جمع بندی منظور از رزق و روزی چیست؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
منظور از رزق و روزی چیست؟

سلام
من میخواستم بدونم منظور از رزق و روزی چی هست؟ اگه میگیم خداوند رزاق هست و روزی بنده هاشو میده پس چرا ی عده دارن از فقر و سوء تغذیه در کشورهایی نظیر کشورهای افریقایی میمیرند ؟؟؟ اون بچه ی کوچیکی که میمیره چه گناهی داره که به خاطر فقر باید بمیره ؟؟؟
اگه خدا میگه من روزی دهنده ی بنده هام هستم نباید تحت هر شرایطی روزی بنده هاشو بده ؟؟؟
و یک سوال دیگه : اینکه میگن روزی هرفردی مقدره و هیچ کسی نمیتونه کم و زیادش کنه و خود فرد هم حتی نمی تونه یعنی چی ؟؟؟
راستیتش این سوالای خود من نیست یکی از دوستام ازم پرسیده و منم تا جایی که تونستم قانعش کردم اما با علم بیشتری پاسخگوی سوالاش باشم اگه لطف کنید خیلی جامع جواب بدید ممنون میشم ...

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد محسن

fa.nn2014;912547 نوشت:
سلام
من میخواستم بدونم منظور از رزق و روزی چی هست؟ اگه میگیم خداوند رزاق هست و روزی بنده هاشو میده پس چرا ی عده دارن از فقر و سوء تغذیه در کشورهایی نظیر کشورهای افریقایی میمیرند ؟؟؟ اون بچه ی کوچیکی که میمیره چه گناهی داره که به خاطر فقر باید بمیره ؟؟؟
اگه خدا میگه من روزی دهنده ی بنده هام هستم نباید تحت هر شرایطی روزی بنده هاشو بده ؟؟؟
و یک سوال دیگه : اینکه میگن روزی هرفردی مقدره و هیچ کسی نمیتونه کم و زیادش کنه و خود فرد هم حتی نمی تونه یعنی چی ؟؟؟
راستیتش این سوالای خود من نیست یکی از دوستام ازم پرسیده و منم تا جایی که تونستم قانعش کردم اما با علم بیشتری پاسخگوی سوالاش باشم اگه لطف کنید خیلی جامع جواب بدید ممنون میشم ...

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام خدمت پرسشگر محترم و همراهان گرامی
نکته مهمی که در ابتدای پاسخ باید بیان کرد این است که در تداعی اولیه هر کسی رزق و روزی به داشتن مال و منال می باشد اما رزق یا روزی معنایی گسترده دارد و به مفهوم عطایى است که از آن منتفع می شوند.اما مصادیق این عطا می تواند مال فراوان، فرزند نیکو،همسر خوب،مرکب مناسب،سلامتی،امنیت،علم، یا هر چیزی که مورد رغبت بشر است، باشد.
بنا بر این،ما نباید روزی را صرفا در کسب مال بدانیم که البته نوع انسان ها به داشتن آن راغب اند.ولی داشتن مال فراوان ملازم با سلامتی و سعادت و موجب افتخار نیست.زیرا بسیاری هستند که مال فراوان دارند،اما همیشه بیمارند و به جای خوردن بهترین غذا که حاصل ثروت شان است، باید داروی تلخ بخورند تا بلکه چند روز بیشتر زنده بمانند. در مقابل عده ای فقیرند، ولی از نعمت سلامتی که بهترین روزی و رزق است، بهره مند اند. آن ها با نان خشکی شکم خود را سیر می کنند. یا عده ای ثروت ندارند ،اما خدا به آن ها فرزندان نیکویی عطا کرده که خود بهترین رزق و سعادت است.یا کسانی هستند که روزی فراوان دارند و آن روزی به حتم وسیله امتحان آن ها قرار می گیرد، اما متاسفانه حرص و بخل مانع کارشان می شود، و گرفتار عاقبتی سوء می شوند.پس نباید روزی را فقط در داشتن مال خلاصه بدانیم تا نتوانیم برای خود جواب مناسبی بگیریم.
روزی دهنده چه کسی است؟در جواب می گوییم روزی دهنده خدای متعال است.در کتاب خدا آمده است که روزی دهنده اولا و با الذات خدای متعال است."إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ" سوره ذارات،آیه 58
و نیز فرمود:
" وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فی‏ کِتابٍ مُبین" سوره هود،آیه 6
هیچ جنبنده ‏اى در زمین نیست مگر این که روزى او بر خدا است. او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مى‏ داند؛ همه این ها در کتاب آشکارى ثبت است.
مولای متقیان سلام الله علیه در باره رزق و روزی تعابیر نابی دارند به طوری که همه مخلوقات الهی را مستحق روزی و عیال خدا عنوان می کنند و می فرمایند:
"و من عاش فعلیه رزقه" نهج البلاغه، خطبه 109 و هر کسی که زنده است روزی اش بر عهده اوست .و "عیاله الخلق ضمن ارزاقهم" نهج البلاغه خطبه 91خلايق خانواده خدا هستند. و او روزی هاى ايشان را تضمين كرد.
بسط و قبض روزی دست خدا و مطابق با مصلحت اوست.
"إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیرا" سوره اسراء، آیه 30 به یقین، پروردگارت روزی را برای هر کسی که بخواهد، گشاده یا کم می دارد؛ او نسبت به بندگانش، آگاه و بینا است.
این آیه شریفه به ما می فهماند که زیاد و کم روزی در دست خدا است. اما نه که اگر انسانی خواست با تلاش خود کسب روزی بیشتری بکند، به نتیجه ای نرسد. او نیز مطابق با آن چه برایش تقدیر شده رفتار می کند. یعنی اگر بنده ای کم تلاش کند یا گرفتار حوادثی شود که مانع روزی وی شوند، همان تقدیر خدا برای اوست. یا بنده ای تلاش کند و عللی دیگر چون میراث و ...باعث افزایش مال و دارایی او شود،همان نیز تقدیر خدا برای اوست.
چرا روزی مردم یکسان نیست؟
اگر بخواهیم به همه علل این مسئله پاسخ گوییم، جواب طولانی می شود. اما می توانیم در باره یکی از مصادیق اصلی روزی که مال و ثروت و نیز مقصود پرسش است بگوییم همان طور که به شکل کوتاه اشاره شد، یکی از علل اصلی کمی روزی عدم تلاش و کوشش انسان برای به دست آوردن مال است.تلاش و کوشش هر انسانی اگر عقل و درایت و هوش و شناخت موقعیت ها همراه باشد،خدای متعال نیز به او کمک خواهد کرد تا روزی اش افزون شود.
"وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى" سوره نجم،آیه 39
و اين كه براى انسان بهره‏اى جز سعى و كوشش او نيست.
شکی در این نیست که تلاش افراد در مقدرات روزی آن ها دخیل است. یعنی اگر افراد دنبال روزی خود نروند در موارد بسیاری از آن محروم می شوند. درست است که خداوند متعال روزی رسان است؛ ولی چنین نیست که خدا روزی هر کسی را در دهانش بگذارد. بلی، افرادی هستند که خداوند متعال بی واسطه یا با واسطه روزی آن ها را بدون اینکه تلاشی برای کسب آن بکنند می رساند. مثل کودکان شیر خوار و غیر شیر خوار و از کارافتادگان؛ و بلکه اکثر مردم روی زمین. چرا که تنها عدّه اندکی از افراد بشر کار می کنند و افراد تحت تکفّل آن ها از دست رنج شان روزی می خورند.
اشاره به دیگر عوامل منع روزی
از دیگر عوامل منع روزی می تواند عامل انسانی یا طبیعی باشد.دانستیم خدای متعال رازق و رزاق است و روزی همه بندگانش را بر عهده خود داده است.اما به شرطی که عوامل دنیایی چون انسان های ظالم و یا عوامل طبیعی چون خشک سالی، سیل، زلزله، طوفان و ...مانع وصول انسان به چنین حق خدا دادی نشود..متاسفانه این عوامل مانع وصول روزی که خدا بر تمام بندگانش قرار داده است، می شوند.
توضیح این که:دنیا دار تزاحم است.در دار تزاحم هر عاملی می تواند تاثیر گذار باشد که اگر نباشد،جای سوال دارد. در نتیجه علت ها و معلول ها وظیفه خودشان را انجام می دهند. پس اگر خدای متعال بخواهد با دخالت در عواملی که خودش آن را ترتیب داده روزی خود را مستقمیا به دست بندگانش برساند، نظام اسباب و مسببات به هم می ریزد و به جای آن معجزه ها عوامل تدبیر دنیا می شوند و کار ها به طور طبیعی به جلو نمی رود.
با این حال خدای متعال به انسان ها درک و هوش عطا کرده تا بتوانند خود را از وضعی که دارند، نجات دهند. اگر چه عده ای شاید نتوانند در تغییر وضع زندگی خود موفق شوند.آن ها یا انسان های مظلومی اند که در کشورهای دیگر گرفتار ظالم یا قهر طبیعت شده اند. یا انسان های تلاش گر هستند که بعد از تلاش خود به دست رنجی نرسیدند که به آن ها باید گفت هرگز نا امید نشوند زمین خدا بزرگ است و به روزی،رزق و روزی خود را دریافت خواهند کرد. پس باید به مصلحتی در پی آن است صابر و قانع شوند.
نکته پایانی این که:بله روزی هر کسی مقدر اوست.اما از مقدار مقدر(زیاد و کم) بی خبریم . اگر تلاش و کوشش نمودیم، به طور معمول روزی بیشتری جلب خواهیم کرد وهمان مقدر ما است. و اگر حتی بعد از تلاش به مال اندکی رسیدیم، همان نیز مقدر ما است.
انسان ها مطابق با علم الهی تقدیر خویش را رقم می زنند. پس بین تنبلی و تلاش من با تقدیر الهی ارتباط مستقیم وجود دارد.
و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
اللهم صل علی محمد و آل محمد.

با سلام

إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراًبه یقین، پروردگارت روزی را برای هر کس بخواهد، گشاده یا تنگ می دارد؛ او نسبت به بندگانش، آگاه و بیناست.اسراء -30

تفسیر

در اینجا این سؤال مطرح می شود که اصلا چرا بعضی از مردم محروم و نیازمند و مسکین هستند که لازم باشد ما به آنها انفاق کنیم آیا بهتر نبود خداوند خودش به آنها هر چه لازم بود می داد تا نیازی نداشته باشند که ما به آنها انفاق کنیم.

این آیه گویی اشاره به پاسخ همین سؤال است، می فرماید: «خداوند روزیش را بر هر کس بخواهد گشاده می دارد و بر هر کس بخواهد تنگ، چرا که او نسبت به بندگانش آگاه و بیناست» (إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً).

این یک آزمون برای شماست و گر نه برای او همه چیز ممکن است، او می خواهد به این وسیله شما را تربیت کند، و روح سخاوت و فداکاری و از خودگذشتگی را در شما پرورش دهد.

به علاوه بسیاری از مردم اگر کاملا بی نیاز شوند راه طغیان و سرکشی پیش می گیرند، و صلاح آنها این است که در حد معینی از روزی باشند، حدی که نه موجب فقر گردد نه طغیان.

از همه اینها گذشته وسعت و تنگی رزق در افراد انسان- به جز موارد استثنائی یعنی از کار افتادگان و معلولین- بستگی به میزان تلاش و کوشش آنها دارد و این که می فرماید خدا روزی را برای هر کس بخواهد تنگ و یا گشاده می دارد، این خواستن هماهنگ با حکمت اوست و حکمتش ایجاب می کند که هر کس تلاشش بیشتر باشد سهمش فزونتر و هر کس کمتر باشد محرومتر گردد. [1]

پیام ها

1- کمی و زیادی رزق به دست خداست. «یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشاءُ وَ یقْدِرُ»

2- وسعت یا تنگی رزق، از شئون ربوبیت خدا وبرای رشد و تربیت انسان هاست. إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْقَ...وَ یقْدِرُ

3- خواست خداوند بر اساس بصیرت و آگاهی اوست. لِمَنْ یشاءُ... خَبِیراً بَصِیراً

4- از ترس فقرِ خود، بخل نورزید و برای نفی فقر دیگران تمام اموال خود را یکجا نبخشید، که روزی بدست خداست و فقر برخی حکیمانه است. لا تَجْعَلْ یدَک... إِنَّ رَبَّک یبْسُطُ الرِّزْق [2

پی نوشت ها

[1] مكارم شيرازى، ناصر، برگزیده تفسیر نمونه، ج ،2 ص 633

[2] قرائتى، محسن،تفسیر نور، ج 5، ص 50

موضوع قفل شده است