منظور از "أنّ مثل عيسي عند الله کمثل آدم" چيست؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
منظور از "أنّ مثل عيسي عند الله کمثل آدم" چيست؟

منظور از "أنّ مثل عيسي عند الله کمثل آدم" چيست؟

تفسیر اطيب البيان
(59)(ان مثل عيسي عند الله كمثل ادم ):(همانا مثل عيسي در نزد خدا مانندمثل آدم است )يعني كيفيت ولادت عيسي (ع ) بيش از اين دلالت ندارد كه وي بشري است نظير آدم ابوالبشر كه خلقتش غير معمولي و خارج از طبيعت مادي بود،پس جايز نيست در باره وي سخني زايد برآنچه در باره آدم گفته مي شودبيان گردد،(خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون ):(خدا او را از خاك آفريد وسپس فرمان داد(باش )و او موجود شد )، چون آدم بشري بود كه خداوند او را ازخاك آفريد، بدون پدر و مادر و تنها با كلمه (كن ) وجودي موجوديت يافت ،پس قول خداوند عين فعل و ايجاد است .

سلام. یکی از دلایل مسیحیان برای خدا بودن حضرت مسیح[1] تولد شگفت انگیز آن حضرت است. این پاسخ قرآن مشهورترین پاسخ به این به اصطلاح دلیل است. در واقع اگر قرار باشد بخاطر اینکه در تولد مسیح(ع) هیچ مردی نقش نداشته است، او را خدا حساب کنند، باید بپذیرند که آدم(ع) هم خداست(!!) زیرا طبق کتاب مقدس خودشان آدم نه پدری داشت و نه مادری.

سایر دلایل مسیحیان بر خدا بودن حضرت مسیح نیز پاسخ داده شده است.

1.فرزند خدا بودن را مخصوص آن حضرت نمیدانند بلکه آنرا به تمام مؤمنین نسبت میدهند چنانکه کتاب مقدس داود را نیز فرزند خدا میخواند. آنچه در مورد حضرت مسیح(ع) منحصر به فرد است، خدا خوانده شدن اوست.

تفسير الميزان به خوبي اين آيه را توضيح داده است كه بخشي از آن را با هم مي‌خوانيم: (ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 33 )
درباره آدم مى گوئيم : او انسانى است كه خداى تعالى او را بدون پدر و مادر آفريده است ، و درباره عيسى (عليه السلام ) هم مى گوئيم : انسانى است كه خداى تعالى او را بدون پدر آفريده .
پس معناى آيه اين است كه : مثل عيسى نزد خدا و صفت و واقعيتى كه او نزد خدا دارد و يا به عبارتى آنچه خود خداى تعالى (آفريدگار وى به دست خود) از خلقت او اطلاع دارد، اين است كه كيفيت خلقت او شبيه به خلقت آدم است و كيفيت خلقت آدم اين بوده كه اجزائى از خاك جمع كرد و سپس به آن فرمان داد كه ((باش )) و آن خاك به صورت و سيرت يك بشر تمام عيار، تكون يافت ، بدون اينكه از پدرى متولد شده باشد.
دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (ع ) در تمثيل او به آدم (ع ) پس از اين بيان به حسب حقيقت ، دو حجت و دليل باز مى شود كه تك تك آن دو براى نفى الوهيت عيسى (عليه السلام ) كافى است .
حجت اول اينكه : عيسى مخلوق خدا است و خداى تعالى از كيفيت خلقت او آگهى دارد و جنابش هرگز در آگهى هايش به خطا نمى رود و او خبر داده كه عيسى (عليه السلام ) مخلوق من است ، هر چند كه پدر نداشته باشد و كسى كه به دست ديگرى خلق شده باشد ((عبد)) است نه ((رب )).
حجت دوم اينكه : در خلقت او چيزى زائد بر خلقت آدم نيست كه باعث شود شما او را معبود بخوانيد و اگر سنخ و كيفيت خلقت او مقتضى الوهيتش باشد، بايد اين اقتضا در آدم (عليه السلام ) نيز باشد با اينكه مسيحيان آدم را معبود نمى دانند، پس بايد در عيسى (عليه السلام ) نيز ندانند، چون مماثلت اين را اقتضا مى كند.
از آيه شريفه اين معنا برمى آيد كه خلقت عيسى (عليه السلام ) مانند خلقت آدم طبيعى و مادى است ، هر چند كه بر خلاف سنت جاريه الهى در نسلها بوده ، كه هر نسلى در تكون و پيدايش خود نيازمند به پدر است و نيز از ظاهر عبارت برمى آيد كه جمله : ((فيكون )) حكايت حال گذشته است ، پس ظاهر صيغه ((فيكون )) كه براى آينده است منظور نيست ، چون جريان گذشته را شرح مى دهد.

پرسش:
منظور از "أنّ مثل عيسي عند الله کمثل آدم" چيست؟

پاسخ:
پس از سركوب شدن بسيارى از مشركان،و گسترش نسبى اسلام،نصاراى نجران ، هياتى را براى مباحثه به مدينه فرستادند كه‏«وفد نجران‏»نامدارند.آنان به مسجد مدينه آمدند و نخست عبادت خود را انجام دادند و سپس با پيامبر به بحث پرداختند:
-شما فرزند كه هستيد؟
-عبد الله.
-موسى پسر كه بود؟
-عمران.
-عيسى پسر كيست؟
بنا به روايت (1) ،پيامبر مكث فرمودند و آيه‏ى مذكور در فوق نازل شد:«ان مثل عيسى عند الله كمثل آدم...»يهوديان مى‏گفتند العياذ بالله عيسى بطور نامشروع بدنيا آمده است و پيامبر،دامان مريم را از آن تهمت‏يهود پاك فرمود و پذيرفت كه عيسى پدر انسانى نداشته است.
مسيحيان مى‏گفتند حال كه عيسى پدر انسانى ندارد،پس پدرش خداست.آيه در مقام پاسخ به اين شبهه نازل شد:آيا شما معتقد نيستيد كه آدم پدر ندارد؟عيسى هم مثل اوست، همانطور كه او پدر نداشت و شما قبول داريد،اين نيز پدرى ندارد و به امر خدا موجود شده است.
اين استدلال به درستى نشان مى‏دهد كه اگر فرض كنيم حضرت آدم از نسل ميانگينى بين خاك و خود،به وجود آمده،مثلا از انسانهايى كه عقل نداشته‏اند،اين استدلال نمى‏تواند استدلال تامى باشد زيرا نصاراى نجران مى‏توانستند بگويند حضرت آدم از نطفه‏ى حيوانى به وجود آمده است.



منابع:
1. تفسير نور الثقلين ج 1 ص 347 حديث 157.
2. معارف قرآن (3-1)، ص 341،آية الله مصباح يزدى.

موضوع قفل شده است