شادیم داد،غمم داد و جفا داد و وفا با صفا منت آنرا که به من داد کشم عاشقم،عاشق روی تو نه چیز دگری بار هجران و وصالت به دل شاد کشم در غمت ای گل وحشی من ای خسرو من جور مجنون ببرم،تیشه فرهاد کشم مردم از زندگی بی تو که با من هستی طرفه سری است که باید بَر استاد کشم سالها می گذرد حادثه ها می آید انتظار فرج از نیمه خرداد کشم مصرع آخر این غزل «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم» جزو ابیاتی است که مفسرین شعر نظریات مختلفی درباره ان مطرح نمودند. از اسلوب و شیوه شعر چنین بر می آید که غزل در مورد امام زمان علیه السلام باشد. اما سوال اینجاست که منظور از انتظار فرج در نیمه خرداد چیست؟
  چند قول در این باره وجود دارد 1. برخی بر این باورند که منظور امام خمینی در این شعر همان ثمره پیروزی انقلاب و غلبه بر رژیم پهلوی است. که به قیام 15 خرداد سال 1342 باز میگردد. در 13 خرداد وقتی امام در مدرسه فیضیه قم سخنرانی کرد. امام شبانه دستگیر شد مردم برخی از شهرها از جمله قم تهران ورامین صبح روز 15 خرداد راهپیمایی و اعتراض کردند که در این روز مردم به خاک و خون کشیده شدند و عده زیادی به شهادت رسیدند. 2. برخی معتقد هستند منظور از نیمه خرداد سالروز رحلت حضرت امام خمینی در 14 خرداد سال 1368 است. از آنجا که دنیا برای مومن مانند زندان است و اخرت برای او بهشت است دوست دارد از از کالبد تن رها شود به دیار ابدی سفر کند منظور امام خمینی هم همین بوده که در این روز از زندان دنیا رهایی می یابد.    
جمع بندی پرسش: منظور از انتظار فرج از نیمه خرداد کشم در شعر امام خمینی چیست؟ پاسخ: این موضوع مربوط به یکی از اشعار و غزلیات امام خمینی (رحمة الله علیه) است. ایشان در شعری با عنوان انتظار اینگونه سروده است: از غم دوست در این میکده فریاد کشم دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم داد و بیداد که در محفل ما رندی نیست که برش شکوه برم داد ز بیداد کشم شادیم داد،غمم داد و جفا داد و وفا با صفا منت آنرا که به من داد کشم عاشقم،عاشق روی تو نه چیز دگری بار هجران و وصالت به دل شاد کشم در غمت ای گل وحشی من ای خسرو من جور مجنون ببرم،تیشه فرهاد کشم مردم از زندگی بی تو که با من هستی طرفه سری است که باید بَر استاد کشم سالها می گذرد حادثه ها می آید انتظار فرج از نیمه خرداد کشم مصرع آخر این غزل «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم» جزو ابیاتی است که مفسرین شعر نظریات مختلفی درباره آن مطرح نمودند. از اسلوب و شیوه شعر چنین بر می آید که غزل در مورد امام زمان (علیه السلام) باشد. منظور از انتظار فرج در نیمه خرداد چیست؟ دو قول در این باره وجود دارد. 1. برخی بر این باورند که منظور "امام خمینی" در این شعر همان ثمره پیروزی انقلاب و غلبه بر رژیم "پهلوی" است. که به قیام 15 خرداد سال 1342 باز میگردد. در 13 خرداد وقتی امام در مدرسه "فیضیه" قم سخنرانی کرد، شبانه دستگیر شد. مردم برخی از شهرها از جمله "قم"، "تهران" و "ورامین" صبح روز 15 خرداد اعتراض و راهپیمایی کردند که در این روز مردم به خاک و خون کشیده شدند و عده زیادی به شهادت رسیدند.(1) 2. برخی معتقد هستند منظور از نیمه خرداد سالروز رحلت حضرت "امام خمینی" در 14 خرداد سال 1368 است. از آنجا که دنیا برای مومن مانند زندان است و آخرت برای او بهشت است،(2) دوست دارد از کالبد تن رها شود به دیار ابدی سفر کند منظور "امام خمینی" هم همین بوده که در این روز از زندان دنیا رهایی می یابد. پی نوشتها: 1. منصوری، جواد، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1390ش، تهران، ج 1 ص 82 2. کلینی، اصول الکافی، محقق، غفاری، دارالکتب الاسلامیه، 1407ق، تهران،   ج 2 ص 250  
موضوع قفل شده است